Kaedah Menuju Kebahagiaan (Kuliah Maghrib – 31.12.12)

image

Penceramah : Ustaz Mohd Adha Buyong (Sentul, Kuala Lumpur)

 

 

Kitab Rujukan : La Tahzan

 

 

Bismillah

 

 

Tidak ada satu pun manusia yg xnak kebahagiaan. Ada pelbahagi jalan utk menuju kebahagiaan. Ada org tgk pada material, fizikal, rumah besar, kereta besar, harta, jawatan, kedudukan, pangkat, etc. ada sebahagian yg lain meletakkan kebahagiaan pada hati.

 

 

Ada 2 keadaan manusia:

 

1) gaji kecil, tapi cukup semuanya

 

2) pendapatan lumayan, tp kdg2 cukup bulan, xcukup duit

 

 

Kaedah mencari kebahagiaan:

 

 

1) bahawa setiap hari mesti ada perancangan – org yg bijak sentiasa membuat perancangan dan membaiki perancangan. Sebaik2 membuat perancangan ialah ketika sebelum tidur. Menjadi kebiasaan Nabi, ambil wuduk sebelum tidur, kemudian membuat bacaan amalan. Selepas itu merancang utk apa yg ingin dibuat esok. Seeloknya diutamakan perancangan yg melibatkan ukhrawai, utk menambahka ketaatan kpd Allah.

 

 

Tidur org yg soleh itu lebih baik dari 80 rakaat solat sunat. Bagaimana nak senang bangun tidur/qiamullail?

 

– kunci jam / alarm : tapi jgn letak pengharapan pada jam itu kerana boleh membawa kpd syirik. Krana yg membangunkan kita ialah Allah, kunci jam itu hanya usaha.

 

– mulakan keinginan, cita2 utk qiam seawal maghrib

 

 

Org yg berusaha tapi tidak bertawakkal/doa – golongan ini adalah org yg sombong

 

 

Org yg berdoa tapi xberusaha – mereka ini org yg malas

 

 

Hadis : bila engkau berada di pagi hari, jgn tggu ptg hari, bila berada di ptg hari, jgn tggu pagi hari.

 

 

2) lupakan masa yg lalu dan perkara2 yg pernah terjadi. Tumpukan masa sekarang. Jika lahir rasa putus asa, haram utk fikir/mengingati kisah yg lalu, lebih2 lagi bila melibatkan qada dan qadar dan keimanan.

 

 

3) jangan menyibukkan diri dengan masa depan, kerana ia adalah perkara ghaib, cukup sekadar utk hari esok. Merancang xpa, jgn sampai melahirkan rasa takut dlm diri kita.

 

 

Penetapan qada dan qadar – dengan rahmat kasih sayang dan ilmu Allah.

 

 

4) jgn mudah tergoncang oleh kritikan, teguhkan pendirian. Sifat ego menyebabkan kita sukar utk menerima nasihat org lain. Org yg boleh terima teguran org lain adalah org yg hebat. Nabi pun pernah ditegur oleh para sahabat dan nabi terimanya dgn lapang dada.

 

 

Mcmana nak jadikan diri kita boleh terima teguran org? Dengan menjaga Solat – terkandung tarbiyyah, melalui kekhusyukan dalam solat. Antara sifat yg perlu ada utk dpt khusyuk ialah sifat TAWADDUK, iaitu rendah diri. Bermula dari rukun solat yg pertama, iaitu berdiri tegak. Rasakan Allah berada di hadapan kita.

 

 

Bagaimana nak hadir sifat redha dan sabar ketika berdepan dgn ujian hidup? Dtgkan redha dan sabar dlm menunaikan tuntutan Allah, terutamanya solat. Nak jd individu yg amanah, sabar, redha, tenang – perlu hadir sewaktu solat.

 

 

5) beriman kpd Allah dan beramal soleh. Amalan yg paling penting utk dijaga ialah solat, kemudian solat sunat rawatib.

 

 

Allah ukur kasih syg thdp makhluk melalui solat, Allah akan tunaikan doa dan kurniakan pendengaran dan penglihatan yg patuh dan taat.

 

 

Dalam bab meminta, mohon hajat, yg terbaik ialah pemohon itu sendiri yg laksanakan solat hajat/doa, bukan suruh pak imam yg buat.

 

 

Status doa :

 

1) Allah terus tunaikan

 

2) Allah kurniakan di masa depan – utk anak, cucu, keturunan

 

3) Allah bg di akhirat nanti

 

 

Jangan putus asa utk berdoa, kerana ia tanda org beriman kpd Allah.

 

 

Wallahu’alam

image

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Isu Syiah (Kuliah Maghrib – 30.12.12)

Penceramah : Ustaz Mohamad Ikram
Bismillah
Antara bulam muharram dan safar, ulama ada buat satu perbandingan, dlm bulan safar tiada ibadah khusus, bulan muharram ada ibadah khusus. Dlm bln muharram, ada 2 hari puasa sunat yg khusus, pd 9 & 10 muharram, bulan safar xda puasa sunat khusus.
10 muharram – sambutan oleh syiah dgn mencederakan diri mereka sendiri. Syiah – sedang berkembang biak. Sambutan ini mungkin tidak diadakan di malaysia, tp di negara2 yg berhampiran sudah ada perayaannya. Bila ditanya kenapa perlu sambutan ini? Kata mereka :
1) atas tujuan mengingati kematian cucu baginda, saidina husin
2) setiap titisan darah yg keluar, Allah ampunkan dosa mereka
Firman Allah : wahai manusia, jgn campak diri kamu dlm lembah kebinasaan. – ayat ini menunjukkan tentangan kpd apa yg dibuat oleh syiah.
Menurut Ketua Kesatuan Ulama Syam, Sheikh Dr Muhammad Ali As Soubuni  : gerakan ini cukup bahaya, mampu menggugat aqidah umat islam di seluruh dunia. Mereka mengangkat martabat sebahagian para sahabat dan mengkafirkan sebahagian sahabat dan ahli keluarga Nabi.
Antara pecahan syiah :
: syiah 12 imam, ja’fariah, ismailiah, dan beberapa lg.
Syiah zaidiah antara gerakan syiah yg byk di negara yaman, yg paling hampir dgn ahli sunnah wal jamaah. Kerana:
1) boleh terima 3 khalifah yg awal mendahului Ali. Syiah2 yg lain xboleh terima hakikat ini. Fekah mereka menghampiri fekah imam syafie.
Malaysia antara negara yg menjadi  kumpulan syiah.
Kategeori periwayat hadis :
Lelaki dewasa – Periwayat hadis plg byk bukanlah saidina Ali tetapi Abu Hurairah. Tp Abu Hurairah sendiri tidak mengakuinya, dan mengatakan periwayat terbanyak ialah Abdullah ibnu Umar, kerana Abdullah ibnu Umar bukan setakat meriwayat, tetapi menulis setiap hadis dari Nabi. Begitu tawaduknya Abu Hurairah. Bg kumpulan syiah, periwayat terbanyak ialah saidina Ali.
Wanita dewasa – bukan Fatimah, tetapi Aisyah isteri baginda, sebanyak 2210 hadis.
Kaum muda / kanak2 – bukan cucu baginda, sebaliknya Abdullah Ibnu Umar – 2360 hadis. Hasan bin Ali, cucu Nabi hanya meriwayatkan 13 hadis.
Anak Ali dan Fatimah – ada 5 org. 3 lelaki, 2 ppuan – hasan, husin, muhsin, zainab, ummu kalthum
Antara yg sibuk dibuat oleh kumpulan syiah di kampus / pusat pengajian tinggi – nikah kontrak, lafaznya cukup mudah. Aku nikahkan dikau, sifulan bin sifulan, dgn si fulan, selama XXX bulan/tahun.
2 ibadah yg diambil mudah, iaitu solat dan nikah. Syiah, solat 3 kali je, jamak zuhur+asar, maghrib+isyak, subuh. Alasan : hidup di bumi adalah dikira musafir, maka dibolehkan jamak. Dlm bab nikah kahwin, ada mcm2 keperluan/syarat yg membebankan bakal pengantin, yg menyebabkan bakal pengantin mudah terpengaruh dgn ajaran syiah yg membenarkan nikah kontrak.
Petua plg mujarab utk menentang ancaman kpd aqidah islam : mesti kembali berhukum dgn quran dan hadis. Buat perubahan agar islam dpt di syariatkan di muka bumai Allah.
Kebelakangan ini, ramai artis/selebriti yg sudah berhijrah ke arah kebaikan. Alhamdulillah.
Wallahu’alam

Ciri-ciri orang berjaya (Kuliah Subuh – 30.12.12)

Penceramah : Ustaz Dr Roslan Mohamad
Bismillah
Begitu manis jika dapat memahami bacaan imam, rakaat pertama surah al-mukminun, rakaat kedua surah al-furqan.
Rakaat pertama, surah al mukminun :
Surah al-mukminun : awalannya menceritakan ciri2 org yg berjaya, yg beruntung. Allah menceritakan dimanakah faktor kejayaan yg sebenarnya. Sesungguhnya berjaya / beruntung org2 yg beriman. Dalam kamus Allah, siapapun kita, tanpa iman, akan gagal, kecundang. Dngan iman, akan berjaya – satu kenyataan yg rasmi dan syumul.
Jaga solat, zakat, jaga kemaluan, jaga batas2 agama, jaga amanah agama, dan memahami tentang siapa dia yg sebenarnya.
Dlm kamus manusia, kejayaan diukur pd kekayaan, berkuasa/autoriti, org yg cantik. Paksinya fizikal.
Al quran memberikan panduan kehidupan kpd manusia yg tidak menyesatkan.
Rakaat kedua, dari surah al-furqan :
Allah memberi garis panduan tentang ciri2 org yg berjaya : semua kejadian langit dan bumi, bintang, bulan, siang dan malam bersilih ganti adalah urusan Allah, demi utk manusia ingat kpd Allah, bersyukur kpd Allah atas segala nikmat yg dikurniakanNya.
Tak kogik sama sekali sambutan tahun baru diisi dgn perkara maksiat, kerana Allah telah memberi peringatan agar manusia bersyukur atas nikmat yg diberikan, kejadian siang dan malam bersilih ganti, tahun berganti tahun 2012 – 2013.
Al quran dibaca utk memberi Kekuatan, ketenangan, keimanan, ketaqwaan, etc… Yg penting, ia menginsafi kita.
Di hujung bacaan, ayat ke 74 surah furqan, ciri2 org berjaya : yg yg berjalan atas muka bumi dgn insaf, sembah Allah di bumi, buat apa yg disuruh, tinggal apa yg dilarang/murkai, tidak habiskan harta dlm perkara yg Allah tidak redhai atau melalaikan. Mereka dekat kpd Allah siang dan malam, xbuat perkara yg melampaui batas, dusta, lagha, mereka jadikan anak isteri mereka sbgai sebuah kehidupan rumahtangga yg berkat, jd pemimpin kpd org2 yg bertaqwa.
Perkara kedua : bila Allah sebut perincian org2 yg beruntung td, Allah meletak satu garis panduan, sistem, yg lengkap, sesuai utk manusia.
Bila ulama berbicara berkenaan iman, tidak bicara secara retorik, tetapi secara praktikal.
Dr Yusuf Al-Qardhawi : hari ini antara cabaran bermasyarakat ialah ada manusia2 yg hatinya kelam, jiwa mati, jauh dari hidayah, tiba2 berprasangka terhadap agama – golongan ini akan menjadi perosak masyarakat. Al quran nak baiki semula org2 ini.
Org2 yg tegur org yg berilmu, hanya akan merosakkan keadaan.
Berkenaan amanat Tuan Guru Haji Hadi : kenyataan dikeluarkan oleh seorang TUAN GURU yg belajar agama, fasih arab, hafiz byk ayat, mengajar agama, tulis buku mcm2 ilmu, bukan seorang penyanyi, bukan org biasa yg tidak mengaji agama. Amanat ini adalah berkenaan isu akidah, tiada langsung kena mengena dgn isu memecah belah kaum / masyarakat.
Pandangan ini sudah lama, ditimbulkan semula atas sebab2 tertentu, sbb pilihanraya yg semakin hampir. Tiada isu sebenarnya yg nak ditimbulkan, dikecohkan.
Kalau artis boleh berjoget, menyanyi 2 jam dalam tv, tp ulama nak bercakap 1 jam dlm tv pun xsemudah itu.
Bila budaya barat masuk, merosakkan akhlak – orang minum arak, mabuk, campur gaul sosial yg tiada batasan, xsolat, jadi rosak agama.
Yg menyebabkan kekecohan adalah para wartawan bertanyakan pendapat berkenaan isu agama kpd org yg kurang didikan agama, org yg jahil.
Utk mengambil kepimpinan di Madinah – antara faktor penghijrahan Nabi ke Madinah. Politik penting utk menaikkan agama.
Ibnu taimiyah : tidak tertegak agama kecuali dgn kuasa.
Wallahu’alam

Isu Kalimah Allah (Kuliah Maghrib – 29.12.12)

Penceramah : ustaz Rasyidi Jamil (Pegawai Penyelidik, JAKIM)
Bismillah
Isu kalimah Allah sekitar 2009 sudah mula timbul. Isu mula bangkit apabila org2 kristian dari aliran roman katolik minta dgn kerajaan malaysia utk guna kalimah Allah dlm surat khabar mereka yg dikeluarkan secara mingguan dlm 4 bahasa – melayu, tamil, mandarin, inggeris.
Kemudian ditentang, kerajaan malaysia xbagi. Kabinet memutuskan 4 lafaz yg dipersetujui oleh menteri bukan islam, yg xboleh diguna oleh bukan islam, iaitu kalimah:
– Allah
– kaabah
– Solat
– Baitullah
Bila isu ini berlaku, umat islam berpecah kpd 3:
1) yg menentang permintaan dr org kristian itu
2) yg menyokong org bukan islam guna kalimah Allah – xganggu akidah, lebih bagus sbb boleh sebar dakwah.
3) yg xambil kisah – golongan paling ramai di malaysia
Pebahasa terbahagi kpd 2 bahagian :
1) ada ulama kata boleh, sekalipun bukan islam – sheikh fauzi az zaf zaf, mantan pengerusi dialog antara agama dan mantan rektor universiti azhar as syariff. dalilnya: byk ayat dlm quran. Org musyrikin mekah bersumpah menggunakan kalimah Allah.
2) ada yg kata xboleh – antaranya pakar undang2 kerajaan saudi, sheikh muhsin. Dalil : org2 musyrikin dulu yg guna klimah Allah, percaya tuhan itu satu, tp mereka syirikkan dgn berhala2 sbgai perantara/wasilah. Dikhuatiri membawa maksud yg salah.
Cadangan tindakan oleh kafir quraisy terhadap nabi:
– buang daerah
– penjara sampai mati
– bunuh
Kalimah Allah sudah digunapakai sebelum nabi lahir
Antara punca ajaran sesat – taksub kpd guru
Jika kalimah Allah memberi impak yg besar dlm dakwah di malaysia, adakah penerimaannya sama seperti yg diterim oleh org islam?
Dlm tahun 1994, bible diterjemah ke 2000 bahasa. Tahun 2030 mereka berhasrat utk terjemah bible hingga ke 3000 bahasa.
Roman katolik di ventican city xguna kalimah Allah, tp katolik di malaysia nak guna kalimah Allah. Kenapa?
Bible versi bahasa arab – ada guna kalimah Allah
Holy water – air mineral yg ditambah garam dan minyak zaitun serta dibaca ayat2 bible
Di akhir zaman, Allah telah meletak satu saringan, dgn ujian2 tertentu
Bila org kafir bercakap2 menggunakan kalimah Allah, xde masalah. Yg dibincangkan ialah isu dlm penulisan/penyebaran yg menggunakan kalimah Allah
Melihat kepada ancaman agama di malaysia, tidak sesuai utk memberi kebenaran kpd penggunaan kalimah Allah.
Letak ilmu di atas, bukan taksub kpd pemerintahan/individu.
Wallahu’alam

Sifat para sahabat terhadap Al-Quran – Kuliah Subuh (29.12.12)

Penceramah : Ustaz Izwan Yusof (UKM)
Bismillah
Ayat akhir surah al- fath, juzuk 21. Allah mulakan dgn ; sesungguhnya kami telah kurniakan. Kpd muhammad kemenangan yg nyata – peristowa pembukaan kota mekah. Dlm ayat itu, dinyatakan muhammad pesuruh Allah.
Sifat para sahabat :
1) tegas terhadap golongan kuffar yg memusuhi islam. Ada jenis kafir zimmi – duduk dlm negara yg diperintah islam dan patuh kod pemerintahan islam.
2) berkasih syg sesama mereka. Satu amalan yg boleh membawa ke syurga – tebarkanlah salam diantara kamu. Kdg2 para sahabat dilihat berlumba2 memberi salam antara satu sama lain.
Mengikut syed qutb : dlm kitab “di bawah naungan Quran” – para sahabat : generasi al quran yg sgt istimewa. Nabi didik para sahabat dgn tarbiyyah al quran. Ada 5 perkara yg sahabat buat:
1) bila turun quran, nabi akan ajar para sahabat. Para sahabat berusaha baca quran dgn sesempurna mungkin – tajwib betul, lancar, etc… Bagaimana dgn bacaan quran kita? Hari ini byk teknik utk mudah baca quran dgn sempurna. Tidak ada alasan utk kita tidak berusaha membaiki bacaan quran kita. Ada yg sudah berumur 40-50 thn tp masih kurang dlm bacaan quran. Perlu beza baca jawi dan baca quran (bhs arab). Al quran wajib dibaca dlm bhs arab.
2) setelah sahabat baca, mereka berusaha utk hafaz ayat2 quran. Kelemahan umat islam hari ini, bila terima berita, terus terima bulat2 tanpa menapis terlebih dahulu, tanpa mengkaji sumbernya. Firman Allah : wahai org beriman, sekiranya dtg org fasiq membawa berita kod kamu, periksa dahulu. Homework : kira ayat2 dlm quran, ada berapa jumlah ayat kesemuanya? Ada 114 surah, ada 6236 ayat. Dalam perang uhud, hampir 70 org para huffaz mati syahid.
Dalam islam ada satu kaedah, apa2 yg xdpt buat semua, jgn tinggal semua. Kalau xdpt hafal 30 juzuk, hafal sikit pun jadilah. Jika direnung semula, ada byk surah2 pilihan – surah mulk (penyelamat dari azab kubur), surah waqiah (murah rezeki), surah al insan, surah yasin, surah sajadah. Yg merisaukakita, ada org hafaz quran utk perkara2 yg xberkenaan, yg salah guna.
3) fahami al quran. Kita boleh khatam quran pd bulan ramadhan, tp jgn tinggalkan quran selepas ramadhan. Masa ini sudah byk tafsir dlm bahasa melayu utk membantu dlm memahami ayat2 quran. Jika baca quran tanpa faham, kita xdpt nak fahami maksud sebenar ayat quran tersebut. Dalam logo maal hijrah, ada sarang labah2 – apa signifikannya? Kisah di gua thur sewaktu hijrah nabi, Allah ilhamkan labah2 utk tutup pintu gua thur dgn sarangnya. Dlm al quran ada surah al ankabut (labah2), dan ada beberapa lg surah yg perihalkan haiwan. Dlm al ankabut, ada ayat yg membawa maksud, siapa yg mohon perlindungan dari Allah, perlindungan itu adalah sgt rapuh seperti sarang labah2.
Umat islam akhir zaman, ramai yg jauh dari islam. Ada pelakon (dah arwah), menamakan anaknya muhammad hitler dan muhammad yamashita, kerana mengagumi 2 org itu.
Di sarawak, kristian plg ramai, kemudian islam. Pd thn 70an, slepas peninggalan keluarga brooke, umat islam sekitar 170k, kristian 100k.
Anak2 zaman ini akan pening / confuse bila ustaz2 pesan jaga solat, jaga aurat, tp bila balik ke rumah, ibu ayah xsolat dan xtutup aurat.
4) para sahabat akan beramal dgn ayat2 quran yg mereka sudah faham. Baca, hafaz, faham, amal… Dlm surah al hujurat : wahai manusia, kami ciptakan kamu dr j enis lelaki dan ppuan, dari puak2 dan bangsa2 utk kenal antara stau sama lain. Melayu faham cina, cina faham india, kenal itu ini, etc…. Tujuannya utk kenal antara satu sama lain. Mana budaya2 yg baik, boleh diamalkan utk kebaikan kaum kita. Ayat seterusnya, bermaksud: sesungguhnya yg plg mulia antara kamu, adalah yg bertaqwa.
Dlm perlembagaan kita, yg melayu itu islam. Tp apa jadi jika melayu itu murtad? Beberapa perkara yg boleh dipelajari dari muallaf :
– kesungguhan muallaf dlm menuntut ilmu. Kata ulama: ikat ilmu dgn catatan
– sabar dgn cemuhan bila masuk islam. Ada yg kena maki hamun, kena halau, diancam bunuh.
– keyakinan dgn rezeki Allah. Ada yg tutup kedai utk pergi menuntut ilmu, mendalami islam. Skrg ada byk kuliah2 agama, PERCUMA, tp ramai yg malas nak dtg.
5) para sahabat berdakwah dgn ayat2 quran. Perlu sebarkan kpd mereka yg terdekat dgn kita, xkira islam atau bukan islam. Tanggungjawab dakwah bukan hanya atas para ulama, tp semua umat islam.
Kesimpulan :
– kita perlu hijrah. Kata nabi, org yg berhijrah adalah org yg meninggalakan apa yg dilarang oleh Allah keatasnya. Ada yg Solat, tapi masih mengumpat, main no ekor, etc.
– jika ada majlis ilmu, tinggalkan bacaan quran, duduk dlm majlis ilmu.
– perbaiki solat, bukan solat atas ikut2an.
– berubah kerana Allah, bukan kerana org lain. Utk mengharap keredhaan Allah.
Wallahu’alam.

 

Tanggungjawab suami berbuat baik kpd isteri (Kuliah Maghrib – 28.12.12)

Penceramah : Ustaz Idrus Ali

Bismillah

Ibn Mas’ud : wahaai para sahabatku, marilah duduk utk menambah iman kita

Hadis : org yg plg sempurna keimanannya di kalangan org2 mukmin ialah org yg plg baik akhlaknya. Sebaik2 kalian adalah org2 yg terbaik bg isteri2nya.

Golongan yg akan ke syurga :
1) Org yg bertaqwa kpd Allah
2) Org yg baik akhlaknya

Hadis : perempuan dicipta dr tulang rusuk yg dia tidak akan lurus di atas satu jln utkmu. Apabila kamu bersenang2 dgnnya, maka kamu akan dpt bersenang2 dgnnya namun di dlmnya ada kebengkokan. Apabila kamu hendak meluruskannya, maka kamu dpt menghancurkannya, dan kehancurannya adalah menceraikannya.

Hadis : hak isteri keatas suami – memberikan mkn apabila kamu mkn, memakaikannya pakaian apabila kamu memakai pakaian, kamu xmemukul wajah, kamu xmenjelek2nya, dan xmeninggalkannya kecuali di dlm rmh.

syarat berpakaian bg wanita :
1) Menutupi seluruh tubuh kecuali wajah dan tapak tgn
2) Bukan berfungsi sebagai perhiasan – utk tujuan menarik perhatian org.
3) Kainnya harus tebal, tidak nipis/transparent / ketat. Stokin tgn juga xboleh pakai.
4) Harus longgar dan tidak ketat.
5) Tidak memakai wangi2an. Utk ke msjid juga dilarang memakai wangi2an.
6) Pakaian tidak menyerupai pakaian lelaki.
7) Tidak menyerupai pakaian wanita2 kafir.
8) Bukan pakaian utk mencari populariti / publisiti.
9) Diutamakan warna gelap dan tidak menarik – hitam, coklat
10) Dilarang memakai pakaian yg ada gambar makhluk bernyawa

Tabarruj – yg menarik perhatian, termasuk kasut

Suami wajib didik isteri tentang aqidah, dan kalimah tauhid.

Hadis : waspadalah thdp fitnah wanita.

3 golongan yg xmasuk syurga :
1) Anak derhaka kpd org tuanya
2) Perempuan menyerupai lelaki
3) Suami/bapa yg dayus

Wallahu’alam

Tafsir ayat 28-29 surah Al-Baqarah (Kuliah Maghrib – 27.12.12)

Penceramah : Habib Abdullah

Lokasi : Surau Yayasan Restu, Shah Alam

Bismillah

Talaqi Al-Baqarah, ayat 55-57

Tafsir ayat 28-29, surah al-baqarah

Kenapa Allah cipta segala yg dilangit dan bumi? – utk manusia. Sbb manusia mulia disisi Allah. Allah cipta manusia utk beribadat. Az-zariyat, ayat 56-59 : Tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan utk beribadat kpdku shj. Kerana Allah.

Rezeki – dari Allah. Dlm quran ada 33 ayat berkenaan rezeki.

Selepas cipta bumi, Allah cipta langit. Sebelum ada langit dan bumi, ada air (menurut ulama). Jumhur ulama : Allah cipta bumi dahulu, kemudian diciptakan langit. Langit ada 7 tingkat, bumi juga ada 7 peringkat. Ada tingkat khusus utk jin, haiwan, makhluk2 lain…

Bila korek bumi utk buat telaga – boleh jadi jumpa makhluk lain. Manusia di atas permukaan bumi sbb manusia mulia disisi Allah, utk jd khalifah.

Sebelum ada langit, malaikat tinggal di mana? Malaikat belum wujud, hanya ada Allah. Bila malaikat wujud, malaikat mengelilingi arasy, bertasbih. Bila dah ada laangit, malaikat berada di langit.

Selepas selesai langit dan bumi, Allah bersemayam di atas arasy.

Segalanya dijadikan dlm masa 7 hari. Hikmahnya:
1) Mengajar manusia kesabaran
2) Tertib – mengikut susunan
3) Amalan jd cantik

Cepat2 itu dari syaitan

Sifat manusia – nak cepat/gopoh.

Ulama’ : ketua alamalan ialaah SABAR

Langit pertama – malaikat jibril
Langit kedua – israfil

Bila jibril nak ambil tanah, bumi menangis, kemudian Allah suruh juga jibril ambil, dan serahkan pd Allah. Bumi menangis kerana bahagiannya diambil. Sifat manusia – sedih, menangis.

Jibril ambil tanah dari 4 tempat yg berbeza2, sbb itu warna kulit manusia lain2.

Hadis : Setiap hari, tanah berckp dgn manusia, tp manusia xdpt dgr. Wahai anak2 adam, harini kamu diatasku, dan esok kamu dlm perut aku. Beramallah atasku dgn amal soleh, maka aku menjadi saksi keatasmu pd hari kiamat.

Di akhirat, bumi akan bercakap2 dgn lidah yg fasih – menjadi saksi amalan manusia, baik atau xbaik.

Pergi kemana2, sebutlah nama Allah, agar nanti tempat itu akan menjadi saksi di akhirat kelak.

Bila Allah cipta waktu? Bila Allah cipta makhluk yg pertama, waktu juga dicipta bersamanya.

Asal manusia dari tanah – makanan dari tanah, air dari tanah.

Wallahu’alam.