Tuntutan sunnah ketika keluar dan masuk rumah (Kuliah Maghrib – 24.8.16)

Penceramah : Ustaz Bashasunnahar
Bismillah
Amalan yg tidak didahului dgn niat kerana Allah, hanya akan menjadi adat.
Keluar masuk rumah – perbuatan yg selalu kita buat.
Nabi ajar kita semua aspek, sehingga masuk keluar tandas pun ada rujukan / panduan.
1- masuk dgn mendahului kaki kanan.
Nabi suka mendahului belah kanan dlm byk keadaan.

Hadis : nabi suka mendahulukan sebelah kanan ketika pakai selipar (kasut, stokin), sikat rambut, bersuci, berwuduk, mandi, dan dlm semua urusan lain yg baik.
Aisyah selalu sikat rambut nabi. Nabi sikat rambut jarang2.
Kena selalu niat keluar masuk rumah sbb ikut sunnah nabi.
Pakai selipar, kasut, stokin, seluar, baju dgn kaki / tangan kanan dahulu. 
Di negara kita, pemandu kereta sebelah kanan, tp bila masuk kereta, masuk kaki kiri dahulu, susah nak masuk belah kanan, xdpt nak ikut sunnah.
Ajar anak2 ikut sunnah nabi, dahulukan sebelah kanan. Nnt setiap kali mereka ikut sunnah, kita akan dpt pahala.
Hadis : siapa buat benda baik dan diikut oleh org lain, dia dpt pahala sbb org ikut dia, dan tidak kurang sedikitpun pahala org yg ikut.
Jgn lupa utk berzikir bila nak masuk rumah.
Antara sebab kanak2 menangis – ain (mata yg dengki), boleh berlaku pd manusia dan pada jin. 

Nabi doa pd hassan dan hussin :
أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ، مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّة
U’IIDHUKUMAA BIKALIMAATIL LAAHIT TAAMMATI MIN KULLI SYAITHOONIN WA HAAMMATIN WAMINKULLI ‘AININ LAAMMATI
“Aku memohon perlindungan dengan kalimat Allah yang sempurna untuk kalian berdua, dari gangguan setan dan binatang berbisa, dan dari pandangan mata (ain) yang membuat sakit.” (HR. Bukhari & Abu Daud )

Bila kita nak masuk rumah, ada ramai yg nak ikut masuk – jin, syaitan. Bila xberzikir, makhluk lain akan ikut masuk bersama dan akan tidur sekali.
Hadis : jika seorang masuk ke rumahnya lalu menyebut nama Allah, (bismillah), masa makan baca bismillah, syaitan berkata tiada tempat utknya bermalam dan tiada makanan utknya. Jika xsebut nama Allah ketika masuk dan ketika makan, maka ada tempat tumpangan utk syaitan dan ada makanan untuknya.
Sebut nama Allah – boleh baca bismillah,atau tasbih, tahmid, atau takbir. Tapi kalau nak makan, baca bismillah.
Doa sebelum makan – tidak thabit, sbb nabi ajar hanya baca bismillah. Tp lepas makan, ada doanya.
Selain baca bismillah, ada doa yg perlu baca bila nak masuk rumah. Doanya :
اِنّىْ اَسْأَلُكَ خَيْرَالْمَوْلِجِ وَخَيْرَالْمَخْرَجِ بِسْمِ اللهِ وَلَجْنَا وَبِسْمِ اللهِ خَرَجْنَا وَعَلَى اللهِ رَبّنَا تَوَكَّلْنَا
 Artinya :

Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu baiknya tempat masuk dan baiknya tempat keluar dengan menyebut nama Allah kami masuk, dan dengan menyebut nama Allah kami keluar dan kepada Allah Tuhan kami, kami bertawakkal.
Ucapkan salam kpd penghuni rumah.
Surah annur ayat 61 : 
‏﴿٦١﴾ لَّيْسَ عَلَى ٱلْأَعْمَىٰ حَرَجٌ وَلَا عَلَى ٱلْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى ٱلْمَرِيضِ حَرَجٌ وَلَا عَلَىٰٓ أَنفُسِكُمْ أَن تَأْكُلُوا۟ مِنۢ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ ءَابَآئِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهٰتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوٰنِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَوٰتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمٰمِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمّٰتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوٰلِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خٰلٰتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُم مَّفَاتِحَهُۥٓ أَوْ صَدِيقِكُمْ ۚ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَأْكُلُوا۟ جَمِيعًا أَوْ أَشْتَاتًا ۚ فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا۟ عَلَىٰٓ أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ ٱللَّهِ مُبٰرَكَةً طَيِّبَةً ۚ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمُ ٱلْءَايٰتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
(61) Tidak ada halangan bagi orang buta, tidak (pula) bagi orang pincang, tidak (pula) bagi orang sakit, dan tidak (pula) bagi dirimu sendiri, makan (bersama-sama mereka) dirumah kamu sendiri atau dirumah bapak-bapakmu, dirumah ibu-ibumu, dirumah saudara-saudaramu yang laki-laki, di rumah saudaramu yang perempuan, dirumah saudara bapakmu yang laki-laki, dirumah saudara bapakmu yang perempuan, dirumah saudara ibumu yang laki-laki, dirumah saudara ibumu yang perempuan, dirumah yang kamu miliki kuncinya atau dirumah kawan-kawanmu. Tidak ada halangan bagi kamu makan bersama-sama mereka atau sendirian. Maka apabila kamu memasuki (suatu rumah dari) rumah-rumah (ini) hendaklah kamu memberi salam kepada (penghuninya yang berarti memberi salam) kepada dirimu sendiri, salam yang ditetapkan dari sisi Allah, yang diberi berkat lagi baik. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayatnya(Nya) bagimu, agar kamu memahaminya.
(An Nuur 24:61)
Beri salam lain, minta izin utk masuk rumah lain.
Hadis : hendaklah minta izin 3 kali, kalau diizinkan masuk, baru masuk.
Dah izin masuk, baru bagi salam.
Lafaz Assalamualaikum & salamun alaikum

– ada sesetengah ulamak kata xbeza, xda masalah utk guna mana2 lafaz 

– ada ulamak (ibnu hajar al asqalani dlm kitab fathul bari) berpendapat, lafaz salamun alaikum utk org yg dah mati (ketika ziarah kubur)
Hadis : Pernah datang seorang lelaki kepada Rasulullah SAW lalu mengucapkan kepadanya ‘Assalaamu’alaikum’. Salamnya dijawab dan dia pun duduk, lalu Rasulullah SAW bersabda: ‘Sepuluh’. Sebentar kemudian, datang pula lelaki lain kepadanya lalu mengucapkan, ‘Assalaamu’alaikum warahmatullah’. Rasulullah SAW menjawab salamnya itu sementara dia duduk, lalu Rasulullah SAW bersabda: ‘Dua puluh’. Akhirnya, datang seorang lelaki sambil mengucapkan ‘Assalaamu’alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh’, lalu Rasullullah SAW menjawab salamnya, maka dia pun duduk. Rasulullah SAW bersabda: ‘Tiga puluh kebajikan (pahala). (HR Abu Daud dan At Tirmidzi)
Bagi salam ada pahala khas, bila bersalaman tangan ada pahala lain pula.
Doa yg tidak ditolak – doa selepas solat fardhu 5 waktu.
BerSalaman berjemaah lepas solat – bukan sunnah, nabi xpernah buat. 
Wallahu’alam

Bahaya kekufuran (Kuliah Maghrib – 22.8.16)

Penceramah : Ustaz Zainal Ariffin
Bismillah
Bahaya kekufuran
Nikmat yg Allah bg, tidak terbatas selagi kita hidup atas muka bumi.
Syarat utk mendapat pahala – beriman.
Amalan org2 yg kufur ibarat fatamorgana.
An nur ayat 39 :
‏﴿٣٩﴾ وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ أَعْمٰلُهُمْ كَسَرَابٍۭ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ ٱلظَّمْـَٔانُ مَآءً حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَهُۥ لَمْ يَجِدْهُ شَيْـًٔا وَوَجَدَ ٱللَّهَ عِندَهُۥ فَوَفَّىٰهُ حِسَابَهُۥ ۗ وَٱللَّهُ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ
(39) Dan orang-orang kafir amal-amal mereka adalah laksana fatamorgana di tanah yang datar, yang disangka air oleh orang-orang yang dahaga, tetapi bila didatanginya air itu dia tidak mendapatinya sesuatu apapun. Dan didapatinya (ketetapan) Allah disisinya, lalu Allah memberikan kepadanya perhitungan amal-amal dengan cukup dan Allah adalah sangat cepat perhitungan-Nya.
(An Nuur 24:39)

Wali Allah, takut utk mengakui dirinya sebagai wali, takut ada perasaan ujub.
Allah yg pilih kita utk jadi anak / jadi org beriman.

Allah suruh kita dgr al quran. Byk ayat dlm al quran yg tidak boleh dicapai oleh akal.
‏﴿١٧٩﴾ وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآ ۚ أُو۟لٓئِكَ كَٱلْأَنْعٰمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُو۟لٓئِكَ هُمُ ٱلْغٰفِلُونَ
(179) Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.
(Al A’raf 7:179)

Org kafir akan dihalau ke neraka berbondong2.
‏﴿٧١﴾ وَسِيقَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ إِلَىٰ جَهَنَّمَ زُمَرًا ۖ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوٰبُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَآ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَتْلُونَ عَلَيْكُمْ ءَايٰتِ رَبِّكُمْ وَيُنذِرُونَكُمْ لِقَآءَ يَوْمِكُمْ هٰذَا ۚ قَالُوا۟ بَلَىٰ وَلٰكِنْ حَقَّتْ كَلِمَةُ ٱلْعَذَابِ عَلَى ٱلْكٰفِرِينَ
(71) Orang-orang kafir dibawa ke neraka Jahannam berombong-rombongan. Sehingga apabila mereka sampai ke neraka itu dibukakanlah pintu-pintunya dan berkatalah kepada mereka penjaga-penjaganya: “Apakah belum pernah datang kepadamu rasul-rasul di antaramu yang membacakan kepadamu ayat-ayat Tuhanmu dan memperingatkan kepadamu akan pertemuan dengan hari ini?” Mereka menjawab: “Benar (telah datang)”. Tetapi telah pasti berlaku ketetapan azab terhadap orang-orang yang kafir.
(Az Zumar 39:71)
Ini cerita yg akan berlaku di akhirat kelak.
Rasul pernah datang kpd kamu dari jenis kamu – manusia, bukan malaikat. Dia seperti kita. Rujuk ayat dibawah :
‏﴿١١٠﴾ قُلْ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلٰهُكُمْ إِلٰهٌ وٰحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُوا۟ لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صٰلِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦٓ أَحَدًۢا
(110) Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: “Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa”. Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya”.
(Al Kahfi 18:110)

Rujuk surah yasin 

– tentang org yg lupa akan kejadiannya 
‏﴿٧٧﴾ أَوَلَمْ يَرَ ٱلْإِنسٰنُ أَنَّا خَلَقْنٰهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ
(77) Dan apakah manusia tidak memperhatikan bahwa Kami menciptakannya dari setitik air (mani), maka tiba-tiba ia menjadi penantang yang nyata!
(Yaa Siin 36:77)
‏﴿٧٨﴾ وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِىَ خَلْقَهُۥ ۖ قَالَ مَن يُحْىِ ٱلْعِظٰمَ وَهِىَ رَمِيمٌ
(78) Dan ia membuat perumpamaan bagi Kami; dan dia lupa kepada kejadiannya; ia berkata: “Siapakah yang dapat menghidupkan tulang belulang, yang telah hancur luluh?”
(Yaa Siin 36:78)

Tak boleh buat andaian dgn akal, dimana kedudukan kita sebelum ke alam rahim.
Nabi dituduh mencipta al quran, walhal dirinya tidak boleh membaca.
Melalui kajian2 sains, byk kebenaran yg terbukti dari al quran.
Al quran dah bgtau awal2, balasan kalau kita xambil peduli tentang hari pembalasan.
Allah syg org beriman – patuh kpd Allah, xmau mati dlm keadaan tidak patuh kpdNya : 
‏﴿١٠٢﴾ يٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ
(102) Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
(Ali Imran 3:102)

Penyesalan org2 kufur :
Al ahzab ayat 66 :
‏﴿٦٦﴾ يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِى ٱلنَّارِ يَقُولُونَ يٰلَيْتَنَآ أَطَعْنَا ٱللَّهَ وَأَطَعْنَا ٱلرَّسُولَا۠
(66) Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikan dalam neraka, mereka berkata: “Alangkah baiknya, andaikata kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul”.
(Al Ahzab 33:66)
Kata2 diatas diucapkan dlm neraka, sesalan org2 yg kufur.
Kalau kat dunia, yg biasa kita tgk dibolak balikkan ialah ayam golek, sate – supaya dibakar dgn rata.
Jika kenal Allah dan rasul, akan jadir rasa taat kpd Allah dan rasul.
‏﴿٦٧﴾ وَقَالُوا۟ رَبَّنَآ إِنَّآ أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَآءَنَا فَأَضَلُّونَا ٱلسَّبِيلَا۠
(67) Dan mereka berkata: “Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mentaati pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan (yang benar).
(Al Ahzab 33:67)
Tidak ada ketaatan kpd makhluk dlm arahan / suruhan utk mendusta pencipta / syirik.
Taat kpd pemimpin ada syarat :

– selagi tidak bercanggah dgn ajaran Allah dan rasul
Taat kpd Allah dan rasul – tiada syarat. Semua yg disampaikan oleh rasul ialah wahyu, bukan dari dirinya sendiri.
Kalau ibu bapa perintah mensyirikkan Allah, jangan ikuti.
‏﴿٦٨﴾ رَبَّنَآ ءَاتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ ٱلْعَذَابِ وَٱلْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا
(68) Ya Tuhan kami, timpakanlah kepada mereka azab dua kali lipat dan kutuklah mereka dengan kutukan yang besar”.
(Al Ahzab 33:68)
Mereka minta Allah azabkan pemimpin mereka sebanyak 2 kali ganda 
Allah respon pd mereka :
‏﴿١٠٣﴾ وَمَنْ خَفَّتْ مَوٰزِينُهُۥ فَأُو۟لٓئِكَ ٱلَّذِينَ خَسِرُوٓا۟ أَنفُسَهُمْ فِى جَهَنَّمَ خٰلِدُونَ
(103) Dan barangsiapa yang ringan timbangannya, maka mereka itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, mereka kekal di dalam neraka Jahannam.
(Al Mu’minun 23:103)
‏﴿١٠٤﴾ تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ ٱلنَّارُ وَهُمْ فِيهَا كٰلِحُونَ
(104) Muka mereka dibakar api neraka, dan mereka di dalam neraka itu dalam keadaan cacat.
(Al Mu’minun 23:104)
‏﴿١٠٥﴾ أَلَمْ تَكُنْ ءَايٰتِى تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فَكُنتُم بِهَا تُكَذِّبُونَ
(105) Bukankah ayat-ayat-Ku telah dibacakan kepadamu sekalian, tetapi kamu selalu mendustakannya?
(Al Mu’minun 23:105)
‏﴿١٠٦﴾ قَالُوا۟ رَبَّنَا غَلَبَتْ عَلَيْنَا شِقْوَتُنَا وَكُنَّا قَوْمًا ضَآلِّينَ
(106) Mereka berkata: “Ya Tuhan kami, kami telah dikuasai oleh kejahatan kami, dan adalah kami orang-orang yang sesat.
(Al Mu’minun 23:106)
‏﴿١٠٧﴾ رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا مِنْهَا فَإِنْ عُدْنَا فَإِنَّا ظٰلِمُونَ
(107) Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami daripadanya (dan kembalikanlah kami ke dunia), maka jika kami kembali (juga kepada kekafiran), sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim”.
(Al Mu’minun 23:107)

Surah al ankabut ayat terakhir :
‏﴿٦٩﴾ وَٱلَّذِينَ جٰهَدُوا۟ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلْمُحْسِنِينَ
(69) Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.
(Al ‘Ankabut 29:69)

Kita kena buat kerja kita – patuh pd arahan Allah, cari redha Allah. Kena sungguh2 utk dpt petunjuk Allah.
Kerja Allah – bg hidayah, kita jgn masuk campur. Allah akan tunjukkan siapa? Bila? Bagaimana? – kita jgn masuk campur.
Jika kita bersungguh2, Allah tidak akan biarkan kita.
Wallahu’alam

Al khauf (takut) (Kuliah Maghrib – 21.8.16)

Penceramah : Ustaz Muhaimin Sahar
Bismillah
Sambungan : Al khaufu – sifat hati, takut kpd Allah.
Allah menyatakan dlm al quran tentang perlukan sikap al khauf. 
‏﴿٤٤﴾ إِنَّآ أَنزَلْنَا ٱلتَّوْرَىٰةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ ۚ يَحْكُمُ بِهَا ٱلنَّبِيُّونَ ٱلَّذِينَ أَسْلَمُوا۟ لِلَّذِينَ هَادُوا۟ وَٱلرَّبّٰنِيُّونَ وَٱلْأَحْبَارُ بِمَا ٱسْتُحْفِظُوا۟ مِن كِتٰبِ ٱللَّهِ وَكَانُوا۟ عَلَيْهِ شُهَدَآءَ ۚ فَلَا تَخْشَوُا۟ ٱلنَّاسَ وَٱخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا۟ بِـَٔايٰتِى ثَمَنًا قَلِيلًا ۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأُو۟لٓئِكَ هُمُ ٱلْكٰفِرُونَ
(44) Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan Kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. Karena itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. Dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.
(Al Maidah 5:44)

Sifat yg sgt memberi manfaat kpd hati org yg beriman. Ia satu kefardhuan, utk mengingatkan diri kita kpd amalan2 hati.
Bertawakkal kpd Allah. Kalau bertawakkal kpd selain Allah – syirik.
Maksiat kpd hati wajib ditinggalkan – ujub, riak
Jika seseorang lupa kpd Allah, kpd akhirat, siksa kubur, mala takut itu akan hilang. Jika ingat kpd semua itu, maka akan wujud rasa takut.
Ziarah kubur itu penting – mengingatkan kita kpd kematian. Ziarah org sakit pun sama.
Manusia mudah lupa bila berada dlm kenikmatan.
Al khauf ada tingkatannya :

1- takut yg minima, yg hadir dlm hati dan perasaan. Contohnya hati tersentuh dengar ayat quran, bila lihat azab. Tapi Bila benda tu hilang, hilang rasa takut. Ini tidak cukup. Kebanyakan manusia ada perasaan takut minima ini, bila hilang azab, hilang rasa takut. Perasaan takut ini tidak menghalangnya dari dosa dan maksiat.
2- takut yg sederhana – takut kpd siksa Allah, kemurkaan Allah. Takut kpd larangan Allah. Bila takut ini kuat sedikit, akan capai tahap warak. Lebih berhati2, meninggalkan perkara makruh & syubhah kerana khuatir terjerumus dlm perkara yg haram. Org yg warak, dia berpada2 juga dlm perkara yg harus – makan, tidur, dll.
Contohnya: Pengembala kambing yg berhati2, dia tidak akan bawa kambing berhampiran sempadan tanah org lain.
Org yg takut sgt pd Allah, pd kadar yg munasabah, akan membawa kpd taqwa, warak. Tapi jika melebih2, boleh menjadi putus asa kpd rahmat Allah, boleh jd gila jika khauf ini tidak dijaga.
Nabi byk cerita pd sahabat kisah2 yg mengimbangi rasa takut. Contoh kisah pemuda yg pernah membunuh 99+1 orang, tp akhirnya masuk syurga setelah bertaubat, Allah ampunkan dia walaupun dosanya terlalu banyak.
Contoh : bila nak didik anak dgn rotan, kalau rotan kecik, anak xtakut, dan xsakit. Kalau rotan besar, boleh mencederakan, membunuh. Jadi, kena bersesuaian, sederhana.
Takut ini bukan tujuan. Dia asbab. Dlm syurga xperlu rasa takut, berlainan dgn sifat cinta pd Allah. Dlm quran :

‏﴿٦٢﴾ أَلَآ إِنَّ أَوْلِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
(62) Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.
(Yunus 10:62)

3- takut pd sifat sesuatu benda / perkara – contohnya takut pd api sbb panas, takut pd arus deras kerana boleh lemas.
Takut buat maksiat sbb takut kpd api neraka yg panas.
Buat maksiat itu mmg ada keseronokan, tp bila ingat pd Allah & azab yg bakal menimpa, jd takut utk buat maksiat.
Contoh : seorang rakyat yg memerangi raja, boleh dihukum gantung. Sebelum jatuh hukum, hati rasa berdebar utk dgr hukuman. Ketakutannya ada kaitan dengan jenayah yg dia buat.
Muhasabah dgn teliti itu penting, mungkin kita rasa kita xberdosa atas sesuatu perbuatan.
Tujuan sifat khauf – hilangkan rasa seronok kpd dosa dan maksiat.
Kenapa para nabi, rasul, wali juga takut pd Allah sedangkan mereka tidak buat maksiat? Sebab mereka kenal akan Allah, sifat Allah, perbuatan Allah.
Org yg berilmu takut akan Allah.
Hadis : kata nabi, aku org yg paling taqwa pd Allah dan paling takut pd Allah.
Abu bakar pernah berkata : aku rasa aku lebih sanggup jd rumput yg dimakan haiwan dan kemudian jadi najis. – walaupun telah dijanjikan syurga untuknya.
Adakah kita takut pd singa? Ya, kita takut pd singa sebab sifatnya, yg boleh memakan kita.
Ada org yg kerja di zoo 20 tahun jaga singa, pun kena baham juga, kerana haiwan ini kalau dia nak buat, dia akan buat.
Kita xboleh nak Allah ikut kehendak kita, tp kita yg kena ikut kehendak Allah.
Allah boleh bg hidayah pd siapa yg Dia mahu dan boleh sesatkan siapa yg Dia mahu.
Kita xtau apa penghujung hidup kita, jadi kita jgn ego, riak, sombong.
Ada org alim yg takut dgn apa yg telah ditentukan Allah, bukan takut dgn apa yg akan berlaku.
Takut kerana dosa dan maksiat – org soleh, yg biasa
Takut kerana kenal sifat Allah – nabi, rasul, org soleh, tabiin
Di dunia, akibat kpd dosa, takut digantikan nikmat dgn azab – bala bencana, kemarau, tanah xsubur, dll. Di akhirat, azab neraka.
Akibat kpd dosa – su’ul khotimah. Takut amal kita tidak diterima Allah.
Kat dunia pun ada reject shop – pakaian2 yg xcapai standard. Amal pun begitu juga, kalau xsampai standard, Allah xterima, jadi sia2. 
Kalau manusia dan jin semuanya buat dosa, tidak akan mengurangkan sedikit pun kuasa Allah. Allah Maha Kaya.
Jadi, dlm buat ibadah, kena tawadduk, rendah diri. Buat amal bukan sekadar sbb perintah, tapi juga nak Allah terima. Kena concern penerimaan Allah, bukan sekadar cukup syarat selesaikan perintah. Syaratnya kena ikhlas dan mengikut cara nabi.
Org beriman takut hilangnya kemanisan dlm beribadah, takut hilang keseronokan beribadah, bermunajat. Takut hidup xberkat, keluarga xdirahmati. Takut doa xdimakbulkan, takut tidak dibangkitkan dgn org beramal soleh, takut buku amalan diterima di tangan kiri.
Berpegang teguh dgn tali Allah – islam

Berpegang teguh kpd Allah – tawakkal
‏﴿١٠٣﴾ وَٱعْتَصِمُوا۟ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا۟ ۚ وَٱذْكُرُوا۟ نِعْمَتَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِۦٓ إِخْوٰنًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمْ ءَايٰتِهِۦ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
(103) Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.
(Ali Imran 3:103)
‏﴿٧٨﴾ وَجٰهِدُوا۟ فِى ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦ ۚ هُوَ ٱجْتَبَىٰكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِى ٱلدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرٰهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّىٰكُمُ ٱلْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِى هٰذَا لِيَكُونَ ٱلرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا۟ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ ۚ فَأَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱعْتَصِمُوا۟ بِٱللَّهِ هُوَ مَوْلَىٰكُمْ ۖ فَنِعْمَ ٱلْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ ٱلنَّصِيرُ
(78) Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penolong.
(Al Hajj 22:78)

Wallahu’alam

Sambungan – bab ayat2 haji (Kuliah Subuh – 20.8.16)

Penceramah : Ustaz Ahmad Husni
Bismillah
Sambungan – bab ayat2 haji atas ayat : Sempurnakan haji dan umrah kerana Allah.
Dlm bab haji, dipecahkan kpd 3 jenis :

– hj ifrad – lama dlm ihram

– hj tamattuk

– hj qiran – hj yg nabi buat
Yg afdhal ialah hj yg diterima Allah, tidak kisah mana2 antara 3 diatas.
Hari haji 8-13 zulhijjah, dlm seminggu shj, itulah kemuncak haji.
Untuk menentukan mcmana haji nak dilaksanakan, bergantung pd sistem pengurusan bagaimana nak beribadah, sehingga ia menjadi ibadah yg sempurna kerana Allah.
Surah al baqarah:
‏﴿١٩٦﴾ وَأَتِمُّوا۟ ٱلْحَجَّ وَٱلْعُمْرَةَ لِلَّهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا ٱسْتَيْسَرَ مِنَ ٱلْهَدْىِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا۟ رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ ٱلْهَدْىُ مَحِلَّهُۥ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِۦٓ أَذًى مِّن رَّأْسِهِۦ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَآ أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِٱلْعُمْرَةِ إِلَى ٱلْحَجِّ فَمَا ٱسْتَيْسَرَ مِنَ ٱلْهَدْىِ ۚ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلٰثَةِ أَيَّامٍ فِى ٱلْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ ۗ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ۗ ذٰلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُۥ حَاضِرِى ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ
(196) Dan sempurnakanlah ibadah haji dan ‘umrah karena Allah. Jika kamu terkepung (terhalang oleh musuh atau karena sakit), maka (sembelihlah) korban yang mudah didapat, dan jangan kamu mencukur kepalamu, sebelum korban sampai di tempat penyembelihannya. Jika ada di antaramu yang sakit atau ada gangguan di kepalanya (lalu ia bercukur), maka wajiblah atasnya berfid-yah, yaitu: berpuasa atau bersedekah atau berkorban. Apabila kamu telah (merasa) aman, maka bagi siapa yang ingin mengerjakan ‘umrah sebelum haji (di dalam bulan haji), (wajiblah ia menyembelih) korban yang mudah didapat. Tetapi jika ia tidak menemukan (binatang korban atau tidak mampu), maka wajib berpuasa tiga hari dalam masa haji dan tujuh hari (lagi) apabila kamu telah pulang kembali. Itulah sepuluh (hari) yang sempurna. Demikian itu (kewajiban membayar fidyah) bagi orang-orang yang keluarganya tidak berada (di sekitar) Masjidil Haram (orang-orang yang bukan penduduk kota Mekah). Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah sangat keras siksaan-Nya.
(Al Baqarah 2:196)

Jika seseorang terhalang utk buat haji sbb ada musuh, atau sakit, dan ingin utk bebaskan dirinya dari ibadah tersebut, maka hendaklah dia sembelih unta, lembu atau kambing. 
Allah melarang kita melakukan tahallu / cukur kepala sblm sampai haiwan qurban itu ke tempat sembelihan. Org yg sakit atau perkara yg sakit di kepalanya, boleh bercukur dan byr fidyah. Boleh pilih puasa 3 hari, sembelih kambing atau bg mkn kpd 6 org miskin.
Siapa yg buat umrah pd waktu haji, kena byr dam, sembelih kambing tanda kesyukuran kpd Allah.
Siapa yg xboleh bawa binatang sembelihan, kena puasa 10 hari. 3 hari dlm keadaan berihram, 7 hari bila sudah balik.
Kena pisahkan dirinya dari kebiasaan, contohnya bersama dgn isteri. Meninggalkan maksiat, perbalahan, pertikaman lidah, kerana perbuatan ini boleh merosakkan haji. – Kena diam utk Allah
Boleh ambil manfaat dunia ketika haji – contohnya berniaga. Hasil usaha atas perniagaan adalah satu kelebihan kpd jemaah haji. Tiada larangan utk mencari manfaat duniawi ketika buat haji.
Bila pulang dari arafat, hendaklah byk mengingati Allah.
Antara tanda haji mabrur:

– bila balik, tgk dia kuat berzikir atau tidak. Jika Habis haji dia ingat Allah lebih byk, insyaAllah haji mabrur.
Waktu jahiliah, org arab berdiri dan berbangga2 dgn apa yg dibuat bapa mereka – sediakan bekalan haji, provide service itu dan ini. Mereka bangga bila dpt projek menyantuni jemaah haji.
Apakah hubungan ayat haji dan ayat puasa yg lalu?

Bulan haji dtg terus selepas bulan puasa.
Antara sebab turunnya ayat ini :

Hadis : seorang sahabat dibawa bertemu dgn nabi, ada sesuatu di muka / kepalanha yg menghalangnha utk bercukur. Nabi tanya ada kambing? Tak. Maka kamu berpuasalah 3 hari atau bg makan pd 6 org miskin
‏﴿١٩٧﴾ ٱلْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومٰتٌ ۚ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ ٱلْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِى ٱلْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا۟ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ ٱللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا۟ فَإِنَّ خَيْرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقْوَىٰ ۚ وَٱتَّقُونِ يٓأُو۟لِى ٱلْأَلْبٰبِ
(197) (Musim) haji adalah beberapa bulan yang dimaklumi, barangsiapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu akan mengerjakan haji, maka tidak boleh rafats, berbuat fasik dan berbantah-bantahan di dalam masa mengerjakan haji. Dan apa yang kamu kerjakan berupa kebaikan, niscaya Allah mengetahuinya. Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepada-Ku hai orang-orang yang berakal.
(Al Baqarah 2:197)

Sebab nuzul Ayat seterusnya, ada org pergi haji dgn tangan kosong. Mereka bertawakkal, dan meminta pd org lain di pertengahan jalan. – pergi haji kena bawak bekal, kena ada persediaan.
‏﴿١٩٨﴾ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُوا۟ فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ ۚ فَإِذَآ أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفٰتٍ فَٱذْكُرُوا۟ ٱللَّهَ عِندَ ٱلْمَشْعَرِ ٱلْحَرَامِ ۖ وَٱذْكُرُوهُ كَمَا هَدَىٰكُمْ وَإِن كُنتُم مِّن قَبْلِهِۦ لَمِنَ ٱلضَّآلِّينَ
(198) Tidak ada dosa bagimu untuk mencari karunia (rezeki hasil perniagaan) dari Tuhanmu. Maka apabila kamu telah bertolak dari ‘Arafat, berdzikirlah kepada Allah di Masy’arilharam. Dan berdzikirlah (dengan menyebut) Allah sebagaimana yang ditunjukkan-Nya kepadamu; dan sesungguhnya kamu sebelum itu benar-benar termasuk orang-orang yang sesat.
(Al Baqarah 2:198)
‏﴿١٩٩﴾ ثُمَّ أَفِيضُوا۟ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ ٱلنَّاسُ وَٱسْتَغْفِرُوا۟ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
(199) Kemudian bertolaklah kamu dari tempat bertolaknya orang-orang banyak (‘Arafah) dan mohonlah ampun kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
(Al Baqarah 2:199)

Waktu org quraisy dulu, mereka wukuf di muzdalifah, bukan di arafah. – yg sebetuknya wukuf di arafah, bermalam di muzdalifah

Bila lalu tempat yg pernah dijatuhkan bala, azab, bersegeralah melepasi tempat itu. – jangan lengah2 duduk lama disitu

Wallahu’alam

Sirah Nabi (Tazkirah Jumaat – 19.8.16)

Penceramah : Ustaz Dr Rashidy Jamil (penolong Mufti Wilayah Persekutuan)

Bismillah
Arab jahiliah :

Ada 365 berhala, 1 berhala mewakili 1 kabilah.

Setiap kabilah ada bela seekor kijang yg digunakan utk buat keputusan. Jika dilepaskan, ia ke kanan, maka nasib baik. Jika kekiri, bakal dpt nasib buruk & kijang ini akan dikurung selama setahun.
Nasab arab jahiliah : ada 4 sistem :

1- dpt keturunan, dan kembang biak dgn berkahwin.

2- suami beri izin pd isteri utk meniduri mana2 lelaki yg dia suka.

3- 10 org lelaki dan kebawah, menuduri seorang perempuan. Bila dpt anak, petemuutu bebas nak binkan kpd mana2 lelaki.

4- 10 org lelaki dan keatas, meniduri seorang perempuan dgn bayar duit. Bila dpt anak, bebas utk nasabkan anak dgn mana2 lelaki yg menidurinya.
Nasab mereka bercampur2, sama mcm haiwan. Yg beza hanya bentuk shj. 
Seorang yg berhutang pd zaman jahiliah, xmampu utk byr hutang kerana riba yg terlalu tinggi, hingga terpaksa menawarkan anak isteri sebagai pembayar hutang.
Bab : Kelahiran nabi muhammad.
Ulamak sirah tidak bersepakat, bilakah sebenarnya nabi dilahirkan. Ada yg kata 2 rabiulawal, ada yg kata 8, 9, 10 rabiulawal. Yg paling masyhur, 12 rabiulawal.

Hikmah kenapa ada perbezaan pendapat tarikh lahir nabi :

– supaya kita rasa diri kita jahil

– betapa gigihnya ulamak buat research 
Tapi mereka sepakat hari nabi lahir hari isnin, lepas subuh, tahun gajah.
Kelahiran nabi bertepatan selepas 25 tahun, 1 banjir besar di negara arab, sehingga menenggelamkan kaabah. Kaabah dibina kali kedua pd usia nabi 35 tahun. 
Juga bertepatan selepas 50 atau 55 hari, serangan tentera bergajah dari yaman, tentera abrahah. Mereka dimusnahkan oleh tebtera Allah iaitu burung ababil.
Burung ababil – burung layang2, kecil shj. 
Burung2 ini menghujani batu2 dari dasar neraka, memusnahkan tentera abrahah, tp abrahah selamat sampai di yaman, tapi akhirnya mati, dadanya terbelah. Ada juga tentera yg mati di pertengahan jalan.
Nabi keluar dari rahim ibunya :

– dlm keadaan bersujud kpd Allah,

– telah tanggal tali pusat 

– siap dikhatankan (riwayat xberapa dipersetujui), kerana ada pendapat lain mengatakan nabi dikhatankan oleh datuknya abdul mutalib, ketika umur nabi 7 hari, mengikut adat org arab.
Org arab & org yahudi khatankan anaknya 2 minggu kebawah.
Wallahu’alam

Kisah Nabi Ibrahim (Kuliah Maghrib – 18.8.16)

Penceramah : Ustaz Mohd Shahrizan Mohd Sabri
Bismillah
Tanda Allah nak kita jd baik – Allah bg kefahaman agama, permudahkan jln kita menuntut ilmu.
Nabi ibrahim a.s merupakan hamba Allah yg dinaqalkan dlm quran, yg berjaya melepasi ujian2 yg hebat.
Al baqarah ayat 258 :
‏﴿٢٥٨﴾ أَلَمْ تَرَ إِلَى ٱلَّذِى حَآجَّ إِبْرٰهِۦمَ فِى رَبِّهِۦٓ أَنْ ءَاتَىٰهُ ٱللَّهُ ٱلْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرٰهِۦمُ رَبِّىَ ٱلَّذِى يُحْىِۦ وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا۠ أُحْىِۦ وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرٰهِۦمُ فَإِنَّ ٱللَّهَ يَأْتِى بِٱلشَّمْسِ مِنَ ٱلْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ ٱلْمَغْرِبِ فَبُهِتَ ٱلَّذِى كَفَرَ ۗ وَٱللَّهُ لَا يَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلظّٰلِمِينَ
(258) Apakah kamu tidak memperhatikan orang yang mendebat Ibrahim tentang Tuhannya (Allah) karena Allah telah memberikan kepada orang itu pemerintahan (kekuasaan). Ketika Ibrahim mengatakan: “Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan mematikan,” orang itu berkata: “Saya dapat menghidupkan dan mematikan”. Ibrahim berkata: “Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka terbitkanlah dia dari barat,” lalu terdiamlah orang kafir itu; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
(Al Baqarah 2:258)

Dlm kitab qasasul anbia, satu hari namrud seorang raja di kota babylon, dia bentangkan belanjawan. Ada 1 point, sumbangan kpd rakyat. Ketika rakyat beratur ambik sumbangan, nabi ibrahim juga beratur. Sorg2 masuk istana ambik bantuan, dapat duit teus balik. Bila tiba turn nabi ibrahim, terus dia tegur namrud. Katanya : wahai namrud, tuhan aku ni boleh hidupkan dan mematikan.
Namrud yg sombong berkata : aku ni boleh juga menghidupkan dan mematikan org. Nabi ibrahim suruh namrud buktikan. Lalu namrud panggil 2 hamba, dan salah seorang diarahkan dibunuh, seorang lg dibiarkan. Lalu katanya : ini aku boleh hidupkan seseorang dan matikan seseorang.
Kata nabi ibrahim : sesungguhnya Allah mendatangkan matahari dari timur.
Mcmana namrud nak lawan? Namrud tercengang, lalu halau nabi ibrahim. Nabi ibrahim balik dgn membawa bekal yg kosong, sepatutnya berisi dgn bantuan yg diberi namrud.
Nabi ibrahim letak pasir dlm bekas. Bila sampai depan rmh, dia letakkan bekas diluar rmh. Takkan nak bawa balik pasir? Lalu dia pergi mencari kerja, tapi tiada siapapun yg nak bg kerja.
Bila balik rmh, isterinya sarah telah masak lauk. Lalu ditanya mana dpt makanan? Sarah berkata, dia dpt dari bekas yg diletakkan nabi ibrahim di luar rumah td. Allah membantu nabi ibrahim. 
وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (2) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْعَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا(
Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar.”

“Dan memberinya rejeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (QS. Ath Tholaq: 2-3)
Satu hari namrud buat pesta. Ketika nabi ibrahim diperintahkan namrud utk hadir, dan seluruh penduduk babylon utk dtg.
Dlm surah al anbia :
Pesuruh namrud (SB) pergi cari setiap pelosok babylon. Tiba di rumah nabi ibrahim, mereka ketuk pintu rmh. Nabi ibrahim keluar, dia bgtau dia sakit, xdpt pergi pesta. SB lepaskan ibrahim. Lalu nabi ibrahim plan utk pergi percahkan berhala2. Dia memecahkan berhala2, tp ditinggalkan berhala besar. Diletakkan tukul yg digunakannya di tangan patutng besar.
Keesokan harinya, penduduk babylon pergi sembanyang, terkejut dgn kejadian berhala yg dipecahkan. Setelah diselidik, bamrud dpt tahu nabi ibrahim yg pecahkan berhala2 itu.
Namrud tanya siapa punya angkara?

Nabi Ibrahim jawab : kau tgklah sendiri dimana tukul itu, pada tangan berhala besar. Maka berhala besar itulah yg memecahkan berhala2 lain.
Namrud kata xmasuk akal, berhala itu batu, buta, kaku, xboleh buat apa2, mana mungkin dia yg pecahkan berhala lain.
Nabi ibrahim jawab : dah tahu xboleh gerak, xboleh bercakap, xboleh bg apa2, buat apa kamu sembah?

Terdiamlah namrud dan penduduk babylon.
Namrud main jahat, rancang utk bunuh nabi ibrahim. Seorang lelaki nama hazan bg cadangan buat lastik (janib) besar utk campak nabi ibrahim kedalam api. Namrud seru penduduk babylon utk bawa sebatang kayu, utk menyalakan api bg membakar nabi ibrahim. Dikatakan api itu dihidupkan selama 3 hari 3 malam. Nabi ibrahim dibogelkan, diikat pd janib,
Nabi Ibrahim baca doa :
حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
Cukuplah Allah sebagai wakil dalam hidup.
Walaupun sblm itu malaikat tawar mcm2, utk bantunya.
Ada riwayat mengatakan, ada cicak yg meniup2 api supaya lebih besar, marak. – Cicak sunat dibunuh.
Allah perintahkan api supaya jadi sejuk.
قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ
Kami berfirman: “Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim”. (QS. Al Anbiyaa’ : 69)
Ada ulamak kata 30 hari nabi ibrahim dibakar, ada yg kata 40 hari.
Bila api terpadam, hanya tali yg mengikatinya yg terbakar, diri nabi ibrahim tidak terjejas. 
Namrud terkejut nabi ibrahim tidak terbakar, Lalu nabi ibrahim dan sarah dihalau ke palastin.
Namrud mengumpulkan bala tentera utk bunuh nabi ibrahim. Allah hantar tenteranya, nyamuk utk lawan namrud.
 Jumlahnya sgt byk, sehingga gelap gelita seperi malam.

 

Allah hantar see kor nyamuk masuk ke dlm otak namrud. Ada yg kata 400 tahun, ada kata 1 bulan, ada kata 3 hari.
Bila nyamuk ni dlm kepalanya, namrud suruh pengawalnya memukul kepalanya.
Dlm perjalanan ke palestin, ada seorang pemerintah / raja sebuah negeri, yg berperangai pelik, suka pada isteri orang / gila seks.
Raja ini perintah sarah dan nabi ibrahim utk dtg mengadap. Nabi ibrahim pesan pd sarah, bila ditanya oleh raja apa hubungan kamu dgn aku, bgtau hubungan saudara.
Raja itu tanya nama, tanya hubungan dgn nabi ibrahim. Raja kata muka sarah tiada iras2 nabi ibrahim. Nafsunya membuak2, lalu menerkam sarah. Lalu sarah baca doa :
Ya Allah, sesungguhnya aku beriman padamu, dan beriman pd rasulmu, dan memelihara kemaluanku kecuali kpd suamiku, jgn biarkan org kafir ini menyentuhku ya Allah.
Dgn kuasa Allah, ada suatu kuasa dtg mencekik raja itu hingga terjuntai2, sehingga hampir mati. Sarah doa : ya Allah, hanya aku dgn raja dlm bilik inj. Kalau dia mati, org kata aku yg bunuhnya.
Kemudian raja td terlepas dari dicekik, dia menerkam Sarah semula. Sarah berdoa sekali lg doa yg sama.

Kali kedua raja dicekik mcm tadi, dan sarah doa sekali lg. Raja td jatuh dan kali ketiga terkam sarah lagi. Sarah doa kali ketiga kpd Allah agar tidak disentuh raja itu. Raja dicekik sekali lg dan dilepaskan lg. Selepas 3 kali baru insaf, dia suruh pengawalnya bawak sarah keluar.
Raja hadiahkan hajar kpd sarah, hajar pekerja istana raja. Lalu nabi ibrahim meneruskan perjalanan ke palestin bersama sarah dan hajar.
Satah seorang yg mandul, xdpt melahirkan zuriat. Sarah tawar kpd nabi ibrahim utk kahwini hajar, lalu lahirlah nabi ismail hasil perkahwinan mereka. Beberapa tahun kemudian, sarah melahirkan nabi ishak.
Satu ketika, sarah jadi cemburu kpd hajar. Sarah bersumpah akan potong sebahagian tubuh hajar bila bertemu hajar. Lalu dipotong pd 3 bahagian :
2 tindik di telinga (kiri dan kanan), dan khitan. Hajar menjadi wanita pertama di khitan & tindik telinga.
Sampai satu tahap, hajar dihalau sarah. Turun perintah supaya hajar berhijrah ke kota mekah. Lalu nabi Ibrahim berjalan dari palestin ke mekah bersama hajar dan ismail naik unta lebih sebulan perjalanan. Dia membawa 2 bekal, iaitu air dan tamar.
Dlm perjalanan ke mekah, hajar tidak tanya pun kemana mereka akan pergi. Bila sampai di kota mekah, nabi ismail kecik lg. Nabi ibrahim tinggalkan hajar dan ismail tanpa kata apa2, kerana itu arahan Allah. Kota mekah waktu itu kering gersang.
Hajar dan ismail ditinggalkan, ibrahim berpaling dan terus tinggalkan mereka. Hajar tanya berkali2 : nak pergi mana tu? Kenapa tinggal kami disini?
Hingga sayup jauh… Kata hajar, adakah ini perintah Allah? Lalu nabi ibrahim kata, ya. Hajar kata : sesungguhnya Allah tak sia2kan kami.
Sampailah jarak yg tidak kelihatan, nabi ibrahim berdoa :
Surah ibrahim ayat 37 : 
‏﴿٣٧﴾ رَّبَّنَآ إِنِّىٓ أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِى بِوَادٍ غَيْرِ ذِى زَرْعٍ عِندَ بَيْتِكَ ٱلْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ فَٱجْعَلْ أَفْـِٔدَةً مِّنَ ٱلنَّاسِ تَهْوِىٓ إِلَيْهِمْ وَٱرْزُقْهُم مِّنَ ٱلثَّمَرٰتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ
(37) Ya Tuhan kami, sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah Engkau (Baitullah) yang dihormati, ya Tuhan kami (yang demikian itu) agar mereka mendirikan shalat, maka jadikanlah hati sebagian manusia cenderung kepada mereka dan beri rezekilah mereka dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur.
(Ibrahim 14:37)

Ulamak cerita, nabi ismail baby, kuat menyusu, sampai kering susu hajar. Bekal yg dibawa habis. Hajat jadi panik. Hajar ulang alik safa ke marwah 7 kali, utk cari air dan memanggil2
Diringkaskan cerita, Malaikat menyahut… Lalu Allah dikeluarkan air zam2.
Burung2 mengelilingi kawasan yg ada keluar air zam2. Ada kabilah yg melihat burung ini dan menuju ke kawasan air zam2, dari situ bermulalah wijudnya perkampungan.
Sampai satu ketika, hajar meninggal, nabi ibrahim diarah utk bertemu nabi ismail. Nabi ismail telah berkahwin. Bila sampai di rumah, ada isteri nabi ismail, nabi ismail tiada. Bila ditanya bagaimana keadaan kami, kata isteri nabi ismail hidup mereka susah. Lalu nabi ibrahim pesan: 

– sampaikan salam pd nabi ismail

– tukar ambang pintu
Maksudnya nabi ibrahim suruh nabi ismail ceraikan isterinya.
Nabi Ismail kahwin sekali lg.. Kali kedua nabi ibrahim ziarah nabi ismail, nabi ismail tiada. Bila ditanya kpd isterinya bagaimana keadaan mereka, jawbanya baik2 saja. Lalu nabi ibrahim pesan :
– sampaikan salam pd nabi ismail

– kukuhkan ambang pintu
Maksudnya kukuhkan hubungan dgn isterinya.
Ketika umur nabi ibrahim 90 tahun, turun perintah utk berkhatan. Tanpa lengah, nabi ibrahim terus khatan sendiri dgn kapak / senjata tajamnya. Dia berbuat secepatnya kerana xmahu tangguh perintah Allah. Selepas itu barulah diajar kpdnya cara khatan yg betul, kemudian dikhatankan pula nabi ismail.
Akan bersambung.
Wallahu’alam.

Nasihat agama untuk anak2 (Kuliah Maghrib – 17.8.16)

Penceramah : Ustaz Mokhyi Omar
Bismillah
Bab : Nasihat agama utk anak2.
Ayat 13-19 surah Luqman:
‏﴿١٣﴾ وَإِذْ قَالَ لُقْمٰنُ لِٱبْنِهِۦ وَهُوَ يَعِظُهُۥ يٰبُنَىَّ لَا تُشْرِكْ بِٱللَّهِ ۖ إِنَّ ٱلشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
(13) Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar”.
(Luqman 31:13)
‏﴿١٤﴾ وَوَصَّيْنَا ٱلْإِنسٰنَ بِوٰلِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصٰلُهُۥ فِى عَامَيْنِ أَنِ ٱشْكُرْ لِى وَلِوٰلِدَيْكَ إِلَىَّ ٱلْمَصِيرُ
(14) Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapaknya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.
(Luqman 31:14)
‏﴿١٥﴾ وَإِن جٰهَدَاكَ عَلَىٰٓ أَن تُشْرِكَ بِى مَا لَيْسَ لَكَ بِهِۦ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَصَاحِبْهُمَا فِى ٱلدُّنْيَا مَعْرُوفًا ۖ وَٱتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَىَّ ۚ ثُمَّ إِلَىَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
(15) Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Kulah kembalimu, maka Kuberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.
(Luqman 31:15)
‏﴿١٦﴾ يٰبُنَىَّ إِنَّهَآ إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِى صَخْرَةٍ أَوْ فِى ٱلسَّمٰوٰتِ أَوْ فِى ٱلْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا ٱللَّهُ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ
(16) (Luqman berkata): “Hai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, niscaya Allah akan mendatangkannya (membalasinya). Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui.
(Luqman 31:16)
‏﴿١٧﴾ يٰبُنَىَّ أَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ وَأْمُرْ بِٱلْمَعْرُوفِ وَٱنْهَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَٱصْبِرْ عَلَىٰ مَآ أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذٰلِكَ مِنْ عَزْمِ ٱلْأُمُورِ
(17) Hai anakku, dirikanlah shalat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).
(Luqman 31:17)
‏﴿١٨﴾ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِى ٱلْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
(18) Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.
(Luqman 31:18)
‏﴿١٩﴾ وَٱقْصِدْ فِى مَشْيِكَ وَٱغْضُضْ مِن صَوْتِكَ ۚ إِنَّ أَنكَرَ ٱلْأَصْوٰتِ لَصَوْتُ ٱلْحَمِيرِ
(19) Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai.
(Luqman 31:19)
Pengajaran dari ayat2 diatas :
1- Nasihat ibu ayah kpd anak, jgn syirikkan Allah.

Kena belajar tauhid, fardhu ain, rukun iman & islam, sifat2 Allah, dll.
Dlm matematik, 5-1 = 4. Dalam akidah, rukun iman 6-1 = 0.
Sepatutnya nafsu ikut agama, tp yg banyak skrg ialah agama ikut nafsu.
Nasihat luqman kpd anaknya, adalah nasihat yg perlu kita jadikan rujukan utk menasihati anak2 kita.
2- nasihat yg penting dlm kehidupan ialah wajib berbuat baik dan berbakti kpd ibu bapa.
Redha Allah atas redha kedua ibu bapa.
3- kita diperintah oleh Allah utk patuh arahan ibu bapa melainkan perkara mensyikirkkan Allah. Gauli ibu bapa dgn sebaik2nya.
Jika ibu bapa tidak beriman, ikutilah org lain yg beriman, yg kembali ke jalan Allah. Tapi tak boleh putuskam hubungan dgn mereka.
4- jgn buat jahat walau sekecil mana sekalipun, kerana Allah akan balas kejahatan itu.
5- nasihat anak supaya sentiasa menjaga solat 5 waktu.
Nak berjaya dunia akhirat, kena jaga solat.
Perintah anak supaya lakukan kebaikan.
Bersabar atas segala ujian, bencana yg menimpanya.
6- jangan memandang rendah sesama manusia.
Bila memandang rendah pd orang lain, wujud rasa sombong. 
4 perkara menghapuskan pahala amalan :

– mengungkit pemberian

– menyakiti hati

– riak

– sombong 
7- besederhanalah dlm semua tindakan dan tingkah laku. Jgn tinggikan suara. Jgn terpekik terlolong.

Wallahu’alam