Sambungan tafsir surah al baqarah (Kuliah Subuh – 25.9.16)

Penceramah : Ustaz Rosli Mokhtar
Bismillah 
Islam menerima perubahan2 dlm hal duniawi. Contohnya tgk anak bulan dgn telescope, tidak seperti zaman nabi dulu, anak bulan dilihat dgn memanjat pokok kurma, dilihat dari atas pokok kurma.
Tgk anak bulan – tatacara ibadah, utk penetapan ibadah2 tertentu seperti mulanya puasa.
Disebalik doa, kena ada usaha, xcukup dgn doa dan solat hajat shj.
Sambungan 
‏﴿١٩١﴾ وَٱقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ ۚ وَٱلْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ ٱلْقَتْلِ ۚ وَلَا تُقٰتِلُوهُمْ عِندَ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقٰتِلُوكُمْ فِيهِ ۖ فَإِن قٰتَلُوكُمْ فَٱقْتُلُوهُمْ ۗ كَذٰلِكَ جَزَآءُ ٱلْكٰفِرِينَ
(191) Dan bunuhlah mereka di mana saja kamu jumpai mereka, dan usirlah mereka dari tempat mereka telah mengusir kamu (Mekah); dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan, dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah mereka. Demikanlah balasan bagi orang-orang kafir.
(Al Baqarah 2:191)

Perangi / bunuh musuh di medan perang.
Fitnah lebih besar dari bunuh – fitnah dlm menghalangi penyebaran islam.
Kita xserang org, tp bila org serang kita baru kita lawan.
Sekalipun dalam masjidil haram, kalau diperangi, kena lawan balik.

‏﴿١٩٢﴾ فَإِنِ ٱنتَهَوْا۟ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
(192) Kemudian jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
(Al Baqarah 2:192)
Kalau org tu membunuh, hukumnya bunuh semula. Selain dari itu, kena hukum takzir.

‏﴿١٩٣﴾ وَقٰتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ ٱلدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ ٱنتَهَوْا۟ فَلَا عُدْوٰنَ إِلَّا عَلَى ٱلظّٰلِمِينَ
(193) Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim.
(Al Baqarah 2:193)
Perangi mereka selagi mereka tidak berhenti buat kekacauan.
Agama adalah milik Allah – ada setengah org yg ekstrim, tafsir ayat di atas ni lain, bunuh saja semua org kafir. Walhal tafsirannya, bunuh dalam medan perang.
Org munafiq wujud dari zaman nabi, mereka ini diperangi.
Perangi org2 yg zalim.
‏﴿١٩٤﴾ ٱلشَّهْرُ ٱلْحَرَامُ بِٱلشَّهْرِ ٱلْحَرَامِ وَٱلْحُرُمٰتُ قِصَاصٌ ۚ فَمَنِ ٱعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَٱعْتَدُوا۟ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا ٱعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلْمُتَّقِينَ
(194) Bulan haram dengan bulan haram, dan pada sesuatu yang patut dihormati, berlaku hukum qishaash. Oleh sebab itu barangsiapa yang menyerang kamu, maka seranglah ia, seimbang dengan serangannya terhadapmu. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah, bahwa Allah beserta orang-orang yang bertakwa.
(Al Baqarah 2:194)
Haram perang ketika bulan haram. 
Tapi berlaku kes sahabat perang waktu bln haram, bunuh lawan dlm perang.
Nyawa dibalas nyawa (bunuh balas bunuh). 
Ceroboh siapa yg ceroboh kita – bukan sekadar maaf shj. Kena lawan semula. Kalau org potong tangan, kena potong tgn dia semula.
Ada jenayah yg boleh dimaafkan, walaupun ada hukuman yg telah diperuntukkan.
Bertaqwalah kpd Allah, dlm segenap kehidupan, bukan sekadar dlm ibadah khusus seperti solat shj.

Kena bawa taqwa dlm setiap bidang dlm kehidupan.
Allah bersama dgn org2 yg bertaqwa. Taqwa perlukan kesungguhan, pengorbanan. 
Zaman skrg tentera ada pesawat milik kerajaan utk bergerak, zaman dulu naik unta sendiri, beli peralatan sendiri, dll.
Dlm nak bertaqwa itu, byk ujiannya, tp yakinlah Allah akan bersama org bertaqwa.
‏﴿١٩٥﴾ وَأَنفِقُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَلَا تُلْقُوا۟ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى ٱلتَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوٓا۟ ۛ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلْمُحْسِنِينَ
(195) Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.
(Al Baqarah 2:195)
Nak perang, kena ada bajet sendiri, beli peralatan perang sendiri. Kalau kedekut, xkan sertai perang.
Ibadah ni, ada yg bentuk fizikal seperti solat, dan ada juga melalui harta, infaq ke jalan Allah. 
Zakat fi sabilillah- ada yg tafsir, hanya utk jihad semata2. Tp di negara kita, ia lebih meluas, zakat fi sabilillah juga layak kpd mereka2 yg masih belajar / menuntut ilmu.
Nafkah ke jalan Allah yg plg kritikal ialah ketika perang.
Jgn campak diri kamu dlm kebinasaan – maksudnya berperanglah di jalan Allah. Jgn berhenti berjuang, kerana ia boleh mejadikan org islam itu hina.
Bila dlm masyarakat xde siapa yg nak betulkan org yg salah – masyarakat akan rosak. Xda sapa nak tegur org salah.
Bila pentingkan diri, masyarakat akan rosak.
Allah suka kpd org yg buat baik.

Wallahu’alam

Sambungan – bab banyaknya jalan kebaikan menuju ke syurga (Kuliah Subuh – 24.9.16)

Penceramah : Ustaz Masran Arshad
Bismillah 
Kitab : Riyadus Solihin
Hadis 129 : bab banyaknya jalan kebaikan menuju ke syurga
Hadis : apabila seorang muslim / beriman berwuduk, lalu dia basuh mukanya, ketika itu keluarlah kesalahan dari mata bersama dgn air, atau bersama titisan akhir air, dan apabila dia basuh 2 tangan pula, keluarlah kesalahan yg berpunca dari tangannya, atau bersama titisan akhir dari air, dan apabila dia basuh 2 kakinya, maka keluarlah dosa dari kakinya, atau bersama titisan akhir air. Sehingga dia bersih dari dosa bila selesai wuduk.
Kita xtau siapa yg muslim dan mukmin, hanya Allah shj yg tahu. Umar al khattab pun bimbang dirinya tergolong dlm golongan munafiq.
Allah Maha Penyayang, byk dosa yg terampun hanya dgn wuduk.
Hadis seterusnya : solat 5 waktu ke solat 5 waktu, jumaat ke jumaat, ramadhan ke ramadhan, jarak itu menjadi penghapus dosa.
Sebabnya antara jarak masa itu, kita masih hidup lg, menjadi peluang utk menghapus dosa. Dengan syarat tidak meninggalkan solat2 fardhu.
Hadis : hendakkah aku tunjuk kpd kamu, dgn sebab itu Allah menghapus kesalahan2 dan angkat darjat? Lalu sahabat2 berkata “ya Rasulullah “. Kata nabi, “sempurnakan wuduk pd tempat2 yg tidak disukai dan banyakkan langkah ketika pergi ke masjid dan menuggu (ribat) solat selepas solat”
sempurnakan wuduk pd tempat2 yg tidak disukai – contohnya pd musim sejuk, nak berwuduk agak menyeksakan.
Sempurnakan wuduk – buat 3 kali sapuan / basuhan.
Menunggu solat lepas solat – lepas habis solat, dah fikir lepastu nak solat kat mana, atau dtg awal ke masjid sblm masuk waktu solat.
Ribat – menunggu2. Ketika perang, adanya tugasan ribat seperti menjaga pos kawalan, jaga sempadan, atau berjaga malam.
Org beriman sentiasa duduk dlm kesucian. Sampai masa, bersuci / wuduk. 
Hadis : siapa yg solat pd 2 waktu yg sejuk (dengan bersungguh), dia akan masuk syurga.
Solat waktu sejuk – subuh dan asar. Sebab 2 waktu ni org susah nak solat. Waktu subuh, org sedap nak tidur. Asar, waktu sedang berehat, atau bermulanya aktiviti petang, main2 / riadah petang. 
Tapi solat lain kena jaga juga, bukan sekadar 2 waktu itu saja. 2 waktu itu kerana manusia tgh leka. Kena solat bersungguh2.
Hadis : Barangsiapa yg sakit, atau musafir, maka ditulis baginya seperti ketika bermukim atau sihat.
Waktu sihat dan bermukim (xbermusafir), petbanyakkanlah ibadah. Nnt bila sampai masa sakit atau musafir, xdpt nak ibadah byk2.
Hadis : setiap benda yg baik, sedekah. 
Tolong org, bagi salam, dan mcm2, semua yg baik itu adalah sedekah, xsemestinya dgn duit.

Wallahu’alam

Nasihat kpd anak2 (Kuliah Maghrib – 21.9.16)

Penceramah : Ustaz Mokhyi Omar
Bismillah 
‏﴿١٧٢﴾ وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا۟ بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَآ ۛ أَن تَقُولُوا۟ يَوْمَ ٱلْقِيٰمَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هٰذَا غٰفِلِينَ
(172) Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): “Bukankah Aku ini Tuhanmu?” Mereka menjawab: “Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi”. (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: “Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)”,
(Al A’raf 7:172)
Sebelum kita dilahirkan ke dunia, setiap kita telah membuat perjanjian dgn Allah, mengakui Allah adalah Tuhan yg Esa.
Ringkasan ayat 13-19 surah luqman, berkenaan nasihat luqmanul hakim kpd anaknya :
Nasihat kpd anak2 :

1- jgn syirikkan Allah

2- wajib buat baik pd ibu ayah

3- xboleh derhaka

4- jgn buat jahat walau sekecil mana

5- jaga dan tunaikan solat fardhu 5 waktu

6- suruh anak buat baik, amar makruf nahi mungkar

7- selalu ingatkan supaya bersabar bila ada bencana

8- jgn pandang rendah, perlekeh org lain, sombong

9- besederhana / wasstiyyah dlm setiap urusan

Kalau anak islam, ibu ayah xislam, tetap xboleh derhaka kpd ibu ayah.
Silaturrahim ada 3 :

1- saudara melalui pernikahan

2- saudara sesama islam

3- saudara sesama manusia

Adab pakaian nabi utk pergi solat :

– Pakaian plg bersih

– Wangi

 

Wallahu’alam

Peristiwa2 penting berkenaan hari Qiamat (Kuliah Maghrib – 19.9.16)

Penceramah : Ustaz Mustafar Mohd Sukki
Bismillah 
Tanda2 kiamat terbahagi kpd 2 :

– tanda kecil

– tanda besar
Tanda2 kecil ada lebih kurang 131 tanda. Boleh kata semuanya telah berlaku.
Tanda2 besar belum berlaku lg. Antaranya matahari terbit sebelah barat, kedatangan yakjuj makjuj, dll.
Perkara2 ghaib – mesti ada dalil yg soheh dari nabi. 

Kalau perkara bersifat keduniaan, xperlu dalil nabi, melainkan hal2 akhirat.
Surah al baqarah ayat 2 :

‏﴿٢﴾ ذٰلِكَ ٱلْكِتٰبُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ
(2) Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa,
(Al Baqarah 2:2)
‏﴿٣﴾ ٱلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِٱلْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَمِمَّا رَزَقْنٰهُمْ يُنفِقُونَ
(3) (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka.
(Al Baqarah 2:3)
Org yg kononnya tahu perkara ghaib :

1- menipu

2- ada masalah (mental, dll)

3- mungkin wali (wali plg besar – nabi muhammad, seterusnya 4 khulafa ar rasyidin dan 10 sahabat yg dijamin syurga)

4- utk org lain angkat dia jd guru
Nabi pun terima wahyu dari Allah berkenaan perkara ghaib.
Tanda kiamat kecil :
1- kebangkitan nabi Muhammad s.a.w

Hadis : aku melihat nabi memegang jari tgh dan jari telunjuk. Kata nabi, aku dibangkitkan dan kiamat itu dekat seperti jariku (jari telunjuk dan jari tengah). 

Aku dibangkitkan seperti angin yg bertiup perlahan.
Itu 1400++ tahun yg lepas. Sekarang semakin dekat lg.
Nabi Muhammad dibangkitkan utk seluruh alam. Nabi pernah juga berdakwah kpd jin, bukan manusia sahaja.
Firman Allah : “Tidak kami jadikan jin dan manusia melainkan utk beribadah kpdku”
Kata sahabat, bila nabi masuk kota madinah, seolah2 kota madinah bercahaya. Bila nabi wafat, seolah tiada cahaya di madinah.
Nabi membawa cahaya yg satu. Menerangkan kegelapan kpd cahaya yg satu.
Kata ulama, Cahaya petunjuk hanya 1, tp kesesatan / kehelapan ada byk.
Bila nabi yunus ditelan ikan nun, dia berdoa dari kegelapan2 (kegelapan dlm ikan, kegelapan dlm laut)
2- kewafatan nabi Muhammad.
Hadis : jagalah kamu 6 petanda kiamat. Salah satunya kematianku (nabi Muhammad)
Nabi hidup 63 tahun. 
Bila nabi wafat, semua sahabat merasakan mereka hilang petunjuk, kerana nabi yg ajar mereka ilmu2 agama.
Wafatnya nabi, bermakna putusnya wahyu.
Hadis : nabi wafat umur 63 thn. Dlm 1 hadis kata nabi wafat pd umur 60 tahun (perawi hadis nak genapkan angka). Ada pendapat kata 60 tahuh xtermasuk terputusnya wahyu.
Hadis : umur umatku xpanjang, antara 60-70. 

Yg lebih tu kira subsidi.
Hadis : sebaik2 manusia, siapa yg pjg umurnya dan baik amalannya.
Kata ulama : semua org akan mati. Pilihlah mcmana cara kamu nak mati.
Ada mcm2 cara kematian. Jgn tafsir sendiri kematian seseorang itu kematian yg baik atau buruk, contohnya kematian sebab kemalangan, xsemestinya itu kematian yg buruk.
Salah satu kewajipan sesama muslim, ziarah org sakit.
Hadis : nabi tanya sahabat, harini siapa yg puasa? Abu bakar angkat tgn. Siapa yg sedekah? Abu bakar angkat tgn. Siapa yg ziarah org sakit? Abu bakar angkat tgn… Dan beberapa soalan lain. Syurga bagi kamu.
Khilaf ulama bila nabi dikuburkan. Nabi wafat pd 12 rabiulawal. Ada hadis kata pd hari isnin sewaktu dhuha. Ada pendapat kata dikuburkan pd selasa, ada yg kata rabu. Kenapa tidak disegerakan pengebumian nabi?
Ada ulama kata, antara sebabnya, jasad nabi sentiasa baik, terjaga. Kata abu bakar, bila dia nak cium jenazah nabi, dia kata kamu ini baik, dijaga jenazahmu.
Antara sebab lain, kerana sahabat ber mesyuarat utk lantik khalifah pertama selepas nabi. Abu bakar dilantik khalifah pertama.
3- terbelahnya bulan. Ini juga petanda qiamat.
Surah al qamar :
‏﴿١﴾ ٱقْتَرَبَتِ ٱلسَّاعَةُ وَٱنشَقَّ ٱلْقَمَرُ
(1) Telah dekat datangnya saat itu dan telah terbelah bulan.
(Al Qamar 54:1)
Nabi pernah membelah bulan. Itu mukjizatnya.

Kita kena bawa manusia kpd Allah dan rasul. Bukan nak membesarkan diri sendiri, atau membesarkan mana2 tok guru mereka.
Apa yg kita dakwah, pastikan dibawa kpd mentauhidkan Allah.
Antara mukjizat nabi yg lain – israk mikraj. Peristiwa ini menunjukkan kebesaran Allah. 
‏﴿١﴾ سُبْحٰنَ ٱلَّذِىٓ أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِۦ لَيْلًا مِّنَ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ إِلَى ٱلْمَسْجِدِ ٱلْأَقْصَا ٱلَّذِى بٰرَكْنَا حَوْلَهُۥ لِنُرِيَهُۥ مِنْ ءَايٰتِنَآ ۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْبَصِيرُ
(1) Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
(Al Israa’ 17:1)
Mukjizat nabi dlm keadaan tertentu, keperluan khas. Dakwahnya yg lain adalah atas usaha dakwah yg biasa, bukan dgn mukjizatnya agar org yg didakwahkan itu tidak beriman sebab terkejut / kagum dgn mukjizat shj.
Usaha dakwah nabi adalah utk mentauhidkan Allah.
4- matinya para sahabat
Hadis : bintang2 itu merupakan penyinar kpd bulan / langit. Adapun apabila telah hilangnya bintang, maka telah dtg apa yg dijanjikan, iaitu kiamat. Aku (nabi) ialah hiasan, bila aku pergi, maka akan dtg kematian kpd para sahabat. Sahabat2 adalah pembela kpd umatku. Bila mereka pergi, maka akan dtg kiamat.
Bintang2 akan jatuh berguguran pd hari akhirat kelak.
Ada berapa org sahabat? Ada pendapat kata 124,000 org (mengikut keadaan ketika khutbah terakhir nabi). Mereka yg hidup dizaman nabi, pernah jumpa nabi dan mati dlm islam. Sahabat plg besar ialah 4 khulafa ar rasyidin.
Satu hari, abu musa al asyaari (dia baca quran sedap suaranya) cari nabi, xjumpa nabi. Kata sahabat lain, nabi pegi ke telaga aris, yg berhadapan dgn masjid quba. Bila nabi nak bersendirian, dia akan kesitu. Tempat tu mcm kebun, ada pintunya. Nabi buat apa disitu? Nabi tenangkan fikiran, duduk situ, lipat jubahnya dan masukkan kaki dlm telaga tu.
Bila abu musa jumpa nabi, dia kata dia akan jaga nabi. Kemudian pintu diketuk, abu bakar dtg nak jumpa nabi. Nabi benarkan abu bakar jumpa nabi, bgtau pdnya kabarkan pintu syurga utknya, dan abu bakar duduk sebelah kanan nabi. Kemudian dtg pula umar, juga nak jumpa nabi, nabi benarkan, umar duduk kiri nabi. Begitu juga seterusnya usman juga dtg.
Usman duduk depan nabi sbb kiri kanan nabi ada abu bakar dan umar. Kata seorang tabiin besar, itu adalah kedudukan kubur mereka. Kubur usman jauh sikit dari kubur nabi.
Ketiga2 sahabat nabi itu mati dibunuh di akhir hayat mereka.
Kalau xda sahabat yg bawa panji islam ini, bagaimana kita nak terima Islam?
5- pembukaan baitulmaqdis
Israk mikraj berlaku disitu. 
Baitulmaqdis dibuka pd 16 hijrah pd zaman umar. Kemudian dirampas semula oleh kafir, dan dirampas kembali oleh salehuddun al ayubi. Setelah itu dirampas oleh zionis yahudi sehingga sekarang. Suatu masa nnt umat islam akan dpt rampas semula, tp xtau bila.
Syekh wahbah al zuhaili – nak lihat 2 perkara sebelum beliau mati. Utk lihat islam tertegak semula & baitulmaqdis dpt ditawan semula oleh islam.

Wallahu’alam

Perjalanan di ALAM BARZAKH (Kuliah Maghrib – 18.9.16)

Penceramah : Ustaz Firdaus Md Saad 
Bismillah 
Kita diminta oleh Allah utk memberi semangat kpd mereka yg ditimpa musibah. Suatu masa nnt akan tiba masa kita utk ditimpa musibah.
Firman Allah : Hari2 itu kami akan tukar2kan…

Bila jumpa org susah, tanya dia apa yg dia perlukan. Mereka perlukan harta utk kehidupan.
Bila jumpa org sakit, tanya dia apa yg dia mahu, dia mahukan kesihatan.
Bila jumpa org kaya, tanya mereka apa yg mereka mahu, mereka akan nak lebih byk, lebih baru, ada rumah 1, nak 2 rmh. Kereta nak baru, dll.
Hadis : sekiranya anak cucu adam diberi 1 lembah (harta), dia nak lembah kedua.
Tiada apa yg akan memenuhi rongga mulutnya bila mati kelak, melainkan tanah.
Ada manusia yg xboleh capai apa yg dia nak sangat. Iaitu org yg sudah meninggal, ketika itu segala cita2 dia tidak akan dpt dia capai. Mustahil utk u-turn.
Seorang mukmin yg bertaqwa, bila dia meninggal, diletakkan dlm keranda, dipikul atas bahu. Sebenarnya ketika itu mukmin yg soleh menjerit “segerakan saya… Segerakan saya”… Minta utk segera diurus.
Saudara mara yg jauh, tidak perlu ditunggu utk ditanam jenazah mukmin itu.
Hadis : jenazah yg mukmin akan minta disegerakan “segerakan aku”… Jenazah yg tidak mukmin juga akan menjerit “celakalah aku, kemana aku akan dibawa pergi”.. Yg mendengar adalah makhluk2 lain.
Jika manusia mendengarnya, mereka akan pengsan.
Bila mukmin yg soleh sudah ditanan, mulakah berita2 gembira sampai kepadanya. Dan diperlihatkan okeh Allah, kedudukannya dlm syurga. Bilamana ahli keluarganya tgh sedih, dia sudah gembira. Harapannya utk tidak ditangguh hari kiamat, kerana dia sudah nampak tempatnya di syurga. Itu yg dimahukannya.
Bila seorang hamba selesai ditanya malaikat, ada suara yg menyeru dari langit “sediakan tempatnya daripada syurga”. “Dan bukakakn pintu2 / laluan2 menuju syurga”. 
Bila dia betul2 bertaqwa, kubur yg sgt sempit itu akan jd selesa.
Dia akan mendapatkan nikmat2 dari syurga, bau wangian dari syurga… Angin2 syurga.. Dan diluaskan kuburnya sejauh mata memandang.
Tiba2 dtg seseorang yg berpakaian kemas, wangi, muka yg hensem, tampan, menyelesakan jiwa. Bila ditanya siapa kamu? Lalu dia menjawab “saya adalah amal soleh kamu”. Allah jadikan amal soleh seperti seorang teman yg tampan, wangi, dtg membawa kabar gembira. Wajah itu seolah2 dikenali.
Dalam surah yasin
‏﴿٢٦﴾ قِيلَ ٱدْخُلِ ٱلْجَنَّةَ ۖ قَالَ يٰلَيْتَ قَوْمِى يَعْلَمُونَ
(26) Dikatakan (kepadanya): “Masuklah ke surga”. Ia berkata: “Alangkah baiknya sekiranya kamumku mengetahui.
(Yaa Siin 36:26)
Org2 yg sudah meninggal, jika dia org yg soleh, dia nak sangat balik utk bertemu keluarganya utk bgtau apa yg dia dpt.
Mereka yg sudah berada di alam barzakh, tidak mungkin akan kembali ke dunia utk bertemu keluarganya. Cerita pasal ruh akan kembali pd hari ke 40 selepas kematiannya adalah tidak benar. 
Surah ar rahman ayat 19-20 : 
‏﴿١٩﴾ مَرَجَ ٱلْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ
(19) Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu,
(Ar Rahmaan 55:19)
‏﴿٢٠﴾ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ
(20) antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing-masing.
(Ar Rahmaan 55:20)
Barzakh- batasan. Yg sudah mati tidak akan mungkin akan kembali ruhnya ke dunia.
Seorang yg mati syahid, bila dia mati, dia juga bercita2, utk hidup semula dan mati syahid lagi. Kerana nikmatnya sgt besar.
Org2 lain yg meninggal, apa yg mereka harapkan? 
1- Utk kembali ke dunia walau satu saat, utk rukuk / solat 2 rakaat, yg mana bila kita hidup ini selalu kita abaikan 2 rakaat ini.
Suatu ketika nabi lalu di satu kubur, dan nabi tanya kubur siapa? Sahabat jawab, sifulan… Nabi kata, 2 rakaat bg dia sgt berharga, (namun dia dah xboleh buat.)
2- Sedekah – antara perkara yg dicita2 oleh org yg meninggal adalah utk bersedekah.
‏﴿١٠﴾ وَأَنفِقُوا۟ مِن مَّا رَزَقْنٰكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِىَ أَحَدَكُمُ ٱلْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَآ أَخَّرْتَنِىٓ إِلَىٰٓ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ ٱلصّٰلِحِينَ
(10) Dan belanjakanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: “Ya Rabb-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?”
(Al Munafiqun 63:10)
Si mati begitu mengharapkan utk kembali ke dunia, agar dpt bersedekah.
3- amal soleh
Selain dari solat 2 rakaat dan sedekah tadi, apa2 jenis amal soleh, sepatutnya kita pertimbangkan semasa hidup.
Segala bentuk kebaikan, bagi makan kpd fakir miskin, buat baik kpd ahli keluarga dan jiran, didik anak, sebarkan salam, jauhkan halangan dari jalan. Bantu org susah, bg nasihat pd org yg memerlukan. Jgn kita leka / abaikan.
Hadis : tidak dihisab bg org yg tidur. / hisab diangkat dari 3 jenis org, antaranya org yg tidur.
Rugi kalau 8 jam yg kita guna utk tidur, kita tidak dpt apa2 catatan utk amal soleh kita.
Bila kita nak buat kezaliman kpd org, cuba kita ingat kematian. Segera mohon maaf pd org yg pernah kita zalimi. Agar selesai urusan kita di dunia, jika dibawa ke akhirat, akan menjadi susah. 

Bila kita mengingat kematian, agar kita memperbanyakkan amal.
Bila seorang anak adam meninggal, Allah akan tetap tuliskan utknya pahala.
Bila mati, semua amalan terputus melainkan 3 perkara : 

– sedekah jariah

– ilmu yg bermanfaat / nasihat kpd anak2, isteri

– doa anak yg soleh
Jgn bosan sampaikan nasihat yg baik utk keluarga. Kerana bukan urusan kita utk sampaikan hidayah / utk hatinya terbuka, tp kena berusaha utk memperingati mereka.
Kalau kita nampak nasihat itu sgt berharga, sampaikannya dgn baik.
Bila seorang anak tahu tanggungjawabnya, doanya sebagai anak yg soleh, akan sampai kpd ibu bapanya.
Kadang2 kita harapkan kebaikan dari anak2, tp sebaliknya yg kita dpt. Itu ujian utk kita. Jika perlu pukul, pukullah dgn ikhlas utk mendidik, bukan dgn mata yg membara (penuh dgn kemarahan).
Jgn berlebih2 benci kpd anak2 yg tidak menjadi seperti yg kita mahukan. Kerana boleh jadi dia yg akan menemani kita bila kita sakit.
Kesimpulannya, Sentiasalah mencari peluang2 utk kita menambah pahala, jgn terlalu mengharap doa daripada org lain.
“Jagalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka”.
Utk kita mencari amal2 jariah, boleh usahakan cari sebidang tanah utk diwakafkan. 
Bila di akhirat kelak, semua akan “sendiri2”, tidak hirau org lain walau anak isteri kita.
Jauhi dosa jariah – perkara buruk yg diajar kpd org lain, org itu buat, akan dpt dosa jariah kpd org yg mengajarnya. Bila mati kelak, mmg akan mengharap utk “menutup paip” dosa itu, agar dosa itu berhenti mengalir.

Wallahu’alam

Ibrah pengorbanan nabi ibrahim – pembebasan akidah yg terjahil (Kuliah Zuhur – 11.9.16)

Penceramah : Dr. Mohd Afandi Mat Rani
Bismillah 
‏﴿١٢٦﴾ وَإِذْ قَالَ إِبْرٰهِۦمُ رَبِّ ٱجْعَلْ هٰذَا بَلَدًا ءَامِنًا وَٱرْزُقْ أَهْلَهُۥ مِنَ ٱلثَّمَرٰتِ مَنْ ءَامَنَ مِنْهُم بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ ۖ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُۥ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُۥٓ إِلَىٰ عَذَابِ ٱلنَّارِ ۖ وَبِئْسَ ٱلْمَصِيرُ
(126) Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berdoa: “Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari buah-buahan kepada penduduknya yang beriman diantara mereka kepada Allah dan hari kemudian. Allah berfirman: “Dan kepada orang yang kafirpun Aku beri kesenangan sementara, kemudian Aku paksa ia menjalani siksa neraka dan itulah seburuk-buruk tempat kembali”.
(Al Baqarah 2:126)
Doa itu bukan sahaja utk anaknya nabi ismail, tp utk zuriat2 yg seterusnya hingga zaman ini.
Allah rakam dlm quran, ada 25 surah yg bicara pasal nabi ibrahim. Totalnya ada 69 ayat.
Dlm surah al baqarah, ada 15 kali Allah cerita pasal nabi ibrahim.
Kata ulamak, byknya cerita berkenaan nabi ibrahim ini, kerana

– persediaan utk melahirkan tokoh nabi yg hebat (nabi Muhammad) dan tarbiyyah sepanjang zaman.

– melahirkan contoh pemimpin di kalangan nabi yg benar2 ikut perintah Allah. 
Nabi ibrahim antara yg banyak diuji ;

– patung2 berhala

– raja yg zalim

– org kampungnya 

– isteri

– anak
‏﴿٢١﴾ لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُوا۟ ٱللَّهَ وَٱلْيَوْمَ ٱلْءَاخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرًا
(21) Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.
(Al Ahzab 33:21)
Kemuliaan nabi ibrahim :

– dlm solat, bacaan tahiyyat ada nama nabi ibrahim
Surah as syuara 83-87 :
‏﴿٨٣﴾ رَبِّ هَبْ لِى حُكْمًا وَأَلْحِقْنِى بِٱلصّٰلِحِينَ
(83) (Ibrahim berdoa): “Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang saleh,
(Asy Syu’ara 26:83)
‏﴿٨٤﴾ وَٱجْعَل لِّى لِسَانَ صِدْقٍ فِى ٱلْءَاخِرِينَ
(84) dan jadikanlah aku buah tutur yang baik bagi orang-orang (yang datang) kemudian,
(Asy Syu’ara 26:84)
‏﴿٨٥﴾ وَٱجْعَلْنِى مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ ٱلنَّعِيمِ
(85) dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mempusakai surga yang penuh kenikmatan,
(Asy Syu’ara 26:85)
‏﴿٨٦﴾ وَٱغْفِرْ لِأَبِىٓ إِنَّهُۥ كَانَ مِنَ ٱلضَّآلِّينَ
(86) dan ampunilah bapakku, karena sesungguhnya ia adalah termasuk golongan orang-orang yang sesat,
(Asy Syu’ara 26:86)
‏﴿٨٧﴾ وَلَا تُخْزِنِى يَوْمَ يُبْعَثُونَ
(87) dan janganlah Engkau hinakan aku pada hari mereka dibangkitkan,
(Asy Syu’ara 26:87)

Nabi Ibrahim disebut sbgai khalilullah.
Hadis : sesungguhnya Allah telah menjadikan aku ini sebagai kekasih Allah, sebagaimana juga Allah memilih ibrahim sebagai kekasihnya

Ketika umat manusia kebingunhan dan cemas di padang mahsyar, umat manusia jumpa nabi adam utk mohon bantuan. Nabi adam suruh jumpa khalilullah,nabi ibrahim utk segerakan penghisaban. Tapi bila jumpa nabi ibrahim, dia suruh jumpa habibullah yakni nabi muhammad.
Nabi Ibrahim sebagai khalilullah kerana :

1- Nabi ibrahim memilih perintah Allah lebih byk dari perintah lain.

– baru dpt anaknpd usia 80 tahun, tp diperintahkan utk sembelih anaknya
2- xpernah gundah gulana dlm melaksanakan perintah Allah
3- xpernah makan siang dan malam melainkan dengan tetamu
Byk syariat2 yg kita buat skrg especially pada musim haji, adalah syariat nabi ibrahim.
Nabi ibrahim juga dikenali sbgai abul ambia (ayah / ketua nabi).
Allah utuskan para nabi dan rasul utk sampaikan kitab2, kpd keturunan2 nabi ibrahim. 
Nabi Ismail dan nabi ishak, 2 putera nabi ibrahim. Dari nabi ishak itu terhasilnya susur galur para nabi yg lain.
Kita kena bersyukur kerana atas keberkatan doa nabi Ibrahim, melahirkan zuriat2 islam, yg mempertahankan syariat islam, bertebaran atas muka bumi pd hari ini.
Nabi2 lain disyariatkan utk kaum2 tertentu. Berbeza dgn nabi ibrahim, syariatnya masih dilaksanakan hingga hari ini.
Dlm pendidikan anak2, hebatnya nabi Ibrahim mendidik anaknya nabi Ismail, sehinggakan akidah anaknya sekuat akidah nabi ibrahim.
Doa nabi Ibrahim, Dlm surah al baqarah ayat 132 :
‏﴿١٣٢﴾ وَوَصَّىٰ بِهَآ إِبْرٰهِۦمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يٰبَنِىَّ إِنَّ ٱللَّهَ ٱصْطَفَىٰ لَكُمُ ٱلدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ
(132) Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya’qub. (Ibrahim berkata): “Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam”.
(Al Baqarah 2:132)
Doa nabi Ibrahim agar Allah utuskan rasul dari kaumnya :
‏﴿١٢٩﴾ رَبَّنَا وَٱبْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايٰتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ ۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ
(129) Ya Tuhan kami, utuslah untuk mereka sesorang Rasul dari kalangan mereka, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat Engkau, dan mengajarkan kepada mereka Al Kitab (Al Quran) dan Al-Hikmah (As-Sunnah) serta mensucikan mereka. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.
(Al Baqarah 2:129)

Dari sudut kepimpinan, dlm surah an nahlu :

“Sesungguhnya ibrahim itu adalah pemimpin teladan yg boleh menjadi contoh yg sangat patuh pd Allah yg melepaskan dirinya dari syirik kpd Allah.”

Nabi Muhammad dilahirkan di bumi yg kering kontang. Tapi hari ini kita lihat kayanga negara arab saudi, kerana keberkatan dari doa nabi ibrahim.
Lahirnya tokoh2 yg hebat seperti sultan muhammad al fateh – antara doa oleh nabi ibrahim.
Bab aqidah, Surah as saffat :
‏﴿١٠٢﴾ فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ ٱلسَّعْىَ قَالَ يٰبُنَىَّ إِنِّىٓ أَرَىٰ فِى ٱلْمَنَامِ أَنِّىٓ أَذْبَحُكَ فَٱنظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ يٓأَبَتِ ٱفْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِىٓ إِن شَآءَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلصّٰبِرِينَ
(102) Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: “Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!” Ia menjawab: “Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar”.
(Ash Shaaffat 37:102)
Jadi seperti nabi Ibrahim dan ismail, jgn kita persoal perintah Allah, laksanakan dn seikhlas hati. Kalau itu wahyu Allah, jgn persoal.
Nilai aqidah, nilai paling utama dlm masyarakat.
Manusia dilahirkan dlm keadaan bersih suci. Bapaknyalah yg akan tentutkan dia agama apa.
“Sesiapa yg benci kpd agama nabi ibrahim, dia adalah org yg memperbodohkan dirinya sendiri”.
‏﴿١٢٨﴾ رَبَّنَا وَٱجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَآ أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآ ۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِيمُ
(128) Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) diantara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadat haji kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.
(Al Baqarah 2:128) 
Bila nabi Ibrahim doa pd Allah utk lahirkan zuriat yg menjadi pemimpin :
‏﴿١٤٣﴾ وَكَذٰلِكَ جَعَلْنٰكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا۟ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَيَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ۗ وَمَا جَعَلْنَا ٱلْقِبْلَةَ ٱلَّتِى كُنتَ عَلَيْهَآ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ ٱلرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ ۚ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى ٱلَّذِينَ هَدَى ٱللَّهُ ۗ وَمَا كَانَ ٱللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمٰنَكُمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بِٱلنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ
(143) Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot. Dan sungguh (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat, kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah; dan Allah tidak akan menyia-nyiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia.
(Al Baqarah 2:143)
Berkat doa nabi ibrahim, Allah jadikan umat nabi Muhammad adalah umat yg terpilih, umat yg sederhana, menegakkan kebenaran.
‏﴿٣٤﴾ قَالَتْ إِنَّ ٱلْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا۟ قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوٓا۟ أَعِزَّةَ أَهْلِهَآ أَذِلَّةً ۖ وَكَذٰلِكَ يَفْعَلُونَ
(34) Dia berkata: “Sesungguhnya raja-raja apabila memasuki suatu negeri, niscaya mereka membinasakannya, dan menjadikan penduduknya yang mulia jadi hina; dan demikian pulalah yang akan mereka perbuat.
(An Naml 27:34)
Penjajahan merosakkan agama islam. 2 perkara yg dibuat oleh penjajah :

– org islam hilang identiti 

– hilang konsep ketuhanan kpd Allah
Bila jatuhnya negara islam, negara barat ambik peluang menguasai negara2 islam secara menyeluruh, bermula dari abad ke 16, kejatuhan kerajaan islam turki, sehingga ke hari ini.
Org islam berpisah dgn agamanya oleh :

– pendidikan

– pengajaran
Penjajahan tanpa pertumpahan darah berlaku dengan:

1- pemikiran liberal (isu maknyah,ngo2 bukan islam, G25, dll)

2- pluralism- penyamarataan agama
Islam tidak boleh dipisahkan dgn al quran.
Agnostic – nama kumpulan yg percaya kpd Allah to tidak percaya pd agama, perlaksanaan syariat

Kesimpulannya:

– syed qutb kata, kelemahan org islam / hilangnya ruh kekuatan islam adalah kerana pertengangan dgn nafsu dan ajaran islam sebenar

– prof hamka: manusia xboleh dibebaskan selagi 3 perkara ini wujud :
1- jd hamba sesama manusia

2- selagi xbebasakan diri dari agama ciptaan sendiri

3- xbebaskan diri dari belenggu dunia

Wallahu’alam

Panduan ibadah / amalan harian pada 9 Zulhijjah (Kuliah Subuh – 11.9.16)

Penceramah : Ustaz Firdaus Muhammad Saad
Bismillah 

Selepas Allah cipta manusia, Allah ilhamkan hati2 manusia kpd 2 perkara : buat kebaikan atau perkara yg mungkar.
Menjadi taufiq dr Allah jika kita memilih perkara2 yg baik.
Hadis : seberat2 solat atas org munafiq ialah solat isyak dan solat subuh.
Hadis : Allah tuliskan utk kamu pahala utk 1 mlm penuh qiam jika solat isyak berjemaah dan esoknya solat subuh berjemaah.
Hari tarwiyah – 8 zulhijjah, pergi ke mina. Ini adalah sunnah.
Pagi 9 zulhijjah, wuquf sehingga terbenam matahari, di jabal arafat. Bila terbenam matahari, bergerak menuju ke muzdalifah, jamak ta’khir disana.
Jika Di tanah air, Nabi galakkan kita berpuasa 9 zulhijjah.

Hadis : pengampunan dosa setahun yg lepas dan setahun yg akan dtg, bg yg berpuasa 9 zulhijjah.
Panduan ibadah 9 zulhijjah:
– berpuasa sunat
– solat subuh berjemaah
– dengar tazkirah / kuliah
– solat isyrak selepas matahari terbit (dlm 15 minit selepas waktu syuruk): ganjarannya seolah2 melaksanakan haji dan umrah dgn sempurna
– solat dhuha, sekitar jam 10 pagi. Kata nabi, waktunya ketika panas pagi, bila letak anak unta diluar, dia mula terasa panas.
– baca al quran, sebanyak yg boleh. Atau setakat yg mampu. Kalau boleh target habiskan 1 juzuk, yg mudahnya juzuk amma. Paling kurang bacalah 3 qul.

Wirid – sesuatu / bacaan yg kita amalkan setiap hari. Ada byk wirid daripada nabi. 
Antara wirid yg diajar nabi, baca tahlil 100 kali pagi, 100 kali petang.

– solat zuhur berjemaah, ajak ahli keluarga bersama. Datang lebih awal, jgn lupa berwuduk di rumah. Hadis : siapa yg berwuduk dirumahnya, Allah akan kira / nilaikan setiap langkahnya. Naik kaki kita, peningkatan darjat, turun kaki kita, diampunkan dosa.
– hadiri kuliah zuhur. Jgn sampai kita terlepas azan (jawab azan), hadir solat jemaah & teruskan dgn tazkirah / kuliah zuhur.

Fadilat seorang muazzin – ganjarannya sebanyak org yg dtg ke surau / masjid sbb dgr azan. 

Jika kita jawab azan, dpt ganjaran yg sama mcm muazzin.
Hadis : Siapa yg menunjukkan kebaikan, dia akan dpt pahala yg sama.
– parking kereta elok2, jgn sampai menghalang org lain. Jika ada parking yg dekat dgn pintu masjid, parkinglah disitu, xperlu cari yg jauh2 kerana nak dpt pahala dlm melangkah ke masjid. 
Sama juga dgn org yg rumahnya dekat dgn pintu masjid, tapi dia pusing taman, utk dapatkan banyak langkah ke masjid. Bukan begitu yg agama ajar. 
Seorang muslim yg baik, dia tidak gopoh, tidak semborono.
– susun selipar elok2 sebelum masuk surau / masjid.
Masuk masjid Xperlu gopoh2. Hadis : tergesa2 itu dari syaitan.
– masuk masjid, solat sunat tahiyatul masjid. Penghormatan ke masjid, jgn duduk sebelum solat, juga jgn bercakap2 sebelum solat.
Jika dah azan, solat sunat tahiyatul masjid digantikan dgn solat sunat qobliah zuhur. Jika masuk masjid tengah azan, dgr azan sampai habis. Kemudian solat sunat qobliah zuhur, 4 rakaat 2 salam. Tiada towayat yg sahih nabi solat qobliah 4 rakaat 1 salam.
– iqamat. Bila masa yg sesuai utk kita berdiri masuk saf? Tiada ketetapan. Tapi nabi anjurkan segera utk masuk saf pertama. 
Hadis : jika mereka tahu apa yg diperuntukkan utk dia pada saf pertama, nescaya mereka akan mendatanginya. Jika xboleh berjalan, mereka akan merangkak. 
Zaman nabi, Jika ada org lain yg nak sama2 masuk saf berebut, mereka akan buat undi utk melayakkan siapa yg dpt saf pertama.
– Rapatkan saf. Saf yg tidak tapat, boleh merenggangkan hubungan. Jgn berselisih dlm saf (kedepan kebelakang), kerana hati boleh berselisih, tidak mesra.
– jangan angkat takbir mendahului imam, ia akan membatalkam solat. Pergerakan kita selepas imam. Imam dah lengkap angkat takbir, baru kita angkat takbir. Begitu juga dgn pergerakan lain.
Dulu para sahabat, tidak akan bergerak utk sujud, selagi dahi nabi tidak cecah lantai. 
– Selepas solat, berzikir. Istighfar, tahlil, ayat kursi, 3 qul, tasbih+tahmid+takbir 33 kali. Semoga diampun dosa walau sebanyak buih dilautan.
– solat sunat ba’diah 
– ziarah sahabat / saudara yg lama tak kelihatan. Ziarah org sakit. Hadis : siapa yg menziarahi sahabat atau saudaranya yg sakit, ketika itu dia berada dlm halaman syurga.
– bawa anak isteri utk beli barang, utk dibawa / beri sedekah kpd org yg memerlukan.
– boleh ziarah kubur, utk kita mengingati mati.
– selepas asar, boleh cari peluang tempat berbuka puasa. Ambil peluang taja org berbuka puasa. Jika ada org taja makan, boleh bg makan kurma. 
Sehingha menjadi Perselisihan ulama, siapa yg dpt ganjaran, org yg bagi makan kurma sebagai makanan berbuka, atau yg taja masi utk berbuka.
– masuk waktu maghrib, sebelum azan berdoalah kpd Allah agar amalan kita diterima. Lepas maghrib jgn lupa bertakbir. Takbir mutlak, ada sahabat nabi yg mulakan dari 1 zulhijjah.
– jgn sampai kita megistimewakan malam raya. Ada byk hadis palsu berkenaan amalan di malam raya. Jgn sebar hadis / apa2 yg palsu. Ancaman neraka pada siapa yg share hadis2 palsu / rekaan. Buat amalan seperti yg biasa kita buat.
– esoknya, pagi 10 zulhijjah, sebelum subuh, boleh sahur sedikit. Sunat utk puasa seketika sehingga selesai sembelihan.
– mandi sunat, pakai pakaian baru / cantik. Pergi surau masjid awl, bawa keluarga, utk solat sunat aidiladha, sekalipun ada ahli keluarga yg dtg haid.
– dlm perjalanan, sunat bertakbir. Sunat utk solat sunat aidiladha di padang.
– boleh potong kuku, rambut selepas selesai sembelih haiwan qurban.
– jika ada jemputan kenduri, boleh dtg utk memeriahkan majlis, xsemestinya kena makan.
Wallahu’alam