Tafsir Surah Yusuf – ayat 19-22 (Kuliah Maghrib – 14.2.18)

Penceramah : Ustaz Syed Norhisham

Bismillah

‏﴿١٩﴾ وَجَآءَتْ سَيَّارَةٌ فَأَرْسَلُوا۟ وَارِدَهُمْ فَأَدْلَىٰ دَلْوَهُۥ ۖ قَالَ يٰبُشْرَىٰ هٰذَا غُلٰمٌ ۚ وَأَسَرُّوهُ بِضٰعَةً ۚ وَٱللَّهُ عَلِيمٌۢ بِمَا يَعْمَلُونَ

(19) Kemudian datanglah kelompok orang-orang musafir, lalu mereka menyuruh seorang pengambil air, maka dia menurunkan timbanya, dia berkata: “Oh; kabar gembira, ini seorang anak muda!” Kemudian mereka menyembunyikan dia sebagai barang dagangan. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.

(Yusuf 12:19)

Dalam surah yusuf ni ada banyak scene / blok / episod kisahnya. Episod pertama abang2nya dengki padanya.

Masuk scene seterusnya, kisah dlm telaga.

Cuba bayangkan seorang budak duduk dlm dasar telaga yg gelap di padang pasir.

Wahyu Allah turun padanya (ayat 15), menyebabkan dia tenang.

Dlm keadaan gelap gelita, Allah nak melorongkan yusuf ke istana. Ini hanya utk mereka yg bersabar – fasobrun jamiil.

Telah dtg kafilah2 bisnes yg menggunakan laluan dekat telaga itu. Lalu mereka menyuruh seorang utk mencari air. Org arab bila mereka travel, akan ada petugas – utk cari air, tgk jln, rikki2.

Petugas td jumpa perigi, lalu turunkan timbanya sampai ke air.

Bayangkan apa jd pd yusuf bila nampak ada timba? Dia terus pegang tali itu.

Petugas td tarik timba, ingatkan berat sbb penuh air, rupanya sbb yusuf naik bersama timba.

Petugas terkejut dgn kegembiraan, jumpa seorang budak, yg mana difikirannya budak itu boleh dijual. Kemudian yusuf disembunyikan bersama barang dagangan utk dijual.

Petugas xnak bos dia tahu, sbbtu disembunyikan yusuf. Nnt bila jual, dia boleh dpt hasilnya.

Dulu hidup dn penuh kasih sayang seorang ayah, kini berubah hidupnya menjadi hamba yg tunggu utk dijual. Inilah proses utk Allah bg sesuatu pada yusuf.

Allah tahu apa yg berlaku semuanya pada yusuf.

Setiap yg berlaku atas dunia ini, ada hikmahnya.

===============

‏﴿٢٠﴾ وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍۭ بَخْسٍ دَرٰهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا۟ فِيهِ مِنَ ٱلزّٰهِدِينَ

(20) Dan mereka menjual Yusuf dengan harga yang murah, yaitu beberapa dirham saja, dan mereka merasa tidak tertarik hatinya kepada Yusuf.

(Yusuf 12:20)

Mereka (petugas td) menjual yusuf dgn harga yg murah. Sbb nak kasi cepat terjual, xnak boss tahu, juga takut kalau ayah budak ni cari, xsempat jual pulak nnt.

Mereka xtahu siapa budak itu, bagaimana latarbelakangnya. Mereka xtahu nilai yusuf.

Pada zahirnya, hinanya menjadi nabi yusuf, dijual dgn harga yg begitu murah, beberapa dirham (duit perak) shj.

مَعْدُودَةٍ – membawa maksud beberapa.

Dan mereka xrasa tertarik pun dgn yusuf, sbb yusuf adalah anak temuan, yg penting terjual saja.

Ulamak tafsir kata quran ni bukan utk cerita detail, cerita perkara penting saja.

===============

‏﴿٢١﴾ وَقَالَ ٱلَّذِى ٱشْتَرَىٰهُ مِن مِّصْرَ لِٱمْرَأَتِهِۦٓ أَكْرِمِى مَثْوَىٰهُ عَسَىٰٓ أَن يَنفَعَنَآ أَوْ نَتَّخِذَهُۥ وَلَدًا ۚ وَكَذٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِى ٱلْأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُۥ مِن تَأْوِيلِ ٱلْأَحَادِيثِ ۚ وَٱللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰٓ أَمْرِهِۦ وَلٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

(21) Dan orang Mesir yang membelinya berkata kepada isterinya: “Berikanlah kepadanya tempat (dan layanan) yang baik, boleh jadi dia bermanfaat kepada kita atau kita pungut dia sebagai anak”. Dan demikian pulalah Kami memberikan kedudukan yang baik kepada Yusuf di muka bumi (Mesir), dan agar Kami ajarkan kepadanya ta’bir mimpi. Dan Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahuinya.

(Yusuf 12:21)

Org yg membeli yusuf adalah seorang menteri dari mesir. Dia suruh isterinya bg layanan yg baik od yusuf. Bg kemuliaan padanya, moga2 satu hari nnt memberi manfaat pd mereka, atau tidak pun jd anak angkat. Begitulah firasat menteri tadi.

Dari telaga, kini mendiami rumah menteri.

Tgk bibik2 dari indon yg dtg bekerja di malaysia, asal dari kedhaifan, ramai yg dpt duduk rumah yg selesa di rmh majikan.

Nabi yusuf ditolak dlm telaga, Allah bawanya ke tempat yg lebih baik. Sbbtu kita jgn cepat berputus asa dgn Allah.

Abdullah ibnu mas’ud kata : ada 3 org manusia yg firasatnya sgt hebat, salah seorangnya ialah menteri ini (yg beli yusuf). Lg 2 org ialah anak gadis nabi syuaib (kisah nabi musa lari keluar dari mesir, ketika berehat berjumpa gadis anak nabi syuaib yg jaga kambing ayahnya, akhirnya musa bantu gadis ini. Bila balik rmh bgtau ayahnya agar ambik musa sebagai pekerja sbb kuat dan boleh dipercayai). Ini adalah firasat anak gadis tadi.

– ayat 26, surah qasas

‏﴿٢٦﴾ قَالَتْ إِحْدَىٰهُمَا يٓأَبَتِ ٱسْتَـْٔجِرْهُ ۖ إِنَّ خَيْرَ مَنِ ٱسْتَـْٔجَرْتَ ٱلْقَوِىُّ ٱلْأَمِينُ

(26) Salah seorang dari kedua wanita itu berkata: “Ya bapakku ambillah ia sebagai orang yang bekerja (pada kita), karena sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja (pada kita) ialah orang yang kuat lagi dapat dipercaya”.

(Al Qashash 28:26)

Firasat seorang lagi ialah saidina abu bakar ketika melantik saidina umar menggantikannya.

Demikianlah Allah bagi kedudukan yg baik kpd yusuf. Dan inilah proses Allah nak ajar yusuf utk takwil mimpi.

وَٱللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰٓ أَمْرِهِۦ – Apa keadaan sekalipun, Allah berkuasa atas segala urusan. Inilah prinsip akidah. Allah akan menang, xda siapa yg dpt mengalahkan Allah. Sayangnya ramai manusia yg xfaham, xtahu hakikat prinsip ini.

Mehnah – ujian

Minhah – anugerah

===============

‏﴿٢٢﴾ وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُۥٓ ءَاتَيْنٰهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذٰلِكَ نَجْزِى ٱلْمُحْسِنِينَ

(22) Dan tatkala dia cukup dewasa Kami berikan kepadanya hikmah dan ilmu. Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.

(Yusuf 12:22)

Sekejap je duduk dlm telaga. Yusuf membesar dlm rmh menteri.

Sepertimana mak nabi musa runsing firaun nak sembelih bayi lelaki, dihanyutkan dlm sungai, diambil masuk ke dlm istana. Akhirnya emaknya sendiri yg dpt menyusui nabi musa kat dlm istana.

Yg penting masa ujian tu kena istiqamah, dekat dgn Allah. Ada org bercerai, ada hikmahnya. Ada org diuji dlm bisnes, berhenti belajar, berhenti kerja. Ada hikmahnya.

Bila dah matured / matang / dewasa, Allah bagi hikmah dan ilmu.

Ada org ada ilmu tp xde hikmah. Grad pointer tggi tapi xboleh survive. Ada yg xberapa cerdik tp ada hikmah. Pointer xtggi tapi survive, kerja elok.

Ibnu Abbas memiliki hikmah. Hikmah adalah bijaksana.

Terjemahan / takrif terbaik utk “hikmah” ialah – ucapan atau perbuatan yg sesuai kpd org yg sesuai pd masa yg sesuai dgn cara yg sesuai dgn kadar yg sesuai.

Contohnya bila nak cakap dgn nelayan, kena cara / kaedah yg sesuai dgn nelayan. Kalau dgn peladang, bisnesman, org yg nak bertaubat, kena sesuai dgnnya.

Sebabtu bila ada sahabat tanya nabi soalan yg sama, tapi jawapan beza2, sbb nabi tgk latar belakang / keadaan org itu.

Kisah ada org badwi dtg kencing di masjid, sahabat2 nak marah / kejar, tp nabi kata biar dia habiskan kencing dulu. Bayangkan kalau kena kejar, org itu kencing sambil berlari, lagi xbagus. Akhirnya badwi itu mendoakan kesejahteraan / kebaikan utknya dan utk nabi.

Allah bg ilmu dah hikmah dan takwil mimpi kpd yusuf. Dan dia adalah seorang yg muhsinin.

Wallahu a’lam

Advertisements

Surah Luqman – ayat 4-6 (Kuliah Tadabbur – 12.2.18)

Penceramah : Ustaz Abd Muein Abd Rahman

Bismillah

Pengajaran ayat 1-3 :

1- tingginya kebesaran al quran. Sbb Allah guna perkataan “تلك”

2- al quran adalah tanda kehebatan dan kebesaran Allah. Semakin kita baca, kita faham, kita rasa kebesaran Allah dan cinta pd Allah.

3- Allah memuji kitabnya yg penuh dgn hikmah, kebaikan dan kebijaksanaan, dan xda satu ayat pun yg sia2.

4- Allah menggalakkan supaya manusia sentiasa mentadabbur al quran kerana ia adalah petunjuk yg akan membahagiakan manusia.

5- sesiapa yg beramal dgn petunjuk quran maka dia akan dpt rahmat Allah, yg akan membawanya ke syurga.

6- Allah menggalakkan supaya manusia ada sifat ihsan, samada ihsan hubungan dgn Allah atau ihsan hubungan dgn manusia.

7- semakin manusia memhami al quran dan beramal dgnnya, maka semakin bertambah ihsan manusia kpd Allah dan kpd makhluk.

Sambung ayat seterusnya :

‏﴿٤﴾ ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهُم بِٱلْءَاخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ

(4) (yaitu) orang-orang yang mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka yakin akan adanya negeri akhirat.

(Luqman 31:4)

Bila ayat bermula dgn الذي bermaksud Allah nak cerita berkenaan sifat org pd ayat sebelumnya – muhsinin. Org yg berbuat baik.

Siapakah itu muhsinin? Iaitu org2 yg mendirikan solat, menunaikan / mengeluarkan zakat, dan yakin pd hari akhirat.

Adakah semua org yg solat itu muhsinin? Tak. Mcmana nak tahu solat kita adalah dlm golongan muhsinin?

Salah satu tanda :

Solatnya mencegah dari perbuatan keji dan mungkar. Lepas solat dia xmengumpat, xmembazir masa, xbual kosong.

‏﴿٤٥﴾ ٱتْلُ مَآ أُوحِىَ إِلَيْكَ مِنَ ٱلْكِتٰبِ وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ ۖ إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ تَنْهَىٰ عَنِ ٱلْفَحْشَآءِ وَٱلْمُنكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ ٱللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ

(45) Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.

(Al ‘Ankabut 29:45)

Tanda kedua :

Manusia dicipta dlm keadaan keluh kesah, takut. Bila dlm musibah, dia keluh kesah. Bila dpt nikmat, dia kedekut.

Org muhsinin, lg byk dpt harta, lg pemurah. Bila ditimpa musibah, dia tenang, senyum, tidak sempit.

Kalau jumpa doktor, bgtau kita ada sakit sekian2, adakah kita tenang? Atau sebaliknya?

Apa respon kita bila org kata kita bodoh? Buta ke??? Kalau tidak tenang, belum muhsinin.

Bukankah kalau org kata kita bodoh, tapi kita sabar, dpt pahala yg besar? Dpt pahala yg tiada had.

Jiwa nabi tenang bila diuji, dibaling batu. Nabi doakan kebaikan utk org itu. Musibah mana yg lg besar, luka di kaki nabi atau org yg baling batu masuk neraka? Musibah neraka lebih besar.

Bila balik rmh, lapar, tengok xda makanan. Isteri tidur. Apa respon kita?

Musibah yg besar ialah bila xsabar dgn musibah.

Kenapa bila sebut solat, disertakan dgn zakat, bukan haji atau ibadah lain? Islam mesti ada 2 paksi utama – hubungan dgn Allah (solat), dan hubungan dgn manusia (zakat).

Siapa solat tapi xbantu manusia, dia bukan muhsin. Solat dia xbetul, dia xbantu org susah, anak yatim, org miskin.

Allah sifatkan org itu sebagai pendusta, penipu. Siapa?

‏﴿١﴾ أَرَءَيْتَ ٱلَّذِى يُكَذِّبُ بِٱلدِّينِ

(1) Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama?

(Al Maa’uun 107:1)

‏﴿٢﴾ فَذٰلِكَ ٱلَّذِى يَدُعُّ ٱلْيَتِيمَ

(2) Itulah orang yang menghardik anak yatim,

(Al Maa’uun 107:2)

‏﴿٣﴾ وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ ٱلْمِسْكِينِ

(3) dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin.

(Al Maa’uun 107:3)

Mereka ni bukan org yg xsolat. Solat tp xjaga ihsan dgn manusia. Xbagi mkn org miskin, xpeduli anak yatim.

Dlm setahun berapa kali kita santuni anak yatim dan org miskin?

Yang parah ialah bila org itu miskin agama. Dia mungkin ada makanan dan keperluan lain, tp agama kurang.

Allah bagi peringatan pd nabi : Jgn engkau pinggirkan org miskin yg sentiasa berdoa pd tuhan mereka dan menyembah Allah pagi dan petang. Dan mereka ini mencari redha Allah.

‏﴿٥٢﴾ وَلَا تَطْرُدِ ٱلَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِٱلْغَدَوٰةِ وَٱلْعَشِىِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُۥ ۖ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِم مِّن شَىْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِم مِّن شَىْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ ٱلظّٰلِمِينَ

(52) Dan janganlah kamu mengusir orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan petang hari, sedang mereka menghendaki keridhaan-Nya. Kamu tidak memikul tanggung jawab sedikitpun terhadap perbuatan mereka dan merekapun tidak memikul tanggung jawab sedikitpun terhadap perbuatanmu, yang menyebabkan kamu (berhak) mengusir mereka, (sehingga kamu termasuk orang-orang yang zalim).

(Al An’am 6:52)

Sebabtu Allah ada tegur nabi (dlm surah abasa) :

‏﴿١﴾ عَبَسَ وَتَوَلَّىٰٓ

(1) Dia (Muhammad) bermuka masam dan berpaling,

(‘Abasa 80:1)

‏﴿٢﴾ أَن جَآءَهُ ٱلْأَعْمَىٰ

(2) karena telah datang seorang buta kepadanya.

(‘Abasa 80:2)

‏﴿٣﴾ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُۥ يَزَّكَّىٰٓ

(3) Tahukah kamu barangkali ia ingin membersihkan dirinya (dari dosa),

(‘Abasa 80:3)

‏﴿٤﴾ أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ ٱلذِّكْرَىٰٓ

(4) atau dia (ingin) mendapatkan pengajaran, lalu pengajaran itu memberi manfaat kepadanya?

(‘Abasa 80:4)

Apa kaitan solat, zakat dan yakini hari akhirat?

Apa yg mendorong org yg solat? Mendorong org yg keluarkan zakat / bantu org miskin? 2 amalan ini xmenjadikan hidup seseorang itu senang. Akhirat adalah pendorong utama bagi org beriman.

Bila ingat balasan akhirat, sanggup bangun malam, sanggup cari org susah utk dibantu.

Org yg xjaga solat, xsolat jemaah, xbantu org – ini semua sbb xpercaya pada akhirat.

==================

‏﴿٥﴾ أُو۟لٓئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ ۖ وَأُو۟لٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ

(5) Mereka itulah orang-orang yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.

(Luqman 31:5)

Allah guna هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ , tidak guna word Allah, tapi guna robb, sebab nak bgtau kalau bapak ajar anak, ada x bapak ajar yg xbaik? Xda. Semuanya yg baik shj melainkan bapak yg xbaik. Maka sebagai pencipta, Allah bg petunjuk yg terbaik kpd hambanya.

Sebab petunjuk itu dari Pencipta, bukan musuh.

Kenapa guna عَلَىٰ هُدًى ? ‘Ala, bukan fi (di dalam). Sbb kalau di atas, dia xkan mungkin akan tersesat. Berjalan atas petunjuk Allah.

ٱلْمُفْلِحُونَ – org2 berjaya. Dari perkataan falah / kejayaan. Dalam bahasa arab membawa maksud :

1- berjaya mendapat yg disukai

2- selamat dari yg dibenci

Apa yg plg manusia suka? Syurga!

Adakah boleh masuk syurga tapi belum diuji? Umat2 terdahulu diuji sblm dpt ganjaran syurga.

‏﴿٢١٤﴾ أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا۟ ٱلْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ ٱلَّذِينَ خَلَوْا۟ مِن قَبْلِكُم ۖ مَّسَّتْهُمُ ٱلْبَأْسَآءُ وَٱلضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُوا۟ حَتَّىٰ يَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مَعَهُۥ مَتَىٰ نَصْرُ ٱللَّهِ ۗ أَلَآ إِنَّ نَصْرَ ٱللَّهِ قَرِيبٌ

(214) Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.

(Al Baqarah 2:214)

Apa yg paling dibenci? Seksa neraka!

Jika diberi ujian sakit, kita redha, dan sabar, boleh dpt ganjaran syurga.

Dari Atha bin Abi Rabah, ia berkata, Ibnu Abbas berkata padaku,

“Maukah aku tunjukkan seorang wanita penghuni surga?”

Aku menjawab, “Ya”

Ia berkata, “Wanita hitam itulah yang datang kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam lalu berkata, ‘Aku menderita penyakit ayan (epilepsi) dan auratku tersingkap (saat penyakitku kambuh). Doakanlah untukku agar Allah Menyembuhkannya.’

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata,‘Jika engkau mau, engkau bersabar dan bagimu surga, dan jika engkau mau, aku akan mendoakanmu agar Allah Menyembuhkanmu.’

Wanita itu menjawab, ‘Aku pilih bersabar.’ Lalu ia melanjutkan perkataannya, ‘Tatkala penyakit ayan menimpaku, auratku terbuka, doakanlah agar auratku tidak tersingkap.’

Maka Nabi pun mendoakannya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Allah nak bgtau, kalau tak solat, mustahil nak berjaya. Kalau xkeluar zakat, xbantu anak yatim, org susah, mustahil berjaya.

Tapi ukuran kejayaan bagi kebanyakan manusia – harta, pangkat, rupa paras.

Bila ada anak yg sukses akademik tapi solat tak berapa jaga, adakah dia sukses / berjaya? Tidak. Dia Belum berjaya.

– didik diri kita bahawa anak belum berjaya

– didik org lain bahawa kejayaan sebenar bukan pd hal duniawi.

Kejayaan sebenar – mendirikan solat, bila diuji dia tenang, dan bantu org susah / miskin.

Kalau nak berjaya, kena faham quran.

==================

‏﴿٦﴾ وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَشْتَرِى لَهْوَ ٱلْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُو۟لٓئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ

(6) Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan.

(Luqman 31:6)

Tadi Allah bgtau ciri2 manusia yg berjaya. Ayat 6 ni berkenaan org2 yg gagal.

يَشْتَرِى – memberi

لَهْوَ – apa shj yg melalaikan / menghalang manusia dari tujuan asal

ٱلْحَدِيثِ – percakapan / perkataan.

Kata abdullah bin abbas, ibnu umar, لَهْوَ ٱلْحَدِيثِ adalah nyanyian. – utk menyesatkan dari jalan Allah

Ayat ini turun kpd an nadru bin al harith, dia beli buku2 yg karut. Dia nampak nabi berdakwah dan dia dekati org2 yg dah didakwahkan td nak bgtau dia pun ada cerita juga, utk sesatkan mereka. Dia juga suruh penyanyi menggoda org yg didakwahkan nabi

‏﴿٢٦﴾ وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَا تَسْمَعُوا۟ لِهٰذَا ٱلْقُرْءَانِ وَٱلْغَوْا۟ فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ

(26) Dan orang-orang yang kafir berkata: “Janganlah kamu mendengar dengan sungguh-sungguh akan Al Quran ini dan buatlah hiruk-pikuk terhadapnya, supaya kamu dapat mengalahkan mereka”.

(Al Fushilat 41:26)

Benda yg paling org kafir takut ialah bila org islam faham quran.

Bila nabi atau sahabat baca quran, org kafir akan buat kecoh / bising utk menjauhkan manusia jauh / xfaham quran.

Benda ni berlaku dulu, kini dan selamanya. Zaman ni ada kpop, magazine2 yg melalaikan, dan byk lagi.

Ayat ni Allah nak tegur kita sbb kita byk lagha, kurang baca quran, byk tgk tv, fb, dll.

Org kafir kuat bukan sebab ekonomi, tp sbb berjaya memisahkan umat islam dari quran.

Kadang2 kita kutuk israel, yuhudi, adakah kita boleh kalahkan mereka? Tak! Diri sendiri jauh dari quran, mcmana nak menang?

Ayat itu turun pd org musyrikin, tapi pengajarannya utk kita.

Org islam skrg tak selera tgk quran, lebih selera pd benda2 yg melalaikan.

Kalau quran hanya dibaca tapi xdisebarkan, belum dpt rahmat dari quran.

Rujuk pengajaran dari jin – sebelum, ketika dan selepas jin dgr quran. Mereka dakwah selepas dgr quran.

Apa saja yg melalaikan kita dari quran, hukumnya HARAM!

Islam kuat dgn quran.

Akan bersambung… (hujung ayat 6)

Wallahu a’lam

Kepentingan Al Quran dalam kehidupan manusia & Kaedah ringkas tafsir (Kuliah Maghrib – 12.2.18)

Penceramah : Ustaz Zulfakar Mustaffa

Bismillah

Surah al maidah ayat 15-16 :

‏﴿١٥﴾ يٓأَهْلَ ٱلْكِتٰبِ قَدْ جَآءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيرًا مِّمَّا كُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ ٱلْكِتٰبِ وَيَعْفُوا۟ عَن كَثِيرٍ ۚ قَدْ جَآءَكُم مِّنَ ٱللَّهِ نُورٌ وَكِتٰبٌ مُّبِينٌ

(15) Hai Ahli Kitab, sesungguhnya telah datang kepadamu Rasul Kami, menjelaskan kepadamu banyak dari isi Al Kitab yang kamu sembunyi kan, dan banyak (pula yang) dibiarkannya. Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan.

(Al Maidah 5:15)

‏﴿١٦﴾ يَهْدِى بِهِ ٱللَّهُ مَنِ ٱتَّبَعَ رِضْوٰنَهُۥ سُبُلَ ٱلسَّلٰمِ وَيُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذْنِهِۦ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ

(16) Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keridhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gulita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.

(Al Maidah 5:16)

Bila Allah panggil ahli kitab, panggil firaun, org munafiq, semua tu tetap ada kena mengena dgn kita agar kita tidak bersikap seperti mereka.

Zaman kita ni firaun mmg xada, tapi ramai yg ada perangai mcm firaun.

Ada ahli kitab yg sembunyikan kebenaran. Tp Allah dah maafkan byk perkara.

Zaman kita ni, ramai juga yg menyembunyikan kebenaran. Tp Allah masih buka ruang utk kita bertaubat, utk dtg kepadaNya.

Telah dtg cahaya / agama islam, dan kitab yg jelas kpd kita. Dgn al quran, Allah akan bg petunjuk ke jalan yg Allah redha. Dengan al quran Allah akan beri petunjuk – tanpa al quran, Allah tidak akan beri petunjuk.

Sebabtu amat penting utk kita memahami al quran.

Kdg2 kita rasa kita berada di atas petunjuk. Tp betul ke? Apa kriteria yg perlu tahu utk menentukannya?

‏﴿١٦٩﴾ إِنَّمَا يَأْمُرُكُم بِٱلسُّوٓءِ وَٱلْفَحْشَآءِ وَأَن تَقُولُوا۟ عَلَى ٱللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ

(169) Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui.

(Al Baqarah 2:169)

Allah bgtau bahawa syaitan akan menyeru manusia utk buat perkata jahat, keji, dan berusaha utk kita mengatakan sesuatu yg kita xda ilmu.

‏﴿٣٦﴾ وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ ٱلرَّحْمٰنِ نُقَيِّضْ لَهُۥ شَيْطٰنًا فَهُوَ لَهُۥ قَرِينٌ

(36) Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (Al Quran), kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya.

(Az Zukhruf 43:36)

‏﴿٣٧﴾ وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ ٱلسَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ

(37) Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk.

(Az Zukhruf 43:37)

Allah bgtau siapa yg xpeduli quran, Allah akan biarkan dia bersama syaitan. Dan syaitan itu menjadi best friend dia. Qarin. Dia ibarat bayang2, akan ada bersama bila2 masa, di mana2. Qarin ini akan halang ke jalan Allah, dan manusia ini menyangka mereka di atas petunjuk.

Jadi benarkah kita skrg berada atas petunjuk? Atau bersama syaitan?

Cuba kita renungkan, pernahkah kita tahu anak2 xboleh masuk bilik mak ayah dia? Berapa ramai org tahu?

‏﴿٥٨﴾ يٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لِيَسْتَـْٔذِنكُمُ ٱلَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمٰنُكُمْ وَٱلَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا۟ ٱلْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلٰثَ مَرّٰتٍ ۚ مِّن قَبْلِ صَلَوٰةِ ٱلْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ ٱلظَّهِيرَةِ وَمِنۢ بَعْدِ صَلَوٰةِ ٱلْعِشَآءِ ۚ ثَلٰثُ عَوْرٰتٍ لَّكُمْ ۚ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌۢ بَعْدَهُنَّ ۚ طَوّٰفُونَ عَلَيْكُم بَعْضُكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمُ ٱلْءَايٰتِ ۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

(58) Hai orang-orang yang beriman, hendaklah budak-budak (lelaki dan wanita) yang kamu miliki, dan orang-orang yang belum balig di antara kamu, meminta izin kepada kamu tiga kali (dalam satu hari) yaitu: sebelum sembahyang subuh, ketika kamu menanggalkan pakaian (luar)mu di tengah hari dan sesudah sembahyang Isya’. (Itulah) tiga aurat bagi kamu. Tidak ada dosa atasmu dan tidak (pula) atas mereka selain dari (tiga waktu) itu. Mereka melayani kamu, sebahagian kamu (ada keperluan) kepada sebahagian (yang lain). Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat bagi kamu. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

(An Nuur 24:58)

Allah perintahkan supaya hamba dan anak2 yg belum baligh utk minta izin masuk bilik parents pd 3 waktu :

1- sebelum subuh

2- waktu zuhur

3- selepas isyak

Kalau nak masuk, kena minta izin. 3 waktu ni, kena tutup bilik, xboleh tunjuk aurat.

Berapa ramai yg abaikan arahan ini?

Balik semula kpd surah al maidah tadi. Ayat 15-16.

Kalau xda al quran, xda petunjuk Allah.

Allah akan keluarkan kita dari zhulumat, iaitu :

– syirik, sesat, jahil, munafiq

Dgn quran Allah akan bagi petunjuk ke jln yg lurus.

Surah syuura ayat 52 :

‏﴿٥٢﴾ وَكَذٰلِكَ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا ۚ مَا كُنتَ تَدْرِى مَا ٱلْكِتٰبُ وَلَا ٱلْإِيمٰنُ وَلٰكِن جَعَلْنٰهُ نُورًا نَّهْدِى بِهِۦ مَن نَّشَآءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚ وَإِنَّكَ لَتَهْدِىٓ إِلَىٰ صِرٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ

(52) Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (Al Quran) dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Quran) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengan dia siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya kamu benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.

(Asy Syuura 42:52)

Allah telah sifatkan al quran sebagai “ruh”. Sebelum quran diwahyukan, xtau apa itu al kitab dan iman.

Tanpa quran kita xtau apa itu al kitab dan apa itu iman.

Allah jadikan quran sebagai cahaya petunjuk kpd sesiapa yg Allah mahu.

Sbbtu kita tgk ramai org barat, org kafir, terima islam kerana quran. Mereka ini berdakwah sebar islam sbb mereka begitu yakin dgn islam dan petunjuk yg mereka terima.

Xkurang juga ada yg masuk islam sbb perkahwinan.

Sebabtu al quran xboleh lekang dari kita.

Kalau ada jasad, tp xda ruh, manusia mati. Sebabtu al quran sebagai ruh. Kalau manusia xbersama quran, ibarat jasad kita mati.

‏﴿٥٧﴾ يٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى ٱلصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ

(57) Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.

(Yunus 10:57)

Allah seru manusia, xkira apa bangsa, warna kulit, telah dtg pelajaran dari tuhan dan penyembuh kpd penyakit.

Al quran perlu dipelajari, baru dpt pengajaran. Al quran adalah penawar, ubat bagi hati.

Kita semua amat fakir, sgt memerlukan dari Allah. Allah cipta kita, dia tahu apa yg kita perlukan. Allah berikan quran utk pengubat hati, juga sebagai petunjuk, dan rahmat bagi org2 beriman. Rahmat – kasih syg Allah.

Zaman dulu, bila dpt surat cinta, akan baca berkali2. Setiap hari baca berkali2. Cinta punya pasal.

Jadi, mcmana cinta kita dgn Allah? Kena baca, belajar dan tadabbur al quran.

================

Kaedah ringkas tafsir

Perkataan tafsir dari al fasr, erti dari sudut bahasa – menjelaskan dan menyingkap sesuatu yg tertutup.

Adapun, pd sudut istilah membawa maksud – keterangan yg memberi penjelasan tentang makna2 al quran.

‏﴿٣٣﴾ وَلَا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْنٰكَ بِٱلْحَقِّ وَأَحْسَنَ تَفْسِيرًا

(33) Tidaklah orang-orang kafir itu datang kepadamu (membawa) sesuatu yang ganjil, melainkan Kami datangkan kepadamu suatu yang benar dan yang paling baik penjelasannya.

(Al Furqaan 25:33)

Tafsir – penjelasan.

Al quran adalah sejelas2 penafsiran.

Para ulamak kata belajar ilmu tafsir ialah WAJIB!

‏﴿٢٩﴾ كِتٰبٌ أَنزَلْنٰهُ إِلَيْكَ مُبٰرَكٌ لِّيَدَّبَّرُوٓا۟ ءَايٰتِهِۦ وَلِيَتَذَكَّرَ أُو۟لُوا۟ ٱلْأَلْبٰبِ

(29) Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran.

(Shaad 38:29)

Allah kata kitab yg Allah turunkan kpd Muhammad, sifatnya penuh dgn keberkatan. Tujuannya utk mereka mentadabbur (menghayati) ayat2nya, agar diambil peringatan oleh org2 yg mempunyai akal fikiran.

Erti tadabbur :

Penelitian lafaz2 supaya dpt sampai ke maksudnya.

Kalau xbuat tadabbur dan tafsir, maka hilanglah hikmah al quran, dan xberi kesan kpd kita. Apatah lg kalau menjauhkan diri darinya.

Allah mengajar org yg tidak tadabbur quran.

‏﴿٢٤﴾ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ٱلْقُرْءَانَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَآ

(24) Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al Quran ataukah hati mereka terkunci?

(Muhammad 47:24)

Allah bg jawapan, kalau kita tak tadabbur quran, hati dah terkunci. Nak cari kunci pun dah satu hal. Kalau mangga / solex yg lama xbuka, akan jem.

‏﴿٢٥﴾ إِنَّ ٱلَّذِينَ ٱرْتَدُّوا۟ عَلَىٰٓ أَدْبٰرِهِم مِّنۢ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ ٱلْهُدَى ۙ ٱلشَّيْطٰنُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَىٰ لَهُمْ

(25) Sesungguhnya orang-orang yang kembali ke belakang (kepada kekafiran) sesudah petunjuk itu jelas bagi mereka, syaitan telah menjadikan mereka mudah (berbuat dosa) dan memanjangkan angan-angan mereka.

(Muhammad 47:25)

Cara para ulamak/ salafussoleh soleh :

– mereka (sahabat) telah ajar kami quran, mereka kata bila belajar 10 ayat quran, mereka tidak boleh menambah sehingga mereka tahu apa isi kandungannya, samada ilmu atau amalan. Belajar al al quran, beriman dan mengamalkannya.

Al quran wajib dijelaskan samada melalui percakapan atau penulisan.

‏﴿١٨٧﴾ وَإِذْ أَخَذَ ٱللَّهُ مِيثٰقَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتٰبَ لَتُبَيِّنُنَّهُۥ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُۥ فَنَبَذُوهُ وَرَآءَ ظُهُورِهِمْ وَٱشْتَرَوْا۟ بِهِۦ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ

(187) Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil janji dari orang-orang yang telah diberi kitab (yaitu): “Hendaklah kamu menerangkan isi kitab itu kepada manusia, dan jangan kamu menyembunyikannya,” lalu mereka melemparkan janji itu ke belakang punggung mereka dan mereka menukarnya dengan harga yang sedikit. Amatlah buruknya tukaran yang mereka terima.

(Ali Imran 3:187)

Kita kena berusaha utk menyampaikan, mengimaninya dan mengamalkannya.

Wallahu a’lam

Larangan derhaka kpd ibu bapa & beberapa larangan lain dari Nabi (Kuliah Maghrib – 11.2.18)

Penceramah : Ustaz Sulaiman Nuba

Bismillah

Setiap yg bernyawa pasti akan menemui kematian.

‏﴿١٨٥﴾ كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ ٱلْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ ٱلْقِيٰمَةِ ۖ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدْخِلَ ٱلْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَآ إِلَّا مَتٰعُ ٱلْغُرُورِ

(185) Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

(Ali Imran 3:185)

================

1.

Jgn sekali2 derhaka kpd ibu bapa.

Surah luqman ayat 14.

‏﴿١٤﴾ وَوَصَّيْنَا ٱلْإِنسٰنَ بِوٰلِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصٰلُهُۥ فِى عَامَيْنِ أَنِ ٱشْكُرْ لِى وَلِوٰلِدَيْكَ إِلَىَّ ٱلْمَصِيرُ

(14) Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapaknya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.

(Luqman 31:14)

Dlm proses melahirkan anak, ibu menghadapi risiko meninggal dunia.

Seorang ibu, yg punyai ramai anak, masih boleh mengawal anaknya. Tapi anak yg ramai belum tentu boleh bersatu hati menjaga seorang ibu yg sudah tua.

Keredhaan ibu merupakan rahsia yg akan anaknya peroleh.

Antara benda yg dibayar cash di dunia ialah jika seseorang anak derhaka kpd ibu bapanya.

Antara jln mudah utk masuk syurga ialah dgn berbaktu kpd ibu bapa.

Seorang ulamak sgt sedih bila ibu bapanya meninggal, bila ditanya kenapa, dia menjawab kerana salah satu pintu utk ke syurga telah tertutup.

Kena buat baik kpd kwn2 ibu bapa bila mereka sudah tiada.

Apa yg dimaksudkan dgn derhaka kpd ibu bapa?

– melakukan sesuatu perkara yg membuatkan mereka marah dan tak redha. Seperti melalaikan kedua ibu bapa dan tidak memenuhi keperluan mereka.

Sekalipun dahulunya ibu bapa itu mengabaikan tanggungjawab mereka, itu tidak menjadikan sebab utk kita tidak berbuat baik kpd mereka.

‏﴿٢١٥﴾ يَسْـَٔلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ ۖ قُلْ مَآ أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوٰلِدَيْنِ وَٱلْأَقْرَبِينَ وَٱلْيَتٰمَىٰ وَٱلْمَسٰكِينِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا۟ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِهِۦ عَلِيمٌ

(215) Mereka bertanya tentang apa yang mereka nafkahkan. Jawablah: “Apa saja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu-bapak, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan”. Dan apa saja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya.

(Al Baqarah 2:215)

Keutamaan bagi harta / nafkah, yg plg utama ialah kpd ibu bapa, diikuti kaum kerabat.

Kisah uwais al qarni – doanya dimakbulkan kerana berkhidmat kpd ibunya yg tua. Dia bukan seorang sahabat nabi (sbb xpernah jumpa nabi), tp dia hidup dizaman nabi, dan beriman kpd nabi. Dia sgt berkeinginan utk jumpa nabi, tp sbb ibunya yg tua, dia menahan dirinya utk jumpa nabi semata2 utk berkhidmat kpd ibunya.

Nabi pesan pd umar agar memohon keampunan pada Allah melalui doa dari uwais al qarni.

Uwais ada sejenis penyakit kulit. Penyakit itu memudahkan org utk mengecamnya. Dia tidak berkeinginan utk menjadi org terkenal.

Walaupun begitu tidaklah uwais itu menjadi keutamaan berbanding umar, kerana ranking sahabat adalah paling tinggi.

===========

2.

Menggugurkan anak perempuan hidup2 – ini adalah adat jahiliah, tp ada berlaku di akhir zaman.

Surah takwir 8-9 :

‏﴿٨﴾ وَإِذَا ٱلْمَوْءُۥدَةُ سُئِلَتْ

(8) dan apabila bayi-bayi perempuan yang dikubur hidup-hidup ditanya,

(At Takwiir 81:8)

‏﴿٩﴾ بِأَىِّ ذَنۢبٍ قُتِلَتْ

(9) karena dosa apakah dia dibunuh,

(At Takwiir 81:9)

An nahl 57-59 :

‏﴿٥٨﴾ وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِٱلْأُنثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُۥ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ

(58) Dan apabila seseorang dari mereka diberi kabar dengan (kelahiran) anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya, dan dia sangat marah.

(An Nahl 16:58)

‏﴿٥٩﴾ يَتَوٰرَىٰ مِنَ ٱلْقَوْمِ مِن سُوٓءِ مَا بُشِّرَ بِهِۦٓ ۚ أَيُمْسِكُهُۥ عَلَىٰ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُۥ فِى ٱلتُّرَابِ ۗ أَلَا سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ

(59) Ia menyembunyikan dirinya dari orang banyak, disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. Apakah dia akan memeliharanya dengan menanggung kehinaan ataukah akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup)?. Ketahuilah, alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan itu.

(An Nahl 16:59)

Zaman jahiliah, 2 cara mereka bunuh. Lahir2 teus dibunuh, atau tggu besar sikit, mereka ditanam hidup2.

=============

3.

Larangan menahan diri dari kewajipan dan meminta2.

Dilarang utk meminta utk hak diri sendiri shj dan mengabaikan hal org lain.

Kena utamakan hak org lain berbanding hak kita.

=============

4.

Larangan berkata hanya berlandaskan perkataan “katanya..”

Contohnya share perkara2 / artikel yg belum tentu betul atau tak. Kena check dulu sblm share.

Bila ditanya ambik dari sapa? Dijawab ambik dari sifulan, sifulan…

Cukuplah dikatakan seorang itu pendusta bila main sebar semua perkara tanpa usul periksa. Copy paste je, xtau kebenarannya.

============

5.

Banyak bertanya juga dilarang. Maksudnya disini pertanyaan yg xbermanfaat dan xlogik. Contohnya tanya ustaz, boleh tak makan dinosor?

Kalau tanya benda yg bermanfaat xapa.

Dilarang juga banyak meminta2.

Org yg suka meminta2, walaupun dia sudah ada, nnt mati kelak dibangkitkan dlm keadaan tiada daging.

Kalau nak minta, minta pd Allah.

===========

6.

Larangan menghabiskan harta dgn sia2.

Allah yg kurnia harta.

Hadis : tidak akan berganjak kedua kaki anak adam di hari akhirat melainkan setelah ditanya 4 soalan :

1- masa mudanya utk apa

2- umurnya utk apa dihabiskan

3- harta dpt dari mana

4- harta diguna utk apa

Kesimpulan :

Larangan untuk :

1- derhaka kpd para ibu bapa

2- menanam anak perempun hidup2

3- hanya sekadar menuntut hak

4- suka utk berkata yg xpasti

5- terlalu banyak bertanya / meminta

6- mensia2kan harta

Wallahu a’lam

Abu Dzar Al Ghifari (Kuliah Subuh – 11.2.18)

Penceramah : Ustaz Firdaus Muhammad Saad

Bismillah

Kisah berkenaan sahabat nabi, Abu Dzar Al Ghifari.

Nabi puji dia sebagai seorang sahabat yg hidup berseorangan dan mati berseorangan. Sepertimana Allah puji nabi ibrahim :

Seperti sahabat2 lain yg memiliki masa lalu yg agak hitam sebelum memeluk islam. Berasal dari qabilah ghifar, yg digeruni oleh org arab quraisy. Qabilah ghifar ialah bangsa penyamun.

Siang2 pergi merompak, malam menyamun.

Tapi abu dzar xpernah menyembah berhala walaupun kuat merompak menyamun. Dia dahaga akidah, menunggu2 kedatangan nabi terakhir.

Abu dzar menerima kabar dari adiknya yg balik dari mekah berkenaan nabi muhammad. Tapi dia xpuas selagi xberjumpa nabi. Dia sediakan bekalan utk pergi ke mekah.

Bila tiba di mekah, org mekah sedar kehadirannya sebagai org asing. Kehadirannya disedari oleh Ali abi talib. Ali ajak abu dzar menginap di rumahnya, dan akhirnya bertanyakan hajat abu dzar utk ke mekah.

Akhirnya perjumpaan dgn nabi diadakan, dan abu dzar mahu tahu berkenaan islam. Penerangan yg ringkas dan padat, akhirnya abu dzar memeluk islam.

Dikatakan abu dzar adalah org kelima masuk islam.

Lepas itu nabi suruh abu dzar balik dan tggu sehingga Allah menguatkan kedudukannya.

Tapi abu dzar dgn beraninya mengumumkan pengislamannya di khalayak quraisy, akhirnya dia dipukul.

Bila abbas abdul mutalib lalu dan nampak abu dzar, dia jerit kpd org2 quraisy, : kami tahukah siapa dia ni? Dia ni dari org ghifar.

Maka org quraisy berhenti memukulnya dan rasa takut. Abu Dzar bangun mcm xda apa2 dan balik ke kampung. Dia mengislamkan ramai org kampungnya.

Selepas perang uhud, baru abu dzar bawa org kampungnya dan kampung sebelahnya utk berjumpa nabi dan mengislamkan mereka. Selepas itu mereka balik dan berdakwah.

Selepas itu abu dzar dekat dgn ilmu, dekat dgn nabi. Abu Dzar jenis yg cukup banyak bertanya kpd nabi, utk mendapatkan ilmu. – Kalau kita berjumpa dgn org2 alim ulamak, tanyalah apa2 yg kita xtahu. Contohi abu dzar. Kita tulis apa2 yg kita xtahu, nnt bila jumpa ulamak yg sesuai dlm bidangnya, tanyalah.

Nabi selalu sebut nama abu dzar dlm hadisnya.

Abu dzar meriwayatkan sebuah hadis dari nabi, hadis qudsi : wahai hamba2 ku, sesungguhnya aku mengharamkan kezaliamn pd diriku, lalu aku menjadikan kezaliman itu sesuatu yg diharamkan.

Hadis ini sering dibaca dan diulang oleh abu dzar, mengenangkan zaman2 silamnya.

Dari hadis : Allah adalah yg mencipta manusia dan maha pengasih dan penyayang, maka minta ampunlah pada Allah.

Dari hadis : Setiap kamu adalah lapar, melainkan yg aku bagi makan

Hadis2 itu seringkali terlintas difikirannya, menyebabkan dia byk bermuhasabah diri.

Allah berkata : Wahai hambaku, sekiranya org yg pertama dan terakhir aku cipta, manusia atau jin, berpakat2 utk menjadi org maksiat semuanya, itu tidak akan mengurangi dari kekuasaanku.

Abu Dzar di akhir hidupnya, dia suka menyendiri dan tidak dikenali.

Hadis : bertakwalah kpd Allah dimanapun kamu berada, bila2 masa.

Takwa ni letaknya di hati – tempat kufur, fasik, iman, takwa, dll. Situlah tempatnya.

Nabi kata takwa itu disini (sambil menunjuk pd hatinya).

Hati itu sifatnya mudah berubah.

Nabi bagi contoh bagaimana mudahnya hati berubah – nabi tunjuk periuk ada air yg diletak atas api, air yg mendidih itu bergolak2 di dalamnya, kejap keatas kejap kebawah. Nabi kata hati berubah lebih cepat dari itu.

Kita xakan capai satu pemahaman yg sempurna jika kita hanya baca 1-2 hadis saja dlm satu bab. Nak kena cari semua hadis yg berkaitan dgn bab itu, utk mendapat pemahaman yg menyeluruh. Kerana setiap hadis itu menafsirkan hadis yg lain.

Hadis : Dan ikutilah perbuatan2 buruk itu dgn perbuatan2 baik, nescaya akan menghapus perbuatan buruk itu.

‏﴿١١٤﴾ وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ طَرَفَىِ ٱلنَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ ٱلَّيْلِ ۚ إِنَّ ٱلْحَسَنٰتِ يُذْهِبْنَ ٱلسَّيِّـَٔاتِ ۚ ذٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذّٰكِرِينَ

(114) Dan dirikanlah sembahyang itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.

(Huud 11:114)

Perbaiki amalan2 kita especially amalan wajib.

Tibggalkan kesan yg baik di hati org – dgn berbuat baik, ihsan padanya. Hulurkan salam, bantuan, senyum. Dgn perbuatan2 baik ini dpt mengelakkan tanggapan buruk org pd kita. Dan Ikuti pengurusan jenazah.

Amalan yg boleh menghapus dosa2 kita :

1- taubat

Kena sentiasa bertaubat. Taubatlah dgn ikhlas dan bersungguh, bukan sekadar suka2. Titiskan air mata, mengakui kesalahan itu dan menyesalinya. Janji agar xbuat lg. Pastikan ada rasanya.

Sungguh Allah jauh lebih gembira dengan taubat hambaNya ketika dia bertaubat kepadaNya, daripada salah seorang di antaramu yang berada di atas tunggangannya(untanya) di tengah-tengah padang pasir. Kemudian unta itu hilang, padahal di atas unta itu terdapat makanan dan minumannya. Ia pun akhirnya putus asa, lalu mendatangi sebuah pohon dan bersandar di bawah naungannya dalam keadaan sudah berputus asa untuk menemukan kembali tunggangannya. Pada keadaan seperti itu, tiba-tiba untanya berdiri dihadapannya, segera ia mengambil tali kendalinya, lantas begitu suka citanya, ia berkata, “Ya Allah, Engkau hambaku dan aku TuhanMu”, kerana keliru disebabkan kegembiraan yang amat sangat”

-Hadith Riwayat Imam Muslim-

terlalu excited sehingga tersasul.

Allah lebih gembira dari org itu bila ada hambanya bertaubat.

2- istighfar

Minta ampun setelah buat maksiat, kesilapan.

3- buat amalan yg boleh hapus dosa. Ada byk amalan yg ringan dan simpel yg boleh hapus dosa. Doakan keampunan utk muslimin muslimat di seluruh dunia.

Buang sifat hasad dengki dgn mendoakan kebaikan utk org lain.

Kita dengar, buat dan amalkan apa yg kita dah tahu.

Hiduplah seperti org2 soleh, agar mati dlm keadaan org yg soleh dan dibangkitkan bersama org2 soleh.

Wallahu a’lam

Kelebihan para sahabat (Kuliah Subuh – 10.2.18)

Penceramah : Ustaz Zahiruddin Zabidi

Bismillah

Bila al quran sebut sesuatu perkara, ada adalah sumber yg mutlak dan tertinggi.

Dlm quran ada sebut kelebihan sahabat2 nabi. Dan ada yg sudah dijanjikan syurga.

Tapi ada org yg memfitnah sahabat2 nabi mengatakan mereka melakukan amalan ahli maksiat.

Contohnya: fitnah kpd saidina usman ketika menjadi khalifah, beliau menggunakan duit baitulmal utk membayar duit rmh isteri2nya.

Byk riwayat memburukkan saidina usman ketika zaman beliau menjadi khalifah, begitu juga yg berlaku kpd muawiyah.

Dlm sejarah umat islam, mmg terkenal kelompok syiah memusuhi islam. Sejarah diubah dari wajah asal agar membentuk kebencian kpd para sahabat.

Kebanyakan riwayat paslu yg memburukkan para sahabat adalah daripada syiah. Begitu juga dgn riwayat israeliyat.

Dlm nak menilai para sahabat, kena rujuk quran dan sunnah sebelum merujuk riwayat lain.

Antara dalil yg penting mengenai kelebihan para sahabat :

1) surah al fath ayat 29 :

‏﴿٢٩﴾ مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ ٱللَّهِ ۚ وَٱلَّذِينَ مَعَهُۥٓ أَشِدَّآءُ عَلَى ٱلْكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَىٰهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضْوٰنًا ۖ سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ ٱلسُّجُودِ ۚ ذٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِى ٱلتَّوْرَىٰةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِى ٱلْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْـَٔهُۥ فَـَٔازَرَهُۥ فَٱسْتَغْلَظَ فَٱسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِۦ يُعْجِبُ ٱلزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ ٱلْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصّٰلِحٰتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًۢا

(29) Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu lihat mereka ruku’ dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.

(Al Fath 48:29)

Ayat diatas merangkumi semua sahabat nabi.

2) al quran juga menjamin syurga kpd para sahabat lelaki dan wanita.

‏﴿١٠﴾ وَمَا لَكُمْ أَلَّا تُنفِقُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلِلَّهِ مِيرٰثُ ٱلسَّمٰوٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۚ لَا يَسْتَوِى مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ ٱلْفَتْحِ وَقٰتَلَ ۚ أُو۟لٓئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ ٱلَّذِينَ أَنفَقُوا۟ مِنۢ بَعْدُ وَقٰتَلُوا۟ ۚ وَكُلًّا وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلْحُسْنَىٰ ۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

(10) Dan mengapa kamu tidak menafkahkan (sebagian hartamu) pada jalan Allah, padahal Allah-lah yang mempusakai (mempunyai) langit dan bumi? Tidak sama di antara kamu orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum penaklukan (Mekah). Mereka lebih tingi derajatnya daripada orang-orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah itu. Allah menjanjikan kepada masing-masing mereka (balasan) yang lebih baik. Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.

(Al Hadiid 57:10)

Menurut imam qurtubi, ayat diatas menyatakan bahawa semua sahabat masuk syurga.

Allah kurniakan syurga kpd semua sahabat walaupun berbeza darjat.

Mmg ada yg buat dosa di kalangan oara sahabat, tp taubat mereka adalah taubat ahli syurga.

Wallahu a’lam

Tafsir Surah Yusuf – ayat 10-18 (Kuliah Maghrib – 7.2.18)

Penceramah : Ustaz Syed Norhisham

Bismillah

Dlm kisah yg lepas, kita tahu abg2 nabi yusuf dengki pd nabi yusuf. Abg2nya berbincang utk membunuhnya / buang jauh2 kerana selama ini pada mereka, yusuf menjadi hijab / penghalang abtara mereka dan ayah mereka.

‏﴿١٠﴾ قَالَ قَآئِلٌ مِّنْهُمْ لَا تَقْتُلُوا۟ يُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِى غَيٰبَتِ ٱلْجُبِّ يَلْتَقِطْهُ بَعْضُ ٱلسَّيَّارَةِ إِن كُنتُمْ فٰعِلِينَ

(10) Seorang diantara mereka berkata: “Janganlah kamu bunuh Yusuf, tetapi masukkanlah dia ke dasar sumur supaya dia dipungut oleh beberapa orang musafir, jika kamu hendak berbuat”.

(Yusuf 12:10)

Dlm manhaj quran, xperlu detail anak keberapa, siapa nama, yg penting salah seorang dari abg2nya berkata : jgn bunuh yusuf, tp tolak dlm telaga.

Jika dlm riwayat israeliyat, akan ada bgtau detail (abg yg keberapa, siapa nama, dll).

Disini kita dlm lihat Bahayanya penyakit hasat dengki. Penyakit ni ada di mana2, taman perumahan, sesama jiran, di ofis, di masjid, sesama ustaz, dll. Dlm quran sendiri bgtau sesama adik beradik sendiri pun ada hasad dengki sehingga merancang benda xelok, dan lebih bahaya bila ada tindakan dibuat.

Kata nabi : hati2 dgn penyakit dengki sbb dengki ni memakan kebaikan2 yg kita dah buat seperti api yg marak menyala memakan kayu2 kering.

Bila dengki ni akan fitnah, khianat, sabotaj, sampaj peringkat bunuh adik beradik. Bahkan pembunuhan pertama atas muka bumi atas sebab dengki – anak nabi adam. Bunuh sesama adik beradik kerana isu korban yg xditerima Allah.

Abg2 nabi yusuf bincang, nak tolak yusuf dlm perigi di pdg pasir, agar nnt ada kafilah2 yg berniaga yg lalu disitu boleh selamatkannya, dan dijual sebagai hamba.

Kalau kita dgr kesah org jual anak, jual adik, itu xpelik sbb dlm quran mmg dah ada ceritanya.

‏﴿١١﴾ قَالُوا۟ يٓأَبَانَا مَا لَكَ لَا تَأْمَ۫نَّا عَلَىٰ يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُۥ لَنٰصِحُونَ

(11) Mereka berkata: “Wahai ayah kami, apa sebabnya kamu tidak mempercayai kami terhadap Yusuf, padahal sesungguhnya kami adalah orang-orang yang mengingini kebaikan baginya.

(Yusuf 12:11)

Abg2nya berpakat, nak minta izin ayah mereka utk bawa yusuf, dgn cara provokasi. Ayah pun akan cuba bertindak utk tolak ansur.

Asalnya mmg sukar utk ayah mereka utk melepaskan yusuf utk bersama Abg2nya.

‏﴿١٢﴾ أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا يَرْتَعْ وَيَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُۥ لَحٰفِظُونَ

(12) Biarkanlah dia pergi bersama kami besok pagi, agar dia (dapat) bersenang-senang dan (dapat) bermain-main, dan sesungguhnya kami pasti menjaganya”.

(Yusuf 12:12)

Abg2nya minta izin utk bawa yusuf agar dpt besenang2 dan bermain2, dan berjanji utk menjaga yusuf.

Biasanya kalau berjanji, dlm kisah2 para nabi, akan disusuli “InsyaAllah”. Tapi abg2 nabi yusuf ni janji over konfiden. Xda sebut InsyaAllah.

‏﴿١٣﴾ قَالَ إِنِّى لَيَحْزُنُنِىٓ أَن تَذْهَبُوا۟ بِهِۦ وَأَخَافُ أَن يَأْكُلَهُ ٱلذِّئْبُ وَأَنتُمْ عَنْهُ غٰفِلُونَ

(13) Berkata Ya’qub: “Sesungguhnya kepergian kamu bersama Yusuf amat menyedihkanku dan aku khawatir kalau-kalau dia dimakan serigala, sedang kamu lengah dari padanya”.

(Yusuf 12:13)

Ayah mereka rasa sedih kerana khuatir abg2 yusuf tidak menjaganya dgn baik. Takut bila seronok main, mereka lalai.

Ayahnya khuatir jika yusuf dimakan serigala.

‏﴿١٤﴾ قَالُوا۟ لَئِنْ أَكَلَهُ ٱلذِّئْبُ وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّآ إِذًا لَّخٰسِرُونَ

(14) Mereka berkata: “Jika ia benar-benar dimakan serigala, sedang kami golongan (yang kuat), sesungguhnya kami kalau demikian adalah orang-orang yang merugi”.

(Yusuf 12:14)

Abg2 yusuf dgn yakin bgtau mereka kuat, utk memujuk agar ayahnya bg izin utk bawa yusuf.

Sepatutnya anak yg baik, kalau ayah xbagi izin, dia tidak akan mendesak.

Akhirnya ayah mereka bg izin utk bawa yusuf.

‏﴿١٥﴾ فَلَمَّا ذَهَبُوا۟ بِهِۦ وَأَجْمَعُوٓا۟ أَن يَجْعَلُوهُ فِى غَيٰبَتِ ٱلْجُبِّ ۚ وَأَوْحَيْنَآ إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُم بِأَمْرِهِمْ هٰذَا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ

(15) Maka tatkala mereka membawanya dan sepakat memasukkannya ke dasar sumur (lalu mereka masukkan dia), dan (di waktu dia sudah dalam sumur) Kami wahyukan kepada Yusuf:

(Yusuf 12:15)

Abg2 yusuf memasukkan yusuf ke dasar perigi.

Benda2 yg negatif, dlm quran tidak akan cerita teralu panjang/ detail. Banding dlm berita2, akhbar, byk cerita benda2 negatif hingga benda negatif itu boleh ditiru org.

Quran xnak cerita byk berkenaan keburukan, negatif.

Lalu Allah berfirman kpd yusuf : “Sesungguhnya kamu akan menceritakan kepada mereka perbuatan mereka ini, sedang mereka tiada ingat lagi”.

Menurut ulamak, ini bukan wahyu kenabian, tapi sebagai ilham dari Allah kpd nabi yusuf. Yusuf akan cerita semula kisah ini kpd Abg2nya tanpa mereka sedar.

Budak kecik ditolak dlm telaga, secara logiknya boleh jadi trauma, takut. Tp Allah jaga yusuf dan bg ilham padanya. Allah dah bagi jaminan padanya.

‏﴿١٦﴾ وَجَآءُوٓ أَبَاهُمْ عِشَآءً يَبْكُونَ

(16) Kemudian mereka datang kepada ayah mereka di sore hari sambil menangis.

(Yusuf 12:16)

Abg2nya balik pd waktu senja / malam.

Ulamak tafsir sebut, zaman dulu waktu malam xcerah mcm sekarang. Jadi memek muka nak menipu tu xberapa jelas sgt. Sbbtu mereka tggu malam sikit baru balik jumpa ayah mereka nak bgtau apa yg berlaku.

Mereka balik dlm keadaan menangis. Perangai yahudi, bunuh adik, pastu balik menangis, nak selamatkan diri. Sama kes, letupkan bangunan, buat sedih lepastu tuduh org lain.

Begitu juga dgn kisah al baqarah, anak sedara bunuh pakcik sbb nak rebut harta, menangis lepastu tuduh org lain. Ini DNA org yahudi.

‏﴿١٧﴾ قَالُوا۟ يٓأَبَانَآ إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِندَ مَتٰعِنَا فَأَكَلَهُ ٱلذِّئْبُ ۖ وَمَآ أَنتَ بِمُؤْمِنٍ لَّنَا وَلَوْ كُنَّا صٰدِقِينَ

(17) Mereka berkata: “Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlomba-lomba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala; dan kamu sekali-kali tidak akan percaya kepada kami, sekalipun kami adalah orang-orang yang benar”.

(Yusuf 12:17)

Abg2nya pun cerita… mereka main2 dan minta yusuf jaga brg2 mereka.

Bodohnya mereka ni kerana guna alasan benda yg ayah mereka dah pesan awal2 sebelum keluar. – takut dimakan serigala.

Abg2nya bercakap bohong – ulamak kata, org mcmni kalau berkata benar pun org xpercaya.

Kata2 abgnya tu pun nampak tak jujur dgn ayahnya, isyarat mereka xjujur.

Itulah perangai yahudi, sampai skrg mcmtu, golongan menipu, tp masih ada yg nak sign mou / perjanjian, genjatan senjata, dll.

‏﴿١٨﴾ وَجَآءُو عَلَىٰ قَمِيصِهِۦ بِدَمٍ كَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ ۖ وَٱللَّهُ ٱلْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ

(18) Mereka datang membawa baju gamisnya (yang berlumuran) dengan darah palsu. Ya’qub berkata: “Sebenarnya dirimu sendirilah yang memandang baik perbuatan (yang buruk) itu; maka kesabaran yang baik itulah (kesabaranku). Dan Allah sajalah yang dimohon pertolongan-Nya terhadap apa yang kamu ceritakan”.

(Yusuf 12:18)

Mereka bawa baju nabi yusuf yg ada darah. Ini klu yg mereka menipu – sbb baju xkoyak langsung ibarat serigala suruh buka baju dulu baru diterkam.

Rupanya mereka sembelih binatang lain dan darahnya diletak pd baju yusuf.

Bawa bahan bukti yg menunjukkan mereka menipu.

Allah taala tunjuk, org yg suka menipu ni – hanya boleh menipu sesetangah org pd sesetangah masa shj, tp xboleh tipu semua org pd setiap masa.

Tapi ayah mereka yg dah tua dan uzur xboleh nak buat apa dah. Hanya menjawab : “Sebenarnya dirimu sendirilah yang memandang baik perbuatan (yang buruk) itu; maka kesabaran yang baik itulah (kesabaranku). Dan Allah sajalah yang dimohon pertolongan-Nya terhadap apa yang kamu ceritakan”.

Ketika ujian dtg, ayah xboleh buat apa, dia buat terapi yg sgt baik utk pujuk diri sendiri utk berhadapan dgn dugaan hidup. Ucapan ini juga disebut oleh isteri Nabi, Aisyah bila dituduh berzina. “Fasobrun jamiil”. Sabar itu indah.

Bila kita diuji mcm2, ucaplah fasobrun jamiil, dan bersabarlah. Ayat ni sgt power. Ia adalah terapi bila berdepan dgn ujian. Sabar itu indah.

Sabar dan kena hadapi masalah, kena atasinya. Bukan hanya bersabar dan duduk diam. Bila sakit, cari ubat.

Allah bersama org2 yg sabar.

Wallahu a’lam