Suasana Hari Akhirat (Kuliah Maghrib – 26 November 2012)

Penceramah : Ustaz Zainal Ariffin

Bismillah

Sahabat tanya Nabi bila hari akhirat? Allah xbiarkan Nabi jwb sendiri.
1) Nabi pun xtau
2) Jgn pandai2 menjawab

Kena beriman terlebih dahulu, baru cari bukti

Allah xbenarkan cari zat Allah

Al-Quran – petunjuk, memberi ketenangan. Ianya silibus/manual kehidupan manusia. Cukup beruntung kerana Allah telah sediakan utk kita.

Kiamat – berlakunya kemusnahan
Akhirat – berakhirnya usia dunia

:::::> Kehidupan alam barzakh

Barzakh – sekatan/dinding. Sekatan antara kehidupan dunia dan akhirat. Tempat transit.

Dlm surah Ar-Rahman – perkataan barzakh : dinding antara 2 lautan, tidak bercampur, 1 tawar, 1 masin.

Kehidupan di alam barzakh – transit sehingga berlaku kiamat.

Hadis : manusia, ada yg sentiasa bertanya2, ini makhluk2 ciptaan Allah, siapa pula yg cipta Allah? Nabi menjawab, katakan aku beriman kepada Allah dan kemudian beristiqamah. – bila beriman, perlu beramal. Kerana iman itu bukan satu angan2.

Ma’rifah – mengenal Allah, sesuatu yg dicapai/diketahui secara jazam, tiada was2/keraguan, menepati realiti/kenyataan/kebenaran, merujuk kepada dalil2 dari Al-Quran.

Sural Al-Mu’minun, ayat 99-100 – dialog org yg kufur, meminta utk dikembalikan ke dunia bg mengerjakan amal soleh yg ditinggalkan.

:::::> adakah balasan amalan di dunia, pahala dan azab diberikan sewaktu di alam barzakh?

Kata2 saidina umar : jika di kubur mendapat nikmat, di akhirat nnt akan dpt nikmat. Jika di kubur sudah diazab, di akhirat nnt akan diazab.

Surah Al-Mu’min, ayat 46 : pendedahan bahang api neraka pagi dan petang (semasa di alam barzakh), bila di akhirat dimasukkan ke dalam neraka – ditujukan khas buat firaun dan pengikutnya.

Ayat diatas ditafsirkan oleh ulama’, sewaktu di alam barzakh ditunjukkan azab.

Surah Al-Imran ayat 169-170 :
Kehidupan para syuhada’ di alam barzakh – jgn sangka mereka yg terbunuh/syahid itu mati, bahkan mereka itu hidup dgn istimewa disisi Tuhan dgn mendapat rezeki. Mereka bersukacita dan bergembira, dgn kurniaan yg dilimpahkan kpd mereka.

Kekuatan tentera di zaman Nabi/sahabat adalah dari:
1) Aqidah
2) Ukhuwah
3) Fizikal – persenjataan

Wallahu’alam

Sumber kekuatan mukmin (Kuliah Maghrib – 25 November 2012)

Penceramah : Ustaz Yusof Johan (kuliah jemputan – Gombak)

Bismillah

Sepatutnya bila tiba tahun baru, sudah tentu tertanam dlm tekad kita utk berusaha membaiki kelemahan diri, bermuhasabah diri – utk memperkasakan peribadi mukmim, utk menyerah diri kpd Allah.

Hadis : seorang mukmin yg hebat, terlebih dikasihi/disayangi oleh Allah, berbanding mukmin yg lemah.

Rasulullah menggalakkan kita utk membina peribadi yg kuat, jd mukmin yg kuat, ada jatidiri. Firman Allah : bersiap sedialah kamu bg berhadapan musuh2mu mengikut kemampuan diri, kerana Allah kasih dgn mukmin yg berperibadi hebat.

Sumber kekuatan mukmin – dari sudut individu, jemaah, ummah – xboleh terlepas dari 3 unsur:
1) Allah menjadikan ilmu sebagai 1 bentuk kelengkapan. Di peringkat awal penurunan Quran, dimulakan dgn perintah membaca – iqra’.

Fa’lam – dr kata asal ilmu. Allah menyentuh persoalan tauhid, I’tikad yg benar – dlm tahlil. Ilmu sbgai syarat yg penting utk membina I’tikad. Tanpa ilmu yg dlm – xboleh nak I’tikad. Org yg berilmu – dimuliakan oleh Allah. Firman Allah : Allah mengangkat darjat org2 beriman dan berilmu beberapa darjat – Ketinggian darjat sehingga 700x ganda. Setiap darjat – 500tahun berjalan kaki.

Jika xikhlas dgn ilmu, xdpt nak tanam keyakinan terhadap agama. Imam Ghazali – pentingnya cari ilmu utk memantapkan ilmu tauhid, ulang dan ulang hingga timbul keyakinan. Jika xyakin, kena muhasabah semula, adakah ikhlas atau tidak. Ada yg belajar bertujuan utk bermegah, berdebat, cari nama. Kena kaji balik adakah kita jujur dgn Allah? Allah melihat apa yg terkandung dlm hati.

Ilmu boleh dianggap sbgai lampu suluh utk memastikan berada di atas paksi agama yg betul. Memiliki ilmu adalah suatu kewajipan. Penting utk tahu hukum, halal/haram. Ilmu agama xboleh difikir dgn aqal. Firman Allah : berbekallah kamu, sebaik2 bekal ialah taqwa – didahulukan dgn iman dan ilmu, utk mendapat taqwa.

2) Dituntut utk menanam 1 kepercayaan yg benar dan mantap berasaskan ahli sunnah wal jamaah – wajib belajar tauhid secara detail, asasnya rukun iman. Xkira yg nampak atau xnampak. Walaupun xnampak Allah, malaikat, tp wajib percaya. Begitu juga dgn syurga/neraka, wajib diyakini.

Contoh : roh yg ada dlm jasad, namun xpernah yg boleh nampak/ ambil gambar roh. Allah pernah bgtau Nabi – hakikat roh ialah urusan Tuhan.

Xboleh sembunyikan perkara agama – jika tidak, akan mengundang laknat. Contoh : suis lampu sehingga ke mentol lampu, xnampak arus elektrik. Contoh : angin, xnampak tp tahu kesan kewujudannya.
perkara yg berkaitan dgn ilmu tauhid, perlu perincian yg mendalam.
Jika tolak hukum Allah – menjurus kepercayaan kpd sesuatu yg bercanggah dr penetapan Allah.
Tauhid uluhiyyah dan rububiyyah – Allah mencipta, memiliki dan mengatur seluruh alam. Allah bg kita undang2 utk aturan hidup, wajib diikuti.

3) Mempunyai hubungan yg rapat dgn Allah. Rasulullah – walaupun dijanjikan syurga utknya, baginda tetap menunaikan tggjwb beribadat dan menambah amalannya dari semasa ke semasa. Nabi akan mengucap/menghulurkan salam terlebih dahulu apabila bertemu dgn para sahabat.
Hadis : siapa yg tiada nilai kasih syg dlm dirinya, tidak akan disayangi.

Wallahu’alam

Golongan yg mendapat rahmat Allah (Kuliah Subuh – 25 November 2012)

Penceramah : Ustaz Kamaruddin Hamid

Bismillah

Surah baqarah, ayat 218 – sesungguhnya rorg2 beriman, org2 berhijrah, dan org2 berjihad di jalan Allah – mengharap rahmat Allah

3 golongan yg mendapat rahmat / kasih syg Allah :
1) Org2 yg beriman – yakin dan percaya kpd Allah. Kepercayaan jaza’. Perlu praktikal.
2) Org2 yg berhijrah – hadis riwayat imam muslim : tidak ada hijrah selepas pembukaan kota mekah, setelah mekah dikuasai kepimpinan Nabi.

3) Org yg berjihad – Menurut ulama’, hijrah masih berlaku – jihad (bersungguh2) mencari keredhaan Allah, mencari kebaikan. Perlu memanfaatkan umur. Org beriman sentiasa membuat perubahan, drpd jahil kpd berilmu.

– Az-zumar ayat 29 – adakah sama org yg berilmu dan xberilmu? Tidak sama disisi Allah.
– Al-mujadalah, ayat 11 – Allah mengangkat darjat org2 beriman dan org2 berilmu.
– Al-Imran, ayat 139 – kamu jgn berasa hina, kamulah org yg diangkat darjat sekiranya kamu org yg beriman.
Dlm Tafsir an-nasafi – nabi sulaiman pernah ditanya oleh Allah, adakah kamu menghendaki 1 dari 3? 1) kekuasaan 2) ilmu 3) harta – nabi sulaiman memilih ilmu. Sebab itu dia memiliki kekuasaan dan harta.
Kita perlu buat hijrah mencari ilmu, jgn mudah salahkan org lain jika berbeza pendapat. Perlu faham perkara yang benar itu didasari oleh Quran dan sunnah. Jika xbetul, tegur dgn hikmah, jgn aibkan/jatuhkan maruah.
Meninggalkan sifat mazmumah kpd mahmudah – imam al-ghazali dlm kitab ihya’ ulumuddin, ada 10 sifat mazmumah. 3 drpdnya amat membinasakan manusia –
1) riya’ – membatalkan segala amal soleh. Hadis : nabi membimbangi syirik kecil iaitu RIYA’ – buat sesuatu amalan bukan kerana Allah, tp kerana inginkan pujian dr manusia. Az-zumar, ayat 25 – sekiranya kamu telah melakukan syirik, maka terbatallah amalan2 kamu. Amalan kamu sgt rugi, kami termasuk dlm golongan org2 yg sgt rugi. Kitab tanbul ghafilin – dialog antara Allah dan org2 yg riya’ – az-zumar, ayat 73 – berkumpul2 org yg bertakwa utk masuk ke syurga, mereka sempat berdialog dgn Allah, merasa puaskah kamu? Diberi salam sejahtera. Org yg ke neraka pun ditanya tentang balasan. Az-zumar, ayat 71 – berombong2an akan masuk neraka Allah, sblm malaikat halau mereka ke neraka, mereka juda berdialog dgn Allah. Manusia2 itu menyebut mereka jgk beramal sewaktu di dunia. Tp sygnya kebaikan yg dilakukan itu bukan kerana Allah – zahir beramal, tp nawaitu salah.
Tidak diperintah melainkan ikhlas – menunaikan hak kewajipan sbgai hamba, balasannya syurga. 2) takabbur – gah, sombong, angkuh. Surah al-qasas, ayat 79 – kisah si qarun, sepupu nabi musa. Dizahirkan kesombongannya, bila dia lalu 1 kampung, ada 2 kumpulan ternanti2 ketibaannya. (Nabi musa pesan jgn tertipu/terpedaya dgn qarun). Sekumpulan manusia melihatnya, merasakan siapa yg mengikut qarun, rasa beruntung. Satu kumpulan lg, menyanggahi kumpulan tadi kerana qarun dan kumpulannya itu menyesatkan, dan sudah dipesan oleh Nabi Musa agar tidak terpengaruh.
Salahkah kita kaya? Tidak salah, jika bertaqwa kpd Allah. Harta bukan utk bermegah dan sombong. Para sahabat ramai yg kaya/jutawan dan dijamin syurga. Nabi tidak menegah mereka menjadi kaya.
Matlamat solat, utk mengingati Allah. Celaka bg mereka yg lalai dlm solat. Celaka juga bg org yg berwuduk tp buku lalinya xkena air.
3) MARAH – Manusia mmg ada sifat marah, tp hendaklah terkawal. Ada org yg beramal soleh, tp xdpt mengawal amarah. Taqwa dan baik akhlak – boleh masuk syurga.
Hadis : sebaik2 kamu, org yg terbaik dgn ahli keluarganya.
Surah an-nisa, ayat 19 – hendaklah kamu berbuat baik kpd ahli keluarga kamu. Ayat ini ditujukan khas buat suami/ketua keluarga. Sifat marah td boleh membawa kpd pergaduhan, pembunuhan. Nabi, apabila marah, baginda diam. Dlm perang Hunain, Islam menang, harta2 rampasan diambil. isteri2 nabi minta lebih harta rampasan perang – menyebabkan nabi marah, tp nabi diam. Kemudian nabi memberi pilihan kpd isteri2nya – pilih harta atau pilih nabi. Jika pilih harta, tinggalkan nabi.

Nabi pernah menyebut – bukanlah seorang mukmin itu, org yg suka mentohmah (kondem/perlekeh), melaknat2, mengeluarkan perkataan xsenonoh, perbuatan kena berakhlak/sopan.

Nabi pernah doa utk laknat org kafir – tp Allah melarangnya.

Wallahu’alam

Syubhat dlm melaksanakan perundangan Islam – sambungan (Kuliah Maghrib – 22 November 2012)

Penceramah : Ustaz Mohd Rafizal

Bismillah

Syubhat2 dlm perlaksanaan hukum islam:

:::::> Mengaitkan kata2 Umar Al Khattab : ikatan islam akan terlepas/terungkai apabila ada org yg hidup dlm islam tp xmengenali jahiliah (maksiat): yg akan terungkai – pertama undang2, yg terakhir, manusia akan tinggalkan solat. Islam hanya pd nama.

Jika diteliti kata2 Umar, di akhir zaman bila manusia tidak mendalami islam, berhati2lah, islam akan terungkai satu persatu – dlm kehidupan pemimpin dan rakyat.

Hadis : kepala kepada segala perkara ialah Islam. – start dari celik mata hingga tidur semula, semuanya dilakukan menurut islam. Tidak kira level mana, kerja apa, mesti ikut islam.

Bila kepala x islam, agak2 tgn, kaki, dan anggota2 lain, akan ikut islam kah? Sukar! Apabila pemimpin tidak ikut islam, rakyat pun akan turut sama xmengikut islam.

Busuknya ikan dari kepala kepada ekor. Busuk pemimpin, busuklah rakyat.

Lagi lama duduk dlm surau/masjid, makin baiklah diri seseorang.

Surah Al-An’am, ayat 129 : dan demikianlah kami menjadikan org2 yg zalim itu utk menjadi teman org yg zalim….

Benda2 jahat – mendatangkan nikmat kpd diri manusia.

Utk mendapat pasangan yg soleh/baik, kita hendaklah jd org yg soleh/baik.

Kenapa Umar kata solat sbgai perkara terakhir digugurkan? – kerana jika xsolat, akan dtg musibah/bala bencana. Perlu berhati2.

:::::> Bagaimana kedudukan org bukan Islam dlm perlaksanaan hudud? Bila sesebuah negara dinamakan negara islam, pemerintahnya islam, maka rakyatnya ada 2 kategori :

1) Umat Islam
2) Yg xmahu terima islam, tp mahu bernaung dibawah perundangan islam – iaitu org kafir (ada 4 – zimmi, mustakmin, muahid, harbi). Kafir yg perlu diperangi ialah kafir harbi.

Kafir di Malaysia – suka hati bercakap, tidak termasuk dlm golongan2 kafir seperti yg dikategorikan di atas. Kafir yg menjadi tuan.

Kaedah penentuan hudud keatas bukan islam di Malaysia :
1) Hakim tidak menjatuhkan hukuman hudud kpd kafir bg mengelakkan perang antara kafir dan islam
2) Meyakini dan mempercayai sesuatu keputusan itu mengikut perintah Allah – berpaling dari mereka
3) Menolak jln2 yg boleh membawa kemudaratan / kerosakan – dirujuk kpd mahkamah sivil

Pendapat jumhur fuqaha’ – undang2 islam bersifat iklim, selagi mana sesorang duduk dlm negara islam, maka dia termasuk dlm peruntukan undang2 islam, tidak kira agama apa sekalipun.

Seseorang yg bukan islam, bebas utk tidak solat. Tp bila dah peluk islam, wajib mengikut peraturan/rukun islam.

:::::> Ada suatu kaedah menyebut : apa2 yg kita xdpt kecapi/laksana, buat mana yg mampu, separuh pun jd lah.

Sebenarnya dlm islam tiada separuh2. Jika islam, islam semuanya.

Hadis : umatku nnt di akhir zaman, ada yg pagi islam, ptg kafir.

Jika bulatan kehidupan xdipenuhi dgn islam, akan adanya syirik, maksiat, etc. Apabila bercampur, perbuatan2 haram ini akan mengalahkan amal soleh. Tidak boleh campur haq dan batil.

Wallahu’alam

Manusia yang terpilih (Kuliah Maghrib – 20 November 2012)

Penceramah : Ustaz Khairi

Bismillah

Allah cipta manusia dan jadikan kejadian manusia itu sebaik2 kejadian. Allah utuskan manusia2 yg terpilih/terbaik kepada manusia, utk beri peringatan/utusan kpd manusia, sehingga kepada Nabi Muhammad.

Allah xada sebarang hbgn special dgn mana2 makhluknya, hatta nabi/rasul sekalipun. Contoh : nabi minta bapa saudaranya Abu Talib mengucap kalimah tauhid, akan tetapi Allah tidak mengizinkannya – dlm kerja dakwah, tiada kroni2. Jika ada kroni2 – usaha bathil. Sekalipun Nabi Muhammad itu seorang nabi, rasul dan kekasih Allah.

Firman Allah : “Wahai Muhammad, engkau xboleh bg hidayah kpd siapa yg kamu suka/kasih. Hanyasanya Allah shj yg boleh bg hidayah kepada yg dikehendakiNya”.

Setelah Nabi menerima wahyu utk berdakwah, gelaran al-amin (amanah/jujur) bertukar jd “gila” kerana mengajak manusia menyembah Allah.

Nabi Saleh, sewaktu kecilnya, dilihat sbgai seorang yg akan menjadi pembesar apabila dewasa. Tapi setelah dipilih menjadi Nabi, baginda tidak menjadi seperti sangkaan umatnya.

Zaman skrg, siapa shj boleh ajak org lain utk menyembah Allah, tidak kira dia seorang penyanyi, pelakon, gangster, pembunuh, pemain bola, etc – inilah kelebihan umat Nabi Muhammad.

Perkataan yg plg baik – mengajak manusia kembali kpd Allah. Inilah tujuan manusia dihantar ke bumi.

Nabi Nuh pun meminta ampun pd Allah – jika tidak, akan tergolong dlm golongan yg rugi.

“Tidak aku utuskan kamu Muhammad, melainkan menjadi rahmat seluruh alam”

Rujuk sejarah, Islam menang dlm perang sbb – amalan, taat perintah Allah dan nabi/rasul.

Nabi pernah arah seorang sahabat utk mengintip/spy sahaja. Spy ini melihat abu sufyan dgn jelas, dan mula hendak memanah abu sufyan, hampir melanggar arahan nabi iaitu hanya mengintip shj. Tiba2 tersedar, cancel plan utk panah abu sufyan, simpan semula anak panah. Abu sufyan akhirnya menerima hidayah, memeluk islam.

Suatu ketika, saidina umar kehilangan baju besi, dicuri oleh seorang kafir. Setelah bertekak, mereka dihadap dihadapan hakim. Saidina umar memanggil seorang kroni sbgai saksi, tp hakim xterima krn saksi tidak sah. Terus hakim membuat keputusan bhw baju besi itu milik si kafir. Si kafir pelik kerana s.umar taat pd hakim. Sifat tawadduk s.umar yg mematuhi keputusan yg mengikut syariat itu, menyebabkan si kafir peluk islam.

Allah sanggup lihat nabi/rasul dibunuh utk menyebarkan dakwah, kerana agama – Betapa tgginya martabat agama itu. Jika org islam yg xamal agama islam, tiada nilainya disisi agama.

Allah dah bg mcm2 nikmat, tp masih ramai yg buat sia2, xbersyukur.

Perlu ikut jalan para sahabat dlm menegakkan islam – taat pd Allah dan rasul, utk mencapai kemenangan.

Walaupun cantik, tp bukan cara nabi – xakan berjaya dunia akhirat. Contoh : memakai inai di tangan.

Wallahu’alam

Isu semasa di Gaza (Kuliah Maghrib – 18 November 2012)

Penceramah :  Tuan Hj Abd Aziz Abu Bakar (Penyelaras MAPIM S’gor)

Bismillah

Pendeta yahudi berkata – umat islam jgn bermimpi utk mengalahkan israel, selagi solat subuh tidak seramai solat jumaat

Peluru dari Gaza sudah memasuki tel aviv

Yahudi beli tanah Palestin drpd russia. Ulama’ palestin dan syria telah mengeluarkan fatwa mengharamkan penjualan tanah palestin kpd yahudi, tp ada penduduk yg tamak menjual tanah palestin.

15 mei 1948 – penubuhan negara haram israel

Ucapan Saidina Umar – tanah palestin tidak boleh dipecah2kan

Salahuddin al-ayubi – menguasai palestin pd tahun 1187 – beliau menakuti maksiat yg dilakukan umat islam, tidak menakuti musuh islam.

Mesir, jordan, syria – pernah tewas di tangan israel pd tahun 1967, gara2 kecuaian dan maksiat yg dilakukan oleh umat islam pd ketika itu.

USD20billion – jumlah kemusnahan di Gaza pd tahun 2009

Ada lebih 800 masjid di Gaza – 34 masjid musnah, 187 musnah sebahagian, 90 sedang dibaik pulih, 97 menunggu dana utk dibaiki. Masjid merupakan hati bg rakyat palestin, pusat aktiviti umat islam.

2008 – 1700 huffaz, 2009 – 6000 huffaz, 2010 – 10000 huffaz, sasaran 2012 – 15000 huffaz. Tempoh menghafal cuma 2 bulan. Semua pembelajaran adalah percuma.

90% menteri kabinet adalah al-hafiz dan miliki PhD.

3 kelemahan umat islam (oleh menteri pertahanan israel – moche dayan) :
– x kaji sejarah islam
– x membuat perancangan teliti
– malas

Ya Allah, bantulah saudara2 kami di Palestin, hancurkan israel laknatullah.

Hukum Hakam Dalam Beli Emas (Kuliah Subuh – 18 November 2012)

Penceramah : Ustaz Mohd Zamerey

Bismillah

Hadis: emas dgn emas, perak dgn perak, gandum dgn gandum, barli dgn barli, tamar dgn tamar, garam dgn garam, sama jenis hendaklah sama jumlah tukaran, diserah terima pd masa yg sama, apabila jenis brg ini berbeza, maka jualbeli sebagaimana yg dikehendaki tetapi hendaklah secara serah terima.

Hadis Ubadah menjelaskan perkara berikut:
1) Jenis barangan ribawi
2) Jual beli brg ribawi mestilah sama kuantiti/jumlah utk jenis yg sama
3) Mestilah diserah terima pd masa yg sama dlm majlis aqad

‘Illah ribawi emas dan perak :
1) Mazhab hanafi – timbangan dan persamaan jenis. Riba berlaku dlm pertukaran semua brgn yg ditimbanh sesama jenis apabila ditukar dgn timbangan yg berbeza
2) Mazhab Syafie – matawang pd kebiasaan, khusus pd emas dan perak shj.
3) Mazhab Ahmad dan Malik – matawang secara mutlak, utk semua item yg digunakan sbgai matawang

Jumhur ulama’ memilih pandangan ke-3 iaitu ‘illah riba emas dan perak ialah matawang. Oleh itu, semua jenis matawang tertakluk pd hukum emas dan perak.

Syarat jualbeli emas dan perak :
1) Ada tamathul dan hulul dan taqabud dlm majlis aqad – serah dan terima. Tidak boleh jual beli secara hutang
2) Ulama’ ahli sunnah – serah menyerah perlu dilakukan sebelum kedua2 pihak berpisah dari majlis aqad

Dalil taqabud wal hulul :
1) Hadis ibadah
2) Barang ribawi – akan jd riba kecuali unjuk menungjuk, berlaku on the spot
3) Hadis ibadah
4) Hadis : jgn kamu jual emas dan perak jika salah satunya tiada

Wallahu’alam