ADAB ZIARAH ORANG SAKIT DAN HIKMAHNYA (Kuliah Subuh – 9.6.18)

Penceramah : Ustaz Zahiruddin Zabidi

Bismillah

Rujukan beberapa hadis berkenaan menziarahi org sakit dari kitab riyadussolihin (refer sunnah.com – riyadus solihin, chapter 7 – the book of visiting the sick) :

1- Al-Bara’ bin `Azib (May Allah be pleased with them) reported:

Messenger of Allah (ﷺ) has ordered us to visit the sick, to follow the funeral (of a dead believer), respond to the sneezer (i.e., by saying to him: Yarhamuk-Allah after he says: Al-hamdu lillah), to help those who vow to fulfill it, to help the oppressed, to accept the invitation extended by the inviter; and to promote greetings (i.e., saying As-Salamu `Alaikum).

[Al-Bukhari and Muslim].

Rasulullah perintahkan kpd para sahabat (sangat2 disuruh walaupun tidak wajib) utk :

1- ziarah org sakit.

2- mengiringi jenazah

3- Doa org bersin

4- Menepati sumpah

5- tolong org teraniaya

6- memberi salam

2- Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported:

The Messenger of Allah (ﷺ) said, “Every Muslim has five rights over another Muslim (i.e., he has to perform five duties for another Muslim): to return the greetings, to visit the sick, to accompany funeral processions, to accept an invitation, to respond to the sneezer [i.e., to say: ‘Yarhamuk-Allah (may Allah bestow His Mercy on you),’ when the sneezer praises Allah].”

[Al-Bukhari and Muslim].

Hak sesama muslim :

1- menjawab salam

2- ziarah org sakit

3- kebumikan jenazah

4- memenuhi jemputan

5- mendoakan org yg bersin

3- Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported:

The Messenger of Allah (ﷺ) said, “Verily, Allah, the Exalted, and Glorious will say on the Day of Resurrection: ‘O son of Adam, I was ill but you did not visit Me.’ He would say: ‘O my Rubb, how could I visit you and You are the Rubb of the worlds?’ Thereupon He would say: ‘Did you not know that such and such a slave of Mine was ill but you did not visit him? Did you not realize that if you had visited him (you would have known that I was aware of your visit to him, for which I would reward you) you would have found Me with him? O son of Adam, I asked food from you but you did not feed Me.’ He would submit: ‘My Rubb, how could I feed You and You are the Rubb of the worlds?’ He would say: ‘Did you not know that such and such a slave of Mine asked you for food but you did not feed him? Did you not realize that if you had fed him, you would certainly have found (its reward) with Me? O son of Adam, I asked water from you but you did not give it to Me.’ He would say: ‘My Rubb, how could I give You (water) and You are the Rubb of the worlds?’ Thereupon He would say: ‘Such and such a slave of Mine asked you for water to drink but you did not give it to him. Did you not realize that if you had given him to drink you would have found (its reward) with Me?”‘

[Muslim].

Pada hari Kiamat Allah menegur seseorang, “Wahai anak Adam. Saat Aku sakit, kenapa kau tidak menjenguk-Ku?” Orang itu menjawab, “Wahai Tuhanku, bagaimana aku mendoakan-Mu sedangkan Engkau adalah Tuhan sekalian alam?” Allah menjawab, “Tidakkah kau tahu bahwa hamba-Ku si fulan itu sakit. Namun kau tidak menjenguk-Ku. Tahukah kau, kalau kau menjenguknya, kau akan mendapati Aku di sisinya.”

Maksudnya, “Kau akan mendapatkan ganjaran-Ku yang tak bertepi saking banyaknya.” HR Muslim.

Jangan remehkan bila ada org dtg meminta bantuan.

Tangan diatas lebih baik dari dibawah.

4- Thauban (May Allah be pleased with him) reported:

The Prophet (ﷺ) said, “He who visits his brother in Faith, will remain engaged in picking the fresh fruits from the garden of Jannah till he returns.”

[Muslim].

Sabda Rasulullah SAW:
“Sesiapa yang menziarahi saudara se-Islamnya yang sakit, seolah-olah dia berada dalam ‘Kharfah’ sehinggalah dia pulang.” Baginda ditanya: “Wahai Rasulullah, apakah yang dimaksud dengan ‘Kharfah’ itu?” Rasulullah saw bersabda: “Iaitu kebun di syurga (yang penuh dengan buah-buahan yang boleh dipetik pada bila-bila masa)”. [HR Muslim]

Bila Ziarah org sakit, dia akan berada dlm khurfatun jannah- iaitu buah2an yg telah dipetik di syurga, selagi mana duduk bersama org sakit itu.

5- ‘Ali bin Abu Talib (May Allah be pleased with him) reported:

I heard the Messenger of Allah (ﷺ) saying, “When a Muslim visits a sick Muslim at dawn, seventy thousand angels keep on praying for him till dusk. If he visits him in the evening, seventy thousand angels keep on praying for him till the morning; and he will have (his share of) reaped fruits in Jannah.”

[At- Tirmidhi].

Daripada Ali ra, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tiada seorang pun yang menziarahi saudara se-Islamnya yang sakit pada waktu pagi, melainkan 70,000 malaikat mendoakannya untuk mendapat rahmat sehingga ke petang. Sekiranya dia menziarahi saudaranya pada waktu petang, maka 70,000 malaikat mendoakannya untuk mendapat rahmat Allah sehingga ke pagi. Dia juga akan mendapat nikmat berupa buah-buahan syurga yang boleh dipetik pada bila-bila masa.” [HR At-Tirmizi: Hasan]

Org yg ziarah org sakit akan didoakan 70,000 malaikat, dan akan mendapat nikmat berupa buah2an syurga.

Wallahu a’lam

Advertisements

RAHSIA UMUR SEMAKIN BERKAT (Tazkirah Tarawikh – 7.6.18)

Penceramah : Ustaz Mustafa Mohd Sukki

Bismillah

Bila sebut pasal umur, Allah kurniakan hambanya kepanjangan umur yg beza2.

Dari hadis nabi : umur umatku xpanjang. Antara 60-70 tahun.

Lebih dari itu, adalah subsidi.

Kita nak cari keberkatan dlm umur kita.

Dari anas bin malik, nabi bersabda : akan membesarlah anak2 adam dan akan besar bersama 2 perkara :

1- umurnya

2- hartanya

Ada 4 perkara kalau manusia berterusan buat, doanya xakan makbul :

1- Manusia suka kaji benda nak beli tp xsuka kaji dari mana dtgnya hartanya. Guna harta yg haram, doa xmakbul.

2- Allah cerita pasal harta, xterima sedekah dari harta yg haram.

Hadis : kamu membayar zakat ataus edekah dari harta kamu tp Allah xterima, malah dpt dosa.

3- diharamkan jasad org ini dari syurga – tubuh / daging yg tumbuh dari sumber yg haram

4- org yg zalim, guna harta yg haram, kalau xtaubat, xminta maaf, pahalanya akan di transfer pd org yg dianiaya. Jika pahala habis, dia akan ambil dosa org yg dianiaya.

Hadis : Sebaik2 manusia yg pjg umurnya dan baik amalannya

‏﴿٢﴾ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلْمَوْتَ وَٱلْحَيَوٰةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْغَفُورُ

(2) Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun,

(Al Mulk 67:2)

Para ulamak tafsir pasal berkat, antaranya :

– kehidupan tenang

– jiwa bahagia

Hadis : Tidak akan berganjak kaki anak adam selagi xditanya :

1- umur yg diberi, dibuat apa?

2- ilmu yg dpt, dibuat apa? Amal atau tidak?

3- hartanya, daripada mana dpt? Utk apa dibelanja?

4- tubuh badan, apa yg telah dilakukan?

Inilah perkara2 yg kita kena jaga kerana semua itu akan ditanya di akhirat kelak.

Mcmana nak umur yg berkat?

1- Nabi ajar doa : Ya Allah rezekilah padaku harta, anak pinak dan berkatilah kedua2nya

2- pastikan amalan yg kita buat ikhlas kerana Allah, agar ianya diterima. Dan ingat soalan2 yg akan ditanya.

3- doa yg nabi ajar pd mlm lailatul qadr :

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عني

“Ya Allah! Sesungguhnya Dikaulah Maha Pengampun dan amat suka memberi ampun, maka berikanlah daku keampunan.”

Wallahu a’lam

PERBAIKI AMALAN KITA (Tazkirah Tarawikh – 5.6.18)

Penceramah : Ustaz Zulramli Razali

Bismillah

Nabi pernah sebut kpd muaz : wahai muaz, demi Allah aku syg sgt kat engkau. Maka janganlah kamu tinggalkan setiap selesai shalat untuk berkata: “Ya Allah, tolonglah aku untuk berdzikir kepada-Mu, bersyukur dan beribadah dengan baik kepada-Mu.”

Doa yang dimaksudkan adalah :

اَللّهمَّ اَعِنِّيْ عَلىَ ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ

“Ya Allah, tolonglah aku untuk berdzikir kepada-Mu, bersyukur dan beribadah dengan baik kepada-Mu.”

Nabi bina jambatan dahulu sblm sampaikan sesuatu. Nabi siap bersumpah dgn nama Allah, begitu sygkan muaz.

Bila dah ada perasaan syg tersebut, baru nabi bgtau apa yg nak disampaikan.

Manusia ini lemah, sebabtu perlukan sistem sokongan (doa).

Di luar sana ada byk “support system” di mall2. Tempat shopping- iaitu lagu2 raya! Seolah2 nak suruh ramadhan cepat sikit pergi, blah lah cepat.

Bila khatam tadarrus awal, sbb nak prepare utk raya, maka nak mula semula tu kena tunggu tahun depan pula, walhal 10 hari terakhir ini adalah hari yg paling berkualiti.

Para salafussoleh, 6 bulan sblm ramadhan tiba, mereka dah berdoa pd Allah agar mereka disampaikan kpd ramadhan, begitu menanti2 ramadhan.

Bila ramadhan n berlalu, mereka menangis. Dalam masa 6 bulan selepas ramadhan berlalu, mereka mendoakan dgn penuh nostalgia, kepuasan, agar ibadah mereka sepanjang ramadhan diterima.

Tiada sapa yg boleh tolong kita melainkan Allah.

Bagaimana nak dptkan hati yg tenang? Kita kena minta pd Allah. Mengingati Allah paling utama adalah pd niat kita, agar apa yg kita buat semata2 kerana Allah.

Bila ditanya berapa byk nikmat yg kita rasa? Utk org hidup, sukar nak rasa. Perasaan nikmat itu akan rasa bila dekat nak mati.

Kesakitan yg paling teruk pd org mati ialah mereka xboleh dah nak beramal. Bila kita sihat, masih hidup, kita xberapa rasa nikmat itu.

Syaitan akan dtg kpd kita dari depan, belakang, kiri, kanan, utk sesatkan manusia. Syaitan berlawan dgn kita dlm keadaan syaitan nampak manusia, tapi manusia xnampak syaitan. Siapa yg senang utk menang?

Syaitan bgtau sendiri pada Allah, manusia ini tidak pandai nak bersyukur pd Allah.

Manusia susah nak rasa bersyukur kpd Allah. Berapa ramai yg merasai nikmat duduk dlm majlis ilmu? Utk majlis ilmu, Allah cipta malaikat yg khusus, bila dah habis majlis ilmu itu, mereka akan naik dan bertawaf semula. Utk majlis ilmu yg lain, akan dtg malaikat lain pula, bukan malaikat yg sama. Mereka akan berdoa utk org yg hadir dlm majlis ilmu itu.

Kena ada dlm minda kita, kena sentiasa utk perbaiki amal ibadah kita. Sebabtu nak kena minta pd Allah, agar diperbaiki ibadah kita, seperti dihujung doa diatas.

Jibril ajar cara nak terima ilmu (rujuk hadis berkenaan – jibril dtg jumpa nabi dlm rupa seorang pemuda yg tanya nabi berkeaan iman, islam dan ihsan). Jibril duduk rapat dgn nabi, bertemu lutut, dan tangan jibril di paha nabi.

Hadis : apabila seseorang itu menyayangi saudaranya maka dia kena bgtau saudaranya ; aku menyayangi kamu kerana Allah

Wallahu a’lam

REBUT PELUANG DI BULAN RAMADHAN (Kuliah Zuhur – 3.6.18)

Penceramah : Ustaz Dzulkarnain Hamzah

Bismillah

Kenapa Rasulullah nak sgt berada di bulan Ramadhan? Kerana ramadhan adalah bulan pengampunan.

Hadis : Siapa yg menghidupkan ramadhan (solat tarawih hingga witir bersama imam), dia akan mendapat pahala qiam sepanjang malam.

Allah mudah sgt nak bg pahala kpd kita dan tawaran bulan Ramadhan sebagai bulan pengampunan, tp ada syaratnya, iaitu :

1- mereka yg solat tarawih bersama imam sehingga habis witr.

Hadis : Brgsiapa yg menghidupkan mlm al qadr (10 mlm terakhir), dgn sungguh2, maka Allah akan mengampunkan dosa2nya yg lalu.

Dlm mazhab syafie, riwayat ibn abbas : menghidupkan mlm lailatul qadr akan berhasil bila solat isyak berjemaah, witr bersama dgn imam, solat tahajjud dan solat subuhnya pun berjemaah.

Imam syafie tidak akan tinggalkan apa perkara yg nabi pernah buat walaupun sekali.

Aisyah bertanya pd nabi : wahai Rasulullah, apakah yg patut aku baca jika bertemu lailatul qadr?

Nabi suruh baca :

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عني

“Ya Allah! Sesungguhnya Dikaulah Maha Pengampun dan amat suka memberi ampun, maka berikanlah daku keampunan.”

Dlm ibadat khusus, kena dtgkan dalil, contoh dari nabi.

Kata imam malik dlm kitab muwatta’ : imam syahid berkata, siapa yg peroleh lailatul qadr, mereka yg mendirikan solat isyak berjamaah, tarawih berjamaah (beserta witr), dan solat subuh berjemaah pada pagi tersebut.

Nabi berbuka makan ruttob. Kita berbuka mkn apa? Tamar ke ruttob? Sunnahnya mkn ruttob, tp xsalah mkn tamar.

Dlm islam kata berbuka puasa, xda specific kena mkn apa2…

Waktu tahajjud, perbanykkan tasbih, tahmid, takbir, tahlil (subhanallah walhamdulillah walailaaha illallah wallahu akbar)

Zikir yg pertama wujud ialah tasbih.

Dlm sujud ketika tahajjud, perbanyakkan doa yg diajar nabi pd aisyah (rujuk diatas).

Drpd abu hurairah, nabi bersabda : apabila seorang kami baca tasyahhud hendaklah kemu memohon dari Allah dari 4 perkara :

1- azab api neraka

2- azab kubur

3- fitnah hidup di dunia

4- fitnah dajjal

Doa selepas bacaan tahiyyat akhir sebelum bagi salam :

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِجَهَنَّمَ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ

Allaahumma inni a’uudzubika min ‘adzaabil qabri wa min ‘adzaabinnaari jahannama wa min fitnatil mahyaa wal mamaati wa min fitnatil masiihid dajjaal.

Artinya : “Ya Allah, Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari siksaan kubur, siksa neraka Jahanam, fitnah kehidupan dan setelah mati, serta dari kejahatan fitnah Almasih Dajjal.”

Jika berada di tempat org, jgn buat yg ganjil2, ikut mazhab tempat itu. Jgn ganjil (syukhruh) dari masyarakat.

Kesimpulan :

1- Kita kena letakkan satu yg istimewa, peluang, tawaran dari Allah dlm bln ramadhan

2- Kena ambil contoh dari nabi utk ibadah khusus

3- Selawat yg plg best / terbaik / afdhal mengikut imam ibnu hajar ialah selawat ibrahimiah, kerana selawat itu ciptaan Allah. Selawat yg lain2 kebanyakannya ciptaan manusia.

4- Membaca doa selepas bacaan tahiyyat sebelum salam

5- Dlm perkara ibadah, kena dtgkan nas dan dalil. Sebaik2 petunjuk adalah petunjuk nabi.

6- Ada perkara yg nabi xbuat tapi sunnah, iaitu athar sahabat, perkara yg ada manfaat di sudut syarie. Contoh : azan 2 kali pd hari jumaat.

Wallahu a’lam

JANGAN TERTIPU DENGAN KEBAIKAN (Kuliah Subuh – 3.6.18)

Penceramah : Ustaz Ahmad Hasyimi Che Pa

Bismillah

Hadis riwayat imam ahmad, darjatnya sohih : kalaulah ada seorang lelaki sejak dari dia lahir dia bersujud kpd Allah sampailah tua dan dia meninggal, nescaya dia akan memandangnya sgt sedikit atau remeh pd hari kiamat.

Kerana dia rasa amalan itu xcukup utk menyelamatkan dia dari azab Allah dan xcukup utk memasukkannya dlm syurga Allah.

Andai dia memiliki amalan berpuluh2 tahun, ratusan tahun, sampai hari akhirat, dia akan rasa amalannya sedikit.

Cuba bayangkan dgn apa yg kita buat harini.

Apa yg hadis itu nak bgtau, jgn kita tertipu dgn amalan kita, buat amalan sedikit tapi rasa cukup. Tp org soleh buat amalan byk tp rasa xcukup.

Para salafussoleh yg dijamin syurga, tp mereka sentiasa memperbanyakkan amal soleh, lihatlah abu bakar dan umar yg sentiasa bersaing utk perbanyakkan amalan mereka seperti kuda yg dipacu laju.

Bagaimana kalau kita ni dijamin syurga? Adakah masih nak berlumba membuat amal soleh?

Kisah ahli badar yg membocorkan rahsia persiapan perang, dpt diketahui oleh nabi. Akhirnya nabi bgtau Allah ampunkan dosa2 ahli badar.

Firman Allah :

Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam).

(Al-Qasas – 56)

Ada org yg diuji setelah beramal, dgn merasakan amalnya cukup, dan menyebabkan dia mengurangkan amalnya.

Tips utk semangat beramal :

1- kita mesti sedar, kita sangat perlu kpd rahmat Allah.

Bukan sbb amal kita, sbb amal kita xcukup utk masukkan kita dlm syurga, tp rahmat Allah yg akan masukkan kita dlm syurga.

Kisah seorang lelaki yg bunuh 100 org dan dimasukkan ke syurga kerana taubatnya. Begitu juga dgn kisah pelacur yg bagi anjing minum, dimasukkan ke dlm syurga.

Nabi juga ingatkan kpd kita bahawa beratnya kemurkaan Allah.

Allah kata :

(Oleh kerana Allah menguasai segala-galanya, maka) wahai umat manusia, kamulah yang sentiasa berhajat kepada Allah (dalam segala perkara), sedang Allah Dia lah sahaja Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.

(Fatir – 15)

Kita ni yg perlu kpd Allah, tp Allah xperlu pun kpd kita.

Bila manusia rasa xperlukan Allah, mereka akan melampaui batas.

Ingatlah! Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau yang sewajibnya),

(Al-Alaq – 6)

2- rahmat Allah ni, Allah nak bagi pd sesiapa yg dia nak.

Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya.

(Al-A’raf – 56)

Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat, dan hampir kepada org yg perbaiki amalannya.

Dengan amalan, kita harapkan rahmat Allah dan jadi dekat dgn Allah.

3- Senantiasa minta taufiq kpd Allah

Nak buat amalan ni, kena ada kekuatan.

Ada org tanya pd imam ahmad. Dia dah ambik wuduk utk buat amal, solat, tapi xbuat2 juga, kenapa?

Imam ahmad jawab : kami dibelenggu oleh dosa2.

4- Perlu bebas dari dosa2

Bulan Ramadhan ni, ambil peluang utk perbanyakkan ibadah.

Dlm hari2 terakhir Ramadhan ni, ada kelebihan yg Allah akan bagi.

Bilakah hari yg bagus utk perbanyakkan amal?

Keyword : setiap 10 hari sblm hari raya idulfitri atau iduladha, hari itu adalah musim ibadah.

10 akhir ramadhan – hari2 sblm raya puasa

10 awal zulhijjah – hari2 sblm raya haji

Utk zulhijjah, 9hb adalah hari wuquf, 10hb adalah hari raya iduladha.

Hadis : tidak ada hari2 yg amal soleh yg lebih disukai iaitu pd 10 awal zulhijjah. Sahabat tanya xboleh ke nak banding dgn jihad fisabilillah? Nabi jawab ya xboleh banding, (melainkan yg keluar berjihad fisabilillah dan syahid).

Utk 10 akhir ramadhan, jika buat amal sungguh2 InsyaAllah sama juga, lebih baik dari jihad fisabilillah.

Banding hadis dgn hadis :

Hadis : Darah org syahid di hari akhirat, wanginya seharum kasturi.

Hadis : Bau mulut org berpuasa lebih harum disisi Allah dari haruman kasturi.

Betapa besarnya fadhilat ramadhan dan org yg berpuasa disisi Allah.

Antara 10 akhir ramadhan dan 10 awal zulhijjah, setiap 10 ini ada kelebihan tersendiri.

10 awal zulhijjah lebih afdhal dari 10 akhir ramadhan pada siang hari, iaitu berlakunya ibadah2 haji, melontar jamrah, wuquf, dll.

Manakala 10 akhir Ramadhan lebih afdhal dari 10 awal zulhijjah pada malam hari kerana adanya lailatul qadr.

Kita boleh doa agar Allah terima amalan kita xuma tiada siapa boleh jamin amalan itu diterima. Sebabtu kena sentiasa buat amal.

Pd 10 hari terakhir Ramadhan, nabi iktikaf. Tujuannya agar fokus ibadah dan tidak leka dari kerja2 lain. Nabi hidupkan malam2 dgn ibadah.

Org yg faham dgn malam2 ramadhan, rehatnya akan jd sikit pd malam hari, jika nak rehat, rehat siang hari. Sebab malam itu yg kita nak, kerana tersembunyi lailatul qadr.

Utk org yg berpuasa, Kalau tidur di siang hari pun dpt pahala juga.

Amalan meninggalkan adalah lebih mudah dari amalan melakukan.

Nabi kata : apa yg aku perintahkan, laksanakanlah setakat mana yg mampu. Apa yg aku larang, tinggalkan.

Kenapa nabi xkata larangan itu, tinggalkan sekadar yg mampu? Kerana kemampuan itu hanya perlu pd nak buat sesuatu amalan, kalau nak tinggal sesuatu adalah lebih mudah berbanding nak buat.

Contoh : bila ihram, larangan tutup kepala, pakai minyak wangi, bersama isteri, potong kuku, berburu dll… tapi perintah adalah talbiah. “Labbaikallahumma labbaik…..”

Itu lambang kasih sayang Allah.

Sbbtu utk org yg berpuasa, pahala sentiasa berjalan selagi dia berpusa, xkira tidur, masuk tandas, dll.

Sebabtu nabi syariatkan iktikaf.

Banykkan berdoa, terutama dlm 10 mlm terakhir.

Aisyah tanya nabi andai kata bertemu mlm lailatul qadr, apa doa yg perlu dibaca ?

Nabi suruh baca :

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عني

“Ya Allah! Sesungguhnya Dikaulah Maha Pengampun dan amat suka memberi ampun, maka berikanlah daku keampunan.”

Plg kurang kita kena bangunkan dgn solat tarawikh. Kemudian tambah lg dgn solat2 sunat / ibadah2 lain.

Antara hikmah nabi ajar baca doa kemaafan kerana ia lebih besar dari keampunan. Jika org yg dpt kemaafan dari Allah, boleh jadi dia sendiri pun dah tak ingat dosa dia.

Antata doa terbaik utk kita dpt keampunan dlm ibadah : doa yg nabi ajar kpd muaz bin jabal :

اَللّهمَّ اَعِنِّيْ عَلىَ ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ

Maksudnya : “Ya Allah, tolonglah aku untuk berdzikir kepada-Mu, bersyukur dan beribadah dengan baik kepada-Mu.”

Wallahu a’lam

GOLONGAN YANG DIDOAKAN MALAIKAT (Kuliah Zuhur – 2.6.18)

Penceramah : PU Azman

Bismillah

Hadis : intai / carilah kelebihan lailatul qadr dlm 10 mlm terakhir

10 mlm terakhir, nabi mengetatkan kainnya / iaitu lebih focus pd ibadah.

Surah al ahzab ayat 56 :

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.

Kata ulamak : islam ini tidak dihancurkan oleh musuh2 islam, tapi islam hari ini byk dirosakkan / diberi gambaran buruk oleh penganutnya sendiri.

Berkenaan selawat, Allah dan malaikat pun berselawat keatas nabi, kita ini apatah lagi, sepatutnya kena byk selawat.

Malaikat, imannya tidak akan berkurang. Jika disuruh sujud 1000 tahun, dia akan sujud 1000 tahun. Berbeza dgn iblis, jin, yg dicipta dari api, dan manusia dicipt dari tanah.

Malaikat akan mendoakan :

1- org yg mendoakan saudaranya yg mana saudaranya tidak tahu.

Istimewanya doa kpd saudara kita tanpa pengetahuannya, malaikat akan doakan utk kita juga.

2- Org yg tidur dlm keadaan suci dari hadas.

Sebelum tidur ambik wuduk

3- org yg menunggu solat dlm keadaan dia suci dari hadas.

4- jemaah surau / masjid yg sentiasa mencari saf hadapan.

Jika tahu kelebihan saf hadapan, nescaya jemaah akan mengundi utk dptkan saf hadapan.

Jika ada kanak2 masuk saf2 hadapan, jgn disuruh dia keluar / pergi saf belakang. Kenapa?

– utk tarbiyah anak kecil ini

– tiada larangan / dalil melarang kanak2 di saf depan.

5- Jemaah yg menyebut “aamiin” selepas imam habis baca al fatihah.

6- Org yg tetap duduk di tempat dia solat selepas selesai solatnya.

7- Mereka yg bersedekah / infaq

Malaikat akan doa pd Allah agar ganti harta pd org yg sedekah, manakalah ada malaikat yg akan doakan kehancuran harta org2 yg bakhil.

Nabi adalah seorang yg suka bersedekah. Tapi bila Ramadhan, nabi lebihkan lagi bersedekah berbanding bulan2 biasa.

Wallahu a’lam

AMALAN ROSAK SEBAB RIAK (Kuliah Subuh – 2.6.18)

Penceramah : PU Hafiz

Bismillah

Umat Nabi Muhammad diberi ganjaran yg byk dlm ibadah.

Setiap 5 waktu solat yg dikerjakan, ada impak yg Allah beri.

Sifat riak sungguh bahaya lebih2 lg di bulan Ramadhan, ia adalah sifat dari iblis.

Dgn sifat tiak dan takabburnya iblis yg dicipta dari api, enggan sujud kpd adam yg dicipta dari tanah. Semua sujud kecuali iblis, oleh kerana itu iblis dihalau dari syurga.

Kenapa boleh dtgnya riak?

Semua amalan anak adam digandakan dari 10-700 ganda, kecuali puasa. Amalan2 pahala lain jelas. Solat jemaah diberi 25/27 pahala.

Baca quran, setiap 1 huruf digandakan 10 kali ganda.

Zaman skrg byk dugaan, anak2 ramai yg kuat main game. Byk unsur2 yg xbaik, menyebabkan susah nak belajar, nak ibadah, walhal pahala digandakan.

Cuba bykan lepas solat jemaah, dpt ganjaran terus dari Allah…

Tapi bahayanya bila ganjaran dlm bentuk fizikal, akan ramai yg riak dan takabbur dlm ibadah.

Yg baca quran, bila suara sedap, boleh / mudah nak jadi riak, lagi2 bila jd imam.

Yg bersedekah, ramai yg nak tunjuk2, boleh jd riak.

Antara pandangan ulamak, puasa xda riak dan xda takabbur, sbb itu tidak dinyatakan ganjaran yg khusus oleh Allah. Allah shj yg layak bg ganjaran kpd mereka yg berpuasa.

Sbbtu para ulamak letak amalan riak disebabkan 4 perkara :

1- bila ada harta

Bawak kereta mewah, ada rmh besar.. bila dtg riak, habis amalannya.

Riak adalah syirik yg kecil.

2- bila ada pangkat

Yg ada pangkat datuk, ada gelaran2 lain seperti PU (pencetus ummah), ustaz, tan sri, dato sri..dll..

3- ketika datangnya ilmu

Bukan saja para ustaz, pakar2 yg lain pun, professor2, dll..

4- bila bertambah ketaatan kpd Allah

Bila dtg berjemaah, dtg kuliah, merendah2 org yg xdtg ke masjid..

Dalil dari Ayat quran

Al baqarah ayat 264 :

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan mengejek (si penerima), seumpama orang yang menafkahkan hartanya dengan penuh riyak di hadapan manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari Akhirat. Maka perumpamaan orang itu seperti sebuah batu besar yang licin terdapat tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa hujan yang lebat lalu batu tersebut menjadi bersih. Mereka tidak memperolehi apa pun dari apa yang mereka lakukan dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir.”

Sebab riak, habis amalannya. Ibarat batu yg atasnya ada tanah, menjadi licin ditimpa hujan.

Hadis :

“Sesungguhnya manusia pertama yang diadili pada hari kiamat adalah orang yang mati syahid di jalan Allah. Ia didatangkan dan diperlihatkan kepadanya kenikmatan-kenikmatan (yang diberikan di dunia), lalu ia pun mengenalinya. Allah bertanya kepadanya : ‘Amal apakah yang engkau lakukan dengan nikmat-nikmat itu?’ Ia menjawab : ‘Aku berperang semata-mata karena Engkau sehingga aku mati syahid.’ Allah berfirman : ‘Engkau dusta! Engkau berperang supaya dikatakan seorang yang gagah berani. Memang demikianlah yang telah dikatakan (tentang dirimu).’ Kemudian diperintahkan (malaikat) agar menyeret orang itu atas mukanya (tertelungkup), lalu dilemparkan ke dalam neraka. Berikutnya orang (yang diadili) adalah seorang yang menuntut ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Qur-an. Ia didatangkan dan diperlihatkan kepadanya kenikmatan-kenikmatannya, maka ia pun mengakuinya. Kemudian Allah menanyakannya: ‘Amal apakah yang telah engkau lakukan dengan kenikmatan-kenikmatan itu?’ Ia menjawab: ‘Aku menuntut ilmu dan mengajarkannya serta aku membaca al-Qur-an hanyalah karena engkau.’ Allah berkata : ‘Engkau dusta! Engkau menuntut ilmu agar dikatakan seorang ‘alim (yang berilmu) dan engkau membaca al-Qur-an supaya dikatakan seorang qari’ (pembaca al-Qur-an yang baik). Memang begitulah yang dikatakan (tentang dirimu).’ Kemudian diperintahkan (malaikat) agar menyeret atas mukanya dan melemparkannya ke dalam neraka. Berikutnya (yang diadili) adalah orang yang diberikan kelapangan rezeki dan berbagai macam harta benda. Ia didatangkan dan diperlihatkan kepadanya kenikmatan-kenikmatannya, maka ia pun mengenalinya (mengakuinya). Allah bertanya : ‘Apa yang engkau telah lakukan dengan nikmat-nikmat itu?’ Dia menjawab : ‘Aku tidak pernah meninggalkan shadaqah dan infaq pada jalan yang Engkau cintai, melainkan pasti aku melakukannya semata-mata karena Engkau.’ Allah berfirman : ‘Engkau dusta! Engkau berbuat yang demikian itu supaya dikatakan seorang dermawan (murah hati) dan memang begitulah yang dikatakan (tentang dirimu).’ Kemudian diperintahkan (malaikat) agar menyeretnya atas mukanya dan melemparkannya ke dalam neraka.'”

3 golongan itu (yg mula2 masuk neraka) :

1- org yg mati syahid

2- org yg baca quran

3- org yg bersedekah

Mereka buat kerana riak.

Mudah2an kita lebih berhati2 dlm ibadah kita, agar dijauhkan dari sifat takabbur dan riak.

Wallahu a’lam