Tafsir – surah al baqarah ayat 195 (Kuliah Maghrib – 4.7.17)

Penceramah : Ustaz Abdul Razak
Bismillah

‏﴿١٩٥﴾ وَأَنفِقُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلَا تُلْقُوا۟ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى ٱلتَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوٓا۟ ۛ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلْمُحْسِنِينَ
(195) Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.
(Al Baqarah 2:195)
Dlm ayat ini ada 3 perintah. 2 perintah suruhan, 1 perintah larangan.
Perintah suruhan:

– belanja harta di jalan Allah

– buat kebaikan
Perintah larangan :

– jgn campak diri kami ke dlm kebinasaan
Apa yg kita miliki adalah milik Allah. Jika kita yakin sepenuhnya, kita xsusah utk infaq, sedekah, kita jd ringan tulang, kerana apa yg kita bagi itu kerana Allah.
Allah xnak kita belanja keseluruhan harta, hanya sebahagian shj.
‏﴿٣﴾ ٱلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِٱلْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَمِمَّا رَزَقْنٰهُمْ يُنفِقُونَ
(3) (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka.
(Al Baqarah 2:3)
Byr zakat fitrah, rm7 shj.
Apa yg kita infaqkan, Allah akan menggantikannya semula.
Tiada keberkatan langsung dlm riba. Allah akan membinasakan riba, manakala utk sedekah pula ia akan menyuburkan harta.
Belanja di jalan Allah, apa2 yg akan mendapat keredaan Allah.
Larangan mencampakkan diri dlm kebinasaan – contohnya merokok, ambil dadah, dll. 
Sebagai ulamak mufassirin sebut, yg meletakkan diri ke lembah kebinasaan adalah sebab tidak menginfaqkan harta ke jln Allah. 
Sng cerita, kalau xbelanja ke jln Allah, akan mencampakkan diri ke lembah kebinasaan.
Berbuat baiklah kamu, Allah amat menyukai org2 yg buat kebaikan, apa saja kebaikan.
Dlm byk hadis, nabi ajar buat baik pd semua org, rapatkan hubungan dgn org yg putuskan hubungan kpd kita, bagi kemaafan pd org yg buat salah pd kita, buat baik pd org yg buat jahat pd kita. 
Hadis : sesungguhnya Allah memfardukan / mewajibkan ihsan (melakukan kebaikan) pd setiap sesuatu. Bila melakukan sesuatu pembunuhan (perang, hukuman), elokkan pembunuhan itu (jgn menyeksa). Bila buat sembelihan, elokkan sembelihan. Hendaklah menajamkan mata pisau
Anas bin malik cerita, satu ketika mereka jln dgn nabi, nampak sekumpulan org yg bakar semut. Nabi larang, kerana kerja2 membakar ini adalah urusan / kerja Allah. – larangan membunuh dgn cara membakar.
Kita dilarang membakar (tujuan utk membunuh) sebarang hidupan (haiwan), apatah lg manusia.
Kalau nak bunuh, bunuh dgn cepat jgn diseksa.
Buatlah kebaikan, Allah bersama2 dgn org yg melakukan ihsan / kebaikan.
Malaikat mendoakan bagi org yg infaq hartanya, agar digantikan dgn yg lebih baik. Manakala didoakan kebinasaan bg org yg bakhil.

Wallahu a’lam

Istiqamah selepas Ramadhan (Kuliah Maghrib – 3.7.17)

Penceramah : Ustaz Bashasunnahar
Bismillah
Bagaimana nak istiqamah selepas ramadhan?
Istiqamah dari segi bahasa – berterusan. Kita nak Allah bg kita istiqamah, plg tidak 1 hari 17 kali kita mintak Allah tunjukkan kpd kita jln yg lurus, berada di atas landasan agama, xde belok2.
Ia merangkumi perkara zahir dan batin. Kita dituntut utk istiqamah.
Bila kita minta pd Allah byk kali utk tunjuk jln, menunjukkan kita ni sentiasa berada dlm kekurangan.
Nabi pernah sebut : beristiqamahlah. Kalau xdpt, plg kurang dekat dgn istiqamah.
Contoh di bln ramadhan kita buat qiamullail, solat tarawih, bangun awl utk tahajjud. Lepas ramadhan, kalau xdpt buat byk, setidak2nya buat witir, atau solat 2 rakaat. Kalau boleh nak berterusan.
Nabi pesan : Jgn jd mcm org ni, dia bangun qiam, solat mlm, selepastu dia tinggalkan.
Kalau xdpt istiqamah mcm di bln ramadhan, setidaknya hampir kpd istiqamah. 
Kenapa pentingnya istiqamah?
1- utk merealisasikan tujuan kehidupan kita di dunia – tidak dijadikan jin dan manusia, melainkan utk beribadah kpd Allah.
2- Allah telah perintahkan nabi utk merealisasikan, utk berterusan buat apa yg Allah suruh seperti qiam, dan diikuti oleh para sahabat, tabiin, tabi’ tabiin.
Dlm quran : hendaklah kamu berisitiqamah (wahai muhammad) sepertimana yg telah diperintahkan
Sahabat tanya nabi : Wahai Rasulullah, beritahu aku 1 ucapan, ayat, berkenaan islam. Nabi jawab : katakanlah, aku beriman kpd Allah, kemudian berterusan / istiqamah

Bagaimana cara nak istiqamah?
1- kehendak Allah keatas hamba itu utk melakukan ketaatan membuat amal soleh. Petunjuk dari Allah.
Bukan mudah2 boleh dpt petunjuk dari Allah, tp kalau Allah nak, ia boleh jd mudah.
2- Allah xkan ubah nasib seseorang, dia kena usaha utk ubah sendiri. Kena usaha utk cari hidayah.
Solat – sgt berat, kecuali pd org yg khusyuk, beriman. Kalau org yg fasiq, nak solat 2 rakaat pun berat, solat fardu pun berat, apetah lg solat sunat.
3- kena perbanyakkan istighfar
4- muhasabah diri
Bertaqwa kpd Allah. Kena plan / rancang apa yg nak dibuat esok hari.
Hisab diri sendiri sebelum kita dihisab.
Lihat apa amalan yg telah kamu buat, yg lepas, dan yg akan dtg, sebagai persediaan utk bertemu Allah.
Ada seorang lelaki tanya amalan apa yg membolehkannya masuk syurga? Nabi jawab : jaga solatnya 5 waktu.
Ibadah pertama yg akan ditanya ialah solat. Jika ada kekurangan, kecacatan, akan dilihat pula pd solat sunatnya.
5- jaga solat berjemaah
Ada org yg solat tp sendiri2 kat rmh, ada org yg solat setahun 2 kali ke – iaitu solat sunat aidilfitri dan aidiladha.
Ada yg berjemaah di rumah dgn sendiri.
Tp nilai yg plg besar ialah solat di surau / masjid 5 kali sehari.
Sifat org beriman – sentiasa berlumba utk buat kebajikan kpd Allah
Tp kenapa ramai yg masih solat sendiri? Sbb lemahnya iman. (Utk org lelaki)
Solat berjemaah – proses utk meningkatkan keimanan kita kpd Allah.
Org yg beriman, dia akan rasa xpuas hati dgn ibadahnya, dia akan sentiasa nak upgrade.
6- menuntut ilmu
Nak ibadah kena ada ilmu. Nak istiqamah juga kena ada ilmu. Kerana ilmu itu menjadi wasilah utk mengenal Allah.
7- pilih kawan yg soleh / baik, yg boleh pandu kita ke jalan Allah
Sahabat yg boleh bantu utk kita ibadah / dekat kpd Allah.
Allah sebut dlm quran: Kawan2 ni, pd hari kiamat kelak akan menjadi musuh antara satu sama lain, walaupun kat dunia rapat, kamceng. Kecuali kawan2 yg bertaqwa kpd Allah, kwn2 yg baik, soleh.
8- jaga anggota badan dari perkara2 yg haram
Jaga lidah dari berdusta, ngumpat, batu api.
Jaga mata, telinga, dll. 
Jgn ckp benda yg kita xda ilmu.
Hati2 nak komen di fb.
Antara tanda2 kiamat – ulamak2 dicabut nyawanya. Yg tggal tu bukan ulamak yg dijadikan rujukan.
Semua anggota td akan bertanggung jawab.
Beriman kpd Allah & beriman kpd hari akhirat.
9- kena kenal musuh kita iaitu syaitan
Jgn kamu ikut perjalanan syaitan, siapa yg ikut syaitan, syaitan akan suruh buat kemungkaran.
Mcmana nak tau dia dah ikut syaitan? Bila dia dah buat benda mungkar.

Antara hasil istiqamah :
Dari surah fushilat ayat 30,31:
‏﴿٣٠﴾ إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُوا۟ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقٰمُوا۟ تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ ٱلْمَلٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا۟ وَلَا تَحْزَنُوا۟ وَأَبْشِرُوا۟ بِٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ
(30) Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: “Tuhan kami ialah Allah” kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan: “Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih; dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu”.
(Al Fushilat 41:30)
‏﴿٣١﴾ نَحْنُ أَوْلِيَآؤُكُمْ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَفِى ٱلْءَاخِرَةِ ۖ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِىٓ أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ
(31) Kamilah pelindung-pelindungmu dalam kehidupan dunia dan akhirat; di dalamnya kamu memperoleh apa yang kamu inginkan dan memperoleh (pula) di dalamnya apa yang kamu minta.
(Al Fushilat 41:31)
1- hati akan tenang – sentiasa akan dpt petunjuk dari Allah
2- istiqamah akan menjaga tuannya daripada melakukan maksiat/ perkara yg lalai
3- malaikat akan turun pd mereka, ketika nazak dan bgtau: jgnlah kamu rasa takut dan sedih
4- akan dihormati dan disayangi oleh org lain, dan kedudukan yg tinggi disisi Allah
5- disediakan syurga untuknya (org yg bertaqwa)

Amalan yg boleh kita buat utk istiqamah :
1- Doa. 
اللَّهُمَّ أَعِـنَّا عَلىٰ ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِـبَادَتِكَ

Ya Allah, bantulah kami dalam mengingatiMu, bersyukur kepadaMu dan memperbaiki ibadah kami kepada-Mu, amin.
2- membaca ayat quran sebelum tidur
Dari hadis nabi : siapa yg baca 10 ayat pd 1 mlm, maka tidak ditulis dari org yg alpa / lalai.
Ada pendapat kata, 10 ayat itu dlm solat. Yg pentinf waktu mlm.
Siapa yg baca 100 ayat pd mlm hari, ditulis sbgai org yg mentaati perintah Allah. Siapa yg baca 1000 ayat pd waktu mlm, ditulis org itu dr kalangan org yg mentaati perintah Allah (al qintar) dunia dan akhirat.
Baca ayat kursi, surah al isra’, az zumar, sblm tido.
Nabi tidak akan tidur selagi xbaca surah al isra’ dan surah az zumar.
Boleh juga baca surah al kaafirun.

Wallahu a’lam

Maslahat dan mafsadat (Kuliah Maghrib – 2.7.17)

Penceramah : Imam Muda Hafiz
Bismillah
Bila memudaratkan, islam akan tolak tepi perkara itu.
Hadis : jgn buat benda yg memudaratkan diri, jgn mudaratkan org lain
Bagaimana nak ukur, nak timbang kemaslahatan? Ada org kira dgn akal, ada yg kira dgn nafsu.
Islam letak kaedah utk timbang kemaslahatan :

– xboleh mudarat diri

– xboleh mudarat org lain
Contoh : hisap rokok. Kalau hisap di tempat awam, akan mudaratkan diri sendiri dan org lain. Kalau hisap sorg2, mudaratkan diri sendiri. Jd, jgn hisap rokok.
Hadis : sesiapa yg membunuh org kafir yg dijanjikan keselamatan org kerajaan islam atau kafir zimmi yg taat kpd kerajaan islam, dia xakan cium bau syurga di akhirat kelak, yg mana bau syurga boleh dicium sejauh 100 tahun perjalanan.
Satu hari abdullah bin umar nampak seekor burung pipit yg mati dibunuh. Dia teringat nabi oernah pesan, siapa2 yg bunuh burug pipit saja2, di akhirat kelak burung itu akan dtg utk minta keadilan.
Kayu ukur maslahat dan mafsadat :
1- dalil naqli – dalil quran dan hadis
2- berdasarkan maqasid / usul syariat

– menjaga agama, nyawa, aqal, maruah, harta

– contoh: islam benarkan apa saja yg menguntungkan maslahat harta, seperti berniaga, investment, dll. Tp jgn sampai memudaratkan – seperti bakhil xnak byr zakat, menipu, dll.
Mudarat plg besar – bila ada kejahilan dlm agama kerana ia boleh merosakkan nilai hidup seseorang.
3- berdasarkan ‘illah (isyarat dari quran atau hadis) atau qias
Contoh: dlm quran Allah ada sebut jgn mkn harta anak yatim, tp xda sebut jgn pukul anak yatim, jgn tipu anak yatim.
Tp ulamak tafsir, jgn mkn harta anak yatim itu ialah menzalimi anak yatim. Jd perbuatan lain berkenaan menzalimi anak yatim adalah dilarang.
4- berdasarkan aqal dan adat, tp kena timbang tara dgn no 1,2,3 diatas.
Adat dan aqal boleh juga dijadikan sandaran dlm syarak selagi tidak bertentangan dgn syarak. 
5- berdasarkan analisa / kajian oleh pakar2 / ijtihad

Keutamaan kualiti dari kuantiti 
Dlm islam, didahulukan jenis sesuatu benda daripada bentuk sesuatu benda. Juga didahulukan kualiti berbanding kuantiti.
Dlm kehidupan seharian, utamakan kualiti / nilai / kandungan dari kuantiti / luarannya.
Ramainya manusia itu tidak menjamin kejayaan sesuatu kelompok. Ada byk disebut dlm ayat quran.
‏﴿٢٩﴾ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلًا رَّجُلًا فِيهِ شُرَكَآءُ مُتَشٰكِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا ۚ ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
(29) Allah membuat perumpamaan (yaitu) seorang laki-laki (budak) yang dimiliki oleh beberapa orang yang berserikat yang dalam perselisihan dan seorang budak yang menjadi milik penuh dari seorang laki-laki (saja); Adakah kedua budak itu sama halnya? Segala puji bagi Allah tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.
(Az Zumar 39:29)
Dlm sejarah islam, islam bermula dlm kelompok yg kecil, org yg asing. Islam akan jd ramai, dan kemudian terasing pula. – Nabi memuji pd kelompok yg kecil / terasing ini.
Islam bukan diukur dgn :

– kuantiti

– slogan

– bentuk penampilan

Wallahu a’lam

Tafsir surah al Baqarah – ayat 208-210 (Kuliah Subuh – 2.7.17)

Penceramah : Ustaz Rosli Mokhtar
Bismillah

‏﴿٢٠٨﴾ يٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱدْخُلُوا۟ فِى ٱلسِّلْمِ كَآفَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا۟ خُطُوٰتِ ٱلشَّيْطٰنِ ۚ إِنَّهُۥ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
(208) Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.
(Al Baqarah 2:208)
Kdg2 perkataan iman dan islam ni dibawakan maksud yg sama. Kdg2 maksud berbeza.
Imam – percaya, islam – patuh.
Org beriman kena patuh secara keseluruhannya – cabaran dlm beragama ialah utk menjadi patuh.
Kata hassan al bana – Org islam, kalau nak faham islam kena faham 20 perkara. Yg pertama ialah islam agama yg syumul – menyeluruh.
Dlm ayat yg lain surah al baqarah : adakah kamu beriman dgn sebahagian dan kufur dgn sebahagian yg lain?
Kita dikehendaki utk praktis agama secara keseluruhan. Tapi tidak bermaksud terus kpd nak buat hukum hudud. Ada byk lg benda lain dlm islam – antaranya keadilan, dll. Hudud adalah satu juzuk yg kecil dlm islam.
Jgn ikut jejak langkah syaitan – dgn masuk / patuh islam secara menyeluruh. Syaitan menghasut agar tidak patuh / ingkar dgn arahan Allah.
Sifat iblis – dia tidak masuk secara menyuluruh, yg menyebabkan ia ingkar kpd Allah. Bila ada benda yg bertentangan dgnnya, ia kata Allah yg salah – iaitu utk sujud kpd Adam. Dia enggan sujud dan dia membesarkan diri di hadapan Allah. Dia kata dia lebih baik dari adam, jd kenapa perlu hormat pd adam?
Inilah cabaran manusia. Boleh buat ibadah2, tp bila ada benda yg xkena dgn kita, kita xnak buat, sbb bertentangan dgn kepentingan diri. Menyembunyi kebenaran – xcakap perkara2 yg xbetul kerana ada kepentingan diri.
Kita xboleh terima org yg sembahyang tp kuat menipu.
Salah satu cabaran umat islam harini- mengamalkan ajaran dlm bentuk masyarakat. Ramai yg amalkan secara individu.
Ada Persatuan/ gerakan islam yg membawa fahaman yg salah. 
Walaupun islam menyeluruh, tp gerakan2 islam ini tidak mampu utk buat semua kerja, tp mereka nak buat semua kerja. Ini mmg xboleh berlaku. 
Contohnya: Org politik xboleh kupas isu akademik sbb bukan bidangnya.
Wujudnya salah faham – jika bertentangan dgn gerakan ini, akan dikatakan kufur. Kerana mereka menyamakan gerakan mereka dgn agama.
Gerakan / persatuan ini tidak boleh mengambil kedudukan agama, xboleh nak samakan dgn agama.
Syaitan – ajak buat kemungkaran. Dia hanya patuh pd benda yg dia nak saja. Syaitan adalah musuh yg jelas, nyata. Tapi Bukannya dlm keadaan jelas fizikal.
‏﴿٤﴾ مِن شَرِّ ٱلْوَسْوَاسِ ٱلْخَنَّاسِ
(4) Dari kejahatan (bisikan) syaitan yang biasa bersembunyi,
(An Naas 114:4)
‏﴿٥﴾ ٱلَّذِى يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ ٱلنَّاسِ
(5) yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia,
(An Naas 114:5)
‏﴿٦﴾ مِنَ ٱلْجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ
(6) dari (golongan) jin dan manusia.
(An Naas 114:6)
Syaitan hadir dlm keadaan bisikan, dan tersembunyi. Wujud di kalangan jin dan manusia.
Allah dah jelaskan semua taktik2 syaitan, jd kita kena baca quran.
Musuh utama iblis dan syaitan – ilmu. Bila org berilmu, boleh bezakan benda ni iblis / syaitan atau bukan. 
Contoh – bila timbul perasaan benci pd org yg diberi nikmat. Ini iblis, muncul dlm bentuk perasaan dengki. Kita sendiri xsedar kita dengki pd org lain. Timbulnya kekeliruan. Iblis muncul dlm bentuk yg berselindung.
Syaitan / iblis akan jadi jelas bila kita faham selok belok bagaimana syaitan bekerja- iaitu dgn ilmu.
Masalah kita ialaj kita xfaham taktik iblis, sbb mungkin terlalu fokus belajar pasal feqah shj.
Al quran byk cerita pasal taktik iblis, tipu daya iblis, dan panduan utk menanganinya.
Allah maha mengetahui sifat manusia. Bila Allah cipta adam, adam diberi ilmu berkenaan nama2 benda di syurga. Tp malaikat dan iblis tidak tahu.
Tapi akibat liciknya tipu daya iblis, adam tergelincir, terpengaruh dgn tipu daya iblis, menyebabkan adam keluar dari syurga.
Allah turunkan quran, yg ada mengandungi panduan utk berdepan dgn iblis. Org yg buta quran, adalah org tercela kerana anytime boleh ditipu iblis. 
Masyarakat islam jika tidak diasuh dgn ilmu, akan jd masyarakat yg lemah. Jd kita kena kembali kpd kitab Allah.

‏﴿٢٠٩﴾ فَإِن زَلَلْتُم مِّنۢ بَعْدِ مَا جَآءَتْكُمُ ٱلْبَيِّنٰتُ فَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
(209) Tetapi jika kamu menyimpang (dari jalan Allah) sesudah datang kepadamu bukti-bukti kebenaran, maka ketahuilah, bahwasanya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(Al Baqarah 2:209)
‏﴿٢١٠﴾ هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّآ أَن يَأْتِيَهُمُ ٱللَّهُ فِى ظُلَلٍ مِّنَ ٱلْغَمَامِ وَٱلْمَلٓئِكَةُ وَقُضِىَ ٱلْأَمْرُ ۚ وَإِلَى ٱللَّهِ تُرْجَعُ ٱلْأُمُورُ
(210) Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dan malaikat (pada hari kiamat) dalam naungan awan, dan diputuskanlah perkaranya. Dan hanya kepada Allah dikembalikan segala urusan.
(Al Baqarah 2:210)

Allah Maha Perkasa & Maha Bijaksana – kalau manusia tergelincir dgn tipu daya iblis, Allah tidak terkesan.
Manusia xboleh nak tafsir alam ghaib kerana berbeza alam. Pemikiran manusia terhad. Allah xbagi kekuatan / kelebihan utk kita fikir alam akhirat, kita hanya boleh fikir alam dunia shj.
Fikirlah sifat Allah, jgn fikir zat Allah.
Allah ingatkan semua manusia, semua perbuatan akan dinilai di akhirat kelak.
Atas dunia ni mmg manusia boleh buat sewenang2nya… xda hukuman, bila buat salah, esoknya terus mati. Segala hukuman / keadilan akan dibuat di akhirat kelak.

Wallahu a’lam

Ramadhan berlalu – berjayakah kita? (Kuliah Subuh – 24.6.17)

Penceramah : Ustaz Aizuddin
Bismillah
Hadis : siapa yg Allah nak pilih kebaikan utknya di dunia, dan kebaikan di akhirat, maka Allah akan fakihkannya / fahamkannya dlm urusan agama – antaranya dgn dipilih utk berada dlm majlis ilmu.
Dlm perisiwa isra mikraj, Nabi Muhammad bertemu nabi ibrahim di langit ke 7… nabi ibrahim suruh nabi muhammad pesan pd umatnya : perbanyakkan menanam pokok di akhirat. – yakni perbanyakkan zikir, antaranya dgn duduk di majlis ilmu
Semoga Allah pilih kita bukan saja utk hadir majlis ilmu, tapi juga mengamalkan ilmu itu.
Bln puasa ada 2 jihad – jihad siang dan jihad malam hari.

Ibn rejab al hambali – 3 amalan teras yg mesti dibuat di bln ramadhan. Kalau xbuat, boleh jd sia2 bln ramadhan.
1- as siam – puasa. Bukan sekadar tahan lapar san dahaga, juga menahan diri dari membuat maksiat kpd Allah. Jaga mulut.
‏﴿١﴾ وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ
(1) Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela,
(Al Humazah 104:1)
Apa2 perbuatan yg membawa kpd cerca, hina, kutuk org – ini org2 yg akan binasa.
Nabi boleh bg syafaat kpd umatnya, unlimited. Allah akan izinkan. Namun kalau kita xjaga mulut kita, kita xkan dpt syafaat nabi.
Kalau Allah dah keluarkan keputusan jika umatnya masuk neraka, nabi boleh bg syafaat utk masukkan umatnya itu ke dlm syurga.
‏﴿٤﴾ كَلَّا ۖ لَيُنۢبَذَنَّ فِى ٱلْحُطَمَةِ
(4) sekali-kali tidak! Sesungguhnya dia benar-benar akan dilemparkan ke dalam Huthamah.
(Al Humazah 104:4)
Neraka al hutomah :

1- apinya menyala2

2- apinya akan membakar sampai ke hati – pembakanrannya sgt2 halus. Bila keluar dari neraka ini, masih ada kesan / memori kena bakar.

3- dlm keadaan tertutup – dibakar oleh api dan haba.

4- penghuni2nya akan digantung pd tiang2 yg tinggi
2- al qiam. Solat malam – terawih. Lepas ramadhan kena istiqamah buat qiamullail.
3- al quran. Lepas ramadhan kena istiqamah baca quran. Baca, faham, tadabbur, amalkan.
Usman bin affan kata, setiap jiwa yg bersih mesti mendahagakan kalam Allah. Aku benci melalui hari2ku tanpa membaca quran.
Kalau kita tgk quran itu nampak biasa2, kita pun org yg biasa2 saja. Kalau tgk quran nampak luar biasa, kita juga akan jd luar biasa.
Kisah :

1- mukjizat nabi musa – ahli sihir beriman dgn nabi musa bila tgk mukjizat nabi musa, tongkat jd ular dan menelan ular jelmaan ahli sihir

2- umar memeluk islam selepas mendengar adiknya membaca al quran, surah toohaa
Sbb mereka tgk / dengar kalam Allah / quran nampak luar biasa.

Samada kita dpt no 1 atau no 2 :
1- org yg berpuasa bersungguh2 akan diberi pengampunan
2- tak diberi pengampunan. nabi aminkan 3 doa jibril – celaka siapa yg xdpt keampunan bila berakhir ramadhan, celaka anak yg tidak berkhidmat utk ibu bapa, celaka bg mereka yg xselawat bila dgr org sebut nama nabi
Penanda keberhasilan / kejayaan selepas ramadhan :

1- tgk hubungan kita dgn Allah – masih istiqamah?

2- jaga hubungan dgn Allah dan manusia
Surah al maa’uun – maksudnya perkakas2 rmh. Kenapa Allah cerita pasal perkakas2 ni?
‏﴿١﴾ أَرَءَيْتَ ٱلَّذِى يُكَذِّبُ بِٱلدِّينِ
(1) Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama?
(Al Maa’uun 107:1)
Bila ayat pertanyaan, bukan bermakna Allah jahil. Allah nak tarik perhatian kita. Tgk ayat seterusnya.
‏﴿٢﴾ فَذٰلِكَ ٱلَّذِى يَدُعُّ ٱلْيَتِيمَ
(2) Itulah orang yang menghardik anak yatim,
(Al Maa’uun 107:2)
‏﴿٣﴾ وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ ٱلْمِسْكِينِ
(3) dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin.
(Al Maa’uun 107:3)
2 golongan plg rendah dlm masyarakat- anak yatim, org miskin. Kalau org yg beriman, jaga hubungan dgn Allah, dia akan jaga hubungan dgn manusia juga.
Ada org yg byk duit, selalu pegi umrah – kena check ada x dia bg duit kat org sekeliling dia yg kesusahan? Sbb wajib sekali saja.. yg byk kali tu, lebih afdhal spend utk bantu org susah.
Kisah seorang lelaki tukang kasut yg mana hanya ibadah hajinya yg diterima – walhal lelaki ni xpergi haji. Dia kumpul duit berpuluh tahun utk pergi haji, dia ambil duitnya itu utk bantu jirannya yg berada dlm kesusahan.
Ada org kaki masjid tp bergaduh dgn jiran, kawan, adik beradik. Ambik tarbiyyah dari ramadhan utk berubah, jaga hubungan dgn manusia.

‏﴿٤﴾ فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ
(4) Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat,
(Al Maa’uun 107:4)
‏﴿٥﴾ ٱلَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
(5) (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya,
(Al Maa’uun 107:5)
‏﴿٦﴾ ٱلَّذِينَ هُمْ يُرَآءُونَ
(6) orang-orang yang berbuat riya,
(Al Maa’uun 107:6)
‏﴿٧﴾ وَيَمْنَعُونَ ٱلْمَاعُونَ
(7) dan enggan (menolong dengan) barang berguna.
(Al Maa’uun 107:7)
Dari ayat ke 4, berkenaan hubungan dgn Allah.
Org yg lalai dlm solat :

1- solat tp xda ilmu. Tak update ilmu.

2- solat di hujung2 waktu

3- kejap solat, kejap tak

4- solat tp nilai2 dlm solat xmampu diterjemahkan dlm kehidupan seharian – jaga masa, kejujuran (menurut az zamakhshari)
Jagalah hubungan dgn Allah dan hubungan dn manusia. InsyaAllah akan dpt taqwa daripada Allah.
Semoga kita tidak menjadi manusia yg celaka yg tidak mendapat pengampunan selepas berlalunya ramadhan.
Org2 yg doanya mustajab :

– Org yg dizalimi

– penimpin yg adil

– musafir

– org yg berpuasa sehingga waktu berbuka
Byk doa :

– minta pengampunan

– minta syurga dan dijauhkan neraka

– doa yg Nabi ajar utk lailatul qadr

Wallahu a’lam

Mengingati hari pertemuan dgn Allah (Kuliah Subuh – 23.6.17)

Penceramah : Ustaz Muhaimin Sahar
Bismillah
Kita wajib meyakini pertemuan dgn Allah. Ramai yg kufur dgn pertemuan ini.
Ar rum ayat 8 :
‏﴿٨﴾ أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا۟ فِىٓ أَنفُسِهِم ۗ مَّا خَلَقَ ٱللَّهُ ٱلسَّمٰوٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَآ إِلَّا بِٱلْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّى ۗ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ ٱلنَّاسِ بِلِقَآئِ رَبِّهِمْ لَكٰفِرُونَ
(8) Dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang (kejadian) diri mereka? Allah tidak menjadikan langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya melainkan dengan (tujuan) yang benar dan waktu yang ditentukan. Dan sesungguhnya kebanyakan di antara manusia benar-benar ingkar akan pertemuan dengan Tuhannya.
(Ar Ruum 30:8)
Org yg xberharap bertemu Allah, mereka rasa cukup dan tenang dgn dunia mereka.
Surah yunus ayat 7 :
‏﴿٧﴾ إِنَّ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا وَرَضُوا۟ بِٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَٱطْمَأَنُّوا۟ بِهَا وَٱلَّذِينَ هُمْ عَنْ ءَايٰتِنَا غٰفِلُونَ
(7) Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami, dan merasa puas dengan kehidupan dunia serta merasa tenteram dengan kehidupan itu dan orang-orang yang melalaikan ayat-ayat Kami,
(Yunus 10:7)
Mereka xmau fikir perkara ghaib- dari mana mereka dtg, tujuan hidup, kemana mereka pergi selepas meninggal, dll. Apa yg mereka fikirkan ialah kebendaan, material, fizikal. 
Berkenaan alam ghaib, mereka xberani nak fikir, mmg xnak fikir. Mereka redha dgn kehidupan dunia.
Mereka lupa Allah kurniakan akal. Akal boleh fikir benda ghaib, itulah kelebihan manusia.
Kelebihan manusia ialah pd ruhnya. Ruh boleh berfikir, merasa, ada keinginan. Ruh itu bila berfikir dinamakan akal, bila merasa dinamakan hati, bila menguruskan jasad dinamakan nafsu.
Bila dikatakan mensucikan hati – kena sucikan akal, hati, nafsu. Baru sempurna penyucian diri.
Kalau dikira fizikal, manusia sama mcm haiwan. Ada mata, nafsu, seks, dll. Yg memebzakan kita dn haiwan ialah aspek rohani – berfikir dgn akal.
Bila jasad yg kaku diletakkan di tgh rmh, org akan kata “dia sudah tiada”. Jasadnya ada tp ruh sudah tiada. 
Suatu hari nnt kita akan kembali pd Allah. Alangkah ruginya org yg mendustai hari pertemuan dgn Allah.
Solat itu amat berat melankan bg org yg khusyuk – org yg yakin dgn hari pertemuan dgn Allah.
Allah suruh kita bersungguh2 utk bersedia dgn hari pertemuan.
Hidupan lain – haiwan dan tumbuhan, dunia ini, utk manusia. Manusia utk akhirat.
‏﴿١١٠﴾ قُلْ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلٰهُكُمْ إِلٰهٌ وٰحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُوا۟ لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صٰلِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦٓ أَحَدًۢا
(110) Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: “Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa”. Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya”.
(Al Kahfi 18:110)
Yg berharap pertemuan dgn Allah, kena buat amal soleh dan jgn sekutukan Allah.
Di dunia ini, Allah lihat, dgr kita. Tp ada hijab utk kita lihat Allah.
Kita skrg berada dihadapan Allah, kemana saja kita pergi / apa saja yg kita buat, Allah nampak. 
Ada org berdoa, minta hari bertemu dgn Allah adalah hari yg plg bahagia.
‏﴿٢٢﴾ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ
(22) Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu berseri-seri.
(Al Qiyaamah 75:22)
‏﴿٢٣﴾ إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ
(23) Kepada Tuhannyalah mereka melihat.
(Al Qiyaamah 75:23)

Dlm saki baki ramadhan yg ada, masa ini sgt bernilai. 
Kata ulamak : Puasa ni, Allah nak angkat ruh dan darjat manusia ini tinggi ke darjat malaikat. Kerana malaikat xmakan, xminum, xda nafsu syahwat.
Org yg puasa dari pagi sampai ptg, menyerupai darjat malaikat yg xmakan xminum, xbernafsu syahwat.
Malaikat turun ke langit dunia pd mlm lailatul qadr, mengucapkan tahniah pd org2 yg beriman / beramal soleh.
Zaman nabi, malaikat selalu menjelma kerana suasana kerohanian itu sgt tinggi.
‏﴿٤﴾ تَنَزَّلُ ٱلْمَلٓئِكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ
(4) Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.
(Al Qadr 97:4)
Rugi lah org yg xambik kesempatan dlm bln ramadhan. Allah nak bg hadiah, tp dia xda, xnak.
Salah satu tanda kita bersungguh2 dlm hubungan dgn Allah ialah, kita menangis. Menangis adalah satu bentuk kesembuhan.
‏﴿٥٨﴾ أُو۟لٓئِكَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمَ ٱللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ ٱلنَّبِيِّۦنَ مِن ذُرِّيَّةِ ءَادَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبْرٰهِيمَ وَإِسْرٓءِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَٱجْتَبَيْنَآ ۚ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ ءَايٰتُ ٱلرَّحْمٰنِ خَرُّوا۟ سُجَّدًا وَبُكِيًّا ۩
(58) Mereka itu adalah orang-orang yang telah diberi nikmat oleh Allah, yaitu para nabi dari keturunan Adam, dan dari orang-orang yang Kami angkat bersama Nuh, dan dari keturunan Ibrahim dan Israil, dan dari orang-orang yang telah Kami beri petunjuk dan telah Kami pilih. Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.
(Maryam 19:58)
Para sahabat yg xdpt join perang dgn nabi, dan xdpt nak infaq apa2, mereka menangis.
Kita kena menangis dgn nasib ummat.
Hadis : mata yg xakan disentuh api neraka, mata yg menangis kerana takutkan Allah.
Salah sorg yg dijanjikan duduk bawah naungan di akhirat kelak – seorang yg mengingati Allah bersendirian sehingga menangis.
Jika kita benar2 inginkan keampunan, minta lepaskan dari seksa api neraka, menangislah, minta sungguh2 dgn Allah.
Kamu akan rasa dekat dgn Allah bila hati kamu luluh / patah hati.
Menangislah bila sujud, doa, baca quran.
Nabi kata, baca quran, dan menangislah. Kalau xdpt nangis, buat2 menangis.
Kenapa ramai yg xmenangis? Sbb kita xfaham quran.
Nabi kata, kalau kamu tahu apa yg aku tahu, kamu akan ketawa sikit, banyak menangis.
Menangis adalah bahasa org yg lemah.
Ulamak2 dahulu, ahli ibadah, diwajah mereka ada kesan lekuk kerana byk mengalirnya air mata.

Wallahu a’lam

Muhasabah diri : Apabila Ramadhan semakin berakhir (Kuliah Subuh – 22.6.17)

Penceramah : Imam Muda Hafiz
Bismillah
Tujuan Allah dtgkan ramadhan – Lailatul qadr sebagai hadiah dari Allah. Utk kita dptkan kelazatan, kemanisan ibadah, utk kita ingatkan diri kita sebagai hamba Allah.
Dari Hadis : pd 10 mlm terakhir, kesungguhan nabi lebih dari mlm2 sebelumnya.
Bagaimana nak istiqamah amalan kita selepas ramadhan?
Hebatnya ramadhan sehingga menyebabkan jemaah yg hadir utk solat begitu ramai.
Apa yg kita dah mula buat, biasa buat, utk kita consisten lebih mudah dari apa yg kita xpernah buat. Dlm sebulan ramadhan, kita kekalkan momentum solat berjemaah, baca quran, qiam, sedekah – adakah susah utk kita teruskan selepas ramadhan?
Benda plg payah dlm hidup kita bukanlah beramal. Tp utk kekalkan diri kita dlm beramal itu yg susab – kata imam ibn qayyim.
Dlm kitab hayatus sohabah – abdullah ibn abbas pernah tanya umar yg ketika itu jd khalifa. Apa pendapatmu tentang abu bakar? Sehingga dia menjadi peneman nabi dlm gua thur. Umar kata, abu bakar itu keutamaannya terdiri dari 3 perkara :
1- dia ini menjadi pendahulu dari org2 lain. 
Masa nabi seru islam, dia sahabat pertama peluk islam. Dia yg jd perintis infaq hartanya utk agama. Kata umar :Aku ini sama sekali xpernah dlm hidupku dpt mendahului abu bakar.
Kita kena menjadi org yg menyeru kebaikan. 
2- dia sayang agama lebih dari org yg dia sayang.
Ketika nabi tawan mekah, antara yg menyerah dan memeluk islam ialah ayah abu bakar. Abu bakar bawa dtg jumpa nabi. Nabi kata dia sudah tua, patut kamu bawa aku yg jumpa dia. Bila ayah abu bakar sudah masuk islam, abu bakar menangis. 
Nabi tanya kenapa menangis? Kata abu bakar, demi Allah aku lebih suka seandainya tangan bapaku yg memeluk islam diganti dgn bapa saudara nabi abu talib. Kerana sblm abu talib mati, nabi sgt berharap abu talib peluk islam tapi tidak. Nabi sgt sedih.
3- bila terima perintah Allah dan rasul, dia istiqamah.
Sepanjang usia kita yg dah byk kali dgr kuliah, berapa byk yg kita dah amal dan istiqamah?

Apakah asbab2 yg boleh mendorong utk kita istiqamah?
1- kita kena tanya diri kita apa matlamat utk kita hidup? Apa yg kita nak cari / kejar?
Tujuan utk kita hidup – beribadah kpd Allah. Soal urusan hidup lain, jgn risau, Allah akan penuhi.
Takkan Allah nak bg pd kita sia2. Kita kena bg report apa yg kita dah terima, apa yg kita dah buat, kpd Allah.
Kata imam ahmad bin hambal – bila anak muridnya tgk kehidupannya menyedihkan, byk ujian, dia kata : kau xperlu simpati pd aku. Ini adalah perjalanan yg perlu dilalui, sehingga kaki ini masuk syurga, baru rehat.
Kena tanya balik diri kita matlamat kita hidup.
 tanya diri kita apakah amalan yg kita kerjakan ini cukup utk kita bertemu Allah dan masuk syurga?
‏﴿١﴾ قَدْ أَفْلَحَ ٱلْمُؤْمِنُونَ
(1) Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman,
(Al Mu’minun 23:1)

2- dlm ramadhan itu, mencari hamba yg ikhlas.
Keikhlasan yg berterusan, walaupun habis ramadhan. Tuhan yg sama kita sembah sebelum, semasa dan sesudah ramadhan.
‏﴿٥﴾ وَمَآ أُمِرُوٓا۟ إِلَّا لِيَعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ حُنَفَآءَ وَيُقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ ۚ وَذٰلِكَ دِينُ ٱلْقَيِّمَةِ
(5) Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.
(Al Bayyinah 98:5)
Org yg istiqamah – suasana takkan mengubah dia. Dia yg ubah suasana. 
3- memulakan sesuatu amalan yg bermula dgn amalan yg sedikit dan perlahan2.
Al quran diturun kpd nabi sikit2 / berperingkat. Antara tujuannya :

– nak mengukuhkan hati nabi / kuatkan iman

– bagi senang hafal

– mudah utk praktis / amal
Kata nabi : wahai manusia, buatlah amalan ikut kadar yg kamu mampu. Allah ckan jemu shingga kamu jemu. Buat secara sedikit2, dan perelokkan amalan.
Lepas ramadhan mungkin xpulun sgt baca quran, tp baca sikit kemudian baca terjemahan.
Amalan yg disukai Allah, istiqamah walaupun sedikit.

Kata ulamak: Lebih baik kita mati dlm proses melatih diri membuat amal yg sikit tp konsisten daripada mati sbb nak buat amalan yg banyak.
Hadis : Sesungguhnya amalan itu diukur pd penutup dan pengakhirannya
Org yg diberi husnul khotimah (kematian yg baik), antara ialah mereka yg istiqamah dlm beramal soleh.
Sebabtu jgn pulun dlm ramadhan saja tp lepastu xbuat apa2 dah. 
Ada doa yg nabi ajar utk istiqamah : 

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ وَ عَلَى طَاعَتِكَ
YAA MUQALLIBAL QULUUB, TSABBIT QALBII ‘ALAA DIINIKA WA ‘ALAA THOO’ATHIK.
Artinya : Wahai yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu dan di atas ketaatan kepada-Mu.
Doa lain yg diajar nabi :
DOA AGAR DIBERI KEKUATAN UNTUK SENTIASA BERZIKIR, SYUKUR DAN TAAT
اللَّـهُمَّ أعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ، وَشُكْرِكَ، وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ
Maksudnya: Ya Allah, tolonglah aku agar dapat berzikir kepadaMu, bersyukur kepadaMu, dan memperelokkan ibadah kepadaMu .

Karamah plg agung / besar yg diberi pd kita ialah istiqamah.
Org yg dpt karamah – dia istiqamah buat sesuatu amal soleh.

Imam abu hanifah : org tanya padanya mcmana kamu boleh solat subuh dgn wuduk isyak selama 40 tahun? Jawabnya : nak boleh mcmni, aku istiqamah 40 tahun solat malam (qiamullail) selepas solat isyak. (Tidur yg ala kadar sbb nak qiam). Itulah antara karamah imam hanafi.
Imam syafie, boleh khatam quran dlm bln ramadhan, 1 hari 2 kali khatam. Itu karamahnya. 
Org tanya imam syafie mcmana boleh hafal kitab muwatta’ sblm usia 10 tahun – aku beristiqamah tidak mengngkat suaraku di hadapan ibuku dan aku bersungguh berbakti padanya sehingga aku dpt menghafal kitab ini.
Jika boleh istiqamah 1 amal soleh, Allah akan bg 1 tanda karamah.

Wallahu a’lam