KELEBIHAN BERFIKIR – SIFAT2 MAHMUDAH (Kuliah Maghrib – 15.7.18)

Penceramah : Ustaz Muhaimin Sahar

Bismillah

Apakah yg dimaksudkan dgn merdeka dari api neraka? Sedangkan masih ada usia yg berbaki beberapa tahun.

Allah akan jaga dia dari dosa2 besar.

Kalau gelincir pun, Allah sempat bg dia taufik dan hidayah agar sempat bertaubat sebelum mati.

Skrg kita berada dlm bulan haram..

‏﴿٣٦﴾ إِنَّ عِدَّةَ ٱلشُّهُورِ عِندَ ٱللَّهِ ٱثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِى كِتٰبِ ٱللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ ٱلسَّمٰوٰتِ وَٱلْأَرْضَ مِنْهَآ أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ۚ ذٰلِكَ ٱلدِّينُ ٱلْقَيِّمُ ۚ فَلَا تَظْلِمُوا۟ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ ۚ وَقٰتِلُوا۟ ٱلْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقٰتِلُونَكُمْ كَآفَّةً ۚ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلْمُتَّقِينَ

❬36❭Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.

(At Taubah 9:36)

Kita teruskan momentem ibadah dari bulan ramadhan yg lalu..

==================

Fikir ketaatan kita..

Fikir mengenai sifat2 mahmudah, dan menyelamatkan diri dari kemurkaan Allah.

Kita ni kalau Allah murka, mmg xselamatlah kita.

Dlm hidup kita seharian, kita byk fikir mcmana nak jauhkan diri dari bahaya. Bawak kereta hati2 ikut peraturan, fikir mcmana nak elak kereta / motor dicuri, pegi surau fikir mcmana xnak selipar kena curi, dll.

Bahaya paling besar ialah kemurkaan Allah. Kena fikir mcmana nak elak bahaya di dunia dan akhirat.

Yg menyelamatkan kita :

1- taubah

2- menyesali dosa2 yg telah dilakukan

3- takut kpd Allah / khauf

4- pengharapan / roja’

5- zuhud – mencintai akhirat lebih dari dunia

6- ikhlas / benar

7- mahabbah – cinta dan redha pd Allah

8- rindu utk bertemu dgn Allah

9- khusyuk dan tawadduk

Semua itu terlibat dgn amalan hati manusia.

Kita kena fikir setiap hari, dari sifat2 diatas bagaimana nak dekatkan diri kpd Allah.

Menyebut Allah itu, dlm hati kena ada keagungan dan kebesaran dan kehebagan Allah, ada rasa Dia lihat, dengar, tahu zahir batin kita. Bukan sekadar zikir di mulut. Rasa bahawa Allah itu hampir dgn kita.

Kita bukan saja beriman bhw Allah itu wujud, tp juga kena beriman bhw Allah dekat dgn kita.

Kena sentiasa fikir agar mcmana jd lebih baik, lebih dekat dgn Allah.

Sifat2 terpuji ni bukan mudah2 boleh dtg.. kena ada ilmu. Halangan pertama yg perlu dihadapi ialah kejahilan.

Lepas berwuduk, kita berdoa – agar jd hamba yg bertaubat. Tapi jgn habiskan mcmtu je, kena tahu apa syaratnya, apa amalannya, ilmu2 yg berkenaan.

Antara syarat taubat ialah menyesal. Kena periksa bentuk dosa itu dahulu – ada tak dosa tangan, mata, lidah , telinga, dll? Maksiat dgn manusia, dgnf Allah, yg terang2, yg sembunyi2, yg buat selalu, yg buat sekali sekala.

Kena fikir dlm2. Himpun kedalam jiwa dan anggap itu adalah dosa besar.

Bukan sewenang2 utk menjadi hamba yg bertaubat.

– contoh, bila nak masuk waktu solat, dtg awal sikit, iktikaf, dll. – Masalah skrg, ada gangguan dari handphone.

Ulamak kategorikan dosa besar atau kecil tu, utk tahu jenis2nya. Tp apa2 dosa dgn Allah tu dikira besar. Sbb Allah itu Maha Agung, jd dosa kecil pun kena rasa besar.

Kalau Allah xampunkan kita, kita xakan selamat.

Pintu taubat mmg terbuka selagi hidup, tp adakah kita bersungguh2 utk bertaubat?

Wallahu a’lam

Advertisements

KEJADIAN ADAM MENGIKUT QURAN DAN SUNNAH (Kuliah Maghrib – 12.7.18)

Penceramah : Ustaz Dr. Nik Mohd Rosdi

Bismillah

Penciptaan manusia terdiri dari 2 unsur :

1- bumi

2- roh

Rujuk surah al hajj ayat 5 :

‏﴿٥﴾ يٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِن كُنتُمْ فِى رَيْبٍ مِّنَ ٱلْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنٰكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ ۚ وَنُقِرُّ فِى ٱلْأَرْحَامِ مَا نَشَآءُ إِلَىٰٓ أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوٓا۟ أَشُدَّكُمْ ۖ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّىٰ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَىٰٓ أَرْذَلِ ٱلْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِنۢ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْـًٔا ۚ وَتَرَى ٱلْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَآ أَنزَلْنَا عَلَيْهَا ٱلْمَآءَ ٱهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنۢبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍۭ بَهِيجٍ

❬5❭Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan berangsur-angsur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (adapula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

(Al Hajj 22:5)

Dlm ayat yg lain :

‏﴿١٢﴾ وَلَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسٰنَ مِن سُلٰلَةٍ مِّن طِينٍ

❬12❭Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah.

(Al Mu’minun 23:12)

‏﴿١٣﴾ ثُمَّ جَعَلْنٰهُ نُطْفَةً فِى قَرَارٍ مَّكِينٍ

❬13❭Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim).

(Al Mu’minun 23:13)

‏﴿١٤﴾ ثُمَّ خَلَقْنَا ٱلنُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا ٱلْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا ٱلْمُضْغَةَ عِظٰمًا فَكَسَوْنَا ٱلْعِظٰمَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنٰهُ خَلْقًا ءَاخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ ٱللَّهُ أَحْسَنُ ٱلْخٰلِقِينَ

❬14❭Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik.

(Al Mu’minun 23:14)

Hadis :

Dari Abu ‘Abdir-Rahman ‘Abdullah bin Mas’ud Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menuturkan kepada kami, dan beliau adalah ash-Shadiqul Mashduq (orang yang benar lagi dibenarkan perkataannya), beliau bersabda,”Sesungguhnya seorang dari kalian dikumpulkan penciptaannya dalam perut ibunya selama 40 hari dalam bentuk nuthfah (bersatunya sperma dengan ovum), kemudian menjadi ‘alaqah (segumpal darah) seperti itu pula. Kemudian menjadi mudhghah (segumpal daging) seperti itu pula. Kemudian seorang Malaikat diutus kepadanya untuk meniupkan ruh di dalamnya, dan diperintahkan untuk menulis empat hal, yaitu menuliskan rizkinya, ajalnya, amalnya, dan celaka atau bahagianya. Maka demi Allah yang tidak ada ilah yang berhak diibadahi dengan benar melainkan Dia, sesungguhnya salah seorang dari kalian beramal dengan amalan ahli surga, sehingga jarak antara dirinya dengan surga hanya tinggal sehasta, tetapi catatan (takdir) mendahuluinya lalu ia beramal dengan amalan ahli neraka, maka dengan itu ia memasukinya. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalian beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antara dirinya dengan neraka hanya tinggal sehasta, tetapi catatan (takdir) mendahuluinya lalu ia beramal dengan amalan ahli surga, maka dengan itu ia memasukinya”. [Diriwayatkan oleh al Bukhari dan Muslim]

Begitulah proses perkembangan manusia dari sari pati tanah, sehingga lahir ke dunia.

Ayat lain :

‏﴿٦﴾ هُوَ ٱلَّذِى يُصَوِّرُكُمْ فِى ٱلْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَآءُ ۚ لَآ إِلٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ

❬6❭Dialah yang membentuk kamu dalam rahim sebagaimana dikehendaki-Nya. Tak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

(Ali Imran 3:6)

Jelaslah bahawa manusia berasal dari tanah.

Unsur ruh yg ada dlm diri kita, itulah yg akan kembali kpd Allah.

Unsur ruh / spiritual.

Bila manusia sudah matang, perlu tahu persoalan ini :

1- dari mana kita dtg?

2- kenapa ada di bumi?

3- kemana kita nak pegi?

Unsur2 dlm penciptaan manusia

1- bumi

2- ruh

Unsur rohani, adalah yg tidak nampak.

Al qalb –

1- seketul daging

2-

Ar Ruh – tenaga yg wujud dlm qalb. Wujud dlm semua makluk yg hidup.

An nafs :

1- unsur yg terangkum didalamnya kekuatan syahwat, asal bagi segala sifat tercela

Al aql :

1- pengetahuan terhadap hakikat sesuatu

Wallahu a’lam

TAFSIR SURAH YUSUF – ayat 89-101 (Kuliah Maghrib – 11.7.18)

Penceramah : Ustaz Syed Norhisham

Bismillah

‏﴿٨٩﴾ قَالَ هَلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِيُوسُفَ وَأَخِيهِ إِذْ أَنتُمْ جٰهِلُونَ

❬89❭Yusuf berkata: “Apakah kamu mengetahui (kejelekan) apa yang telah kamu lakukan terhadap Yusuf dan saudaranya ketika kamu tidak mengetahui (akibat) perbuatanmu itu?”.

(Yusuf 12:89)

Bayangkan, pegi balik dari palestin ke mesir, berulang kali, tiba2 yusuf tanya pd tetamu (abg2nya) apa yg mereka buat pd yusuf dulu?

Terkejut abg2nya bila raja mesir ni tahu pasal kes yusuf, sedangkan mereka saja yg tahu pasal kes tu.

Maknanya selama ni mereka merayu2 pd pemerintah mesir, rupanya pemerintah mesir ni adalah yusuf.

‏﴿٩٠﴾ قَالُوٓا۟ أَءِنَّكَ لَأَنتَ يُوسُفُ ۖ قَالَ أَنَا۠ يُوسُفُ وَهٰذَآ أَخِى ۖ قَدْ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَيْنَآ ۖ إِنَّهُۥ مَن يَتَّقِ وَيَصْبِرْ فَإِنَّ ٱللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ ٱلْمُحْسِنِينَ

❬90❭Mereka berkata: “Apakah kamu ini benar-benar Yusuf?”. Yusuf menjawab: “Akulah Yusuf dan ini saudaraku. Sesungguhnya Allah telah melimpahkan karunia-Nya kepada kami”. Sesungguhnya barang siapa yang bertakwa dan bersabar, maka sesungguhnya Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang berbuat baik”

(Yusuf 12:90)

Bila abg2nya tenung lama, ada iras2 yusuf di wajah pembesar mesir itu. Lalu ditanya pd pembesar mesir, adakah dia yusuf?

“Apakah kamu ini benar-benar Yusuf?”. Yusuf menjawab: “Akulah Yusuf dan ini saudaraku (bunyamin). Sesungguhnya Allah telah melimpahkan karunia-Nya kepada kami”

Ayat seterusnya agak penting: Sesungguhnya barang siapa yang bertakwa dan bersabar, maka sesungguhnya Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang berbuat baik”

3 sifat:

– bertakwa

– bersabar

– buat baik / ihsan

3 sifat ini, Allah tidak akan sia2kan pahala org memiliki sifat2 ini.

Ketika duduk dlm telaga, ketika digoda, ketika dlm penjara, dan ketika memerintah, tiga2 sifat ini ada pd nabi yusuf.

‏﴿٩١﴾ قَالُوا۟ تَٱللَّهِ لَقَدْ ءَاثَرَكَ ٱللَّهُ عَلَيْنَا وَإِن كُنَّا لَخٰطِـِٔينَ

❬91❭Mereka berkata: “Demi Allah, sesungguhnya Allah telah melebihkan kamu atas kami, dan sesungguhnya kami adalah orang-orang yang bersalah (berdosa)”.

(Yusuf 12:91)

Akhirnya abg2nya mengaku kesalahan mereka, dan bersumpah Allah telah melebihkan yusuf.

‏﴿٩٢﴾ قَالَ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ ٱلْيَوْمَ ۖ يَغْفِرُ ٱللَّهُ لَكُمْ ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ ٱلرّٰحِمِينَ

❬92❭Dia (Yusuf) berkata: “Pada hari ini tak ada cercaan terhadap kamu, mudah-mudahan Allah mengampuni (kamu), dan Dia adalah Maha Penyayang diantara para penyayang”.

(Yusuf 12:92)

Yusuf membalas perbuatan abg2nya dgn kebaikan, dgn doa yg baik, tidak menjatuhkan hukuman pd mereka.

Abg2nya rasa malu, segan, rendah diri. Rupanya selama ini nabi yusuf sudah tahu mereka itu adalah abg2 nabi yusuf.

Yusuf tidak mengungkit hal2 lama, tiada balas dendam dan cercaan, ini adalah akhlaknya.

Ayat ini disebut oleh nabi Muhammad ketika pembukaan mekah (fathul mekah). Nabi naik unta masuk ke dlm kota mekah dlm keadaan tawadduk. Nabi tidak mengungkit hal2 dulu, tak balas dendam dan tidak dgn kesombongan.

Kalau kita bagaimana? Begitu sukar sekali nak melupakan. I can forgive but never forget.

Memaafkan seseorang adalah satu ibadah yg sgt besar.

Ada seorang ulamak, dia bermimpi jumpa Rasulullah. Rasulullah bgtau dia dlm mimpi: sampaikan berita gembira pada jiranmu yg dia akan bersamaku dlm syurga.

Bila ulamak tu bangun, dia tertanya2, adakah aku atau jiranku yg akan bersama nabi di syurga?

Jirannya seorang peniaga kedai runcit, orgnya biasa2 saja. Ulamak itu dtg bertemu jirannya dan bertanyakan apa amalan2 yg dia buat? Jiran itu hairan… lalu ulamak itu bgtau pasal mimpinya.

Jirannya pun cerita, waktu dia kahwin dgn isteri, 5 bln lepas kahwin, isterinya nak bersalin. Ana itu konfem bukan anaknya. Dia rasa nak ceraikan isterinya, tp isterinya mengaku dan minta maaf dan berjanji utk berubah. Dgn menguatkan hati, dia memaafkan isterinya. Diuruskan isterinya bersalin tanpa pengetahuan keluarga.

Pagi esoknya, waktu subuh, jiran ulamak itu bawa baby ke masjid, tanpa pengetahuan jemaah lain. Lepas solat subuh, kecoh jemaah masjid ada bayi diletakkan di masjid. Akhirnya jiran ulamak itu ambik bayi dan volunteer utk jaga. Lalu bayi itu dijaga dgn baik.

Rupa2nya itu rahsia yg disimpan oleh jiran td, iaitu memaafkan kesalah besar isterinya, dan menjaga bayi itu dgn baik.

Begitulah yg berlaku dgn nabi yusuf, dia memaafkan abg2nya.

‏﴿٩٣﴾ ٱذْهَبُوا۟ بِقَمِيصِى هٰذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِى يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِى بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ

❬93❭Pergilah kamu dengan membawa baju gamisku ini, lalu letakkanlah dia kewajah ayahku, nanti ia akan melihat kembali; dan bawalah keluargamu semuanya kepadaku”.

(Yusuf 12:93)

Tanpa berlengah, yusuf suruh abg2nya pergi dgn membawa bajunya utk diletakkan ke wajah ayah mereka, nnt ayah mereka akan dpt melihat semula.

Selepas itu diminta oleh yusuf agar dibawa keluarganya utk dtg ke mesir.

Mcmana yusuf tahu ayahnya ada masalah penglihatan? Sbb dia adalah rasul, wahyu dari Allah.

Itulah antara mukjizat nabi yusuf yg Alah bagi padanya, dpt mengembalikan penglihatan ayahnya , selain mukjizat kehensemannya dan mukjizat boleh takwil mimpi.

‏﴿٩٤﴾ وَلَمَّا فَصَلَتِ ٱلْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّى لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ ۖ لَوْلَآ أَن تُفَنِّدُونِ

❬94❭Tatkala kafilah itu telah ke luar (dari negeri Mesir) berkata ayah mereka: “Sesungguhnya aku mencium bau Yusuf, sekiranya kamu tidak menuduhku lemah akal (tentu kamu membenarkan aku)”.

(Yusuf 12:94)

Sewaktu kafilah abg2 yusuf bergerak keluar dari mesir menuju palestin, ayah mereka iaitu nabi yaakub sudah dpt mencium bau yusuf. Inilah kasih seorang ayah kpd anaknya yg telah lama berpisah.

Nabi yusuf tahu anak2nya xberapa setuju dgnnya.

‏﴿٩٥﴾ قَالُوا۟ تَٱللَّهِ إِنَّكَ لَفِى ضَلٰلِكَ ٱلْقَدِيمِ

❬95❭Keluarganya berkata: “Demi Allah, sesungguhnya kamu masih dalam kekeliruanmu yang dahulu”.

(Yusuf 12:95)

Anaknya masih xdpt terima yg ayahnya masih keliru, masih menyangka yusuf masih hidup.

‏﴿٩٦﴾ فَلَمَّآ أَن جَآءَ ٱلْبَشِيرُ أَلْقَىٰهُ عَلَىٰ وَجْهِهِۦ فَٱرْتَدَّ بَصِيرًا ۖ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّىٓ أَعْلَمُ مِنَ ٱللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ

❬96❭Tatkala telah tiba pembawa kabar gembira itu, maka diletakkannya baju gamis itu ke wajah Ya’qub, lalu kembalilah dia dapat melihat. Berkata Ya’qub: “Tidakkah aku katakan kepadamu, bahwa aku mengetahui dari Allah apa yang kamu tidak mengetahuinya”.

(Yusuf 12:96)

Bila abg2nya yg balik td, bawa baju yusuf (Allah gelar mereka ini sebagai pembawa berita gembira) dan meletakkan baju yusuf di wajah ayah mereka. Lalu mata ayahnya pun celik semula.

Nabi yaakub berkata : “Tidakkah aku katakan kepadamu, bahwa aku mengetahui dari Allah apa yang kamu tidak mengetahuinya”.

‏﴿٩٧﴾ قَالُوا۟ يٓأَبَانَا ٱسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَآ إِنَّا كُنَّا خٰطِـِٔينَ

❬97❭Mereka berkata: “Wahai ayah kami, mohonkanlah ampun bagi kami terhadap dosa-dosa kami, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang bersalah (berdosa)”.

(Yusuf 12:97)

Mereka beramai2 mohon ayahnya utk minta ampun atas dosa2 mereka, dan mereka mengakui kesalahan mereka.

Yg menjadi masalah adalah org2 yg buat salah tapi ego, tak mengaku kesalahan yg dibuat.

‏﴿٩٨﴾ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّىٓ ۖ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ

❬98❭Ya’qub berkata: “Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Tuhanku. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.

(Yusuf 12:98)

‏﴿٩٩﴾ فَلَمَّا دَخَلُوا۟ عَلَىٰ يُوسُفَ ءَاوَىٰٓ إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ٱدْخُلُوا۟ مِصْرَ إِن شَآءَ ٱللَّهُ ءَامِنِينَ

❬99❭Maka tatkala mereka masuk ke (tempat) Yusuf: Yusuf merangkul ibu bapanya dan dia berkata: “Masuklah kamu ke negeri Mesir, insya Allah dalam keadaan aman”.

(Yusuf 12:99)

Berlaku jejak kasih. Ibu ayahnya dibawa ke mesir bertemu dgn yusuf.

‏﴿١٠٠﴾ وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى ٱلْعَرْشِ وَخَرُّوا۟ لَهُۥ سُجَّدًا ۖ وَقَالَ يٓأَبَتِ هٰذَا تَأْوِيلُ رُءْيٰىَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّى حَقًّا ۖ وَقَدْ أَحْسَنَ بِىٓ إِذْ أَخْرَجَنِى مِنَ ٱلسِّجْنِ وَجَآءَ بِكُم مِّنَ ٱلْبَدْوِ مِنۢ بَعْدِ أَن نَّزَغَ ٱلشَّيْطٰنُ بَيْنِى وَبَيْنَ إِخْوَتِىٓ ۚ إِنَّ رَبِّى لَطِيفٌ لِّمَا يَشَآءُ ۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْعَلِيمُ ٱلْحَكِيمُ

❬100❭Dan ia menaikkan kedua ibu-bapanya ke atas singgasana. Dan mereka (semuanya) merebahkan diri seraya sujud kepada Yusuf. Dan berkata Yusuf: “Wahai ayahku inilah ta’bir mimpiku yang dahulu itu; sesungguhnya Tuhanku telah menjadikannya suatu kenyataan. Dan sesungguhnya Tuhanku telah berbuat baik kepadaku, ketika Dia membebaskan aku dari rumah penjara dan ketika membawa kamu dari dusun padang pasir, setelah syaitan merusakkan (hubungan) antaraku dan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Lembut terhadap apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

(Yusuf 12:100)

Ibu bapanya duduk atas singgahsana. Kemudian mereka semua (abg2 dan ibu ayah) sujud (bukan sembah, tapi sujud seperti malaikat sujud pd adam) kpd yusuf.

Lalu yusuf pun berkata pd ayahnya, inilah takwil / realiti / tafsiran kpd mimpiku dulu. Allah telah menjadikannya kenyataan

Kemudin yusuf recap semula perjalanan yg dilaluinya. Allah telah berbuat baik kpdnya dari dulu sampai skrg. Itulah aturan Allah.

‏﴿١٠١﴾ ۞ رَبِّ قَدْ ءَاتَيْتَنِى مِنَ ٱلْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِى مِن تَأْوِيلِ ٱلْأَحَادِيثِ ۚ فَاطِرَ ٱلسَّمٰوٰتِ وَٱلْأَرْضِ أَنتَ وَلِىِّۦ فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةِ ۖ تَوَفَّنِى مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِى بِٱلصّٰلِحِينَ

❬101❭Ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau telah menganugerahkan kepadaku sebahagian kerajaan dan telah mengajarkan kepadaku sebahagian ta’bir mimpi. (Ya Tuhan) Pencipta langit dan bumi. Engkaulah Pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang saleh.

(Yusuf 12:101)

Ini doa nabi yusuf sebagai kesimpulan kehidupannya.

Ini kemuncak apa yg berlaku padanya. Wafat dlm keadaan islam, dan ditempatkan bersama org2 soleh.

Nabi yusuf ni mmg nabi dah, pun berdoa mcmtu. Kita ni patutnya lebih byk berdoa.

Wallahu a’lam

TADABBUR SURAH LUQMAN – ayat 15-16 (Kuliah Tadabbur – 9.7.18)

Penceramah : Ustaz Abd Muein Abd Rahman

Bismillah

Cerita luqman bermula pd ayat 12.

Kemudian Allah bgtau apa nasihat luqman kpd anaknya. Yg plg penting dan paling asas dlm kehidupan iaitu mentauhidkan Allah dan tidak mensyirikkan Allah.

Lepastu Allah bgtau, Sebab syirik adalah kezaliman yg besar.

Ayat 13- ayat2 luqman kpd anaknya agar tidak syirik kpd Allah.

Ayat 14- peringatan Allah kpd semua manusia, buat baik kpd ibu bapa, ia bukan setakat wajib, malahan besar dan penting. Dari perkataan “wawossoina”

Bila dikatakan wasiat, itu adalah sgt penting. Itu adalah wasiat Allah – buat baik kpd ibu bapa.

Tp Allah bgtau kenapa wajib buat baik kpd ibu, tapi tidak kpd bapa. Sbb anak2 nampak apa kebaikan bapa, tp kebaikan ibu kpd anak, anak xnampak, yg paling besar ialah ketika mengandung, melahirkan, menyusu dan membesarkan.

Ada seorang ulamak, kata Allah bgtau sifat wanita mengandung, lemah setelah lemah (wahnan ‘ala wahnin), ibu mengandung semakin lemah dan semakin lemah. Kemudian, melahirkan dan menyusu sampai 2 tahun.

Kalau ibu yg mengandung tu cuba utk mengurangkan kesakitan, itu adalah diluar kebiasaan, diluar sunnatullah. Sebab separutnya dia akan semakin lemah dan semakin lemah.

Allah kata, syukur pada Allah dahulu,Sebab Allah yg cipta kita. kemudian baru syukur kpd kedua ibu bapa.

‏﴿١٥﴾ وَإِن جٰهَدَاكَ عَلَىٰٓ أَن تُشْرِكَ بِى مَا لَيْسَ لَكَ بِهِۦ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَصَاحِبْهُمَا فِى ٱلدُّنْيَا مَعْرُوفًا ۖ وَٱتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَىَّ ۚ ثُمَّ إِلَىَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

❬15❭Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Kulah kembalimu, maka Kuberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.

(Luqman 31:15)

Jika mak bapa suruh buat benda baik, wajib taat. Kalau benda xbaik?

Jika mereka suruh syirik, tp maksud syirik disini luas, termasuk perintah utk buat maksiat seperti buka aurat ketika majlis perkahwinan, atau kerja di tempat yg haram, maka xboleh buat. Jangan taat.

Cara nak bgtau “tak boleh”, kena bgtau secara baik.

Apa maksud “jgn syirik kpd Allah dgn sesuatu yg tidak ada ilmu terhadapnya” – Allah nak bgtau, sebenarnya semua perkara syirik tiada asas ilmu, tiada kebenaran. Tiada dalil utk buat perkara syirik / maksiat itu.

Allah kata jgn taat bila mereka suruh buat maksiat, bukan lawan. Itu adalah yg paling lembut.

Rujuk perbualan nabi ibrahim kpd ayahnya – nabi ibrahim bgtau, ilmu tidak sampai kepada ayahnya. Bahasa yg lembut, jika dibandingkan dgn perkataan jahil atau bodoh.

Jgn guna bhs yg kasar dlm berdakwah, seperti penggunaan perkataan BODOH. Xberapa baik utk dakwah.

Kadang2 kita cakap main lepas, org nak dgr pasal agama akhirnya boleh jd benci sbb bahasa yg digunakan itu xsesuai.

Jgn taati jika suruh buat syirik/ maksiat, tapi bergaullah / layani mereka dgn baik dlm hal dunia.

Jgn sakiti hati mereka sekalipun mereka kafir, wajib buat baik.

Allah suruh buat baik kpd bapa yg syirik, apa pengajarannya? Bila org buat jahat, haram utk kita balas, tidak menggugurkan haknya utk seorang anak berbuat baik kepadanya. Islam tidak mengajat kita utk balas dendam.

Dlm hadis sohih, kisah seorang mak suru anak utk syirik kpd Allah. Kisah saad bin abi waqas, bila dia masuk islam, emaknya suruh saad keluar islam atau emaknya akan mogok lapar. Apa yg saad buat? Dia kata ini agama yg benar, xboleh di tinggalkan. Lalu emaknya mogok lapar. Esoknya saad tengok emaknya lembik dan suruh emaknya makan. Tapi emaknya tetap xnak, sehingga berlarutan beberapa hari.

Saad berkata “Aku takkan keluar dari agama ini, walaupun aku ada 100 nyawa. Kalau satu persatu nyawaku pergi, aku tetap dlm agama ini.”

Saad tidak memudaratkan emaknya, tapi emaknya yg memudaratkan dirinya sendiri.

Kisah amar bin yassir, hidupnya disiksa, dipaksa keluar dari islam. Dia terpaksa ikut demi utk melepaskan dirinya dari siksaan, dlm keadaan terpaksa, dlm keadaan hatinya tetap dlm iman.

Dalilnya :

‏﴿١٠٦﴾ مَن كَفَرَ بِٱللَّهِ مِنۢ بَعْدِ إِيمٰنِهِۦٓ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُۥ مُطْمَئِنٌّۢ بِٱلْإِيمٰنِ وَلٰكِن مَّن شَرَحَ بِٱلْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ ٱللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

❬106❭Barangsiapa yang kafir kepada Allah sesudah dia beriman (dia mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya tetap tenang dalam beriman (dia tidak berdosa), akan tetapi orang yang melapangkan dadanya untuk kekafiran, maka kemurkaan Allah menimpanya dan baginya azab yang besar.

(An Nahl 16:106)

Bila keadaan boleh buat pengakuan keluar islam?

1- Bila betul2 kena seksa

2- Azab xtertanggung

Ketika ini dibenarkan, tapi hatinya masih beriman.

Tapi yg terbaik ialah ayah kpd amar, iaitu yasir yg kekal dlm islamnya sekalipun diseksa sehingga mati.

Berdosa anak yg xbuat baik pd emak bapaknya yg belum islam, juga yg mmg dlm islam.

Boleh ke anak yg islam, syg pd ibu bapanya yg bukan islam dan suruh dia berbuat syirik?

Dalilnya:

‏﴿٢٢﴾ لَّا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ يُوَآدُّونَ مَنْ حَآدَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَلَوْ كَانُوٓا۟ ءَابَآءَهُمْ أَوْ أَبْنَآءَهُمْ أَوْ إِخْوٰنَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ۚ أُو۟لٓئِكَ كَتَبَ فِى قُلُوبِهِمُ ٱلْإِيمٰنَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ ۖ وَيُدْخِلُهُمْ جَنّٰتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهٰرُ خٰلِدِينَ فِيهَا ۚ رَضِىَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا۟ عَنْهُ ۚ أُو۟لٓئِكَ حِزْبُ ٱللَّهِ ۚ أَلَآ إِنَّ حِزْبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ

❬22❭Kamu tak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. Mereka itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripada-Nya. Dan dimasukan-Nya mereka ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan merekapun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang beruntung.

(Al Mujaadalah 58:22)

Jadi boleh ke berkasih syg dgn mak bapak yg kafir? Ikut ayat ni, xboleh.

Tapi mcmana nak buang rasa sayang antara anak dan mak bapak ni? Mmg susah.

Ulamak bgtau, kasih syg sesama anak dan ibu bapa sebab itu fitrah, xmengapa. Yg xboleh ialah bila dia sayang sebab ibu bapa suruh dia buat syirik.

Sebabtu kena faham betul2 quran dan ikut. Dan berakhlak dgn akhlak al quran.

Dan seterusnya Allah suruh ikut jalan org yg kembali kepadaNya. Siapa dia? Bila Allah xsebut siapa, maka Allah nak bgtau mereka itu ialah semua mak bapak yg kembali kpd Allah (yg beriman).

Kemudian kpd Allah tempat kembali, dan Allah akan bagitau kpd kita / manusia, apa yg kita buat di dunia. Kenapa Allah guna perkataan cerita, tidak guna perkataan BALAS? Sbb bukan semua yg kembali kpd Allah, dlm keadaan yg xbaik. Tak semua dosa akan dibalas, Allah bgtau / cerita saja, ada yg akan diampunkan. Allah cerita satu persatu, akhirnya Allah ampunkan dosa2.

==============

‏﴿١٦﴾ يٰبُنَىَّ إِنَّهَآ إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِى صَخْرَةٍ أَوْ فِى ٱلسَّمٰوٰتِ أَوْ فِى ٱلْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا ٱللَّهُ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ

❬16❭(Luqman berkata): “Hai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, niscaya Allah akan mendatangkannya (membalasinya). Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui.

(Luqman 31:16)

Ayat ini muncul semula kata2 luqman. Sblm ini kata2 luqman pd ayat 13, kemudian diikuti kata2 Allah.

Dlm ayat ini, maksud sebesar biji sawi, sama seperti sebesar zarrah. Maksudnya apa saja kebaikan atau kejahatan yg lebih halus dari debu, walaupun ada dlm batu, di langit atau bumi, Allah akan dtgkannya.

Kejahatan yg duduk dlm batu sekalipun, Allah akan tahu, akan dikeluarkan dari batu dan tunjuk di akhirat. Ini adalah didikan berkenaan akidah. Begitu juga dgn apa yg berada di langit, debu yg halus di langit, yg mustahil bagi manusia utk dapatkannya. Tapi Allah boleh dptkan.

Maksud Latif :

1- Allah tahu segala rahsia dlm kehidupan kita, apa yg dlm hati kita. Selari dgn ayat td, sehalus debu di langit pun Allah tahu.

2- Allah buat baik pd kita dan elak kejahatan dari kita tanpa kita sedar, ataupun tanpa kita sangka.

Kisah nabi yusuf ;

‏﴿١٠٠﴾ وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى ٱلْعَرْشِ وَخَرُّوا۟ لَهُۥ سُجَّدًا ۖ وَقَالَ يٓأَبَتِ هٰذَا تَأْوِيلُ رُءْيٰىَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّى حَقًّا ۖ وَقَدْ أَحْسَنَ بِىٓ إِذْ أَخْرَجَنِى مِنَ ٱلسِّجْنِ وَجَآءَ بِكُم مِّنَ ٱلْبَدْوِ مِنۢ بَعْدِ أَن نَّزَغَ ٱلشَّيْطٰنُ بَيْنِى وَبَيْنَ إِخْوَتِىٓ ۚ إِنَّ رَبِّى لَطِيفٌ لِّمَا يَشَآءُ ۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْعَلِيمُ ٱلْحَكِيمُ

❬100❭Dan ia menaikkan kedua ibu-bapanya ke atas singgasana. Dan mereka (semuanya) merebahkan diri seraya sujud kepada Yusuf. Dan berkata Yusuf: “Wahai ayahku inilah ta’bir mimpiku yang dahulu itu; sesungguhnya Tuhanku telah menjadikannya suatu kenyataan. Dan sesungguhnya Tuhanku telah berbuat baik kepadaku, ketika Dia membebaskan aku dari rumah penjara dan ketika membawa kamu dari dusun padang pasir, setelah syaitan merusakkan (hubungan) antaraku dan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Lembut terhadap apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

(Yusuf 12:100)

إِنَّ رَبِّى لَطِيفٌ لِّمَا يَشَآءُ- Latif disini membawa maksud yg kedua – Allah sgt berbuat baik kpd nabi yusuf dan elak kejahatan dari berlaku kpd nabi yusuf.

Org kita zikir ya Latif… ya Latif… ya Latif… apa maksudnya?

Latif ada 2 maksud, seperti di atas td.

خَبِيرٌ – menguatkan maksud Latif.

Semoga kita ajar anak2 kita, akidah Allah Latif & Khobir.

Wallahu a’lam

USUL TAFSIR – asas bagi org awam (sambungan) (Kuliah Maghrib – 9.7.18)

Penceramah : Ustaz Zulfakar Mustaffa

Bismillah

Muqaddimah :

Dlm byk2 penyakit, xda satu penyakit pun yg boleh memasukkan kita dlm neraka, melainkan 1 penyakit, iaitu penyakit hati.

Sebabtu nabi ingatkan kita dlm satu hadis : dlm satu tubuh ada seketul daging, apabila daging tu baik, seluruh tubuh bdnnha jd baik, apabila dgg itu rosak, maka seluruh tubuh bdn dia jd rosak. Ketahuilah, itu adalah hati.

Hatilah yg menentukan sesuatu yg kita nak buat, atau nak tinggalkan.

Rujuk surah al baqarah ayat 6-7 :

‏﴿٦﴾ إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ

❬6❭Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak juga akan beriman.

(Al Baqarah 2:6)

‏﴿٧﴾ خَتَمَ ٱللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰٓ أَبْصٰرِهِمْ غِشٰوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

❬7❭Allah telah mengunci-mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka siksa yang amat berat.

(Al Baqarah 2:7)

Org2 kafir tidak akan beriman, kerana hati mereka telah ditutup. Maka pendengaran dan penglihatan mereka tidak berfungsi lagi.

Sebabtu kena doa pd Allah, agar tidak pesongkan hati kita setelah diberi hidayah. Doanya :

‏﴿٨﴾ رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلْوَهَّابُ

❬8❭(Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia)”.

(Ali Imran 3:8)

Rujuk juga ayat 8 surah al baqarah :

‏﴿٨﴾ وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَبِٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ

❬8❭Di antara manusia ada yang mengatakan: “Kami beriman kepada Allah dan Hari kemudian,” pada hal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman.

(Al Baqarah 2:8)

Kitalah org yg kata kita beriman dgn Allah dan hari kiamat. Tapi ada yg Allah xterima iman mereka.

Sebab apa? Ada hati yg sakit. Rujuk :

‏﴿١٠﴾ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ ٱللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌۢ بِمَا كَانُوا۟ يَكْذِبُونَ

❬10❭Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta.

(Al Baqarah 2:10)

Hati yg sakit, Allah tambah lagi penyakitnya.

Kena perbanyakkan juga doa :

Rujuk kisah yahudi dan nasrani. Mereka diturunkan al kitab , diberi nikmat tp kufur.

Surah al hadid,

‏﴿١٦﴾ ۞ أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ ٱللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ ٱلْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتٰبَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ ٱلْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فٰسِقُونَ

❬16❭Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik.

(Al Hadiid 57:16)

Ayat diatas, Allah bertanya pd kita.. kita kena jawab.

Allah pesan jgn jd seperti org yahudi dan nasrani, mereka tinggalkan kitab kpd rasul mereka. Hati mereka menjadi keras.

Tinggalkan al quran, menyebabkan hati jadi keras. Dan kebanyakannya menjadi org yg fasik.

Lihat apa fenomena yg berkalu zaman kita. Bunuh, rogol, buang bayi… kenapa mereka sanggup buat? Sebab hati mereka keras!

Allah perincinkan lagi berkenaan hati yg keras dlm ayat :

‏﴿٧٤﴾ ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّنۢ بَعْدِ ذٰلِكَ فَهِىَ كَٱلْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ ٱلْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ ٱلْأَنْهٰرُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ ٱلْمَآءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ ٱللَّهِ ۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغٰفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

❬74❭Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal diantara batu-batu itu sungguh ada yang mengalir sungai-sungai dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang terbelah lalu keluarlah mata air dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang meluncur jatuh, karena takut kepada Allah. Dan Allah sekali-sekali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan.

(Al Baqarah 2:74)

Hati yg keras seperti batu, bahkan lebih keras!

Rujuk surah yunus ayat 57 :

‏﴿٥٧﴾ يٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى ٱلصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ

❬57❭Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.

(Yunus 10:57)

Ayat ini menakjubkan bila kita tadabbur.

1- Allah panggil manusia. Secara umumnya xkira bangsa apa, agama apa, warna kulit apa. Allah panggil utk bagi perhatian kpd al quran. Jika bg perhatian, org itu jd beriman dgn rahmat Allah.

Bagaimana al quran itu dpt jd pelajaran?

– bila kita baca, terjemah, dpt pelajaran

Utk dpt pengajaran, kita perlu belajar. Bila belajar, kena ada :

1- buku

2- guru

3- pen

Bila pergi sekolah, kita bawa : buku, pen, dan jumpa guru. Kalau xlengkap, xdpt nak belajar.

Bila ayat quran jd pengajaran, kita dpt pelajaran, akan menjadi penawar kpd hati kita.

Kisah seorang perempuan di amerika beberapa bulan lepas, umur 70 tahun. Pendakwah2 buka booth, letak quran terjemaah, pamplet, dll. Perempuan ini diberi pample dan quran, dia ambil, dan balik rmh. Perkara pertama dia buat, dia buka quran. Sehingga dia dpt khatamkan quran terjemahan dlm masa 5 hari. Itu org kafir, kita bagaimana?

Dia lihat pamplet, cari dimana islamic centre, sbb nak masuk islam. Selepas ucap syahadah, dia ditanya, apa sebab / punca dia dtg kpd islam? Dia cerita jumpa booth, sampailah khatam quran. Bila baca quran pd hari pertama, dia rasa takut pd neraka Allah. Dia terus membaca dan terus merasa takut pd Allah. Hingga hari ke 6, dia buat keputusan utk peluk islam.

Kalau org kafir, Allah lembutkan hatinya selembut2nya. Mustahil jika kita buat perkara yg sama, Allah xakan lembutkan hati kita dan beri hidayah pd kita. Bila dpt hidayah, mudah utk kita ikut, dan taat kpd Allah.

Mudah utk kita beramal, beriman, bertaqwa. Itulah bentuk2 rahmat dari Allah bagi org2 yg beriman.

Begitu pentingnya utk ubat hati2 kita. Semua sakit itu boleh diubat dgn quran. Bukan sekadar minta ustaz buat air penawar. Kena bawa dia ke majlis2 al quran, majlis2 ilmu.

Kalau baca quran pd air boleh lembutkan hati, xda org jahat dah kot. Xkan berlaku.

Hati jd lembut disebabkan kita belajar quran, bukan sebab minum air jampi. InsyaAllah kita akan dpt baiki diri kita.

Yg merempit anak siapa? Yg menagih dadah anak siapa? Yg buat huru hara anak siapa? Kembalikan anak2 pd al quran.

Sejarah menunjukkan umar al khattab yg keras terhadap nabi, dilembutkan hatinya dgn beberapa ayat dari al quran, bukan diberi air jampi!

Allah tidak akan bebankan kita dgn apa yg kita xdpt pikul. Jd kita kena usahakan sesuatu.

============

Usul Tafsir

Dlm kuliah yg lepas, kita bincang kaedah2 penafsiran al quran. Ada 5.

Tafsir quran :

1- dgn quran

2- dgn hadis nabi SAW

3- dgn tafsiran para sahabat

4- dgn tafsiran tabi’in dan tabi’ tabi’in

5- dgn tafsiran bahasa arab

Dlm tafsiran bhs arab, kena tahu i’rab. Kena ada ilmu baris2 dlm ayat / perkataan dlm quran, kena ada ilmu dlm nama2 yg lazim, ada yg berbeza baris membawa makna yg berbeza. Perlu tahu sifat yg khusus dan umum.

Contoh perkataan صل – yg berkongsi beberapa makna.

‏﴿٨٤﴾ وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰٓ أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِۦٓ ۖ إِنَّهُمْ كَفَرُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَمَاتُوا۟ وَهُمْ فٰسِقُونَ

❬84❭Dan janganlah kamu sekali-kali menyembahyangkan (jenazah) seorang yang mati di antara mereka, dan janganlah kamu berdiri (mendoakan) di kuburnya. Sesungguhnya mereka telah kafir kepada Allah dan Rasul-Nya dan mereka mati dalam keadaan fasik.

(At Taubah 9:84)

Dari sudut bahasa, solla bermaksud doa. Tp dlm ayat diatas membawa maksud solat (dari sudut / maskud syariat).

Rujuk pula ayat :

‏﴿١٠٣﴾ خُذْ مِنْ أَمْوٰلِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَوٰتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ ۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

❬103❭Ambillah zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka dan mendoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

(At Taubah 9:103)

صل – dlm ayat diatas membawa maksud doa.

Dlm sebuah hadis : apabila nabi dtg kpd satu kaum utk dptkan zakat2 mereka, nabi akan berdoa: ya Allah rahmatilah keatas mereka

Dlm doa nabi dlm hadis diatas, solla membawa maksud rahmati.

Lihat surah al a’raf ayat 33 :

‏﴿٣٣﴾ قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّىَ ٱلْفَوٰحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَٱلْإِثْمَ وَٱلْبَغْىَ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُوا۟ بِٱللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِۦ سُلْطٰنًا وَأَن تَقُولُوا۟ عَلَى ٱللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ

❬33❭Katakanlah: “Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan yang keji, baik yang nampak ataupun yang tersembunyi, dan perbuatan dosa, melanggar hak manusia tanpa alasan yang benar, (mengharamkan) mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujjah untuk itu dan (mengharamkan) mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui”.

(Al A’raf 7:33)

Allah mengharamkan beberapa perkara, antaranya mengada2akan terhadap Allah apa yg tidaj diketahui.

‏﴿١٦٨﴾ يٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ كُلُوا۟ مِمَّا فِى ٱلْأَرْضِ حَلٰلًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا۟ خُطُوٰتِ ٱلشَّيْطٰنِ ۚ إِنَّهُۥ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ

❬168❭Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; karena sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu.

(Al Baqarah 2:168)

‏﴿١٦٩﴾ إِنَّمَا يَأْمُرُكُم بِٱلسُّوٓءِ وَٱلْفَحْشَآءِ وَأَن تَقُولُوا۟ عَلَى ٱللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ

❬169❭Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui.

(Al Baqarah 2:169)

Syaitan menyuruh manusia buat perbuatan jahat, keji, dan mengatakan terhadap Allah atas apa yg tidak diketahui.

Wallahu a’lam

KEUTAMAAN ORANG YG MENUNJUKKAN KPD KEBAIKAN & KEUTAMAAN MEMBALAS KEBAIKAN (Kuliah Maghrib – 8.7.18)

Penceramah : Ustaz Sulaiman Nuba

Bismillah

Antara contoh teladan yg telah ditunjukkan oleh salafussoleh, setelah berlalunya Ramadhan, mereka terus berdoa kpd Allah agar amalan mereka di bln ramadhan yg lalu diterima Allah.

Mereka berdoa selama 6 bulan sebelum datangnya ramadhan agar mereka disampaikan ke ramadhan, dan bila ramadhan berlalu, mereka berdoa selama 6 bln agar amalan mereka diterima.

Hendaklah kalian berusaha agar amalan kalian diterima, bukan saja usaha buat amalan itu.

Allah hanya menerima amal dari mereka yg bertaqwa kpd Allah.

Kita kena risaukan perkara yg sama agar Allah terima amal kita.

Antara tanda2 amalan diterima :

– setelah ramadhan, lahir kebaikan2 darinya, contohnya boleh berpuasa selama 6 hari di bln syawal.

Usahakan utk istiqamah melakukan amal2 soleh yg kita buat di bulan Ramadhan.

Jadilah kamu hamba kpd Allah dan jgn jadi hamba kpd ramadhan, atau sya’ban.

================

Hadis ke 13- keutamaan org yg menunjukkan kpd kebaikan

Hadis : brgsiapa yg menunjukkan kpd kebaikan, maka baginya pahala org yg mengerjakan kebaikan tersebut. – riwayat imam muslim

Pengajaran kpd kita, siapa juga xkira lelaki perempuan tua muda, yg menunjukkan kebaikan, apa jua kebaikan xkira dunia atau akhirat, baginya pahala dari kebaikan yg ditunjuknya.

Telah dtg seorang nabi dan mengadu / berkata kpd nabi : ya Rasulullah, untaku tidak boleh ditunggangi. Rasulullah kata dia xda unta utk diberi tunggang. Datang seorang lelaki bgtau dia boleh tunjukkan kpd lelaki yg memerlukan unta tadi, dimana dia boleh dapatkan unta utk ditunggang. – ini pun dikira menunjukkan kpd kebaikan, walaupun dlm hal dunia.

Sesungguhnya jika ada seorang lelaki yg mendapatkan kebaikan / hidayah daripada kamu utk buat amal soleh, maka kamu akan dpt ganjaran yg lebih utama dari seekor unta merah.

Setiap amal yg dibuat oleh anak2 yg soleh / solehah, akan dpt ganjaran kpd ibu bapanya yg mendidiknya sehingga menjadi org yg soleh.

Semoga kita menjaga diri kita dan ahli keluarga kita daripada api neraka.

﴿٦﴾ يٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ قُوٓا۟ أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلٓئِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُونَ ٱللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

6Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.

(At Tahriim 66:6)

Persoalannya, bolehkah jika kita ajak org lain buat kebaikan itu tapi kita sendiri xbuat?

– xda masalah, tapi dia juga kena ada keinginan utk beramal apa yg diajaknya.

===========

Hadis ke 14- keutamaan membalas kebaikan

Hadis : Brgsiapa yg memohon pertolongn dari kalian dgn menyebut nama Allah, maka tolonglah dia. Brgsiapa yg meminta kpd kalian dgn menyebut nama Allah, maka penuhilah permintaan dia. Brgsiapa yg buat kebaikan kpd kalian, balaslah kebaikan tersebut.

Jika xdpt nak balas kebaikan dia, maka doakanlah kebaikan untuknya.

Dlm hadis ni mengandungi 3 perkara :

1- brgsiapa yg pohon pertolongan daripada kalian, dgn menyebut nama Allah, maka bantulah dia.

Jika kita berkemampuan, bantulah dia.

2- brgsiapa yg meminta dari kalian dgn menyebut nama Allah, maka penuhilah permintaannya.

Jika kita berkemampuan, penuhilah permintaan dia.

3- brgsiapa yg buat kebaikan kpd kita, balaslah kebaikannya.

Jika kita berkemampuan, balaslah kebaikan dia.

Nabi ajar, bila org dah buat kebaikan kpd kita, ucaplah jazakallahu khairan.

– kena ucap dgn lengkap, jazakallahu khairan. Jgn ucap jazakallah sahaja kerana xlengkap. Selain tu boleh juga ucap terima kasih.

Bila org ucap jazakallahu khairan, jawab semula waiyyak. Ucapan2 ini lebih utama dari ucapan terima kasih.

Boleh juga ucap barakallahu fiik (semoga Allah memberkati kamu) – dijawab dgn wafiik barakallah (dan kepada kamu juga semoga diberkati Allah).

=========

Intro bab Zuhud & Warak

Zuhud – asal dari perkataan yg membawa maksud sedikit

Zahid – maksudnya qolil, sedikit

‏﴿٢٠﴾ وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍۭ بَخْسٍ دَرٰهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا۟ فِيهِ مِنَ ٱلزّٰهِدِينَ

❬20❭Dan mereka menjual Yusuf dengan harga yang murah, yaitu beberapa dirham saja, dan mereka merasa tidak tertarik hatinya kepada Yusuf.

(Yusuf 12:20)

Warak – membawa maksud menahan diri

Zuhud – menganggap sesuatu perkara yg dimilikinya sedikit. Walaupun mampu utk bermewah2, tp dia zuhud. Tidak terkesan pun dgn apa yg dimiliki. Hatinya lebih dekat dgn akhirat.

Ditanya kpd suffian as sauri siapakah org yg plg zuhud – org yg zuhud adalah umar abdul aziz, salah seorang pemimpin yg sgt hebat. Dia memiliki dunia, tp zuhud. Hartanya digunakan utk akhirat. Dia bersemangat utk akhirat, bukan utk dunianya.

Warak – meninggalkan perkara yg mungkin memberikan mudharat kpd akhirat, iaitu perkara2 yg haram dan syubhah.

Hadis : yg halal itu jelas, yg haram itu jelas. Di antaranya ada perkara yg samar2 (syubhah).

Wallahu a’lam

TAWAKKAL HANYA KEPADA ALLAH (Kuliah Subuh – 8.7.18)

Penceramah : Ustaz Firdaus Muhammad Saad

Bismillah

Islam melarang umatnya berputus asa. Putus asa adalah sifat org kafir.

Allah pesan jgn putus asa dari rahmat Allah.

Muslim yg benar2 beramal dgn islam, sentiasa kuat walaupun dilemahkan, dan akan bangkit bila ditindas. Dia akan melihat titik yg terang ditempat yg gelap sekalipun, dia akan bertenang. Ada halatuju yg jelas.

Masyarakat yg kuat imannya, mengundang rahmat Allah.

Nabi kata : damailah / sejahteralah org yg pelik2. (Dia xberjalan seperti org ramai berjalan, dia xberfikir seperti org lain fikir).

– mereka ini adaah org yg masih mengikuti jalan nabi.

Nabi pernah buat satu garisan yg lurus menggunakan ranting kayu. Garisan itu mewakili islam. Kemudian ada garis2 halus yg keluar dari garis lurus tadi. yg mewakili gangguan2 lain, kesesatan2 lain.

Ada org kerjanya mengumpat saja, sepanjang hari mengumpat org. Mengumpat adalah dosa yg besar. Menyebut keaiban seseorang di belakang org itu.

Mengumpat – benda yg memang org itu buat, jika benda yg org itu xbuat, itu tipu, fitnah.

Jgn rosakkan amalan kita dgn mengumpat.

Di akhirat kelak, sekecil2 amal sgt berguna pd kita. Semua manusia akan menyesal kelak, nak minta balik sekejap saja utk buat amal soleh, solat, sedekah.

Kita skrg menghadapi kemungkaran global. Ramai yg terang2 berani memperjuang kemungkaran dan menolak kemungkaran. Yg memperjuang ajaran sesat, akhlak songsang, nak tutup sekolah tahfiz, dll.

Dlm hal begini, ada beberapa cara utk kita buat perubahan. Ubah bermula dari diri kita kemudian masyarakat.

Allah xakan ubah nasih sesuatu kaum/keluarga, kena usaha sendiri.

Antara jenis manusia yg dicintai Allah ialah :

– mereka2 yg bertawakkal. Sesungguhnya Allah mencintai dan menyukai org2 yg bertawakkal kpd Allah.

1- tawakkal hanya kpd Allah

﴿١٢٢﴾ إِذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنكُمْ أَن تَفْشَلَا وَٱللَّهُ وَلِيُّهُمَا ۗ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ ٱلْمُؤْمِنُونَ

122ketika dua golongan dari padamu ingin (mundur) karena takut, padahal Allah adalah penolong bagi kedua golongan itu. Karena itu hendaklah kepada Allah saja orang-orang mukmin bertawakkal.

(Ali Imran 3:122)

Ayat lain :

ۚ وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجْعَل لَّهُۥ مَخْرَجًا

. Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.

(Ath Thalaaq 65:2)

﴿٣﴾ وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُۥٓ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بٰلِغُ أَمْرِهِۦ ۚ قَدْ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىْءٍ قَدْرًا

3Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

(Ath Thalaaq 65:3)

Hadis : akan dimasukkan kedalam syurga golongan tertentu dari umatku. Hatinya bersih, keyakinan dan tawakkal kpd Allah, seperti burung yg bergantung pd Allah. – Dia bergantung segalanya kepada Allah.

Hadis lain : sekiranya kalian benar2 bertawakkal kpd Allah, maka Allah akan memberi rezeki yg melimpah2 sepertimana Allah beri rezeki kpd burung, yg pagi2 berpergian dlm perut lapar, balik dgn perut yg penuh.

Tawakkal – berserah diri kpd Allah, tapi disertakan dgn usaha. Kena kerja, usaha.

Kisah maryam, ketika dia mengasingkan diri kerana hamilkan isa, dlm keadaan lemah dia memohon pd Allah rezeki. Allah suruh maryam gerakkan / goyang / goncang pokok kurma. Maryam goncang, maka gugurlah buah kurma.

﴿٢٥﴾ وَهُزِّىٓ إِلَيْكِ بِجِذْعِ ٱلنَّخْلَةِ تُسٰقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا

25Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu,

(Maryam 19:25)

Utk lebih mendalami erti tawakkal. Lihat kata Ali abi talib :

– bertawakkallah hanha kpd Allah dan yakinlah dgnnya, sbb itu cukup dari yg lain. Bergantung pd Allah, dan bergerak (usaha) mengikut kehendak Allah.

Bergerak ikut kehendak Allah, bila bertemu larangannya, jgn ditempuh (jgn buat apa yg dilarang).

Pesan luqman pd anaknya : bila kamu boleh miliki perahu utk belayar di lautan yg luas, letakkan motor (iman), isikan dengan amal2 kerana amal2 ini yg boleh mengimbangkan perahu. Bukan isi dgn benda berat yg boleh membocorkan perahu kamu. – xperlu bawa batu, dll yg xperlu.

Soalan yg perlu ditanya setiap muslim – apa yg perlu saya buat. Utk dpt redha Alah atau murka Allah? Soalan yg perlu ditanya setiap kali sblm nak buat sesuatu. Sebelum makan, kerja, dll. – Kalau tidak tanya, ibarat org yg jln dlm gelap yg langgar semua benda

Perjalanan itu, menentukan samada kita makin dekat dgn syurga atau neraka.

Nabi pesan : wahai umatku, ucaplah dgn kata2 yg baik. Kalau xdpt, maka diampah.

Sambungan pesanan luqman, isilah dgn petrol utk gerakkan perahu (yakni bertawakkal).

Dlm islam xda konsep cuti. Ibadah berterusan. Lepas solat, buat kerja lain. Walaupun cuti kerja, tp ada urusan / ibadah lain boleh buat – sapu sampah, dll. Fikir utk buat kerja lain. Baca buku, baca quran, dekatkan diri kpd Allah.

Pesan abdullah ibn mas’ud :

– jgn kamu cuba dptkan redha manusia dari murka Allah. Jgn hina undang2 Allah demi utk dptkan pujian org lain.

– jgn hasad dengki pd org lain atas apa yg Allah rezekikan padanya.

– jgn kamu sesali atas apa yg kamu xdpt, jgn salahkan org lain.

Allah dah pesan jgn jadikan syaitan sebagai kawan, jadikannya lawan.

Faktor utama, cermin diri, kegagalan kerana diri sendiri jgn salahkan org lain.

Rezeki tidak akan dtg hanya kerana berkehendak kpd sesuatu, kena ada usaha.

Allah lebih faham rezeki Allah itu utk siapa. Rezeki lebih cerdik dari kita, dia tahu alamat kita, dia tidak mungkin salah. Sebaliknya kita yg berusaha tapi xdpt ni, sbb bukan rezeki kita.

Seseorang tidak akan sampai ajal melainkan sudah sempurna rezekinya. Jika masih ada rezeki, belum sampai masa utk mati.

Jatuh dan bangun hanya kerana Allah, kerana Allah Maha Bijaksana, Maha Mengetahui, Maha Berkehendak.

Kata ibn qayyim :

– tawakkal adalah separuh agama.

– separuhnya lagi adalah ibadah

Lihat dlm surah Al fatihah, berkenaan kesempurnaan agama :

﴿٥﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

5Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.

(Al Fatihah 1:5)

Ia mengandungi – ibadah dan tawakkal. Hanya kpd Allah kita ibadah dan minta tolong (tawakkal).

Bila ada org minta tolong pd kita, tolongnya atas dasar buat kerja. Bukan tolong saja2 tanpa org itu buat kerja.

Tawakkal ialah bersangka baik kpd Allah.

Kisah seorang sahabat yg sakit, demam yg sgt teruk. Dia kata pd nabi, kalau demam ni letak kat org lain, mungkin org lain boleh mati. Kata nabi menasihatinya : jika kamu rasa berat, beratlah. – Jika kamu rasa begitu, begitulah. Jika kamu rasa bahagia, bahagialah kamu.

Nabi nak ajar kita utk fikir positif. Tapi lebih tinggi adalah, kita kena bersangka baik kpd Allah.

Hadis qudsi : saya berada pd sangkaan baik hambaku.

Cukup utk kita bersangka baik pd Allah.

Oleh sebab itu, dlm keadaan huru hara skrg, kita perlu utk memperkasakan diri kita. Jangan mengumpat, baiki diri kita. Kuatkan apa yg ada pd diri kita.

Apa yg boleh kita buat?

1- Tuntut ilmu dgn ikhlas. Dtg surau / surau, dgr kuliah, ambil ilmu2 dari ustaz2. Sinilah tempat yg paling selamat. Boleh mengaji, solat sunat.

Mungkin kita xdpt bawa keluarga kita, cukup kita sebagai duta, wakil keluarga. Dapatkan point2 penting dlm majlis ilmu, dan sampaikan pd keluarga.

2- Perkasakan ibadah kita, agar Allah merahmati kita. Allah tidak akan turunkan bencana selagi ada org yg beristighfar. Buat solat sunat, puasa sunat.

3- Doa adalah senjata kita yg paling hebat. Selain doa utk sendiri2, doa juga utk umat islam yg lain.

Mengadulah pd Allah sehabisnya.

Semoga Allah membantu kita, menyayangi kita.

Wallahu a’lam