Ramadhan berlalu – berjayakah kita? (Kuliah Subuh – 24.6.17)

Penceramah : Ustaz Aizuddin
Bismillah
Hadis : siapa yg Allah nak pilih kebaikan utknya di dunia, dan kebaikan di akhirat, maka Allah akan fakihkannya / fahamkannya dlm urusan agama – antaranya dgn dipilih utk berada dlm majlis ilmu.
Dlm perisiwa isra mikraj, Nabi Muhammad bertemu nabi ibrahim di langit ke 7… nabi ibrahim suruh nabi muhammad pesan pd umatnya : perbanyakkan menanam pokok di akhirat. – yakni perbanyakkan zikir, antaranya dgn duduk di majlis ilmu
Semoga Allah pilih kita bukan saja utk hadir majlis ilmu, tapi juga mengamalkan ilmu itu.
Bln puasa ada 2 jihad – jihad siang dan jihad malam hari.

Ibn rejab al hambali – 3 amalan teras yg mesti dibuat di bln ramadhan. Kalau xbuat, boleh jd sia2 bln ramadhan.
1- as siam – puasa. Bukan sekadar tahan lapar san dahaga, juga menahan diri dari membuat maksiat kpd Allah. Jaga mulut.
‏﴿١﴾ وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ
(1) Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela,
(Al Humazah 104:1)
Apa2 perbuatan yg membawa kpd cerca, hina, kutuk org – ini org2 yg akan binasa.
Nabi boleh bg syafaat kpd umatnya, unlimited. Allah akan izinkan. Namun kalau kita xjaga mulut kita, kita xkan dpt syafaat nabi.
Kalau Allah dah keluarkan keputusan jika umatnya masuk neraka, nabi boleh bg syafaat utk masukkan umatnya itu ke dlm syurga.
‏﴿٤﴾ كَلَّا ۖ لَيُنۢبَذَنَّ فِى ٱلْحُطَمَةِ
(4) sekali-kali tidak! Sesungguhnya dia benar-benar akan dilemparkan ke dalam Huthamah.
(Al Humazah 104:4)
Neraka al hutomah :

1- apinya menyala2

2- apinya akan membakar sampai ke hati – pembakanrannya sgt2 halus. Bila keluar dari neraka ini, masih ada kesan / memori kena bakar.

3- dlm keadaan tertutup – dibakar oleh api dan haba.

4- penghuni2nya akan digantung pd tiang2 yg tinggi
2- al qiam. Solat malam – terawih. Lepas ramadhan kena istiqamah buat qiamullail.
3- al quran. Lepas ramadhan kena istiqamah baca quran. Baca, faham, tadabbur, amalkan.
Usman bin affan kata, setiap jiwa yg bersih mesti mendahagakan kalam Allah. Aku benci melalui hari2ku tanpa membaca quran.
Kalau kita tgk quran itu nampak biasa2, kita pun org yg biasa2 saja. Kalau tgk quran nampak luar biasa, kita juga akan jd luar biasa.
Kisah :

1- mukjizat nabi musa – ahli sihir beriman dgn nabi musa bila tgk mukjizat nabi musa, tongkat jd ular dan menelan ular jelmaan ahli sihir

2- umar memeluk islam selepas mendengar adiknya membaca al quran, surah toohaa
Sbb mereka tgk / dengar kalam Allah / quran nampak luar biasa.

Samada kita dpt no 1 atau no 2 :
1- org yg berpuasa bersungguh2 akan diberi pengampunan
2- tak diberi pengampunan. nabi aminkan 3 doa jibril – celaka siapa yg xdpt keampunan bila berakhir ramadhan, celaka anak yg tidak berkhidmat utk ibu bapa, celaka bg mereka yg xselawat bila dgr org sebut nama nabi
Penanda keberhasilan / kejayaan selepas ramadhan :

1- tgk hubungan kita dgn Allah – masih istiqamah?

2- jaga hubungan dgn Allah dan manusia
Surah al maa’uun – maksudnya perkakas2 rmh. Kenapa Allah cerita pasal perkakas2 ni?
‏﴿١﴾ أَرَءَيْتَ ٱلَّذِى يُكَذِّبُ بِٱلدِّينِ
(1) Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama?
(Al Maa’uun 107:1)
Bila ayat pertanyaan, bukan bermakna Allah jahil. Allah nak tarik perhatian kita. Tgk ayat seterusnya.
‏﴿٢﴾ فَذٰلِكَ ٱلَّذِى يَدُعُّ ٱلْيَتِيمَ
(2) Itulah orang yang menghardik anak yatim,
(Al Maa’uun 107:2)
‏﴿٣﴾ وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ ٱلْمِسْكِينِ
(3) dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin.
(Al Maa’uun 107:3)
2 golongan plg rendah dlm masyarakat- anak yatim, org miskin. Kalau org yg beriman, jaga hubungan dgn Allah, dia akan jaga hubungan dgn manusia juga.
Ada org yg byk duit, selalu pegi umrah – kena check ada x dia bg duit kat org sekeliling dia yg kesusahan? Sbb wajib sekali saja.. yg byk kali tu, lebih afdhal spend utk bantu org susah.
Kisah seorang lelaki tukang kasut yg mana hanya ibadah hajinya yg diterima – walhal lelaki ni xpergi haji. Dia kumpul duit berpuluh tahun utk pergi haji, dia ambil duitnya itu utk bantu jirannya yg berada dlm kesusahan.
Ada org kaki masjid tp bergaduh dgn jiran, kawan, adik beradik. Ambik tarbiyyah dari ramadhan utk berubah, jaga hubungan dgn manusia.

‏﴿٤﴾ فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ
(4) Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat,
(Al Maa’uun 107:4)
‏﴿٥﴾ ٱلَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
(5) (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya,
(Al Maa’uun 107:5)
‏﴿٦﴾ ٱلَّذِينَ هُمْ يُرَآءُونَ
(6) orang-orang yang berbuat riya,
(Al Maa’uun 107:6)
‏﴿٧﴾ وَيَمْنَعُونَ ٱلْمَاعُونَ
(7) dan enggan (menolong dengan) barang berguna.
(Al Maa’uun 107:7)
Dari ayat ke 4, berkenaan hubungan dgn Allah.
Org yg lalai dlm solat :

1- solat tp xda ilmu. Tak update ilmu.

2- solat di hujung2 waktu

3- kejap solat, kejap tak

4- solat tp nilai2 dlm solat xmampu diterjemahkan dlm kehidupan seharian – jaga masa, kejujuran (menurut az zamakhshari)
Jagalah hubungan dgn Allah dan hubungan dn manusia. InsyaAllah akan dpt taqwa daripada Allah.
Semoga kita tidak menjadi manusia yg celaka yg tidak mendapat pengampunan selepas berlalunya ramadhan.
Org2 yg doanya mustajab :

– Org yg dizalimi

– penimpin yg adil

– musafir

– org yg berpuasa sehingga waktu berbuka
Byk doa :

– minta pengampunan

– minta syurga dan dijauhkan neraka

– doa yg Nabi ajar utk lailatul qadr

Wallahu a’lam

Advertisements

Mengingati hari pertemuan dgn Allah (Kuliah Subuh – 23.6.17)

Penceramah : Ustaz Muhaimin Sahar
Bismillah
Kita wajib meyakini pertemuan dgn Allah. Ramai yg kufur dgn pertemuan ini.
Ar rum ayat 8 :
‏﴿٨﴾ أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا۟ فِىٓ أَنفُسِهِم ۗ مَّا خَلَقَ ٱللَّهُ ٱلسَّمٰوٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَآ إِلَّا بِٱلْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّى ۗ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ ٱلنَّاسِ بِلِقَآئِ رَبِّهِمْ لَكٰفِرُونَ
(8) Dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang (kejadian) diri mereka? Allah tidak menjadikan langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya melainkan dengan (tujuan) yang benar dan waktu yang ditentukan. Dan sesungguhnya kebanyakan di antara manusia benar-benar ingkar akan pertemuan dengan Tuhannya.
(Ar Ruum 30:8)
Org yg xberharap bertemu Allah, mereka rasa cukup dan tenang dgn dunia mereka.
Surah yunus ayat 7 :
‏﴿٧﴾ إِنَّ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا وَرَضُوا۟ بِٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَٱطْمَأَنُّوا۟ بِهَا وَٱلَّذِينَ هُمْ عَنْ ءَايٰتِنَا غٰفِلُونَ
(7) Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami, dan merasa puas dengan kehidupan dunia serta merasa tenteram dengan kehidupan itu dan orang-orang yang melalaikan ayat-ayat Kami,
(Yunus 10:7)
Mereka xmau fikir perkara ghaib- dari mana mereka dtg, tujuan hidup, kemana mereka pergi selepas meninggal, dll. Apa yg mereka fikirkan ialah kebendaan, material, fizikal. 
Berkenaan alam ghaib, mereka xberani nak fikir, mmg xnak fikir. Mereka redha dgn kehidupan dunia.
Mereka lupa Allah kurniakan akal. Akal boleh fikir benda ghaib, itulah kelebihan manusia.
Kelebihan manusia ialah pd ruhnya. Ruh boleh berfikir, merasa, ada keinginan. Ruh itu bila berfikir dinamakan akal, bila merasa dinamakan hati, bila menguruskan jasad dinamakan nafsu.
Bila dikatakan mensucikan hati – kena sucikan akal, hati, nafsu. Baru sempurna penyucian diri.
Kalau dikira fizikal, manusia sama mcm haiwan. Ada mata, nafsu, seks, dll. Yg memebzakan kita dn haiwan ialah aspek rohani – berfikir dgn akal.
Bila jasad yg kaku diletakkan di tgh rmh, org akan kata “dia sudah tiada”. Jasadnya ada tp ruh sudah tiada. 
Suatu hari nnt kita akan kembali pd Allah. Alangkah ruginya org yg mendustai hari pertemuan dgn Allah.
Solat itu amat berat melankan bg org yg khusyuk – org yg yakin dgn hari pertemuan dgn Allah.
Allah suruh kita bersungguh2 utk bersedia dgn hari pertemuan.
Hidupan lain – haiwan dan tumbuhan, dunia ini, utk manusia. Manusia utk akhirat.
‏﴿١١٠﴾ قُلْ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلٰهُكُمْ إِلٰهٌ وٰحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُوا۟ لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صٰلِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦٓ أَحَدًۢا
(110) Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: “Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa”. Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya”.
(Al Kahfi 18:110)
Yg berharap pertemuan dgn Allah, kena buat amal soleh dan jgn sekutukan Allah.
Di dunia ini, Allah lihat, dgr kita. Tp ada hijab utk kita lihat Allah.
Kita skrg berada dihadapan Allah, kemana saja kita pergi / apa saja yg kita buat, Allah nampak. 
Ada org berdoa, minta hari bertemu dgn Allah adalah hari yg plg bahagia.
‏﴿٢٢﴾ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ
(22) Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu berseri-seri.
(Al Qiyaamah 75:22)
‏﴿٢٣﴾ إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ
(23) Kepada Tuhannyalah mereka melihat.
(Al Qiyaamah 75:23)

Dlm saki baki ramadhan yg ada, masa ini sgt bernilai. 
Kata ulamak : Puasa ni, Allah nak angkat ruh dan darjat manusia ini tinggi ke darjat malaikat. Kerana malaikat xmakan, xminum, xda nafsu syahwat.
Org yg puasa dari pagi sampai ptg, menyerupai darjat malaikat yg xmakan xminum, xbernafsu syahwat.
Malaikat turun ke langit dunia pd mlm lailatul qadr, mengucapkan tahniah pd org2 yg beriman / beramal soleh.
Zaman nabi, malaikat selalu menjelma kerana suasana kerohanian itu sgt tinggi.
‏﴿٤﴾ تَنَزَّلُ ٱلْمَلٓئِكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ
(4) Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.
(Al Qadr 97:4)
Rugi lah org yg xambik kesempatan dlm bln ramadhan. Allah nak bg hadiah, tp dia xda, xnak.
Salah satu tanda kita bersungguh2 dlm hubungan dgn Allah ialah, kita menangis. Menangis adalah satu bentuk kesembuhan.
‏﴿٥٨﴾ أُو۟لٓئِكَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمَ ٱللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ ٱلنَّبِيِّۦنَ مِن ذُرِّيَّةِ ءَادَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبْرٰهِيمَ وَإِسْرٓءِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَٱجْتَبَيْنَآ ۚ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ ءَايٰتُ ٱلرَّحْمٰنِ خَرُّوا۟ سُجَّدًا وَبُكِيًّا ۩
(58) Mereka itu adalah orang-orang yang telah diberi nikmat oleh Allah, yaitu para nabi dari keturunan Adam, dan dari orang-orang yang Kami angkat bersama Nuh, dan dari keturunan Ibrahim dan Israil, dan dari orang-orang yang telah Kami beri petunjuk dan telah Kami pilih. Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.
(Maryam 19:58)
Para sahabat yg xdpt join perang dgn nabi, dan xdpt nak infaq apa2, mereka menangis.
Kita kena menangis dgn nasib ummat.
Hadis : mata yg xakan disentuh api neraka, mata yg menangis kerana takutkan Allah.
Salah sorg yg dijanjikan duduk bawah naungan di akhirat kelak – seorang yg mengingati Allah bersendirian sehingga menangis.
Jika kita benar2 inginkan keampunan, minta lepaskan dari seksa api neraka, menangislah, minta sungguh2 dgn Allah.
Kamu akan rasa dekat dgn Allah bila hati kamu luluh / patah hati.
Menangislah bila sujud, doa, baca quran.
Nabi kata, baca quran, dan menangislah. Kalau xdpt nangis, buat2 menangis.
Kenapa ramai yg xmenangis? Sbb kita xfaham quran.
Nabi kata, kalau kamu tahu apa yg aku tahu, kamu akan ketawa sikit, banyak menangis.
Menangis adalah bahasa org yg lemah.
Ulamak2 dahulu, ahli ibadah, diwajah mereka ada kesan lekuk kerana byk mengalirnya air mata.

Wallahu a’lam

Muhasabah diri : Apabila Ramadhan semakin berakhir (Kuliah Subuh – 22.6.17)

Penceramah : Imam Muda Hafiz
Bismillah
Tujuan Allah dtgkan ramadhan – Lailatul qadr sebagai hadiah dari Allah. Utk kita dptkan kelazatan, kemanisan ibadah, utk kita ingatkan diri kita sebagai hamba Allah.
Dari Hadis : pd 10 mlm terakhir, kesungguhan nabi lebih dari mlm2 sebelumnya.
Bagaimana nak istiqamah amalan kita selepas ramadhan?
Hebatnya ramadhan sehingga menyebabkan jemaah yg hadir utk solat begitu ramai.
Apa yg kita dah mula buat, biasa buat, utk kita consisten lebih mudah dari apa yg kita xpernah buat. Dlm sebulan ramadhan, kita kekalkan momentum solat berjemaah, baca quran, qiam, sedekah – adakah susah utk kita teruskan selepas ramadhan?
Benda plg payah dlm hidup kita bukanlah beramal. Tp utk kekalkan diri kita dlm beramal itu yg susab – kata imam ibn qayyim.
Dlm kitab hayatus sohabah – abdullah ibn abbas pernah tanya umar yg ketika itu jd khalifa. Apa pendapatmu tentang abu bakar? Sehingga dia menjadi peneman nabi dlm gua thur. Umar kata, abu bakar itu keutamaannya terdiri dari 3 perkara :
1- dia ini menjadi pendahulu dari org2 lain. 
Masa nabi seru islam, dia sahabat pertama peluk islam. Dia yg jd perintis infaq hartanya utk agama. Kata umar :Aku ini sama sekali xpernah dlm hidupku dpt mendahului abu bakar.
Kita kena menjadi org yg menyeru kebaikan. 
2- dia sayang agama lebih dari org yg dia sayang.
Ketika nabi tawan mekah, antara yg menyerah dan memeluk islam ialah ayah abu bakar. Abu bakar bawa dtg jumpa nabi. Nabi kata dia sudah tua, patut kamu bawa aku yg jumpa dia. Bila ayah abu bakar sudah masuk islam, abu bakar menangis. 
Nabi tanya kenapa menangis? Kata abu bakar, demi Allah aku lebih suka seandainya tangan bapaku yg memeluk islam diganti dgn bapa saudara nabi abu talib. Kerana sblm abu talib mati, nabi sgt berharap abu talib peluk islam tapi tidak. Nabi sgt sedih.
3- bila terima perintah Allah dan rasul, dia istiqamah.
Sepanjang usia kita yg dah byk kali dgr kuliah, berapa byk yg kita dah amal dan istiqamah?

Apakah asbab2 yg boleh mendorong utk kita istiqamah?
1- kita kena tanya diri kita apa matlamat utk kita hidup? Apa yg kita nak cari / kejar?
Tujuan utk kita hidup – beribadah kpd Allah. Soal urusan hidup lain, jgn risau, Allah akan penuhi.
Takkan Allah nak bg pd kita sia2. Kita kena bg report apa yg kita dah terima, apa yg kita dah buat, kpd Allah.
Kata imam ahmad bin hambal – bila anak muridnya tgk kehidupannya menyedihkan, byk ujian, dia kata : kau xperlu simpati pd aku. Ini adalah perjalanan yg perlu dilalui, sehingga kaki ini masuk syurga, baru rehat.
Kena tanya balik diri kita matlamat kita hidup.
 tanya diri kita apakah amalan yg kita kerjakan ini cukup utk kita bertemu Allah dan masuk syurga?
‏﴿١﴾ قَدْ أَفْلَحَ ٱلْمُؤْمِنُونَ
(1) Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman,
(Al Mu’minun 23:1)

2- dlm ramadhan itu, mencari hamba yg ikhlas.
Keikhlasan yg berterusan, walaupun habis ramadhan. Tuhan yg sama kita sembah sebelum, semasa dan sesudah ramadhan.
‏﴿٥﴾ وَمَآ أُمِرُوٓا۟ إِلَّا لِيَعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ حُنَفَآءَ وَيُقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ ۚ وَذٰلِكَ دِينُ ٱلْقَيِّمَةِ
(5) Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.
(Al Bayyinah 98:5)
Org yg istiqamah – suasana takkan mengubah dia. Dia yg ubah suasana. 
3- memulakan sesuatu amalan yg bermula dgn amalan yg sedikit dan perlahan2.
Al quran diturun kpd nabi sikit2 / berperingkat. Antara tujuannya :

– nak mengukuhkan hati nabi / kuatkan iman

– bagi senang hafal

– mudah utk praktis / amal
Kata nabi : wahai manusia, buatlah amalan ikut kadar yg kamu mampu. Allah ckan jemu shingga kamu jemu. Buat secara sedikit2, dan perelokkan amalan.
Lepas ramadhan mungkin xpulun sgt baca quran, tp baca sikit kemudian baca terjemahan.
Amalan yg disukai Allah, istiqamah walaupun sedikit.

Kata ulamak: Lebih baik kita mati dlm proses melatih diri membuat amal yg sikit tp konsisten daripada mati sbb nak buat amalan yg banyak.
Hadis : Sesungguhnya amalan itu diukur pd penutup dan pengakhirannya
Org yg diberi husnul khotimah (kematian yg baik), antara ialah mereka yg istiqamah dlm beramal soleh.
Sebabtu jgn pulun dlm ramadhan saja tp lepastu xbuat apa2 dah. 
Ada doa yg nabi ajar utk istiqamah : 

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ وَ عَلَى طَاعَتِكَ
YAA MUQALLIBAL QULUUB, TSABBIT QALBII ‘ALAA DIINIKA WA ‘ALAA THOO’ATHIK.
Artinya : Wahai yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu dan di atas ketaatan kepada-Mu.
Doa lain yg diajar nabi :
DOA AGAR DIBERI KEKUATAN UNTUK SENTIASA BERZIKIR, SYUKUR DAN TAAT
اللَّـهُمَّ أعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ، وَشُكْرِكَ، وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ
Maksudnya: Ya Allah, tolonglah aku agar dapat berzikir kepadaMu, bersyukur kepadaMu, dan memperelokkan ibadah kepadaMu .

Karamah plg agung / besar yg diberi pd kita ialah istiqamah.
Org yg dpt karamah – dia istiqamah buat sesuatu amal soleh.

Imam abu hanifah : org tanya padanya mcmana kamu boleh solat subuh dgn wuduk isyak selama 40 tahun? Jawabnya : nak boleh mcmni, aku istiqamah 40 tahun solat malam (qiamullail) selepas solat isyak. (Tidur yg ala kadar sbb nak qiam). Itulah antara karamah imam hanafi.
Imam syafie, boleh khatam quran dlm bln ramadhan, 1 hari 2 kali khatam. Itu karamahnya. 
Org tanya imam syafie mcmana boleh hafal kitab muwatta’ sblm usia 10 tahun – aku beristiqamah tidak mengngkat suaraku di hadapan ibuku dan aku bersungguh berbakti padanya sehingga aku dpt menghafal kitab ini.
Jika boleh istiqamah 1 amal soleh, Allah akan bg 1 tanda karamah.

Wallahu a’lam

Matlamat hamba beribadat (Tazkirah Tarawih – 20.6.17)

Penceramah : Ustaz Haslin Baharin
Bismillah
Umat nabi muhammad yg plg hebat dlm menyambut ramadhan ialah sebagaimana yg di agung2kan oleh nabi, secupak emas yg mereka infaq di zaman nabi xsama dgn segunung uhud emas umat akhir zaman.
Ada para sahabat selepas mereka meninggal, harta mereka masih ada ratusan ribu dinar. Golongan ini, membenarkan apa yg nabi cakap, mereka terus buat. Mereka xda masalah nak langsaikan apa2 yg disuruh nabi.
Nabi kata; kalau manusia tahu apa yg ada di bln Ramadan, nescaya mereka nak sebulan ramadhan itu jadi setahun lamanya. Makin nak habis ramadhan, makin sempit / penuh rumah Allah.
Berbeza dgn umat akhir zaman, ramai yg rasa lega bila ramadhan nak habis.
Para sahabat xrasa langsung utk menghadapi eidulfitri, kerana ganjaran ramadhan terlalu hebat.
Hadis ; jgn kamu jadikan hari puasa kamu dan hari xpuasa kamu samaaaa je.
Dlm ayat 183 surah al baqarah :
‏﴿١٨٣﴾ يٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
(183) Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,
(Al Baqarah 2:183)
Dgn berpuasa di bln ramadhan, Allah harap kita jd takut pd Allah.
Byk dlm hadis : taqwa duduk disini (dada)
Allah tau semua benda, termasuk apa yg kita sembunyikan dlm hati kita.
Matlamat hidup kita…
Dlm surah az zhariyat : jd hamba pd Allah, hamba yg takut pd Allah. Xberani buat maksiat, xberani buat kemungkaran.
Nabi sebut betapa ramai yg puasa tp hanya dpt lapar dan dahaga.
Hadis : celakalah seorang hamba,bila dtg pdnya ramadhan dan berakhirnya ramadhan tapi xdiampunkan dosanya oleh Allah.
Pasai apa? Sbb baginya xda beza bulan puasan dan bulan xpuasa. Tinggal terawih dgn sengaja, quran pun xbaca.. sebab xda nilai takut pd Allah. Dia xsegan dgn Allah.
Kalau xreti bava quran, belajarlah. Ramai tok guru / ustaz yg boleh ajar quran. Tp sebab xmalu pd Allah, dia malu pd manusia. Dia segan nak belajar quran.
Nabi kata kalau xlancar baca quran, tp dia baca juga, dpt 2 pahala. 
Berapa ramai yg tggalkan bangun sahur. Hadis : jgn tggal sahur, walau dgn seteguk air.
Allah dan malaikat berselawat keatas org yg bangun sahur.
Org yg xbangun sahur, puasa dia sebijik mcm puasa yahudi.
Bangun sahur, sempat buat tahajjud. Bykkan solat tahajjud waktu mlm jika bangun lebih awal.
Kalau dah hampir fajar, cukup buat witr 1 rakaat.
Kita beribadat utk ada rasa takut pd Allah. Takut nak bohong, nak buat maksiat, dll.
Peniaga yg xtakut dgn Allah – jual barang, makanan, yg hanya cukup syarat, xda kualiti.
Aib jika bln ramadhan solat isyak dan subuh di rumah. 
Nabi kata sapa yg solat isyak dan subuh berjemaah, dpt ganjaran seperti ibadah full 1 malam.
Siapa yg regular buat qiamullail, tp tertinggal, dia boleh ganti pd waktu dhuha.
Aisyah tanya nabi apa doa yg perlu baca bila bertemu lailatul qadar :
اَللَّهُمَّ إنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

“ya Allah sesungguhnya Engkau Maha pemaaf, engkau senang memaafkan kesalahan maka maafkanlah aku.”

Org yg ada bermusuh dgn saudara, xkan diampun dosa. Begitu juga dgn org memutuskan hubungan dgn keluarga / org lain.
Kata2 luqmanul hakim : ingat 2 perkara, lupakan 2 perkara :
Ingat kebaikan org pd kamu, dan kesalahan kamu pd org lain.

Lupakan kebaikanmu pd org lain, dan lupakan kesalahan org lain pd dirimu.
Matlamat kita beribadat, utk wujudkan rasa cinta dan nikmat dlm beribadah.
Imam an nawawi dlm kitab al azkar : hati manusia berpenyakit. Cara utk ubat, baca quran dgn tadabbur.
Syaitan menghasut org yg suka infaq / sedekah dgn menakutkan mereka dgn kepapaan, kemiskinan.
Sahabat tanya nabi : sedekah apa yg plg besar ganjarannya. Nabi kata : waktu sihat dan waktu kedekut.
Nabi bg peringatan : jgn lambat2kan sedekah, jgn sampai peringkat nazak / roh di khalqum, waktu tu xda nilai.
Cinta pd harta bukanlah utk disimpan, tapi utk diberi.

Cinta pd harta tidak mengatasi cinta pd Allah. Jika tidak, tunggulah!
Kalau kita syg Allah, Allah akan syg kita. Syaratnya kita kena ikut nabi.
Sahabat2 nabi sanggup putus tangan, mati, sbb syg pd nabi & islam.
Sahabat2 tinggal harta uk berhijrah ke madinah, demi cinta pd nabi.
Org yg puasa tp tetap xsolat, xtutup aurat – kena tegur. Takut puasa sia2.
Selain itu, matlamat beribadat – pengharapan. Allah suruh kita puasa sbb kita harap / perlu sesuatu dari Allah.
Org yg sedekah, sedekah itu akan menyejukkan kubur org yg sedekah, dan berlindung dari kepanasan di akhirat kelak.
Allah suruh kita doa padanya, Allah akan makbulkan.

Allah Maha Mendengar.
Jgn give up jika doa2 tp xdpt apa yg dimahukan.
Allah berada di sisi hambanya mengikut sangkaan hambanya.
Kita mengharapkan syurga Allah.
Org perempuan – solat 5 waktu, puasa, taat suami – boleh masuk syurga ikut pintu mana yg dia nak.

Kesimpulan. Matlamat ibadat kerana :

1- takutkan Allah

2- cintakan Allah

3- mengharapkan sesuatu dari Allah

Wallahu a’lam

Kepentingan Halal : Antara tuntutan agama (Kuliah Zuhur – 18.6.17)

Penceramah : Ustaz Johari Wahab
Bismillah
Nabi pesan pd saad abi waqas, mengenai status halal yg nak dimasukkan dlm mulutnya. : jaga status halal apa yg nak masuk mulut, Allah akan perkenan doa2 mu.
Selepas nabi pesan, saad lebih berjaga2 dlm memilih makanan.
Kata jumhur ulamak, Pd hari jumaat, ada 1 waktu yg bila berdoa, Allah akan perkenankan.
Ulamak kata, bila berlakunya lailatul qadr tu xpenting, yg penting apa yg dibuat pd 10 mlm terakhir. Sbb xda siapa pun tahu bila exact waktu berlakunya LQ.
Bila kita byk kali minta pd Allah tp xpernah dpt, check status makanan kita. 
Hadis : sesungguhnya Allah itu cantik dan Allah tidak terima dari kita semua melainkan yg cantik.
Inilah sebabnya bila seorang yg berada di waktu yg mustajab dan tempat yg mustajab, tp doanya tidak dimakbulkan – kerana makanan!
Seorang lelaki yg bermusafir, meyakini doanya akan dimakbulkan, dia berdoa sungguh2, Allah mereply padanya – apa yg kamu mkn dari sumber yg haram, apa yg kami minum dari sunber yg haram, pakaian kamu pun dr sumber yg haram, kamu bergelumang dgn benda yg haram. Lepastu aku nak perkenan doa kamu???
Jgn terlibat dgn benda2 yg xsepatutnya, yg membawa kpd sumber pendapatan yg haram.
Status halal sgt penting utk apa yg nak masuk dlm mulut kita dan keluarga kita.
Kisah seorang sahabat yg dilantik menjadi amil zakat. Bila amil tu kembali menyerahkan wang zakat pd nabi, didapati dia ada dpt duit poket extra. Lalu nabi tegur dia : aku takut org mcmni bila bangun pd hari kiamat memikul bebanan (mungkin berat seekor unta, kambing, dll), bergantung pd byk mana yg dia “ambik”.
Saad abi waqas dan uwais dan al qarni – 2 sahabat yg bila berdoa, Allah pasti akan makbulkan. Saad sbb jaga makan, uwais sbb jaga emaknya.
====================
Sebab apa isteri yg diceraikan xboleh keluar rumah?

– Allah xbagi. Hikmahnya, sbb xnak org lain campur tangan urusan rumahtangga.

– xboleh keluar tu dlm tempoh merujuk.
====================
Dlm menyebut eidulftri nanti, raikan sunnah2 sehabisnya.
– mandi sunat
– pakai baju baru / plg baik, bersih, cantik
– sunat mkn makanan manis sblm pergi solat sunat
– pegi masjid jln lain, balik jln lain. Kalau boleh jln kaki, tp kalau jauh naik kenderaan.
– bila jumpa kenalan, ucap taqabbalallahuminna waminkum
– budaya bersalaman minta maaf & bersedih pagi raya bukan dari sunnah nabi. Nabi nak kita bergembira di pagi raya
– bila budaya itu berselisih dgn apa yg nabi ajar, tinggalkan budaya itu
– jgn jadikan kemestian utk ziarah kubur di pagi raya
– tidak ada apa2 solat sebelum atau selepas solat sunat eidulfitri, melainkan jika masuk masjid, solat sunat tahiyatul masjid. Nabi xnak org ingat ada solat sunat qobliah dan ba’diah utk solat eidulfitri. Tggu balik rmh baru boleh solat sunat (dhuha,dll)
– mlm raya xda sebarang solat exclusive, yg dianjurkan ialah takbir raya.

Wallahu a’lam

Ciri2 umat terbaik yg disebut dlm quran (Kuliah Subuh – 18.6.17)

Penceramah : Ustaz Rosli Mokhtar
Bismillah
Dlm quran dgn jelas Allah sebut : kuntum khaira ummat
‏﴿١١٠﴾ كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ ۗ وَلَوْ ءَامَنَ أَهْلُ ٱلْكِتٰبِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم ۚ مِّنْهُمُ ٱلْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ ٱلْفٰسِقُونَ
(110) Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.
(Ali Imran 3:110)

Selagi org baik itu dlm bentuk individu, xmemberi kesan besar. Baik itu kena jelma dlm bentuk masyarakat.
Pemikiran individu agak sempit, islam mengajar kita utk berfikir dlm kelompok. Kalau nak buat apa2 pun xlepas dlm bentuk kelompok- contohnya dlm solat. Kena rapatkan saf, luruskan saf. Sesungguhnya Allah tidak melihat saf yg bengkok – membetulkan saf adalah tanggungjawab kita dlm berkumpulan / masyarakat.
Ibadat kita bukan dlm bentuk individu shj, tp dlm bermasyarakat. Kalau individu saja, xmenjadi. 
Kalau sorang je baik, xdpt nak ubah masyarakat. Masyarakat yg murni, dibina secara berkelompok.
Al kanuni mengatakan bahawa umat islam ada ciri2 mujtama’ (masyarakat) :
1- memiliki iman yg sohih.
Keistimewaan masyarakat islam, walaupun pd hari ni islam dlm ranking sgt teruk dlm pembangunan & Keselamatan, statistik tahap bunuh diri sbb frust, stress, negara islam plg rendah walaupun kadar kemiskinan tinggi.
Antara negara yg byk rakyatnya bunuh diri – korea, walaupun negara maju.
‏﴿٢٩﴾ يٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَأْكُلُوٓا۟ أَمْوٰلَكُم بَيْنَكُم بِٱلْبٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجٰرَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوٓا۟ أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا
(29) Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama-suka di antara kamu. Dan janganlah kamu membunuh dirimu; sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu.
(An Nisaa 4:29)
Cabaran umat islam ialah dlm menterjemahkan keimanan kpd amalan.
2- menghayati konsep dia adalah manusia dan bergerak bersama manusia lain utk mencapai kehidupan yg lebih baik.
Meningkatkan tahap ukhuwwah, menghargai org lain.
Masalah mutaakhir – menentang / mencegah dosa dgn dosa. Contohnya menyebarkan kesalahan org lain di internet.
Dlm islam, menyebarkan aib org adalah dosa besar. Kononnya nak menentang benda buruk, tp akhirnya dia buat yg lebih buruk. Ini xdibenarkan oleh syarak. 
Nak dedahkan kesalahan org kena check – perlu ke dedah masalah tu? Contohnya masalah suami isteri, yg xmelibatkan masyarakat.
Ada cara / disiplin utk menyebut aib seseorang. Bila ada ulamak yg salah sebar ilmu, boleh disebut kesalahan ilmu itu sahaja, tidak melebih2. Kalau salah 3, sebut 3 saja, jgn sebut lebih. Masalah org skrg, bila salah 3, sebut sampai 10.
Masyarakat islam perlu menjelma dlm bentuk berkumpulan utk berurusan dgn masyarakat lain yg bukan islam.
Bila dilihat sumbangan dlm perkembangan / kemajuan, tidak nampak air tangan org islam. 
Salah satu kerja besar utk ubah minda org islam – kena ada media alternatif. Contohnya media al jazeerah yg membuat liputan yg sohih, menjadi tumpuan org arab.
Al jazeerah memiliki staff dari 120 negara. Ramai pemberitanya yg mati syahid ketika membuat liputan berita.
Umat islam mesti belajar utk miliki minda yg terbuka – berinteraksi dgn bukan muslim secara harmoni.
Jgn fahami islam dari org politik. Kena dgr dari ahli akademik kerana dia telus, tiada kepentingan.
3- bergerak ke arah kemajuan. Kalau statik, islamnya tidak akan sempurna.
Umat islam jgn hanya pandai beribadat shj. 
Allah hubungkan para nabi dgn kemajuan pd zamannya – contoh zaman nabi daud. Umat waktu itu byk penggunaan / pembuatan besi.
Masyarakat islam harini bila sebut agama dan teknologi, mcm xboleh nak link, mudah utk gelabah.

Zaman teknologi ni, dah xperlu panjat bukit utk tgk anak bulan, boleh guna teleskop, satelit. 
Masyarakat islam byk yg fikir, benda yg biasa xboleh nak ubah. Takut utk buat perubahan dlm kemajuan.

Wallahu a’lam

Penyakit Ego (Tazkirah Tarawih – 17.6.17)

Penceramah : Ustaz Syed Norhisham
Bismillah
Bahasa agama disebut al kibru atau takabbur. 
Penyakit ini sgt bahaya, kalau ada pd seorang suami, kesian isterinya. Kalau ada pd isteri, kesian suami. Kalau ada pd boss, kesian staff. Kalau ada pd staff, sian boss. Kalau ada pd seorang ayah, anak2 akan memberontak.
Penyakit ini kena pd iblis. Iblis asalnya duduk syurga, tp sbb ego, iblis keluar dari syurga. Allah suruh iblis sembah adam. Iblis kata, Allah cipta adam dari tanah, dirinya dari api. Xkan api nak sembah tanah – ego iblis.
Org yg ego, bila ada perbezaan pendapat – dia nak menang saja. Org xsuka pd dia. 
Leadership yg ego xsama dgn yg tawadduk. Yg ego akan dibenci oleh pengikutnya. Leadership nabi, yg tawadduk, pengikut taat dan sayang. Leadership firaun, pengikut taat sbb ketakutan, dan membencinya.
Hadis : takabbur ini ada 2 :

– menolak kebenaran

– pandang hina pd manusia 
Cuba apply pd iblis. Iblis menolak kebenaran dan memandang hina pd adam. Begitu juga dgn firaun, menolak kebenaran yg dibawa musa dan pandang hina pd musa.
Firaun mengungkit pemberiannya pd musa sewaktu musa kecil. 
Boss yg ego, bila staff bg idea walaupun idea bernas, boss akan pandang rendah.
Suami yg ego, merendah2kan isteri.
Ustaz yg ego, xleh terima kebenaran dan pandang rendah pd org yg menegurnya.
Berbeza dgn nabi muhammad yg tawadduk – dlm perang khandak / ahzab pd tahun ke 5 hijrah, salman al farisi bagi cadangan utk gali parit. Nabi terima cadangan itu, walaupun imejnya yg xpernah kalah dlm peperangan yg dipimpinnya. Pd waktu itu salman adalah foreigner yg dtg dari parsi, bekas seorang hamba. 
Dlm rumahtangga, masing2 ada ego, xkira suami atau isteri.
Imam al ghazali : dlm kitab ihya ulumuddin : punca2 takabbur : 
1- keagamaan – sebab ada byk ilmu agama. Org yg diberkati ilmunya, makin byk ilmu makin tawadduk. Org yg ego, makin byk ilmu makin byk menyalahkan org lain.
2- keagamaan – byk amal soleh. Kerana dia rasa dia byk amal soleh, dia merendahkan org lain, padang hina pd org lain. Sbb dia rasa dia hebat dah buat byk amal.
3- duniawi – kerana dia org kaya. Kalau org miskin bg pandangan / kebenaran, dia akan tolak dgn mudah.
4- keturunan – sbb berasal dr keturunan yg berada / yg baik2.
5- pangkat / jawatan
6- kecantikan – byk berlaku pd org perempuan. Dia rasa dia cantik, comel. Kecantikan tidak menjamin kebahagiaan. Xsalah jd cantik, kena bersyukur.
7- ramai pengikut – ini berlaku pd golongan ulamak dan para pemimpin. Doakan agar guru2 / ustaz kita tidak ada perasaan ego.
8- org ego sbb usia / seniority. Iblis – dia dulu duduk syurga berbanding adam.

org tawadduk selalu berterima kasih pd org yg bg cadangan padanya, manakala org ego bertentangan, memandang rendah pd cadangan yg diberi.
Semoga Allah jauhkan kita dari penyakit ego ini, kerana kita akan dibenci manusia lain.
Jadilah manusia yg tawadduk seperti nabi Muhammad.

Wallahu a’lam