Larangan menuntut ilmu dengan niat selain mencari wajah Allah (Kuliah Maghrib – 14.4.18)

Penceramah : Ustaz Abu Mubarak Syafiq

Bismillah

Larangan menuntut ilmu dengan niat selain mencari wajah Allah

Dlm menuntut ilmu agama, syarat utama ialah ikhlas.

Tiada ibadah yg dpt dilakukan tanpa ilmu. Allah cipta kita dgn tujuan utk beribadah padanya.

2 syarat umum dlm ibadah yg khusus :

1- Syarat zahir – mengikut nabi

2- syarat batin – ikhlas

Dgn ilmu kita akan dpt tahu syarat2 ini.

Amalan2 hati kualitinya ikhlas. Kena capai ikhlas, iaitu takut kpd Allah.

Bila bincang bab roja’, khauf, tawakkal, semuanya hanya kerana Allah.

Dlm menuntut ilmu, terikat dgn 2 syarat td. Ikhlas Kerana Allah dan ikut nabi. Jgn nak kan sesuatu selain dari Allah.

Ilmu2 selain dari ilmu agama, iaitu ilmu2 duniawi tidak disyaratkan seperti menuntut ilmu agama, kerana tujuannya ada utk mendapatkan pekerjaan, dan utk habuan dunia, dll.

Segala amalan yg dibuat, akan diperlihatkan, akan dihisab.

‏﴿٧﴾ فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُۥ

(7) Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.

(Az Zalzalah 99:7)

‏﴿٨﴾ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُۥ

(8) Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.

(Az Zalzalah 99:8)

Org yg menuntut ilmu agama utk mendapat pujian manusia, tidak ikhlas kerana Allah – akan dicampak ke neraka.

Ada org yg buat amal ibadah byk di dunia, tapi bila nak ditimbang di mizan, amalan2nya ibarat debu2 yg berterbangan.

Ada pula yg buat amalan sedikit tapi berat di timbangan.

Amalan zahir dpt dilihat di dunia, amalan batin hanya akan dpt dilihat di akhirat (keikhlasan hati).

Ajarkan anak2 agar ikhlas- pergi belajar tahfiz kerana Allah, bukan sbb nak jd famous, nak dpt duit, nak jd imam, dll.

Nak belajar agama, mesti kena ikhlas kerana Allah.

Kalau nak duit, belajar ilmu dunia. Jadi org awam biasa.

Bab ikhlas, berkaitan hati, jgn nilai org lain, nilailah diri sendiri.

Bab amalan zahir, kalau nampak org silap, kena tegur, kena ikut cara nabi.

Hadis : jgn kalian menuntut ilmu utk membangga diri di hadapan ulamak. (Nak ulamak pandang dan puji dia). Dan jgn tuntut ilmu utk berdebat dgn org2 bodoh / atau menempelak mereka. Dan jgn menuntut ilmu utk duduk di hadapan (nak pangkat). Brgsiapa yg lakukan begitu, api neraka untuknya.

Tuntut ilmu agama mesti utk dpt redha Allah.

Bila nak sampaikan ilmu, jgn mengenepikan apa yg Allah nak, semata2 sbb nak sampaikan apa yg manusia nak.

Hadis : brgsiapa yg belajar ilmu yg ilmu itu Sepatutnya utk melihat wajah Allah (iaitu ilmu agama), dia tidak mempelajarinya kecuali utk mendapat habuan dunia, dia tidak akan dpt cium bau syurga pd hari kiamat.

Wallahu a’lam

Advertisements

Bagaimana menjadi hamba yg dicintai Allah (Kuliah Maghrib – 13.4.18)

Penceramah : Ustaz Idrus Ali

Bismillah

Bagaimana menjadi hamba yg dicintai Allah.

Org yg dicintai Allah, ganjarannya syurga. Para rasul, mereka meraih kecintaan Allah. Tp 2 ranking yg plg tggi iaitu nabi ibrahim dan nabi muhammad.

Wasiat nabi yg disampai kpd seorang lelaki :

Lelaki itu bertanya kpd Rasulullah.

1- Wahai Rasulullah, siapakah manusia yg dicintai Allah?

2- Dan apa pula amalan2 yg dicintai Allah?

Lalu nabi menjawab :

1- org yg paling dicintai Allah ialah org yg paling bermanfaat kpd manusia. – dia ada dimana saja, dia akan bagi manfaat kpd org lain. Org dgr saja namanya, akan menjadi senang, tenang. Bila dia meninggal, org akan ucap innalillah wainna ilaihi roji’un. Peribadinya menakjubkan.

2- dan amalan yg plg dicintai Allah ialah :

– kegembiraan yg kamu masukkan dlm hati seorang muslim. Contoh plg mudah, bila bertemu dgnnya, bagi senyuman, dan disusuli dgn menyampaikan salam.

– atau menghilangkan kesusahan dari hatinya

– atau melangsaikan hutangnya

– atau menghilangkan kelaparannya

Islam bukan hanya peribadi, tp islam adalah agama bermasyarakat. Sbb itu org yg plg dicintai itu bukan org yg plg byk ibadahnya kpd Allah.

3 bentuk soalan yg ditanya dlm kehidupan seharian :

1- bertanya kerana tidak tahu. Soalan yg berfaedah, dan ada juga yg xberfaedah.

2- tujuan ditanya utk menguji seseorang

3- soalan yg tidak patut ditanya

Islam mementingkan kualiti, bukan kuantiti. Tapi kualiti digabungkan dgn kuantiti, itu yg the best!

‏﴿٢﴾ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلْمَوْتَ وَٱلْحَيَوٰةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْغَفُورُ

(2) Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun,

(Al Mulk 67:2)

Yg diukur adalah dari sudut kualiti.

Antara punca umat islam menjadi lemah – terlalu byk melanggar arahan Allah dan rasul. Contoh : perang uhud. Apabila team pemanah melanggar arahan nabi supaya tidak turun dari bukit, maka akhirnya tentera islam dikalahkan setelah pasukan lawan menguasai bukit.

Dlm perang hunain, jumlah tentera islam yg ramai menyebabkan ada yg rasa ujub. Pusingan pertama kalah.. selepas bermuhasabah, membetulkan niat, ikut apa yg diperintah, pusingan seterusnya baru menang.

Islam sudah sempurna, lengkap, menakjubkan. Islam mendatangkan solution kpd masalah2 yg dihadapi umatnya.

Setelah nabi bgtau amalan2 yg dicintai Allah, nabi bg penegasan…

– sungguh aku lebih suka berjalan sesama umatku utk memenuhi keperluannya daripada beriktikaf di masjid nabawi selama sebulan.

Menunjukkan islam mengutamakan bermasyarakat daripada kepentingan individu, ibadah yg bersendirian.

Ada org yg pergi umrah berkali2, tapi ada keluarganya yg xpernah pergi langsung. Atau jiran yg hidup susah. Sebaiknya bantu org lain dulu, itu lebih afdhal dari pergi umrah berkali2.

Nabi sambung lagi, siapa yg menahan amarahnya, Allah akan menutup aibnya – seseorang boleh bertindak luar kawal dlm keadaan marahnya. Sbbtu nabi ajar kaedah kawal marah ;

– kena berfikir secara rasional sblm berbicara. Kerana asbab satu bicara boleh menyebabkan seseorang dicampak kedalam neraka.

Jenis kezaliman :

1- Kezaliman yg xdiampuni sampai bila2 iaitu syirik

3- Kezaliman yg diampuni

3- kezaliman yg melibatkan manusia lain – fitnah, ambil hak org

Penutup hadis diatas, nabi kata barangsiapa yg berjalan bersama saudaranya sampai memenuhi keperluannya, maka Allah akan mengukuhkan kedua kakinya di hari ketika kaki2 terpeleset ke api neraka.

Wallahu a’lam

Tafsir Surah Yusuf – ayat 50-55 (Kuliah Maghrib – 11.4.18)

Penceramah : Ustaz Syed Norhisham

Bismillah

‏﴿٥٠﴾ وَقَالَ ٱلْمَلِكُ ٱئْتُونِى بِهِۦ ۖ فَلَمَّا جَآءَهُ ٱلرَّسُولُ قَالَ ٱرْجِعْ إِلَىٰ رَبِّكَ فَسْـَٔلْهُ مَا بَالُ ٱلنِّسْوَةِ ٱلّٰتِى قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ ۚ إِنَّ رَبِّى بِكَيْدِهِنَّ عَلِيمٌ

(50) Raja berkata: “Bawalah dia kepadaku”. Maka tatkala utusan itu datang kepada Yusuf, berkatalah Yusuf: “Kembalilah kepada tuanmu dan tanyakanlah kepadanya bagaimana halnya wanita-wanita yang telah melukai tangannya. Sesungguhnya Tuhanku, Maha Mengetahui tipu daya mereka”.

(Yusuf 12:50)

Raja suruh utusannya panggil yusuf.

Tapi yusuf suruh utusan raja itu balik dan tanya kpd raja, mcmana dgn wanita2 yg telah melukai tangannya dulu.

Zaman tu rakyat menganggap raja tu mcm tuhan.

Sesungguhnya Allah sgt mengetahui tipu daya mereka.

Nabi Muhammad puji nabi yusuf, begitu bersabar duduk dlm penjara. Nabi kata, : hebatnya, sabarnya nabi yusuf. Aku kalau dipenjara lama seperi yusuf, bila disuruh keluar, aku akan keluar. Tp yusuf bila suruh keluar, dia tak terus keluar, dia suruh raja refer kes dulu.

Nabi yusuf nak keluar dgn izzah, nak bersihkan namanya dari fitnah dan belenggu tohmah. Dia tidak gopoh utk keluar.

Kata ulamak tafsir, hikmahnya Allah jadikan cellmate yusuf lupa utk cerita berkenaannya, aturan Allah, raja yg jemput yusuf keluar. Raja kagum bila suruh keluar, yusuf xnak, siap suruh buka balik kes. Bijaknya nabi yusuf.

Wakil raja pun kembali kpd raja dan bgtau yusuf nak minta buka kes semula.

Raja tu juga seorang yg cerdik. Dipanggilnya isteri2 menteri yg pernah terpotong jari mereka.

===============

‏﴿٥١﴾ قَالَ مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رٰوَدتُّنَّ يُوسُفَ عَن نَّفْسِهِۦ ۚ قُلْنَ حٰشَ لِلَّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ مِن سُوٓءٍ ۚ قَالَتِ ٱمْرَأَتُ ٱلْعَزِيزِ ٱلْـٰٔنَ حَصْحَصَ ٱلْحَقُّ أَنَا۠ رٰوَدتُّهُۥ عَن نَّفْسِهِۦ وَإِنَّهُۥ لَمِنَ ٱلصّٰدِقِينَ

(51) Raja berkata (kepada wanita-wanita itu): “Bagaimana keadaanmu ketika kamu menggoda Yusuf untuk menundukkan dirinya (kepadamu)?” Mereka berkata: “Maha Sempurna Allah, kami tiada mengetahui sesuatu keburukan dari padanya”. Berkata isteri Al Aziz: “Sekarang jelaslah kebenaran itu, akulah yang menggodanya untuk menundukkan dirinya (kepadaku), dan sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang benar”.

(Yusuf 12:51)

Kata2 raja itu menunjukkan raja sudah decide, ada conclusion- ditanya keadaan wanita2 itu ketika mereka goda yusuf.

Wanita2 itu berkata, “Maha Sempurna Allah, kami tiada mengetahui sesuatu keburukan dari padanya”.

Kemudian, isteri aziz bgtau, “Sekarang jelaslah kebenaran itu, akulah yang menggodanya untuk menundukkan dirinya (kepadaku), dan sesungguhnya dia termasuk orang-orang yang benar”.

Dia mengaku, dialah yg menggoda yusuf, dan yusuf itu adalah benar.

Intonasi ayat ini, adalah ayat2 penyesalan, dan nak bertaubat. Disebabkan firm nya yusuf, dan kuatnya iman yusuf, wanita ini mengaku salah.

===============

‏﴿٥٢﴾ ذٰلِكَ لِيَعْلَمَ أَنِّى لَمْ أَخُنْهُ بِٱلْغَيْبِ وَأَنَّ ٱللَّهَ لَا يَهْدِى كَيْدَ ٱلْخَآئِنِينَ

(52) (Yusuf berkata): “Yang demikian itu agar dia (Al Aziz) mengetahui bahwa sesungguhnya aku tidak berkhianat kepadanya di belakangnya, dan bahwasanya Allah tidak meridhai tipu daya orang-orang yang berkhianat.

(Yusuf 12:52)

Tafsiran pertama, kata2 itu adalah dari yusuf. Yusuf bgtau, dia tidak khianat kpd al aziz.

Tp tafsiran kedua, ulamak tafsir, ini adalah kata2 isteri al aziz. Sbb waktu ni yusuf masih kat dlm penjara.

Ulamak kata, wanita ini sudah bertaubat dan beriman kpd Allah.

Org2 yg khianat, tidak akan diredhai Allah, mereka ini tidak akan selamat.

Ada org yg khianat, tapi xinsaf2, hati makin gelap, susah nak terima nasihat.

Org yg khianat ni kat mana2 pun ada sampai kiamat. Dan juga ada org2 yg jujur, walaupun kena penjara, kena hidup susah.

===============

‏﴿٥٣﴾ ۞ وَمَآ أُبَرِّئُ نَفْسِىٓ ۚ إِنَّ ٱلنَّفْسَ لَأَمَّارَةٌۢ بِٱلسُّوٓءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّىٓ ۚ إِنَّ رَبِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ

(53) Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang.

(Yusuf 12:53)

Ayat ini lebih sesuai jika ia adalah dari sambungan ayat 52, iaitu pengakuan dari wanita yg sudah menyesal.

Dihujung ayat, pengakuan dia sudah bertaubat.

Tidak disebut pun nama perempuan ni, dan xda cerita pun ending kisah wanita ini. Yg sebut nama zulaikha itu adalah dari riwayat israeliyat.

Kita xkesah pun pasal nama wanita ini tp pengajaran dari kisah wanita ini yg menipu, khianat dan akhirnya bertaubat.

===============

‏﴿٥٤﴾ وَقَالَ ٱلْمَلِكُ ٱئْتُونِى بِهِۦٓ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِى ۖ فَلَمَّا كَلَّمَهُۥ قَالَ إِنَّكَ ٱلْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ أَمِينٌ

(54) Dan raja berkata: “Bawalah Yusuf kepadaku, agar aku memilih dia sebagai orang yang rapat kepadaku”. Maka tatkala raja telah bercakap-cakap dengan dia, dia berkata: “Sesungguhnya kamu (mulai) hari ini menjadi seorang yang berkedudukan tinggi lagi dipercayai pada sisi kami”.

(Yusuf 12:54)

Raja minta wakilnya panggil yusuf, nak angkat yusuf agar menjadi org yg rapat dgnnya, sbb tahu yusuf adalah seorang yg bijak, jujur.

Bila raja tgk yusuf, lihat wajahnya yg handsome dan perwatakannya, tahu yusuf seorang yg hebat.

Raja berkata, “Sesungguhnya kamu (mulai) hari ini menjadi seorang yang berkedudukan tinggi lagi dipercayai pada sisi kami”.

Ciri2 org yg layak utk diberi jawatan :

– makiin – org yg jaga solat, zakat, amar makruf nahi mungkar

– amin – dipercayai, amanah

Kata syed qutb – jika seorang yg dibebaskan dari penjara, dan dilantik dgn jawatan yg tinggi, biasanya akan menyanjung tggi raja / pemerintah yg membebaskannya. Tapi tidak bagi yusuf, kerana dia dgn sendirinya telah membersihkan namanya sendiri, atas kebijakannya.

===============

‏﴿٥٥﴾ قَالَ ٱجْعَلْنِى عَلَىٰ خَزَآئِنِ ٱلْأَرْضِ ۖ إِنِّى حَفِيظٌ عَلِيمٌ

(55) Berkata Yusuf: “Jadikanlah aku bendaharawan negara (Mesir); sesungguhnya aku adalah orang yang pandai menjaga, lagi berpengetahuan”.

(Yusuf 12:55)

Ayat ini ajar kita berkenaan nak pilih pemimpin.

Yusuf bgtau, lantiklah dia utk menjaga perbendaharaan negara. Sbb yusuf adalah :

– org yg pandai menjaga

– berpengetahuan

Yusuf “berkempen”, offer diri, agar raja melantiknya dgn jawatan pengurus khazanah negara. Bukan utk ambil kesempatan.

Bukannya lantik org yg pandai belanja, tp pandai menjaga (harta) negara.

Bahasa skrg (utk hujung ayat diatas) :

– hafiz – integrity

– alim – professional

Ayat ini penting, nak lantik pemimpin kena ada sifat hafiz dan alim.

Wallahu a’lam

Tadabbur Surah Luqman – ayat 12 (Kuliah Tadabbur – 9.4.18)

Penceramah : Ustaz Abd Muein Abd Rahman

Bismillah

Dari ayat pergama hingga ayat 11, belum ada cerita berkenaan luqman. Kisahnya bermula pd ayat 12.

Apa yg kita dapati pd 11 ayat pertama?

– Allah sebut berkenaan kebesaran kitab al quran – petunjuk dan rahmat bg muhsinin

– perkara2 yg mencelakakan manusia dan menjauhkan manusia dari Allah, dari quran, iaitu lahwal hadis. Samada dlm bentuk perbuatan, perkataan, atau percakapan. Bila sibuk dgn lahwal hadis, maka al quran tidak bernilai bg mereka. Mereka inilah manusia yg celaka, xnak dgr quran dan xnak mengamalkannya.

– ciptaan2 Allah. Allah cerita pasal al quran, kemudian ciptaannya, nak bgtau bahawa al quran diturunkan oleh Tuhan yg maha hebat.

– Allah cipta bumi, gunung, langit tanpa tiang, hujan. Dari hujan keluar pelbagai buah2, sayur2..

Ayat 12 baru masuk pasal Luqman. Apa kaitannya?

Begitu juga pasal kisah al baqarah, sikit je cerita pasal baqarah tp kenapa dinamakan surah al baqarah?

Apa rahsianya?

Allah nak bgtau, Keseluruhan masalah manusia adalah disebabkan manusia jahil dgn perintah Allah. Kisah baqarah itu adalah inti patinya.

Bila kenal Allah, akan diterima perintah dgn tenang dan senyum. Seperti nabi ibrahim yg diperintah utk sembelih anak.

Beza dgn kaum yg diperintah utk sembelih lembu (baqarah) yg menerima perintah mengikut logik akal.

Dlm surah luqman, Allah nak bgtau berkenaan larangan mensyirikkan Allah. Sbbtu di awal surah Allah menceritakan berkenaan diriNya. Sebelum ajar anak syirik kpd Allah, perkenalkan anak dgn Allah.

Bila dah kenal Allah, kemudian kenal al quran, lepastu baru ajar anak jgn syirikkan Allah.

‏﴿١٢﴾ وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا لُقْمٰنَ ٱلْحِكْمَةَ أَنِ ٱشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِۦ ۖ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِىٌّ حَمِيدٌ

(12) Dan sesungguhnya telah Kami berikan hikmat kepada Luqman, yaitu: “Bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji”.

(Luqman 31:12)

Allah mulakan ayat dgn memuji luqman.

وَلَقَدْ – Allah bersumpah, dgn penegasan.

Siapa luqman? Seorang berkulit hitam, yg hidup sebelum zaman nabi daud, dan dia selalu memberi kata2 hikmah kpd org ramai. Namun tiada riwayat yg sohih berkenan luqman. Ini adalah xpenting berkenaan diri luqman.

Ada pendapat kata nabi, ada pendapat kata org soleh.

Luqman dikurniakan hikmah. Apa itu hikmah?

Asal al hikmah ialah – ketepatan dlm perkataan dan dlm perbuatan dan tepat dgn kebenaran.

Cara kita solat, zikir, jika tepati dgn apa yg Allah nak, Allah redha, maka itu ialah al hikmah.

Juga dikatan al hikmah sebagai meletakkan sesuatu di tempatnya. Sama juga dgn adil.

Jadi apa perkataan yg paling tepat? Al quran. Siapa yg beramal dgn al quran, dia memiliki al hikmah.

Dlm sebuah hadis – siapa yg Allah kehendakkan padanya kebaikan, maka Allah bagi kefahaman yg mendalam dlm beragama padanya.

Dan xmungkin seseorang itu faham agama jika dia xfaham al quran.

Pd zaman luqman, hikmah pd waktu itu ialah wahyu, petunjuk, kerana waktu itu al quran blm turun.

Org yg diberi hikmah, diberi kurnia yg byk.

Rujuk :

‏﴿٢٦٩﴾ يُؤْتِى ٱلْحِكْمَةَ مَن يَشَآءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ ٱلْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِىَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُو۟لُوا۟ ٱلْأَلْبٰبِ

(269) Allah menganugerahkan al hikmah (kefahaman yang dalam tentang Al Quran dan As Sunnah) kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang dianugerahi hikmah, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah).

(Al Baqarah 2:269)

Antara Pengajaran plg besar dlm perkataan hikmah :

– bila Allah syg seseorang, Allah bg kefahaman al quran padanya

Tapi manusia ramai yg nak kekayaan, pangkat (duniawi).

Siapa yg nak al hikmah, kena tadabbur dan faham al quran.

Contoh – apa yg Allah bg pd nabi?

‏﴿١﴾ إِنَّآ أَعْطَيْنٰكَ ٱلْكَوْثَرَ

(1) Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu nikmat yang banyak.

(Al Kautsar 108:1)

Allah bg pd nabi kebaikan, nikmat yg byk.

Kalau kita nak kurnia / nikmat yg byk, kejar quran.

Nabi kata – bacalah al quran dan beramal dgnnya, kerana dia akan dtg pd hari kiamat sebagai pemberi syafaat.

Adakah kita ada pilihan utk mendapatkan hikmah? Ada.

Nabi kata, al hikmah ialah brg hilang (ilmu kebaikan) kepunyaan org beriman. Jd dimana saja dia dapati hikmah, org beriman itu plg layak keatas hikmah itu.

Kemudian Allah kata, bersyukurlah hanya kpd Allah. Apa kaitannya? Apa maksud syukur?

Syukur – mentaati pemberi nikmat, mengakui dgn hati, puji Allah dgn mulut (apa nikmat yg diperolehi adalah dari Allah), Beramal dgn anggota badan.

‏﴿١١﴾ وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ

(11) Dan terhadap nikmat Tuhanmu, maka hendaklah kamu siarkan.

(Adh Dhuhaa 93:11)

Allah kata kena sebut nikmat yg Allah bagi. Mcmana nak sebut? :

هذا من فضلي ربي

Siapa yg sebut? Nabi sulaiman.

Cerita pd org, tp bukan dlm bentuk yg sombong.

Ringkasnya, syukur ni ikut apa yg Allah suruh dan tinggal apa yg Allah larang.

Bila kata sesuatu nikmat itu adalah hasil usaha dia sendiri – itu adalah syirik.

Nak bersyukur xsemestinya kena buat kenduri. Cukup 3 rukun tadi.

Allah bagi luqman hikmah, maka hendaklah bersyukur. Antara ciri2 hikmah – cakap betul, buat benda betul, letak sesuatu pd tempatnya.

Maka syukur itu adalah hikmah.

Mustahil seorang itu bersyukur pd Allah jika dia xfaham quran.

Siapa yg bersyukur, dia bersyukur pd dirinya sendiri.

Bukan saja syukur itu utk Allah, tp utk dirinya juga.

Kenapa buat cincai, kenapa buat malas sedangkan apa yg dibuat itu utk diri sendiri?

Siapa yg kufur, (tidak bersyukur), sesungguhnya Allah Maha Kaya dan Maha Terpuji.

Kenapa Allah kata begitu? Sbb Allah xperlukan syukur / ketaatan dari hambanya sbb Allah kasih dan syg hambaNya.

Seperti mak bapak yg suruh anak pegi belajar. Mak bapak xperlu pun ilmu dari anak2 itu, tp utk masa depan anak2 itu.

Kenapa Allah sebut sifatNya yg Kaya dan Terpuji? Sbb nak tunjuk beza dgn sifat manusia. Sbb manusia bila kaya, dia sombong. Tapi Allah kaya dan terpuji.

Kdg2 ada manusia terpuji tp tidak kaya. Akhlak terpuji tapi xda harta, miskin.

Allah terpuji dan memuji. Allah puji para nabi, luqman, org2 beriman, org2 muhsinin.

Pengajaran dari ayat ini :

1- carilah al hikmah iaitu kefahaman al quran didalam hidup. Pasti kamu akan dpt kebaikan yg byk.

2- apabila Allah syg pd seseorang, Allah akan memberi hikmah iaitu kefaham al quran padanya.

3- antara ciri2 al hikmah ialah mentaati perintah Allah.

4- siapa yg mentaati Allah, kebaikan adalah utk dirinya. Maka buatlah yg terbaik utk dirinya.

5- kasih syg Allah pd hambanya yg sentiasa menyuruh hambanya bersyukur dan taat kepadaNya walaupun Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.

Wallahu a’lam

Tafsir Surah Yusuf – ayat 43-49 (Kuliah Maghrib – 4.4.18)

Penceramah : Ustaz Syed Norhisham

Bismillah

‏﴿٤٣﴾ وَقَالَ ٱلْمَلِكُ إِنِّىٓ أَرَىٰ سَبْعَ بَقَرٰتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنۢبُلٰتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسٰتٍ ۖ يٓأَيُّهَا ٱلْمَلَأُ أَفْتُونِى فِى رُءْيٰىَ إِن كُنتُمْ لِلرُّءْيَا تَعْبُرُونَ

(43) Raja berkata (kepada orang-orang terkemuka dari kaumnya): “Sesungguhnya aku bermimpi melihat tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan tujuh bulir lainnya yang kering”. Hai orang-orang yang terkemuka: “Terangkanlah kepadaku tentang ta’bir mimpiku itu jika kamu dapat mena’birkan mimpi”.

(Yusuf 12:43)

Setelah nabi yusuf tafsirkan cellmate 2 org itu… sorg dihukum bunuh, sorg jd pelayan raja. Nabi yusuf pesan kpd yg jd pelayan raja tu agar cerita berkenaannya kpd raja, tp pelayan itu lupa nak cerita.

Raja bermimpi berkenaan 7 ekor lembu betina gemok dimakan 7 ekor lembu betina yg kurus. – perhatikan susunan ayat, yg gemok dimakan yg kurus. Walaupun boleh pusing jadi lembu kurus makan yg gemuk.

Ada 7 gandum hijau, dan 7 lg yg kering.

Raja pd zaman nabi yusuf dipanggil al malik / al malak, zaman nabi musa dipanggil firaun. Al malik adalah pembesar2

Raja minta pembesar2nya utk tafsir mimpinya itu.

=============

‏﴿٤٤﴾ قَالُوٓا۟ أَضْغٰثُ أَحْلٰمٍ ۖ وَمَا نَحْنُ بِتَأْوِيلِ ٱلْأَحْلٰمِ بِعٰلِمِينَ

(44) Mereka menjawab: “(Itu) adalah mimpi-mimpi yang kosong dan kami sekali-kali tidak tahu menta’birkan mimpi itu”.

(Yusuf 12:44)

Pembesar bgtau itu adalah mimpi2 kosong.

(Pengajaran kat sini, kalau nak cari penasihat, cari penasihat yg baik. Kalau xtau, ckp xtau dan rujuk pd org yg tahu)

=============

‏﴿٤٥﴾ وَقَالَ ٱلَّذِى نَجَا مِنْهُمَا وَٱدَّكَرَ بَعْدَ أُمَّةٍ أَنَا۠ أُنَبِّئُكُم بِتَأْوِيلِهِۦ فَأَرْسِلُونِ

(45) Dan berkatalah orang yang selamat diantara mereka berdua dan teringat (kepada Yusuf) sesudah beberapa waktu lamanya: “Aku akan memberitakan kepadamu tentang (orang yang pandai) mena’birkan mimpi itu, maka utuslah aku (kepadanya)”.

(Yusuf 12:45)

Masa inilah yg salah seorang dari cellmate nabi yusuf tadi teringat pasal nabi yusuf, setelah lama dia lupakan nabi yusuf.

Ini adalah aturan Allah utk nabi yusuf. Pada mulanya banduan / cellmate yg bermimpi, kemudian raja pulak yg bermimpi.

Lelaki itu bgtau pd raja, hantar dia ke penjara sbb nak mintak nabi yusuf utk tafsir mimpi.

=============

‏﴿٤٦﴾ يُوسُفُ أَيُّهَا ٱلصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِى سَبْعِ بَقَرٰتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنۢبُلٰتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسٰتٍ لَّعَلِّىٓ أَرْجِعُ إِلَى ٱلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ

(46) (Setelah pelayan itu berjumpa dengan Yusuf dia berseru): “Yusuf, hai orang yang amat dipercaya, terangkanlah kepada kami tentang tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk yang dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan (tujuh) lainnya yang kering agar aku kembali kepada orang-orang itu, agar mereka mengetahuinya”.

(Yusuf 12:46)

Bila jumpa nabi yusuf, terus dia memanggil nabi yusuf sebagai org yg dipercayai.

Dia minta nabi yusuf tafsir mimpi raja – 7 ekor lembu betina gemuk dimakan 7 ekor lembu betina kurus (lelaki ini guna ayat yg sama seperti yg dikata oleh raja), kemudian ada 7 tangkai yg hijau, 7 tangkai yg kering.

=============

‏﴿٤٧﴾ قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِينَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِى سُنۢبُلِهِۦٓ إِلَّا قَلِيلًا مِّمَّا تَأْكُلُونَ

(47) Yusuf berkata: “Supaya kamu bertanam tujuh tahun (lamanya) sebagaimana biasa; maka apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan dibulirnya kecuali sedikit untuk kamu makan.

(Yusuf 12:47)

Yusuf xlengah, terus tafsirkan mimpi yg dtg dari raja.

Kamu tanam tanaman seperti biasa dlm 7 tahun, hasilnya biarkan di tangkai kecuali sedikit utk makan.

=============

‏﴿٤٨﴾ ثُمَّ يَأْتِى مِنۢ بَعْدِ ذٰلِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ يَأْكُلْنَ مَا قَدَّمْتُمْ لَهُنَّ إِلَّا قَلِيلًا مِّمَّا تُحْصِنُونَ

(48) Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit, yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari (bibit gandum) yang kamu simpan.

(Yusuf 12:48)

Kemudian akan dtg 7 tahun yg sulit, menghabiskan apa yg disimpan.

Yusuf tidak tafsirkan – 7 tahun subur, 7 tahun kemarau. Dia terus bagi solution, agar tanam dan simpan.

=============

‏﴿٤٩﴾ ثُمَّ يَأْتِى مِنۢ بَعْدِ ذٰلِكَ عَامٌ فِيهِ يُغَاثُ ٱلنَّاسُ وَفِيهِ يَعْصِرُونَ

(49) Kemudian setelah itu akan datang tahun yang padanya manusia diberi hujan (dengan cukup) dan dimasa itu mereka memeras anggur”.

(Yusuf 12:49)

Kemudian dtg tahun yg diberi hujan, iaitu pd tahun ke 15 selepas mimpi raja.

Teknik nabi yusuf :

– dari hasil yg dpt, simpan benih dlm tangkai, dan guna mana yg perlu

– bila hasil byk, jgn terlalu boros. Kena menabung, menyimpan.

Nabi yusuf ajar kita cara manage duit / income.

Bila pelayan td cerita tafsiran itu kpd raja :

‏﴿٥٠﴾ وَقَالَ ٱلْمَلِكُ ٱئْتُونِى بِهِۦ ۖ فَلَمَّا جَآءَهُ ٱلرَّسُولُ قَالَ ٱرْجِعْ إِلَىٰ رَبِّكَ فَسْـَٔلْهُ مَا بَالُ ٱلنِّسْوَةِ ٱلّٰتِى قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ ۚ إِنَّ رَبِّى بِكَيْدِهِنَّ عَلِيمٌ

(50) Raja berkata: “Bawalah dia kepadaku”. Maka tatkala utusan itu datang kepada Yusuf, berkatalah Yusuf: “Kembalilah kepada tuanmu dan tanyakanlah kepadanya bagaimana halnya wanita-wanita yang telah melukai tangannya. Sesungguhnya Tuhanku, Maha Mengetahui tipu daya mereka”.

(Yusuf 12:50)

Wallahu a’lam

Tafsir surah al Baqarah – ayat 224-228 (Kuliah Subuh – 1.4.18)

Penceramah : Ustaz Rosli Mokhtar

Bismillah

‏﴿٢٢٤﴾ وَلَا تَجْعَلُوا۟ ٱللَّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمٰنِكُمْ أَن تَبَرُّوا۟ وَتَتَّقُوا۟ وَتُصْلِحُوا۟ بَيْنَ ٱلنَّاسِ ۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

(224) Jangahlah kamu jadikan (nama) Allah dalam sumpahmu sebagai penghalang untuk berbuat kebajikan, bertakwa dan mengadakan ishlah di antara manusia. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

(Al Baqarah 2:224)

Antara isu dlm rumahtangga ialah hubungan suami isteri, itu adalah keperluan dari kedua2 pihak – utk melepaskan nafsu.

Manusia berkembang biak melalui sifat tabii, nafsu, bukan berkembang melalui agama.

Allah jadikan keinginan itu pd semua org, tidak kira org beragama ataupun tak beragama. Agar manusia berkembang biak.

Hubungan suami isteri ni pelbagai, antaranya seks, nafkah.

Hubungan seks menjadi keperluan kpd kedua2 pihak, jd islam bg hak kepada kedua2nya.

Bila bersumpah utk tidak buat seks, dia akan mengabaikan hak.

Allah dah bgtau jgn jadikan Allah sebagai halangan dlm sumpahanmu dlm nak berbuat baik. Jgn bersumpah utk taknak buat perkara baik.

Apakah hukum bersumpah perkara yg xbaik?

‏﴿٢٢٥﴾ لَّا يُؤَاخِذُكُمُ ٱللَّهُ بِٱللَّغْوِ فِىٓ أَيْمٰنِكُمْ وَلٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ

(225) Allah tidak menghukum kamu disebabkan sumpahmu yang tidak dimaksud (untuk bersumpah), tetapi Allah menghukum kamu disebabkan (sumpahmu) yang disengaja (untuk bersumpah) oleh hatimu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.

(Al Baqarah 2:225)

Sumpah yg lagha – contohnya yg berlaku pd org arab, bila mereka nak bgtau secara menyugguh, mereka akan kata “wallahi”, walhal itu adalah sumpah, dan sekalipun sudah menyebut wallahi itu, mereka belum tentu akan tunaikan. Mereka tidak berniat utk bersumpah.

Allah mengambilkira sumpah yg dikeraskab dlm hati.

Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Sumpah mestilah dgn nama Allah – wallahi, wabillahi, watallahi

“Demi negara…” – ini bukanlah sumpah.

‏﴿٢٢٦﴾ لِّلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِن نِّسَآئِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ ۖ فَإِن فَآءُو فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

(226) Kepada orang-orang yang meng-ilaa’ isterinya diberi tangguh empat bulan (lamanya). Kemudian jika mereka kembali (kepada isterinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

(Al Baqarah 2:226)

Ayat ini berkenaan sumpah org lelaki terhadap isterinya.

Zaman2 nak pilihanraya ni, ada mcm2 hukum keluar dari mulut ahli politik. Sedangkan hukum2 itu adalah ketentuan Allah. Xboleh nak suka2 meletakkan hukum, itu adalah hak Allah.

“Wajib sokong kami… haram sokong parti sekian2…” hukum2 sokong kepartian ni Allah xtentukan pun.

Ayat diatas, berkenaan lelaki yg meng-ilaa isterinya, iaitu tidak bersetubuh dgn isterinya. Kalau org perempuan yg sumpah, xjadi, sbb dlm hubungan seks adalah lebih kuat pd sebelah lelaki. Menafikan hubungan seks, menolak hak isteri juga.

Allah kata siapa yg bersumpah mcmtu, dia xboleh bersama dgn isterinya selama 4 bln. Selepas 4 bln, boleh setubuh semula, sesungguhnya Allah maha pengampun.

‏﴿٢٢٧﴾ وَإِنْ عَزَمُوا۟ ٱلطَّلٰقَ فَإِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

(227) Dan jika mereka berazam (bertetap hati untuk) talak, maka sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

(Al Baqarah 2:227)

Lepas 4 bulan, kena buat decision samada nak setubuh balik atau nak cerai. Allah menjaga hak wanita.

Org arab lelaki ada yg membuli wanita. Sbb apa2 yg melibatkan perempuan, mereka rasa menyusahkan, xboleh berperang, xboleh berlasak, sbbtu zaman jahiliah ada yg bunuh anak2 perempuan. Mereka menzalimi perempuan, menafikan hak.

Tapi islam sgt menjaga hak wanita, dlm hubungan kekeluargaan.

‏﴿٢٢٨﴾ وَٱلْمُطَلَّقٰتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلٰثَةَ قُرُوٓءٍ ۚ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَن يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ فِىٓ أَرْحَامِهِنَّ إِن كُنَّ يُؤْمِنَّ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ ۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِى ذٰلِكَ إِنْ أَرَادُوٓا۟ إِصْلٰحًا ۚ وَلَهُنَّ مِثْلُ ٱلَّذِى عَلَيْهِنَّ بِٱلْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

(228) Wanita-wanita yang ditalak handaklah menahan diri (menunggu) tiga kali quru’. Tidak boleh mereka menyembunyikan apa yang diciptakan Allah dalam rahimnya, jika mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suaminya berhak merujukinya dalam masa menanti itu, jika mereka (para suami) menghendaki ishlah. Dan para wanita mempunyai hak yang seimbang dengan kewajibannya menurut cara yang ma’ruf. Akan tetapi para suami, mempunyai satu tingkatan kelebihan daripada isterinya. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

(Al Baqarah 2:228)

Perempuan2 yg diceraikan hendaklah bersendirian dgn 3 kali quru’.

Dlm nak memahami ayat quran, kena ada alat utk memahaminya iaitu hadis2 nabi.

Yg umumnya, kenapa kena bersendirian bila diceraikan? Zaman jahiliah, org perempuan yg diceraikan kena duduk rumah usang bersendirian. Kalau suami meninggal, kena bersendirian selama setahun.

Dlm hadis nabi, yg dimaksudkan bersendirian bukanlah kena duduk rumah usang atau duduk dlm bilik bersendirian, tapi xboleh berkahwin, selama 3 kali quru’.

Perkataan quru’ ni, tuhan jadikannya ada 2 maksud

– kedatangan haid dipanggil qar

– qar juga membawa maksud suci dari haid

Jadinya tempoh kedatangan haid dan suci dari haid asalah berbeza, mungkin beberapa hari. Jadinya tempoh yg sesuai ialah bila dah suci.

Kenapa 3 kali qar? Utk pastikan rahim isteri suci dari benih bekas suami. Jadi bila dah kahwin lain, rahim bersedia utk terima benih suami baru.

Tidak halal bagi wanita itu menyembunyikan kandungannya (sekiranya ada). Zaman jahiliah dulu ada wanita yg bercerai dlm keadaan mengandung (sbb dia sembunyikan), kemudian cepat2 kahwin dgn lelaki lain, lalu bila bersalin dia nasbakan kpd suami baru sedangkan anak itu adalah dari suami yg sebelumnya. Ini akan menimbulkan kekeliruan nasab.

Bagi wanita yg tidak mengikut ayat diatas, iaitu dia menyembunyikan juga kandungan itu, tidaklah bermaksud dia terus menjadi kafir.

Maksiat tidak membawa kpd kekufuran.

Para suami lebih berhak utk kembali bersama isterinya, maksudnya kuasa penuh utk cerai dan rujuk hanyalah pd suami, sekalipun isteri taknak, tp suami masih nak, jd kena ikut suami.

Tp org perempuan boleh juga nak minta cerai tp bukan secara langsung, kena rujuk mahkamah. Zaman dulu ada perempuan yg mengadu pd nabi yg dia xboleh teruskan hidup bersama suaminya. Nabi tanya boleh pulangkan semula mahar? Dia kata boleh.

Wallahu a’lam

HILANGNYA KEBERKATAN MASA (Kuliah Subuh – 31.3.18)

Penceramah : Ustaz Mohd Rafizal

Bismillah

Sepanjang kehidupan kita atas muka bumi, berbagai2 perkara, pekerjaan yg kita buat. Ada yg bahagia, derita, seronok, xseronok, suka, gembira, duka.

Bukan saja bab dunia, bab ibadah pun sama. Ada yg gelisah bila imam baca pjg, hati rasa xseronok. Cepatlah imam, cepatlah habis baca. Lamanya rukuk, lamanya sujud, panjangnya doa… macam2.

Sedar x kenapa jd mcmtu? Kerja pun jd xseronok. Tggu masa nak balik. Bos xde? Alhamdulillah… bos ada? Innalillah…

Balik rmh pulak, nak mengadap anak2, bini, rumah serabut, dll.

Semua atas dunia kita buat rasa xseronok. Kenapa jd begitu?

Belum tentu lg masuk kubur tu bahagian. Kalau atas dunia mengeluh, merungut, dlm kubur pun boleh jd mcmtu.

Kenapa org lain boleh seronok bila solat? Yg kita ni rasa xseronok, nak g kuliah pun malas.

Sedar xsedar, tahu xtahu, segala yg berlaku pd kita, sebenarnya kunci atas perkara tersebut ialah hilangnya keberkatan dlm hidup.

Sbbtu org kaya mana sekalipun, tp xberkat, hati gelisah, jiwa kacau.

Riwayat imam tarmizi dan ahmad, nabi bersbada : tidak akan berlaku kiamat itu sehinggalah waktu itu dirasakan semakin singkat. Ketika itu setahun dirasakan seperti sebulan, sebulan dirasakan seperti seminggu, seminggu dirasakan seperti sehari, dan sehari seperti sejam, dan sejam ibarat api yg membakar daun2 yg gugur (terlampau sekejap).

Kita rasa x harini? Mmg rasa. Cepatnya masa berlalu.

Ulamak tafsir kenapa masa makin singkat? Ada yg berpendapat bumi berputat laju, asal 24 jam jd 22-23 jam. Tp pendapat ni ramai ulamak tolak.

Ada pendapat kata – kerana telah hilang keberkatan pd masa.

Ibnu hajar dlm fathul bari – pendapat yg mengatakan hilang keberkatan dlm masa, itu adalah benar.

Bumi yg ada pd zaman ini, telah hilang keberkatan. Tidak seperti di zaman nabi, bumi yg penuh keberkatan.

Zaid bin thabit pernah diminta oleh Rasulullah utk menguasai 1 bahasa lain, zaid ambil masa dlm 17 hari sahaja utk menguasainya. Kita zaman ni mcmana?

Para salafussoleh, mereka tidak bazirkan masa dgn ilmu, dgn zikir, belajar dan mengajar, mengarang kitab, dll. Ada yg mengarang sampai 80,000 muka surat, ada yg berjilid2, ada yg beratus2 judul..

Yg solat pun ada yg rasa nak cepat, xrasa seronok, nak cepat balik.

Mcmana nak dptkan keberkatan dlm kehidupan, dlm duniawi dan juga ibadah?

Caranya hanya 1 –

‏﴿٩٦﴾ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ ٱلْقُرَىٰٓ ءَامَنُوا۟ وَٱتَّقَوْا۟ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكٰتٍ مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ وَلٰكِن كَذَّبُوا۟ فَأَخَذْنٰهُم بِمَا كَانُوا۟ يَكْسِبُونَ

(96) Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.

(Al A’raf 7:96)

apa2 yg kita nak bawa ke akhirat, kena siap2 skrg. Apa2 yg xnak bwk ke kubur, tinggalkan siap2.

Ada yg sibuk nak tukar2 kereta, xcukup2, nak renovate rumah, lepas renovate, renovate lg. Org mcmni xready utk akhirat, masih sibuk dgn hal dunia.

Harini kita kena fikir hal kita dlm kubur, sbb anytime boleh mati.

Bila letak dunia di hadapan, Allah tarik keberkatan.

Ada org rumah kecik, 2 bilik, tp aman, gembira, berkat. Anak2 diajar jaga solat, puasa, dan ibadah2 lain.

Org di barat pun ada yg puasa isnin dan khamis. Hari khamis tu sbb nak sediakan perut, sbb jumaat sampai ahad nak melantak, ada party itu ini. Lepastu isnin, rest semula perut. Kita pun patutnya kena buat, sbb wiken2 mmg masa utk kenduri, dll. Tapi kita xbuat, makan je 24 jam.

Bila ikut apa yg Allah bgtau, beriman dan bertakwa, Allah akan bagi keberkatan.

Selain dari yg ini, ada ulamak bagi cara nak dptkan keberkatan :

1- jika ada ilmu, manfaatkan ilmu yg ada. Apa2 ilmu. Sebar2kan ilmu, akan dpt keberkatan.

2- bila ada harta, manfaatkan ke jalan Allah.

Kita dituntut utk ada harta, kerana boleh dpt pahala extra menafkahkan / infaq harta, berbanding org yg xda harta.

Cuma Bila ada harta yg byk, setiap sen akan ditanya oleh Allah. Kena guna dgn betul. Sama juga dgn org yg ada isteri lebih dari 1, pastikan berlaku adil.

Sama juga dgn org yg pegang jawatan, akan ditanya dgn jawatannya.

Setiap apa yg kita buat, akan ditanya, walaupun sebesar zarah.

3- kena didik anak2 agar mereka menjadi org yg mendoakan kita.

Bukan saja nak doa dari mereka bila kita dah mati, tapi nak juga doa bila kita masih hidup.

Jgn kita sebarkan ilmu2 yg xpasti kesahihannya.

Wallahu a’lam