Perkara2 benar yg perlu diamalkan oleh seorang islam yg beriman (Kuliah Maghrib – 11.11.17)

Penceramah : Imam Muda Miril
Bismillah

Sebelum dtgnya islam, org2 lemah ditindas, riba’ berleluasa, martabat wanita sgt hina, tida kedamaian, tiada panduan.
Setelah kedatangan islam, semua itu diselamatkan oleh Rasulullah.
‏﴿١٠٣﴾ وَٱعْتَصِمُوا۟ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا۟ ۚ وَٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِۦٓ إِخْوٰنًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمْ ءَايٰتِهِۦ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
(103) Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.
(Ali Imran 3:103)

Siapa yg permudahkan urusan org lain, akan dipermudahkan urusannya kelak.
Bila kita buat sesuatu perkara utk dpt redha Allah, ikhlas kerana Allah, hati kita akan rasa tenang.
Perkara yg plg penting sekali adalah utk mendapat redha Allah. Ganjaran / pahala akan dtg kemudian.
Berkatalah benar walaupun pahit. Kerana Allah bersama dgn org2 yg benar.
Kata ulamak, Tiap2 perbuatan manusia tidak diterima Allah kecuali bila dilakukan dgn benar dan ikhlas.
Kesakitan adalah ujian kpd manusia, dan ruang utk diampuni dosa oleh Allah.
‏﴿١٥٥﴾ وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَىْءٍ مِّنَ ٱلْخَوْفِ وَٱلْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ ٱلْأَمْوٰلِ وَٱلْأَنفُسِ وَٱلثَّمَرٰتِ ۗ وَبَشِّرِ ٱلصّٰبِرِينَ
(155) Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.
(Al Baqarah 2:155)
‏﴿١٥٦﴾ ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصٰبَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوٓا۟ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيْهِ رٰجِعُونَ
(156) (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun”.
(Al Baqarah 2:156)
Kunci utk melakukan semua amalan yg diredhai Allah – buat dgn benar.
Kebenaran membawa kpd kebaikan. Kebaikan membawa kpd syurga.
Berkata benar adalah satu perintah dari Allah. Mudah2an dpt kesejahteraan di dunia dan akhirat.

Hadis : tinggalkan perkara yg engkau ragui dan ambil

Perkara yg engkau tidak ragui. Sesungguhnya kebenaran membawa kpd ketenangan, sedangkan dusta itu mebawa kpd keraguan.
Serulah manusia dgn kebijaksanaan dan kata2 yg halus – seru / ajak manusia utk ke masjid.
Jauhkan diri dari perkara2 yg syubhah, yg meragukan.
Dusta itu meruntuhkan kemuliaan.
‏﴿١﴾ وَٱلْعَصْرِ
(1) Demi masa.
(Al ‘Ashr 103:1)
‏﴿٢﴾ إِنَّ ٱلْإِنسٰنَ لَفِى خُسْرٍ
(2) Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
(Al ‘Ashr 103:2)
‏﴿٣﴾ إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصّٰلِحٰتِ وَتَوَاصَوْا۟ بِٱلْحَقِّ وَتَوَاصَوْا۟ بِٱلصَّبْرِ
(3) kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al ‘Ashr 103:3)
Kita kena bersangka baik pd Allah, Allah akan bersangka baik pd kita.

Wallahu a’lam 

Advertisements

Perkara yg membatalkan syahadah – sambungan (Kuliah Maghrib – 9.11.17)

Penceramah : Ustaz Dr. Nik Mohd Rusdi
Bismillah
1- bertawakkal dan bergantung kpd selain Allah
Jika xbertawakkal kpd Allah, dia xberiman, kufur

2- mengingkari nikmat Allah, samada yg kelihatan atau tidak kelihatan . Kufur nikmat.
‏﴿١٨﴾ وَإِن تَعُدُّوا۟ نِعْمَةَ ٱللَّهِ لَا تُحْصُوهَآ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
(18) Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
(An Nahl 16:18)
3- Berkhidmat / bekerja utk mendapat keredhaan selain Allah. Bermatlamat kpd duniawi semata2.
‏﴿١٦٢﴾ قُلْ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحْيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعٰلَمِينَ
(162) Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam.
(Al An’am 6:162)

4- menggubal undang2 mengikut kemahuan manusia.
Perbuatan ini dianggap melawan Allah. Kerana Allah yg cipta manusia, hanya Allah yg tahu mcmana perangai, sifat manusia.
Allah shj yg berhak menentukan keputusan.
5- fokus ketaatan kpd selain Allah. Maknanya tidak taat kpd Allah.

‏﴿٧٩﴾ مَّآ أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ ٱللَّهِ ۖ وَمَآ أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ ۚ وَأَرْسَلْنٰكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا ۚ وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ شَهِيدًا
(79) Apa saja nikmat yang kamu peroleh adalah dari Allah, dan apa saja bencana yang menimpamu, maka dari (kesalahan) dirimu sendiri. Kami mengutusmu menjadi Rasul kepada segenap manusia. Dan cukuplah Allah menjadi saksi.
(An Nisaa 4:79)
‏﴿٥٩﴾ يٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُوا۟ ٱلرَّسُولَ وَأُو۟لِى ٱلْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنٰزَعْتُمْ فِى شَىْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ ۚ ذٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
(59) Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.
(An Nisaa 4:59)
Taat yg mutlak hanya kpd Allah dan rasul.
Ketaatan kpd makhluk, bersyarat, selagi tidak memaksiati pencipta.
Xboleh taat kpd makhluk dlm perkara yg mengkhianati Allah.

6- menjalankan hukum selain hukum Allah. Tidak menggunakan hukum Allah dlm penyelesaian masalah.
‏﴿٤٤﴾ إِنَّآ أَنزَلْنَا ٱلتَّوْرَىٰةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ ۚ يَحْكُمُ بِهَا ٱلنَّبِيُّونَ ٱلَّذِينَ أَسْلَمُوا۟ لِلَّذِينَ هَادُوا۟ وَٱلرَّبّٰنِيُّونَ وَٱلْأَحْبَارُ بِمَا ٱسْتُحْفِظُوا۟ مِن كِتٰبِ ٱللَّهِ وَكَانُوا۟ عَلَيْهِ شُهَدَآءَ ۚ فَلَا تَخْشَوُا۟ ٱلنَّاسَ وَٱخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا۟ بِـَٔايٰتِى ثَمَنًا قَلِيلًا ۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأُو۟لٓئِكَ هُمُ ٱلْكٰفِرُونَ
(44) Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan Kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. Karena itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. Dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.
(Al Maidah 5:44)
Mereka ini melekehkan hukum2 Allah.

‏﴿٦٥﴾ فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا۟ فِىٓ أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا۟ تَسْلِيمًا
(65) Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakekatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya.
(An Nisaa 4:65)
Ketika perang badar, nabi agih2kan ghanimah / harta rampasan perang sama rata antara tentera muslim dan org islam yg menjaga madinah.
Tiba2 bangun sorg laki2 kata nabi xadil, sbb bg sama byk antara org yg pegi perang dan xpegi perang. (Lelaki itu seorang munafiq). Saidina umar bangun angkat pedang nak pancung lelaki itu. Nabi suruh umar relax, bertenang.
Kemudian nabi bg ucapan yg mahsyur dlm sejarah : akan dtg satu zaman, satu kaum yg petah dlm berbicara tp bodoh dlm berfikir. Mereka bercakap dgn yakin, meyakinkan org yg mendengar. Sedangkan islam keluar masuk dlm dirinya mcm anak panah keluar dari busar. Iman mereka xlebih dari khalkum. Kalau kamu jumpa org mcmni, kamu bunuh mereka kerana bunuh mereka ini dpt pahala yg besar di hari kiamat.

10- menghina isi kandungan al quran atau as sunnah, atau perolok hukum Allah dan syiar islam
11- tidak beriman dgn sumber hukum dari quran dan sunnah
12- mengangkat org kafir / munafiq sebagai pemimpin.
Bila angkat org bukan islam, secara automatik akan mengenepikan hukum Allah.
‏﴿٥١﴾ ۞ يٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَتَّخِذُوا۟ ٱلْيَهُودَ وَٱلنَّصٰرَىٰٓ أَوْلِيَآءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ ۚ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُۥ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلظّٰلِمِينَ
(51) Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
(Al Maidah 5:51)

13- tidak beradab semasa bergaul dgn Rasulullah dan berpaling dari ajaran baginda
‏﴿٢﴾ يٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَرْفَعُوٓا۟ أَصْوٰتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ ٱلنَّبِىِّ وَلَا تَجْهَرُوا۟ لَهُۥ بِٱلْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمٰلُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
(2) Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu meninggikan suaramu melebihi suara Nabi, dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara yang keras, sebagaimana kerasnya suara sebagian kamu terhadap sebagian yang lain, supaya tidak hapus (pahala) amalanmu, sedangkan kamu tidak menyadari.
(Al Hujuraat 49:2)
Zaman ni Rasulullah dah xda. Kalau pergi ziarah kubur baginda, jgn nak angkat2 suara. Kalau jumpa alim ulamak, jgn angkat suara, kerana mereka adalah pewaris para nabi.

Wallahu a’lam

Kisah sapi betina (al baqarah) (Kuliah Maghrib – 8.11.17)

Penceramah : Ustaz Syed Norhisham
Bismillah
‏﴿٦٧﴾ وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِۦٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُوا۟ بَقَرَةً ۖ قَالُوٓا۟ أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا ۖ قَالَ أَعُوذُ بِٱللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ ٱلْجٰهِلِينَ
(67) Dan (ingatlah), ketika Musa berkata kepada kaumnya: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyembelih seekor sapi betina”. Mereka berkata: “Apakah kamu hendak menjadikan kami buah ejekan?” Musa menjawab: “Aku berlindung kepada Allah agar tidak menjadi salah seorang dari orang-orang yang jahil”.
(Al Baqarah 2:67)
Dlm quran ada byk kisah. Tujuannya bukan utk seronok dgr, antaranya utk tarik pendengar – utk ambik pengajaran darinya.
Ada berkalu pembunuhan, xtau siapa yg bunuh, org yahudi pegi rujuk nabi musa. Nabi musa suruh sembelih sapi betina.
Apa hukum cerita kisah israeliyat? Boleh cerita utk ambik pengajaran, kalau berkenaan akidah, kena tolak. 
Dlm tafsir at tobari, zaman nabi musa ada lelaki kaya. Dia xda anak lelaki, tp ada anak sedara lelaki. Ikut hukum masa tu, kalau lelaki kaya td mati, anak sedara lelaki tu yg akan dpt harta.
Anak sedara tu tunggu bila pak sedara nak mati. Xmati2. Akhirnya dia bertindak sendiri utk bunuh pak sedaranya demi nak dptkan harta. 
Cara dia bunuh, dia bunuh dan tarik mayat pak sedara pegi 1 rumah. Esok pagi dia bikin kecoh kat kampung kata pak sedaranya hilang. Sampailah org kampung tu jumpa mayat pak sedaranya kat depan satu rumah.
Lalu tuan rumah itu dituduh bunuh lelaki kaya tadi.
Sikap buruk itu wujud sampai masa kini.
Anak sedara td berlakon sedih tgk mayat pak sedaranya. Tuan rumah xmengaku bunuh. Anak sedara td bg suggestion pegi jumpa nabi musa utk setel masalah pembunuhan.
Lalu org kampung beramai2 pegi jumpa nabi musa.
Bila mereka mengadu pd nabi musa, lalu nabi musa kata Allah perintahkan mereka utk sembelih sapi betina.
Nabi musa dah tau perangai bani israel. Kalau nabi musa itu perintah sendiri tak sandar pd Allah, dia tahu org2 kampung tu xnak ikut.
2 perkara dari nabi musa :

1- sandar pd Allah – perintah Allah

2- sembelih lembu betina. Org kampung igt nabi musa nak main2, mereka dtg nak cari pembunuh, tp nabi suruh sembelih sapi betina.
Kalau ikut, mmg xlogik. Tapi kena buat sbb itu perintah rasul. Yahudi ni kata nabi main2, sbb xda kaitan sembelih sapi betina dgn nak cari pembunuh.
Yahudi sikapnya akan persoal2 ikut logik fikiran.
Nabi musa jawab : saya minta pelindung dari Allah dari kalangan org2 yg jahil.
Kerana sifat org jahil yg suka gurau2. 
‏﴿٦٨﴾ قَالُوا۟ ٱدْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِىَ ۚ قَالَ إِنَّهُۥ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا فَارِضٌ وَلَا بِكْرٌ عَوَانٌۢ بَيْنَ ذٰلِكَ ۖ فَٱفْعَلُوا۟ مَا تُؤْمَرُونَ
(68) Mereka menjawab: “Mohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, agar Dia menerangkan kepada kami; sapi betina apakah itu”. Musa menjawab: “Sesungguhnya Allah berfirman bahwa sapi betina itu adalah sapi betina yang tidak tua dan tidak muda; pertengahan antara itu; maka kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu”.
(Al Baqarah 2:68)
Org yahudi suruh nabi musa tanya tuhan nabi musa (mereka xkata tuhan kami / kita), sapi betina jenis mcmana yg dia nak?
Kalaulah xditanya detail pasal sapi betina tu, mereka terus cari dan sembelih, setel! Ini ditanya pula sapi betina jenis mcmana, nak spec yg detail pulak.
Nabi musa jawab : sesungguhnya Allah telah berfirman bahawa lembu itu tidak terlalu tua, tidak terlalu muda, pertengahan antara itu. Buat saja apa yg diperintahkan.
Yahudi tanya lagi.
‏﴿٦٩﴾ قَالُوا۟ ٱدْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا ۚ قَالَ إِنَّهُۥ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَآءُ فَاقِعٌ لَّوْنُهَا تَسُرُّ ٱلنّٰظِرِينَ
(69) Mereka berkata: “Mohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami agar Dia menerangkan kepada kami apa warnanya”. Musa menjawab: “Sesungguhnya Allah berfirman bahwa sapi betina itu adalah sapi betina yang kuning, yang kuning tua warnanya, lagi menyenangkan orang-orang yang memandangnya”.
(Al Baqarah 2:69)
Yahudi suruh nabi musa tanya tuhannya lembu tu warna apa.
*** Sbbtu ada kategori2 soalan org ramai kpd ustaz2 :

1- sbb xtau

2- tahu tp nak remind ustaz agar org lain dpt manfaat

3- nak test ustaz ni tahu ke x

4- utk main2. Utk menyusahkan.

Nabi musa jawab, Allah berfirman lembu itu warna kuning, kuning sekuning kuningnya, xda tompok2, bila org tgk tu rasa seronok, nampak comel lembu tu.
Ok, kalau nak kira spec dari awal2, spec makin bertambah : 
A- lembu betina

B- lembu betina yg xtua dan xmuda

C- lembu betina yg xtua dan xmuda dan warna kuning
Yahudi tanya lagi.
‏﴿٧٠﴾ قَالُوا۟ ٱدْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِىَ إِنَّ ٱلْبَقَرَ تَشٰبَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّآ إِن شَآءَ ٱللَّهُ لَمُهْتَدُونَ
(70) Mereka berkata: “Mohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami agar Dia menerangkan kepada kami bagaimana hakikat sapi betina itu, karena sesungguhnya sapi itu (masih) samar bagi kami dan sesungguhnya kami insya Allah akan mendapat petunjuk (untuk memperoleh sapi itu)”.
(Al Baqarah 2:70)
Banyak sgt tanya, jd makin susah.
Allah denda mereka dgn kesusahan.
‏﴿٧١﴾ قَالَ إِنَّهُۥ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ ٱلْأَرْضَ وَلَا تَسْقِى ٱلْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَا ۚ قَالُوا۟ ٱلْـٰٔنَ جِئْتَ بِٱلْحَقِّ ۚ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا۟ يَفْعَلُونَ
(71) Musa berkata: “Sesungguhnya Allah berfirman bahwa sapi betina itu adalah sapi betina yang belum pernah dipakai untuk membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, tidak bercacat, tidak ada belangnya”. Mereka berkata: “Sekarang barulah kamu menerangkan hakikat sapi betina yang sebenarnya”. Kemudian mereka menyembelihnya dan hampir saja mereka tidak melaksanakan perintah itu.
(Al Baqarah 2:71)
Akhirnya baru mereka akui kebenaran nabi musa.
Hampir saja mereka xjumpa lembu tu sbb spec terlalu detail. Akhirnya jumpa dan mereka sembelih.
Dlm riwayat israeliyat, ada tambahan sikit. Mereka jumpa lembu yg spec diberitahu, milik seorang anak yatim. Anak yatim tu xnak jual, jd berlaku tawar menawar.
Last sekali bila dipujuk2, akhirnya anak yatim itu bgtau, kamu timbang lembu tu, dan bayar kpdku emas seberat lembu itu.
Lalu org2 yahudi itu cari emas sebanyak berat sama lembu itu.
Denda dari Allah – habis byk harta bila xikut perintah Allah. Byk masalah berlaku.
Kesimpulan kisah ini :
‏﴿٧٢﴾ وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَٱدّٰرَءْتُمْ فِيهَا ۖ وَٱللَّهُ مُخْرِجٌ مَّا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ
(72) Dan (ingatlah), ketika kamu membunuh seorang manusia lalu kamu saling tuduh menuduh tentang itu. Dan Allah hendak menyingkapkan apa yang selama ini kamu sembunyikan.
(Al Baqarah 2:72)
Allah keluarkan petunjuk siapa pembunuhnya, selepas mereka selesai sembelih lembu.
Allah suruh nabi musa ketuk mayat td dgn sebahagian dari lembu yg disembelih.
‏﴿٧٣﴾ فَقُلْنَا ٱضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا ۚ كَذٰلِكَ يُحْىِ ٱللَّهُ ٱلْمَوْتَىٰ وَيُرِيكُمْ ءَايٰتِهِۦ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
(73) Lalu Kami berfirman: “Pukullah mayat itu dengan sebahagian anggota sapi betina itu!” Demikianlah Allah menghidupkan kembali orang-orang yang telah mati, dam memperlihatkan padamu tanda-tanda kekuasaan-Nya agar kamu mengerti.
(Al Baqarah 2:73)
Xperlu buang masa utk bincang bhgian mana yg digunakan utk ketuk mayat.
Jadi waktu ni yahudi xtanya byk dah bhgian mana yg nak guna utk ketuk.
Lepas ketuk mayat, mayat itu hidup balik dan berkata : ini pembunuhku – sambil menunjuk kpd anak sedaranya.
Kemudian mayat itu mati semula.
Ini mukjizat nabi musa – mayat hidup utk bgtau pembunuh.
Pembunuh xboleh terima harta pusaka. 
Lalu terbongkarlah rahsia, anak sedara lelaki td xdpt harta pak sedarnya.
Sepatutnya bila dah berlaku kejadian mayat hidup tu, iman pd nabi musa menjadi kukuh.
Tapi apa yg berlaku…
‏﴿٧٤﴾ ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّنۢ بَعْدِ ذٰلِكَ فَهِىَ كَٱلْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ ٱلْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ ٱلْأَنْهٰرُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ ٱلْمَآءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ ٱللَّهِ ۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغٰفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
(74) Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal diantara batu-batu itu sungguh ada yang mengalir sungai-sungai dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang terbelah lalu keluarlah mata air dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang meluncur jatuh, karena takut kepada Allah. Dan Allah sekali-sekali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan.
(Al Baqarah 2:74)
Hati puak2 yahudi ni jd makin keras pulak. Sepatutnya dah beriman dgn nabi musa bila dah berlaku kejadian mayat hidup.
Inilah sifat yahudi, keras hati mereka, lebih keras dari batu.
Sebabtu kita kena sentiasa berdoa agar ditunjukkan jalan yg lurus, seperti yg dibaca dlm surah al fatihah.

Wallahu a’lam

Islam mengangkat martabat perempuan (Kuliah Maghrib – 6.11.17)

Penceramah : Ustaz Endang Wahyudi
Bismillah
Nabi muhammad diturunkan ke muka bumi, utk membawa rahmat kpd seluruh makhluk atas muka bumi.
Zaman dulu2, sblm kedatangan nabi muhammad, sekiranya seorang lelaki dijatuhkan hukuman bunuh, hukuman itu boleh dipindahkan kpd isteri.
Kedudukan wanita sgt rendah, hina. 
Ada isteri yg dibakar hidup2 bersama mayat suaminya. 
Ada yg tanam anak perempuan hidup2.
Dtgnya islam, telah mengangkat martabat wanita.
Semulia2 lelaki ialah lelaki yg memuliakan wanita.
Melayani anak perempuan dgn lemah lembut, penuh kasih syg – boleh menjadi asbab utk menyelamatkan ibu / ayat dari api neraka.
Zaman arab kuno, mereka kebumi hidup2 anak perempuan. 
Anak lelaki dan perempuan kena disayangi tapi cara berbeza. Layan anak perempuan xsama dgn melayan anak lelaki.
Islam menaikkan martabat wanita / perempuan dari sekecil2 hingga besar.
Dlm quran :
‏﴿٣٦﴾ وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِۦ عِلْمٌ ۚ إِنَّ ٱلسَّمْعَ وَٱلْبَصَرَ وَٱلْفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لٓئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْـُٔولًا
(36) Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.
(Al Israa’ 17:36)

Didiklah anak2 kita. Jika mereka nak bernikah, didiklah dgn ilmu munakahat.
Undang2 syariat melindungi wanita.
Bila nak bernikah, hak utk menikahnya (anak perempuan ) adalah milik ayahnya, itu mengikut mazhab syafie, walaupun anak perempuannya xsetuju.
Tp ada pendapat lain – kalau anak perempuan xsetuju, xboleh nikahkan dgn lelaki yg dia xnak.
Zaman skrg, ramai yg pentingkan adat berbanding ibadat. Wang hantaran diletak sgt tggi berbanding mas kahwin.
Bapak2, belajarlah menikahkan anak sendiri, jgn pass ke org lain.
Ada seorang sahabat, thabbit bin qayis, isterinya dtg bertemu nabi. Dia bgtau thabbit xda masalah dr segi agama, ibadah. Tp isterinya bgtau, dia khuatir kekufuran melanda dirinya. Ada riwayat mengatakan fizikal thabbit ini pendek, bulat, hitam. Itu yg merisaukan isterinya.
Nabi cakap, sanggupkan engkau mengambalikan kebun kurma (mas kahwin yg diberi tahbbit)? (Mas kahwin itu menunjukkan thabbit adalah seorang yg beharta, cuma fizikalnya kurang sikit). Isteri tahbbit setuju.
Nabi ckp pd thabbit, ambik semula kebun kurma engkau dan talaklah isterimu.
Ada hadis yg xda asal usul yg viral – berkenaan seorang isteri tggu suami balik, pegang rotan dan air… hadis tu xda asal usul

Wallahu a’lam

Fiqh aulawiyat – pengajaran perang Badar (Kuliah Maghrib – 5.11.17)

Penceramah : Imam Muda Hafiz
Bismillah
Dlm quran, Allah telah menyebut dlm beberapa ayat yg menjelaskan antara kaedah penggunaan dlm meletakkan sesuatu urusan, samada urusan ibadah/ akhirat, atau hal dunia. Maka didahulukan yg memberi kebaikn dalaman / spiritual, berbanding yg memberi kebaikan jasadiah / luaran shj.
Pengajaran Kisah perang badar :
Dlm surah al anfal ayat 26 :
‏﴿٢٦﴾ وَٱذْكُرُوٓا۟ إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِى ٱلْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ ٱلنَّاسُ فَـَٔاوَىٰكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِۦ وَرَزَقَكُم مِّنَ ٱلطَّيِّبٰتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
(26) Dan ingatlah (hai para muhajirin) ketika kamu masih berjumlah sedikit, lagi tertindas di muka bumi (Mekah), kamu takut orang-orang (Mekah) akan menculik kamu, maka Allah memberi kamu tempat menetap (Madinah) dan dijadikan-Nya kamu kuat dengan pertolongan-Nya dan diberi-Nya kamu rezeki dari yang baik-baik agar kamu bersyukur.
(Al Anfaal 8:26)
Kemenangan yg Allah berikan kpd perang badar, bukan atas kecukupan kelengkapan perang, tp Allah bg kemenangan adalah kerana 3 keutamaan yg ada pd mereka :
1- kehebatan tawakkal / kebergantungan mereka kpd Allah.
Mereka keluar berperang, atas keutamaan utk mempertahankan agama Allah, menyekat manusia dari kesyirikan.
‏﴿١٢٢﴾ إِذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنكُمْ أَن تَفْشَلَا وَٱللَّهُ وَلِيُّهُمَا ۗ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ ٱلْمُؤْمِنُونَ
(122) ketika dua golongan dari padamu ingin (mundur) karena takut, padahal Allah adalah penolong bagi kedua golongan itu. Karena itu hendaklah kepada Allah saja orang-orang mukmin bertawakkal.
(Ali Imran 3:122)

2- mereka adalah kelompok sahabat yg paling bertaqwa
‏﴿١٢٣﴾ وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ ۖ فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
(123) Sungguh Allah telah menolong kamu dalam peperangan Badar, padahal kamu adalah (ketika itu) orang-orang yang lemah. Karena itu bertakwalah kepada Allah, supaya kamu mensyukuri-Nya.
(Ali Imran 3:123)
Juga dlm ayat :
‏﴿١٧﴾ وَسَيُجَنَّبُهَا ٱلْأَتْقَى
(17) Dan kelak akan dijauhkan orang yang paling takwa dari neraka itu,
(Al Lail 92:17)
Org yg paling bertaqwa konfem tidak akan masuk neraka.
Mereka ini yg paling THE BEST!

3- mereka ini org2 yg bersabar

‏﴿١٢٥﴾ بَلَىٰٓ ۚ إِن تَصْبِرُوا۟ وَتَتَّقُوا۟ وَيَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ ءَالٰفٍ مِّنَ ٱلْمَلٓئِكَةِ مُسَوِّمِينَ
(125) Ya (cukup), jika kamu bersabar dan bersiap-siaga, dan mereka datang menyerang kamu dengan seketika itu juga, niscaya Allah menolong kamu dengan lima ribu Malaikat yang memakai tanda.
(Ali Imran 3:125)
Nak jd org yg bersabar ni, bukannya senang.

Itulah 3 kesempurnaan sifat yg ada pd tentera badar.
Bila malaikat jibril turun sebelum perang badar yg mana ketika itu hujan, yg memeberikan rasa mengantuk kpd tentera badar dan hilang perasaan takut kpd tentera badar.
Selepas perang badar, nabi sebut ; wahai ahli badar, jika kamu ada buat silap, Allah akan ampunkan dosa kamu

Antara kelebihan ahli badar yg lain :

1- mereka itu adalah org yg paling ikhlas berjuang 
Siapa yg lebih byk antara muhajirin dan ansar dlm perang badar? Majoriti adalah dari muhajirin.
Sebab muhajirin pernah berhadapan tempoh penyiksaan yg berpanjangan di mekah, iman mereka xberganjak sekalipun teruk diuji.
‏﴿١٠٠﴾ وَٱلسّٰبِقُونَ ٱلْأَوَّلُونَ مِنَ ٱلْمُهٰجِرِينَ وَٱلْأَنصَارِ وَٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحْسٰنٍ رَّضِىَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا۟ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنّٰتٍ تَجْرِى تَحْتَهَا ٱلْأَنْهٰرُ خٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَدًا ۚ ذٰلِكَ ٱلْفَوْزُ ٱلْعَظِيمُ
(100) Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) dari golongan muhajirin dan anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.
(At Taubah 9:100)
2- kecintaan muhajirin mereka kpd saudara2 mereka yg ada di madinah
Bg mereka, mereka mati xapa, asalkan ada yg akan sambung kerja2 dakwah, mengajar agama. Agama perlu ada pewarisnya.

Hampir2 tentera islam tewas dlm perang hunain kerana mereka melihat kpd kuantiti, mereka lalai sbb jumlah yg byk, xberi kekuatan kpd kerohanian, dan strategi. 
‏﴿٢٥﴾ لَقَدْ نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ فِى مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ ۙ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ ۙ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَيْـًٔا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ ٱلْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ
(25) Sesungguhnya Allah telah menolong kamu (hai para mukminin) di medan peperangan yang banyak, dan (ingatlah) peperangan Hunain, yaitu diwaktu kamu menjadi congkak karena banyaknya jumlah(mu), maka jumlah yang banyak itu tidak memberi manfaat kepadamu sedikitpun, dan bumi yang luas itu telah terasa sempit olehmu, kemudian kamu lari kebelakang dengan bercerai-berai.
(At Taubah 9:25)
‏﴿٢٦﴾ ثُمَّ أَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ وَعَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ وَأَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ ۚ وَذٰلِكَ جَزَآءُ ٱلْكٰفِرِينَ
(26) Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya dan kepada orang-orang yang beriman, dan Allah menurunkan bala tentara yang kamu tiada melihatnya, dan Allah menimpakan bencana kepada orang-orang yang kafir, dan demikianlah pembalasan kepada orang-orang yang kafir.
(At Taubah 9:26)
Peristiwa perang hunain berlaku pd tahun 8 hijrah, antara tentera islam sebanyak 12,000 tentera utk mendepani 2 puak kecil yg memusuhi islam.
Pengajarannya, walaupun ramai tp xda kekuatan dalaman dan strategi xmantap, susah nak menang.

Zaman umar al khattab, amru bin al asr (hebat dlm berpidato, berkhutbah) pernah dihantar utk membuka kota mesir, beliau hantar 4000 tentera.
Amru bin al asr bgtau umar, kata xcukup, nak minta lebih lg. Umar hantar lg 4000 tentera. Amru minta lg 4000, agar jd 12,000. Tp umar hantar 4 org shj jd 8004 org. Kerana umar kata 4 org itu kualitinya sama mcm 4000 org.
4 org itulah yg melengkapkan kekuatan amru bin al asr yg membawa kemenangan kpd tentera islam dlm pembukaan mesir.
Betapa pentingnya kualiti ini dlm melahirkan generasi yg hebat.
Pernah ditanya oleh para sahabat, apa Cita2 umar? Umar kata, dia harap kalau boleh umat2 islam boleh jd seperti 3 sahabat ini :
1- abu ubaidah al jarrah

– seorang yg hebat dlm perang, seorang yg sgt ikhlas, jujur. Byk infaq harta ghanimah miliknya.
2- Muaz bin jabal

– muda2 jadi qadi. Seorang yg pintar, ada ketokohan dlm memimpin. Nilai intelektual yg tinggi dan alim. 
3- salim maula huzaifah

– namanya salim, diambil oleh huzaifah dan disusui oleh isteri huzaifah, walaupun umurnya lepas 2 tahun. seorang hamba, sebatang kara.

– begitu jujur dlm menjadi penyimpan rahsia. Hati2 dlm nak sampaikan sesuatu berita. Begitu teliti, tekun.
Umat akhir zaman dikatakan seperti buih di lautan, banyak tapi tiada gunanya. Kerana :
1- terlalu cintakan dunia hingga abaikan keutamaan akhirat

2- takut pada mati kerana kecintaan dunia yg melampau
Sesungguhnya islam ajar pd kita, bukanlah bermaksud pentingkan kualiti hingga menolak kuantiti, bukanlah pentingkan rohani hingga menolak kebendaan, dlm islam juga meraikan kebendaan / kuantiti itu tp dlm kadar yg sesuai, balance.

Wallahu a’lam

Keadaan orang beriman dan orang kafir di padang mahsyar (Kuliah Subuh – 5.11.17)

Penceramah : Ustaz Ahmad Hasyimi Che Pa
Bismillah
Sekiranya kita mengetahui hakikat hari akhirat, demi Allah, apa yg kita nikmati hari ini, tidak dpt menandingi nikmat kita bersujud kpd Allah.
Ada org yg bila dihimpunkan di hari akhirat, ketika Allah suruh manusia sujud, ada manusia yg xboleh sujud. Lalu Allah kata kpd mereka, sedang mereka itu diseru utk sujud ketika mereka sihat, tulang belakang mereka telah dijadikan keras, xboleh sujud.
Sebagaimana manusia dijadikan, seperti itulah dia dikembalikan – telanjang, berkaki ayam.
Surah al anbia ayat 103 :
‏﴿١٠٣﴾ لَا يَحْزُنُهُمُ ٱلْفَزَعُ ٱلْأَكْبَرُ وَتَتَلَقَّىٰهُمُ ٱلْمَلٓئِكَةُ هٰذَا يَوْمُكُمُ ٱلَّذِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ
(103) Mereka tidak disusahkan oleh kedahsyatan yang besar (pada hari kiamat), dan mereka disambut oleh para malaikat. (Malaikat berkata): “Inilah harimu yang telah dijanjikan kepadamu”.
(Al Anbiyaa 21:103)
Pada hari yg menakutkan, Mereka ini (org beriman), dihilangkan rasa ketakutan itu, mereka diberikan ketenangan.
Hadis : Allah kata, demi kemuliaanku, kalau manusia itu xtakut Padaku di dunia, dia akan ditakutkan di akhirat. Jika dia takut kpdku di dunia, dia akan aman di akhirat..
Org kafir diberi kesusahan di pdg mahsyar kelak.
Surah al israa ayat 97 :
‏﴿٩٧﴾ وَمَن يَهْدِ ٱللَّهُ فَهُوَ ٱلْمُهْتَدِ ۖ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِهِۦ ۖ وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ ٱلْقِيٰمَةِ عَلَىٰ وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَبُكْمًا وَصُمًّا ۖ مَّأْوَىٰهُمْ جَهَنَّمُ ۖ كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنٰهُمْ سَعِيرًا
(97) Dan barangsiapa yang ditunjuki Allah, dialah yang mendapat petunjuk dan barangsiapa yang Dia sesatkan maka sekali-kali kamu tidak akan mendapat penolong-penolong bagi mereka selain dari Dia. Dan Kami akan mengumpulkan mereka pada hari kiamat (diseret) atas muka mereka dalam keadaan buta, bisu dan pekak. Tempat kediaman mereka adalah neraka jahannam. Tiap-tiap kali nyala api Jahannam itu akan padam, Kami tambah lagi bagi mereka nyalanya.
(Al Israa’ 17:97)
Org kafir tanya kenapa mereka dibangkitkan mereka dlm keadaan buta sedangkan dulu di dunia celik?

Hadis : ada org tanya nabi bagaimana org kafir dibangkitkan kelak? Nabi jawab, bukankah Allh telah menjalankan mereka dgn kaki di dunia, Allah boleh memperjalannkan manusia itu dgn wajah mereka di akhirat kelak.
‏﴿٢٢﴾ أَفَمَن يَمْشِى مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِۦٓ أَهْدَىٰٓ أَمَّن يَمْشِى سَوِيًّا عَلَىٰ صِرٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ
(22) Maka apakah orang yang berjalan terjungkal di atas mukanya itu lebih banyak mendapatkan petunjuk ataukah orang yang berjalan tegap di atas jalan yang lurus?
(Al Mulk 67:22)
Org kafir akan dihalau ke neraka dlm keadaan haus.

‏﴿٨٦﴾ وَنَسُوقُ ٱلْمُجْرِمِينَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وِرْدًا
(86) dan Kami akan menghalau orang-orang yang durhaka ke neraka Jahannam dalam keadaan dahaga.
(Maryam 19:86)
Sedangkan org mukmin boleh minum air telaga nabi.
Tapi ada umat nabi yg dihalau dari minum air telaga nabi sbb selepas ketiadaan nabi, mereka xikut syariat nabi.

Hadis : wahai sekalain manusia, kamu akan dihimpunkan di hadapan Allah dlm keadaan tidak berpakaian, berkaki ayam dan tidak berkhatan.
Manusia pertama diberi pakaian pd hari kiamat ialah nabi ibrahim.
Yg pertama dibangkitkan dari kubur ialah nabi muhammad.
Setelah itu sebahagian org mukmin diberikan pakaian.
Manusia pertama yg diseru pd hari kiamat…
Hadis : manusia pertama yg diseru namanya ialah nabi adam.
Bila diseru adam, semua anak cucunya mencari mana nabi adam. Bila adam muncul, dikatakan : inilah bapa kamu.
Adam menyahut : ya Allah, aku dgr.. lalu nabi adam bertemu pd Allah.
Allah katakan pd adam : kelurkan dari umatmu, golongan2 yg akan ke neraka. Adam tanya berapa ramai nak dikelurkan?
Allah jawab, keluarkan dari setiap 100 org, 99 org ke neraka, tinggal 1 org.
Jumlah manusia pd hari itu sangat ramai. Separuh dari ahli syurga ialah umat nabi muhammad.
Ada beberapa amalan yg disebut dlm hadis yg boleh meringankan keadaan seorang hamba di pdg mahsyar.
1- hadis : 7 golongan yg diberi naungan pd hari kiamat:
1- pemimpin yg adil

2- pemuda yg membesar dlm ibadah kpd Allah

3- lelaki yg hatinya terikat di masjid

4- 2 lelaki yg berkasih syg kerana Allah – dlm urusan yg diredhai Allah

5- seorang lelaki yg diajak berzina oleh seorang perempuan yg cantik dan berharta, tp dia menolaknya kerana takutkan Allah

6- lelaki yg bersedekah dan menyenbunyikan sedekahnya hingga tgn kiri xtau tgn kanan sedekah

7- lelaki yg mengingati Allah secara sendirian dan menangis
Kita boleh kata pd sahabt kita : aku syg kamu kerana Allah.
Nabi pernah kata kpd muaz : aku syg kpd kamu. 

Dan selepas itu nabi ajar muaz doa yg boleh menyelamatkan dia di akhirat :

اللّٰهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ
Ya Allah, bantulah aku untuk selalu mengingat-Mu, bersyukur untuk-Mu, dan beribadah dengan baik bagi-Mu.

2- menangguhkan org yg berhutang dgnnya kerana Allah.
Hadis : siapa yg menangguhkan org susah atau dia melepaskan bebanan darinya, Allah berikan kpdnya naungan di pdg mahsyar.
Hadis : siapa yg melapangkan org yg berhutang dgnnya, dia akan berada di bawah bygn arasy.

3- org yg suka tolong org lain
Hadis : siapa yg melapangkan kesusahan org mukmin di dunia, Allah akan lapangkan dia di akhirat.
Kdg2 kita xsedar, amalan kecik yg dibuat itu besar disisi Allah. Contoh : team2 yg bantu mangsa banjir, team2 rescue kereta rosak yg bantu dgn ikhlas, dll.
Hadis : sapa yg menutup aib org mukmin di dunia, Allah akan tutup aibnya di akhirat.

4- org yg menahan marah
Hadis riwayat al imam tirmizi : siapa yg menahan marah disaat dia mampu utk marah, kerana Allah, Allah panggil dia di khalayak makhluk, utk pilih mana bidadari yg dia nak.

5- muazzin / juru azan / tok bilal
Hadis : org muazzin, manusia yg plg pjg lehernya di hari kiamat – maksudnya, ada yg tafsir sebagai org yg cantik, ditinggikan mereka sedikit, atau kemuliaan yg Allah bg kpd mereka.
Kalau solat 2 org sekalipun, azanlah. Atau ketika musafir, jika solat jamak, azan sekali, iqamat 2 kali.

6- org yg beruban
Hadis : termasuk dlm memuliakan Allah, dengan memuliakan org tua yg beriman, hafiz quran dan sultan
Siapa yg beruban dlm islam, baginya cahaya di hari kiamat.
Uban sebagai anugerah dan juga peringatan dari Allah, manusia itu sudah menghampiri usia tua.

7- org yg suka merwuduk
Kata nabi, wuduk ialah perhiasan di hari kiamat kelak.

8- ahli al quran
Org yg byk baca quran, di akhirat kelak, quran akan dtg memberi syafaat.
Bacalah surah al baqarah dan al imran, sesungguhnya 2 surah ini akan dtg seperti awan dan menanungi tuannya. 
2 surah ini tidak boleh dikalahkan oleh sihir.
Ahli quran akan diberi pakaian di akhirat.

9- org yg suka buat kebajikan

10- org yg suka bantu org2 yg lemah (lemah harta, atau tenaga), atau bantu org yg lemah dari kezaliman.

Apa pun, semua bentuk amal soleh akan membantu tuannya di akhirat kelak.

Wallahu a’lam

Nota Lengkap – Tadabbur Surah Al-Fatihah
Penceramah : Ustaz Zulfakar Mustaffa

Surau Al-Mawaddah, Seksyen 7 Shah Alam.

Bismillah
TiaDa solat bagi org yg xbaca al fatihah…
‏﴿٢﴾ ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعٰلَمِينَ
(2) Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
(Al Fatihah 1:2)
Segala – ada pd huruf alif lam. Yg merangkumkan segala (pujian)
Lillah – lam pengkhususan / menunjukkan yg paling berhak.
Bila disebeut segala pujian, itu khusus utk Allah. Kita xberhak utk harap pujian dan tiada pengkhususan pujian utk manusia.
Bila sebut Alhamdulillah- utk mensyukuri, satu lg utk memuji Allah.
Sifat ahli syurga yg Allah sebut :
‏﴿٨﴾ وَيُطْعِمُونَ ٱلطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
(8) Dan mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan.
(Al Insaan 76:8)
‏﴿٩﴾ إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ ٱللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَآءً وَلَا شُكُورًا
(9) Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keridhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih.
(Al Insaan 76:9)
Kita bandingkan dgn diri kita apa yg kita faham dgn Alhamdulillah.
Ahli syurga, semasa kat dunia mereka bg makan, apa yg dia suka. Kpd org miskin, anak yatim, tawanan perang.
Tanya diri kita, kita bg mkn pd org, sbb kita suka atau sbb kita xnak makanan tu?
Perkataan “innama” – tujuan utk pembatasan. Tujuan bg makan kerana harapkan redha Allah dan tidak harapkan pulangan lain, dan tidak harapkan sebarang ucapan terima kasih. Buat semata2 kerana Allah.
Bila kita buat kebaikan itu, kita harus puji Allah. 
Tanya diri kita, bila org minta pd kita sesuatu, dan kita bagi dia duit, adakah dlm hati kita mengharapkan ucapan terima kasih?
Jd kita kena tahu, segala pujian hanya / khusus utk Allah. Sifat ahli syurga, xharapkan pujian atau terima kasih dari org yg dibantunya.
Sifat ahli syurga mengucap Alhamdulillah:
‏﴿٤٣﴾ وَنَزَعْنَا مَا فِى صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ ٱلْأَنْهٰرُ ۖ وَقَالُوا۟ ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ ٱلَّذِى هَدَىٰنَا لِهٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلَآ أَنْ هَدَىٰنَا ٱللَّهُ ۖ لَقَدْ جَآءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِٱلْحَقِّ ۖ وَنُودُوٓا۟ أَن تِلْكُمُ ٱلْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
(43) Dan Kami cabut segala macam dendam yang berada di dalam dada mereka; mengalir di bawah mereka sungai-sungai dan mereka berkata: “Segala puji bagi Allah yang telah menunjuki kami kepada (surga) ini. Dan kami sekali-kali tidak akan mendapat petunjuk kalau Allah tidak memberi kami petunjuk. Sesungguhnya telah datang rasul-rasul Tuhan kami, membawa kebenaran”. Dan diserukan kepada mereka: “ltulah surga yang diwariskan kepadamu, disebabkan apa yang dahulu kamu kerjakan”.
(Al A’raf 7:43)
Allah cabut sifat2 buruk dari ahli syurga. Bila mereka dpt masuk syurga, mereka ucap Alhamdulillah. 
Bersyukur kerana Allah bg petunjuk dan hidayah, utk jalan ke syurga.
Kita dtg solat subuh berjemaah, ia adalah hidayah dari Allah, syukurlah, ucap Alhamdulillah. Ia dari rahmat Allah.
Perkataan robbul ‘alamiin – 
Rujuk :
‏﴿٢٣﴾ قَالَ فِرْعَوْنُ وَمَا رَبُّ ٱلْعٰلَمِينَ
(23) Fir’aun bertanya: “Siapa Tuhan semesta alam itu?”
(Asy Syu’ara 26:23)
‏﴿٢٤﴾ قَالَ رَبُّ ٱلسَّمٰوٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَآ ۖ إِن كُنتُم مُّوقِنِينَ
(24) Musa menjawab: “Tuhan Pencipta langit dan bumi dan apa-apa yang di antara keduanya (Itulah Tuhanmu), jika kamu sekalian (orang-orang) mempercayai-Nya”.
(Asy Syu’ara 26:24)
Apa pengajaran dari 2 ayat diatas?
1- kita yg sering baca al fatihah, pernah tak seumur hidup kita, pernah tanya apa erti robbul aalamiin?
Bila ditanya siapa manusia plg buruk pernah Allah cipta? Kita akan jawab firaun.
Sebelum zaman nabi, ada 2 manusia yg mengaku tuhan iaitu firaun dan raja namrud.
Tapi pd zaman umat nabi muhamad, ramai yg mengaku tuhan. Tuhan langit (ayah pin), dan berbagai2 lagi.
Seburuk2 firaun, walaupun tujuan utk mengejek, tp ada concern utk tahu siapa robbul ‘alamin? Kita pernah tanya tak???
Bila Allah sebut robb… apa beza robb dan ilah? Dlm bahas kita ertinya tuhan. Tp sebenarnya ad amalna berbeza. Robb – perbuatan Allah terhadap makhluk. Ilah – perbuatan makhluk kpd Allah.
Robbul ‘alamain – Allah pencipta, pentadbir, pemilik. Bila ditanya, ada x pencipta selain Allah? Xda. 
Sebab Allah tanya…
‏﴿٣﴾ يٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ هَلْ مِنْ خٰلِقٍ غَيْرُ ٱللَّهِ يَرْزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ ۚ لَآ إِلٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ
(3) Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu. Adakah pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Tidak ada Tuhan selain Dia; maka mengapakah kamu berpaling (dari ketauhidan)?
(Faathir 35:3)
Allah tanya, ada x pencipta selain Allah? Xda. Hanya Allah sebagai pencipta.
Kena ada 2 rukun :

1- nafi

2- isbat
Menafikan xda pencipta selain Allah. 
Yg buat telefon, kapal terbang… mereka itu bukan pencipta, tp mereka pengubah ciptaan Allah. Mereka adalah pereka kpd produk / bahan itu. 
Meja – buatan dari kayu. Allah cipta kayu. Manusia hanya reka dari kayu menjadi meja.
‘Aalamim – jamak kpd seluruh alam. Manusia sendiri akan melalui 5 alam – alam roh, alam rahim, alam dunia, alam barzakh (pemisah dunia dan akhirat), alam akhirat.
Jin ada alam dia, malaikat, tumbuhan, haiwan, pun ada alam masing2. Semuanya dibawah pentadbiran Allah.
Ayat kedua :
‏﴿٣﴾ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
(3) Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
(Al Fatihah 1:3)
Dari perkataan ar rahmah, terhasil rahman dan rahim.
Apa beza rahman dan rahim? Pemurah dan penyayang? 
Dlm konteks al quran, ar rahman khususkan utk makhlunya di dunia. Ar rahim khusus utk hambanya yg beriman di dunia dan akhirat.
‏﴿١﴾ ٱلرَّحْمٰنُ
(1) (Tuhan) Yang Maha Pemurah,
(Ar Rahmaan 55:1)

‏﴿٢﴾ عَلَّمَ ٱلْقُرْءَانَ
(2) Yang telah mengajarkan al Quran.
(Ar Rahmaan 55:2)

‏﴿٣﴾ خَلَقَ ٱلْإِنسٰنَ
(3) Dia menciptakan manusia.
(Ar Rahmaan 55:3)

Bila Allah ajarkan quran? Di alam dunia. Cipta manusia pun di alam dunia.
Nak bgtau, ar rahman lebih merujuk kpd hal keduniaan. Sehingga org kafir pun Allah bagi, firaun yg lawan Allah pun diberi kecukupan pdnya.

‏﴿١٩﴾ أَوَلَمْ يَرَوْا۟ إِلَى ٱلطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صٓفّٰتٍ وَيَقْبِضْنَ ۚ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا ٱلرَّحْمٰنُ ۚ إِنَّهُۥ بِكُلِّ شَىْءٍۭ بَصِيرٌ
(19) Dan apakah mereka tidak memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia Maha Melihat segala sesuatu.
(Al Mulk 67:19)
Tgk burung yg terbang, bukak katup sayap – xda yg menahannya selain pemurahnya Allah. Ini semua cerita hal dunia.
Adapun rahim, yg Allah khususkan kpd org2 yg beriman.
Sebabtu bila kita dpt sujud pd Allah. Hadir ke surau, belajar tadabbur quran, atas rahim Allah.
Surah al ahzab ayat 43 :
‏﴿٤٣﴾ هُوَ ٱلَّذِى يُصَلِّى عَلَيْكُمْ وَمَلٓئِكَتُهُۥ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ ٱلظُّلُمٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ ۚ وَكَانَ بِٱلْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا
(43) Dialah yang memberi rahmat kepadamu dan malaikat-Nya (memohonkan ampunan untukmu), supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya (yang terang). Dan adalah Dia Maha Penyayang kepada orang-orang yang beriman.
(Al Ahzab 33:43)
Allah kata, dialah yg berselawat keatas kpd kita, bermaksud rahmat Allah dan keampunan Allah kpd kita.
Bila malaikat berselawat atas kita. Maksudnya malaikat mohon keampunan utk kita.
Tujuannya utk keluarkan kota dari kegelapan. Kegelapan apa? Ada 3 :
1- syirik

2- kesesatan

3- jahil
Dari kehelapan kpd cahaya, wahyu, agama Allah. Semunya dgn rahmat Allah.
Allah bersifat rahim kpd org beriman.
‏﴿٤﴾ مٰلِكِ يَوْمِ ٱلدِّينِ
(4) Yang menguasai di Hari Pembalasan.
(Al Fatihah 1:4)
Malik – pemilik 
Yaumiddin – hari pembalasan.
‏﴿١٧﴾ وَمَآ أَدْرَىٰكَ مَا يَوْمُ ٱلدِّينِ
(17) Tahukah kamu apakah hari pembalasan itu?
(Al Infitha 82:17)
‏﴿١٨﴾ ثُمَّ مَآ أَدْرَىٰكَ مَا يَوْمُ ٱلدِّينِ
(18) Sekali lagi, tahukah kamu apakah hari pembalasan itu?
(Al Infitha 82:18)
‏﴿١٩﴾ يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْـًٔا ۖ وَٱلْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ
(19) (Yaitu) hari (ketika) seseorang tidak berdaya sedikitpun untuk menolong orang lain. Dan segala urusan pada hari itu dalam kekuasaan Allah.
(Al Infitha 82:19)
Allah tanya kita tahu x apa itu yaumuddin? Allah tafsir sendiri – hari kita sendiri2, xboleh nak tlg org lain. Segala urusan dlm kekuasaan Allah.
Harini kita ada anak, isteri, abg, emak, ayah, suami – tp pd hari yaumiddin, kita hanya ada diri kita shj.
Antara perkara yg perlu kita renungkan :
‏﴿٣٣﴾ فَإِذَا جَآءَتِ ٱلصَّآخَّةُ
(33) Dan apabila datang suara yang memekakkan (tiupan sangkakala yang kedua),
(‘Abasa 80:33)
‏﴿٣٤﴾ يَوْمَ يَفِرُّ ٱلْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ
(34) pada hari ketika manusia lari dari saudaranya,
(‘Abasa 80:34)
‏﴿٣٥﴾ وَأُمِّهِۦ وَأَبِيهِ
(35) dari ibu dan bapaknya,
(‘Abasa 80:35)
‏﴿٣٦﴾ وَصٰحِبَتِهِۦ وَبَنِيهِ
(36) dari istri dan anak-anaknya.
(‘Abasa 80:36)
‏﴿٣٧﴾ لِكُلِّ ٱمْرِئٍ مِّنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ
(37) Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkannya.
(‘Abasa 80:37)
Pd hari kita dibangkitkan selepas ditiup sangkakala, seseorang akan lari dari adik beradik, lari dari ibu dan ayahnya, lari dari isteri dan anak2nya.
Kerana setiap diri kita ada kesibukan diri masing2.
‏﴿١١﴾ يُبَصَّرُونَهُمْ ۚ يَوَدُّ ٱلْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِى مِنْ عَذَابِ يَوْمِئِذٍۭ بِبَنِيهِ
(11) sedang mereka saling memandang. Orang kafir ingin kalau sekiranya dia dapat menebus (dirinya) dari azab hari itu dengan anak-anaknya,
(Al Ma’aarij 70:11)
‏﴿١٢﴾ وَصٰحِبَتِهِۦ وَأَخِيهِ
(12) dan isterinya dan saudaranya,
(Al Ma’aarij 70:12)
‏﴿١٣﴾ وَفَصِيلَتِهِ ٱلَّتِى تُـْٔوِيهِ
(13) dan kaum familinya yang melindunginya (di dunia).
(Al Ma’aarij 70:13)
‏﴿١٤﴾ وَمَن فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ يُنجِيهِ
(14) Dan orang-orang di atas bumi seluruhnya kemudian (mengharapkan) tebusan itu dapat menyelamatkannya.
(Al Ma’aarij 70:14)

Org yg berdosa ni nak sgt, kalau boleh nak tebus azab itu dgn anaknya. Nak tebus juga dgn isterinya dan saudaranya. Hanya kerana nak selamatkan diri sendiri.
Manusia hanya mementingkan diri sendiri semata2.
Semoga semua ini menjadi iktibar bila kita berdiri di hadapan Allah.

‏﴿٥﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
(5) Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.
(Al Fatihah 1:5)

Disini terdapat isyarat tentang la ilaha illallah.
Lihat pd lafaz, iyyaka na’bud. Kepada engkau kami sembah, tidak disebut kami menyembah / beribadah kpd engkau.
Bila ada perbuatan, mesti ada pembuat dan ada yg kena buat.
Contoh : ahmad memukul ali. Ahmad memukul (yg buat), ali dipukul (yg kena buat) perbuatannya pukul.
Dlm ayat diatas, apabila yg kena buat (yg disembah) iaitu Allah, dihadapankan, ayat2 seperti ini dlm bahasa arab, ada tujuannya – Utk menonjolkan Allah. Juga tujuannya utk membataskan. Sebabtu ada perkataan “hanya”… hanya engkau yg kami sembah, tiada yg lain.
Bila kita faham susunan ayat mcmtu, disitulah adanya la ilaha illallah, hanya Allah yg disembah.
Lafaz inilah ikrar kita kpd Allah. Bygkan mcmana kita berikrar kpd Allah. Biarlah ikrar itu dtg dari sudut hari kita yg dlm.
Kalau nak banding ibadah kita dgn ibadah ilmuan / ulama, dimanalah kedudukan ibadah kita.
Nak banding dgn para sahabat, cukuplah dgn isu perang. Berapa kali kita pernah pergi berperang? Situ pun kita dah kalah.
Bandingkan dgn imam nawawi.. dlm 1 hgga 3 tahun dia belajar, xpernah badan dia sentuh lantai. Dia tidur atas meja.
Kalau kita dpt bawak kesungguhan / keikhlasan itu pun sgt bagus. Mungkin ibadah kita itu kecil tp ikhlas kerana Allah, boleh jd nilainya besar.
Rutin imam nawawi, bangun subuh, lepas solat subuh dia start belajar. Kalau kuliah ada di tempatnya, dia belajar disitu. Kalau xda, dia akan cari tempat lain.
Bila habis belajar di satu2 masjid, kemudian dia ke masjid / madrasah lain utk belajar. Dlm sehari dia belajar sampai 12 subjek, hingga malam hari.
Dlm perjalanan antara satu madrasah ke madrasah yg lain, mulutnya xberhenti menghafaz / mengulang2 pelajarannya.
Mlm hari bila balik ke bilik, dia akan ulangkaji pelajaran. Dia akan tidur atas meja kerana takut xbangun solat mlm, dia rasa itu satu dosa besar bila xbangun solat mlm. Bangun lewat sikit pun rasa menyesal.
Sebabtu selama beberapa tahun, belakang badannya xkena lantai.
Dia akan bangun malam dan beribadat.
Ok sambung!
Apa erti ibadah? – perbuatan atau perkataan yg Allah redha dan yg Allah suka samaada zahir atau batin.
So perbuatan kita td, adakah Allah suka? Apa yg kita buat dan cakap td.
Bila kita kata xda yg lain melainkan Allah utk kita ibadah. Xda siapa yg menetapkan syariat melainkan Allah.
Sebabnya :
‏﴿٢١﴾ أَمْ لَهُمْ شُرَكٓؤُا۟ شَرَعُوا۟ لَهُم مِّنَ ٱلدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنۢ بِهِ ٱللَّهُ ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةُ ٱلْفَصْلِ لَقُضِىَ بَيْنَهُمْ ۗ وَإِنَّ ٱلظّٰلِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
(21) Apakah mereka mempunyai sembahan-sembahan selain Allah yang mensyariatkan untuk mereka agama yang tidak diizinkan Allah? Sekiranya tak ada ketetapan yang menentukan (dari Allah) tentulah mereka telah dibinasakan. Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan memperoleh azab yang amat pedih.
(Asy Syuura 42:21)
Apa yg nabi buat, itu yg kita ambil. Apa yg dilarangnya, jauhilah.
Kita takut bila kita buat sesuatu ibadah yg nabi xpernah tunjuk pd kita, kita perlu ada rasa takut, risau dan bimbang, kita akan ditanya kenapa kita lakukan itu?
Dlm hadis yg lain : sesuapa yg beramal dgn satu amalan yg bukan dari perintah kami, maka itu akan tertolak.
Maka kena faham, apa yg Alah syariatkan. Contoh : Allah syariatkan solat 5 waktu. Cara solat? Kita rujuk hadis nabi.
‏﴿٤٤﴾ بِٱلْبَيِّنٰتِ وَٱلزُّبُرِ ۗ وَأَنزَلْنَآ إِلَيْكَ ٱلذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
(44) keterangan-keterangan (mukjizat) dan kitab-kitab. Dan Kami turunkan kepadamu Al Quran, agar kamu menerangkan pada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan,
(An Nahl 16:44)
Tujuan Allah turunkan quran kpd nabi, utk mendetailkan / memerincikan apa yg diturunkan kpd manusia. Nabi kena detailkan – contohnya solat, kena hadap kiblat, takbir… 

‏﴿٦٤﴾ وَمَآ أَنزَلْنَا عَلَيْكَ ٱلْكِتٰبَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ ٱلَّذِى ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِ ۙ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
(64) Dan Kami tidak menurunkan kepadamu Al-Kitab (Al Quran) ini, melainkan agar kamu dapat menjelaskan kepada mereka apa yang mereka perselisihkan itu dan menjadi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.
(An Nahl 16:64)
Juga tujuannya adalah utk menjelaskan kdp manusia, apa yg diselisihkan.
Bila kita beribadah, kena tanya syariat itu dari mana?
Adakah cara ibadah penting? Ya, sgt penting.
Islam bukan agama atas dasar nenek moyang.
Seterusnya, hukum hakam satu2 ibadah. 

‏﴿٣١﴾ ٱتَّخَذُوٓا۟ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبٰنَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ ٱللَّهِ وَٱلْمَسِيحَ ٱبْنَ مَرْيَمَ وَمَآ أُمِرُوٓا۟ إِلَّا لِيَعْبُدُوٓا۟ إِلٰهًا وٰحِدًا ۖ لَّآ إِلٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحٰنَهُۥ عَمَّا يُشْرِكُونَ
(31) Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putera Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.
(At Taubah 9:31)
Ayat ini, seorang sahabat (ali bin hatim) yg dulunya nasrani, kemudian memeluk islam, dia tanya nabi : kenapa Allah ckp mcmni? Kami xpernah sembah pendeta / rahib kami, (dia faham sembah tu, sembah fizikal / perbuatan). Tapi apa yg nabi jawab?
Bukankah apabila mereka mengharamkan, kamu haramkan? Sahabat tu jawab ya. Nabi sambung, bukankah apa yg mereka halalkan; kamu halalkan? Sahabat itu jawab ye.
Jadi, hukum hakam, kena ambil dari Allah. Menghalalkan sesuatu, mengharamkan sesuatu adalah hak Allah semata.
Itu bermaksud, kita xboleh ambik hak Allah utk halalkan / atau haramkan sesuatu.
Mengharamkan sesuatu yg Allah halalkan atau menghalalkan apa yg Allah haramkan, itu adalah salah satu kesyirikan.

Iyyaka nasta’iin – Ikrar seterusnya, kita xminta tolong selain pd Allah.
Abistu mcmna kalau kita mntk tlg dgn kwn, ustaz,dll?
Kena igt 3 perkara dlm permohonan kpd Allah :

1- kena yakin dan percaya kpd Allah: Allah akan tolong

2- kena ada sifat merendah diri

3- letakkan penuh harapan

‏﴿٥٥﴾ ٱدْعُوا۟ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً ۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلْمُعْتَدِينَ
(55) Berdoalah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.
(Al A’raf 7:55)
Kena doa dgn merendah diri dan sungguh2. Dengan lah lembut.
Antara perkara yg nabi ajar, lepas solat baca :

اللَّهُمَّ أَعِـنَّا عَلىٰ ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِـبَادَتِكَ

Ya Allah, bantulah kami dalam mengingatiMu, bersyukur kepadaMu dan memperbaiki ibadah kami kepada-Mu, amin.

‏﴿٦﴾ ٱهْدِنَا ٱلصِّرٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ
(6) Tunjukilah kami jalan yang lurus,
(Al Fatihah 1:6)

Dlm kehidupan kita, byk perkara yg kita mahu, yg kita minta pd Allah. Xda apa yg wajib kita minta melainkan ayat 6 diatas!
Itu adalah satu permintaan yg besar. – petunjuk ke jalan yg lurus
Seandainya dunia ini milik kita tp kita xdiberi hidayah, maka xbermakna dunia ini.
Kita minta pd Allah- Tunjukilah, berilah hidayah, dorongan, kekuatan supaya kita menuju ke jalan tersebut.
Ada org diberi petunjuk, tp akhirnya terpesong juga.
Maka lepas kita minta pd Allah, kita keba sungguh2.
Kenapa kita kena minta petunjuk ke jln yg lurus? Sebabnya :
Hadis : seorang yg buat amalan ahli syurga, sehingga hampir sehasta dgn syurga, tp akhirnya buat amalan ahli neraka, dia mati dan masuk neraka. seorang yg buat amalan ahli neraka, sehingga hampir sehasta dgn neraka, tp akhirnya buat amalan ahli syurga, dia mati dan masuk syurga.
Siapa boleh bg jaminan supaya kekal di jalan yg lurus? Tiada! Sbbtu kita kena istiqamah, minta petunjuk pd Allah agar berada di atas jln yg lurus.
Kita dah tgk ramai org, pd mulanya buat amal soleh, tp akhirnya dia sesat. 
Sebabtu kita kena mendambakan, petunjuk di atas jln lurus.
Sirat al musatqim – jln yg lurus. Bagaimana nak tahu kita dah dpt atau belum?
Rujuk surah al maidah ayat 16 :
‏﴿١٦﴾ يَهْدِى بِهِ ٱللَّهُ مَنِ ٱتَّبَعَ رِضْوٰنَهُۥ سُبُلَ ٱلسَّلٰمِ وَيُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذْنِهِۦ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ
(16) Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keridhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gulita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.
(Al Maidah 5:16)
Dgn al quran, Allah akan bg petunjuk. 
Ini bermaksud tiap2 hari kita minta petunjuk, kita kena tgk hubungan kita dgn quran. Ada al quran, baru kita akan dpt petunjuk.
Allah akan bg jalan, utk selamat di dunia dan akhirat. Dia perlu ada al quran, dan berinteraksi dgn quran. Allah akan keluarkan mereka dari kegelapan kpd cahaya iman dan cahaya islam.
Dan dgn quran tadi, Allah akan bg petunjuk ke jln yg lurus.
Kita berdiri di hadapan Allah setiap hari pagi petang siang mlm minta petunjuk ke jln yg lurus. Allah akan bg petunjuk dan dorongan ke jln yg lurus melalui al quran.
Adakah kita mengambil al quran dan mentadaburinya utk dptkan petunjuk ke jln yg lurus?
‏﴿٥٢﴾ وَكَذٰلِكَ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا ۚ مَا كُنتَ تَدْرِى مَا ٱلْكِتٰبُ وَلَا ٱلْإِيمٰنُ وَلٰكِن جَعَلْنٰهُ نُورًا نَّهْدِى بِهِۦ مَن نَّشَآءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚ وَإِنَّكَ لَتَهْدِىٓ إِلَىٰ صِرٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ
(52) Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (Al Quran) dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Quran) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengan dia siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya kamu benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.
(Asy Syuura 42:52)
Kenapa Allah sifatkan al quran sebagai ruh?
Kita sendiri ada jasmani dan rohani. Kalau ada jasmani, xda rohani, maka tiada kehidupan. Maka al quran itu ruh, yg memberi kehidupan. Org yg xda quran dlm kehidupannya, ibarat tiada ruh. Mcm zombie.
Sblm ada quran, nabi xtau apa itu kitab, apa itu iman. Nabi perlukan al quran utk beriman. Maka kita lebih2 lagi perlukan quran utk beriman.
Dgn al quran itu Allah akan berikan hidayah kpd sesiapa yg dia kehendaki.
Pd lafaz terakhir, nabi akan tunjukkan kita jln yg lurus. Kita memerlukan sunnah nabi utk berada di atas jln yg lurus.
Kena igt, dlm kita meminta jln yg lurus ini, siapa yg ada di tengah2 jln ini?
Dlm surah al a’raf, ayat 14 – 
‏﴿١٤﴾ قَالَ أَنظِرْنِىٓ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ
(14) Iblis menjawab: “Beri tangguhlah saya sampai waktu mereka dibangkitkan”.
(Al A’raf 7:14)
‏﴿١٥﴾ قَالَ إِنَّكَ مِنَ ٱلْمُنظَرِينَ
(15) Allah berfirman: “Sesungguhnya kamu termasuk mereka yang diberi tangguh”.
(Al A’raf 7:15)
‏﴿١٦﴾ قَالَ فَبِمَآ أَغْوَيْتَنِى لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرٰطَكَ ٱلْمُسْتَقِيمَ
(16) Iblis menjawab: “Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus,
(Al A’raf 7:16)
‏﴿١٧﴾ ثُمَّ لَءَاتِيَنَّهُم مِّنۢ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمٰنِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شٰكِرِينَ
(17) kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat).
(Al A’raf 7:17)

Lafaz لَأَقْعُدَنَّ menunjukkan penegasan yg iblis akan menyerang. Dia duduk di jalan yg lurus dan akan menyesatkan org2 dijalan itu.
Ayat 17 diatas bgtau, iblis akan berusaha sedaya upaya menyerang manusia dari semua arah, utk bawa manusia ke arah kesesatan.
Sbbtu kita kena ada al quran dan as sunnah utk berada atas jln yg lurus.

Seterusnya…
‏﴿٧﴾ صِرٰطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ
(7) (yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
(Al Fatihah 1:7)

Dlm surah an nisa’ ayat 69 :
‏﴿٦٩﴾ وَمَن يُطِعِ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ فَأُو۟لٓئِكَ مَعَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمَ ٱللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ ٱلنَّبِيِّۦنَ وَٱلصِّدِّيقِينَ وَٱلشُّهَدَآءِ وَٱلصّٰلِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُو۟لٓئِكَ رَفِيقًا
(69) Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, yaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang saleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya.
(An Nisaa 4:69)
Selalunya bila sebut pasal nikmat, kita tgk pd nikmat dunia shj.
Tp adapun nikmat yg Allah bgtau diatas ialah nikmat iman dan islam. Org2 yg Allah dah bg nikmat – para nabi, org2 yg benar keimanannya, org2 yg syahid, org2 soleh. Selain dari nabi, 3 golongan lain itu ialah para sahabat.
Seterusnya, “…. bukan jln org yg dimurkai dan bukan jln org2 yg sesat”
Pernah ditanya kpd nabi siapa itu org2 yg dimurkai?

Nabi jawab, mereka ialah yahudi. Siapa org2 yg sesat? Nabi jawab, mereka ialah nasrani.
Kalau kita perhatikan dlm surah al fatihah, ada 3 jln yg diberitahu. 

– jln yg diberi nikmat – nabi dan sahabat

– jln org yg dimurkai – yahudi

– jln org yg sesat – nasrani
Kenapa xdisebut org kafir?
3 golongan / jln itu, ada diberi kitab. 
Kenapa mereka itu dimurkai dan sesat?
Rujuk surah al hadid ayat 16 :
‏﴿١٦﴾ ۞ أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ ٱللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ ٱلْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتٰبَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ ٱلْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فٰسِقُونَ
(16) Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik.
(Al Hadiid 57:16)
Adakah hati kita khusyuk ketika zikir, solat, quran?
Allah pesan, org beriman jgn jd seperti org yg diberi kitab sebelum kamu, iaitu yahudi dan nasrani – dlm masa yg pjg, mereka xpedulikan al kitab. Kesan dari itu, hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakannya adalah org yg fasiq.
Jadi, berilah perhatian kpd al quran, agar kita diberi petunjuk ke jln yg lurus.

Wallahu a’lam