Muhasabah diri selepas Ramadhan (Kuliah Maghrib – 24.7.17)

Penceramah : Ustaz Zainal Arifin
Bismillah
Bila berada di bln rejab dan syaaban, kita berdoa agar kita disampaikan ke bulan ramadhan. Bila sampai bln ramadhan, kita doa agar kita diberkati.
Di bulan ramadhan, kita diwajibkan berpuasa. Bulan ramadhan adalah peluang utk kira berubah.
Sblm diturunkan alquran, org arab quraisy menyembah berhala. Bila mereka terima al quran, mereka berubah, mengikut syariat.
Perubahan kita bukan di awal Muharram, tp di bln ramadhan. Perubahan atas dasar :
1- iman

2-

3- 
Allah mahu kita ubah kebiasaan yg kita buat, pd bulan ramadhan. Buat ikut yg Allah nak, bukan buat benda yg kita nak buat.
Selepas ramadhan ada perubahan atau x?
Org yg sentiasa mengingat Allah, bila sampai waktu solat, jika dia xdengar azan, dia akan rasa pelik, kenapa xada azan.
Tp jika sebaiknya, org yg xberapa nak igt pd Allah, bila azan subuh, ditariknya selimut menutup dirinya, nak sambung tidur.
Muhasabah diri di 3 fasa :
1- sebelum melakukan sesuatu – dgn lihat ianya suruhan atau larangan, halal atau haram.
2- ketika buat – buat akan dpt manfaat atau x? Walaupun perkara itu tidak dilarang.
Syarat utama amalan diterima : ikhlas
Jd hamba Allah, jgn jd hamba ramadhan.
3- selepas buat – jgn mengaku kita kuat. Semuanya adalah atas izin Allah. Allah bg kekuatan pd kita.

Mereka yg bersungguh2 utk ke jalan Allah, Allah pasti akan bantu.
Allah xtanya kita xdpt atau xdpt, tp Allah akan tanya kita buat atau xbuat? Apa yg kita buat dgn nikmat yg Allah bg.
Bertaqwalah kpd Allah, kat mana2 sekalipun, dlm apa keadaan sekalipun.
Jadikan ayat ini sebagai motivasi kita :
‏﴿٦٩﴾ وَٱلَّذِينَ جٰهَدُوا۟ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلْمُحْسِنِينَ
(69) Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.
(Al ‘Ankabut 29:69)
Org yg mampu bagi banyak, bagilah byk. Jika mampu sikit, bagi sikit.
Kena semangat utk mendapat hidayah, redha, rahmat Allah. 
Ada tanda Allah bagi kita – selepas ramadhan, org boleh cari kita di surau bila waktu solat, xperlu caei di rumah.
Solat isyak dan subuh – solat plg berat bg org munafiq.
Kita mungkin bukan org munafiq, tp kena jauhi ciri2 org munafiq itu. Kena rajin dtg solat berjemaah – boleh menjauhi ciri2 org munafiq.

Mudah2an kita kembali kpd Allah dlm keadaan yg diredhaiNya.

Wallahu a’lam

Isu semasa – pelihara anjing (Kuliah Subuh – 22.7.17)

Penceramah : Ustaz Johari Wahab
Bismillah
Seorang sahabat nabi tanya berkenaan pemburuan.

Hadis : “Siapa yang memelihara anjing, kecuali anjing untuk menjaga hewan ternak, berburu dan menjaga tanaman, maka akan dikurangi pahalanya setia hari sebanyak satu qirath.” (HR. Muslim, no. 1575)
Hadis : “Siapa yang memelihara anjing, kecuali anjing untuk memelihara ternak, atau berburu, maka akan dikurangi amalnya setiap hari sebanyak dua qirath.” (HR. Bukhari, no. 5163, Muslim, no. 1574)
Ada kisah seorang pelacur yg bagi minum pd anjing yg kehausan, dan pelacur itu akhirnya dimasukkan ke dlm syurga.
Dalam hadis, Nabi s.a.w bersabda:

“Diampunkan dosa seorang pelacur yang melintasi seekor anjing yang berada di tepi sebuah telaga yang lidahnya terjelir. Hampir kehausan membunuhnya. Maka pelacur itu pun menanggalkan kasutnya, lalu dia ikat kasut itu dengan tudungnya lantas dia menceduk air untuk anjing tersebut. Dia diampunkan disebabkan kejadian itu” (Riwayat al-Bukhari).
Dibolehkan bela anjing utk :

– haiwan buruan

– pengawal rumah, dgn syarat2
Boleh guna utk buruan :

– sebelum lepaskan anjing, baca bismillah
– jika anjing bawa balik haiwan buruan itu yg telah mati, boleh makan haiwan itu sbb dah dibaca bismillah
– jika anjing bawa balik haiwan buruan tp dah dimakan sedikit, xboleh makan haiwan tu. Sbb boleh jd anjing itu berburu untuk dirinya makan haiwan itu
– jika ada byk anjing, xtahu haiwan buruan mati 

disebabkan oleh buruan anjing yg mana, xboleh makan haiwan buruan

Xboleh bela anjing sebagai haiwan peliharaan. Sebab :

– pahala akan dikurang 2 qirath setiap hari

– malaikat xakan masuk rumahnya
Satu hari nabi tunggu jibril, tp jibril xsampai2. Nabi lempar tongkat yg dipegangnya, kerana merajuk. Bila nabi paling ke dlm biliknya, nampak ada anak anjing bawah katilnya. Nabi suruh aisyah keluarkan anak anjing itu. Bila anjing tu dah keluar, baru jibril dtg ke rumah nabi.
Adab bila ada berjanji dgn org, tp org itu lambat. Kena tanya dulu kenapa lewat?
Jibril kata dia tak akan masuk rumah yg ada anjing.
Malaikat rahmat yg xmasuk rumah ada anjing, malaikat maut masuk mana2 xkira tempat.
Bila malaikat rahmat xmasuk, rmh xda rahmat dan xda keberkatan. Bila xda keberkatan, hubungan suami isteri jd xbaik, dan byk kesan2 lain.

Wallahu a’lam

 Adab2 makan / minum yg dianjurkan (Kuliah Subuh – 16.7.17)

Penceramah : Ustaz Azzahari Murad
Bismillah
>>> Bab : adab2 makan
Adab sebelum makan :
– basuh 2 tangan sblm makan.
– meletkakan makanan atas safrah dan diletakkan atas bumi (mkn kat bawah), ia lebih mendekati perbuatan nabi. Nabi kata : sesungguhnya aku adalah hamba, dan aku mkn dgn cara seorang hamba mkn.
– angkat / dirikan kaki (lutut) kanan dan duduk atas kaki kiri.
– niat mkn utk bg kekuatan utk beribadah pd Allah
Antara tanda sahihnya niat itu adalah, dia makan xsampai kenyang.
Hadis : tidak memnuhkan oleh anak adam sesuatu bekas yg plg buruk melainkan perut. Cukuplah bg anak adam beberapa suapan yg boleh membetulkan tulang belakang. Kalau terpaksa mkn, 1/3 utk makanan, 1/3 utk minuman, 1/3 utk bernafas.
– tidak menyentuh makanan melainkan ketika lapar
– angkat makan sblm kenyang.
Siapa yg buat mcmtu, maka dia tidak berhajat kpd doktor.
Antara sahihnya niat mkn td – dia redha dgn rezeki yg ada, walaupun lauk simple, dan tidak menghina makanan. Tidak menghina makanan.
– mkn berjemaah. Ajak anak2 yatim mkn sekali (kalau ada kenduri)

Adab waktu makan :

– baca bismillah sblm mkn. Nabi kata : baca bismillah.
Xperlu kita memanjangkan doa mkn. Yg terbaik baca bismillah shj, itu petunjuk yg terbaik.
– puji Allah bila selesai mkn. Plg kurang Ucap Alhamdulillah 
– makan dan minum dgn tangan kanan
Dlm satu majlis makan, ada seorang budak nak ambik makanan dgn tgn kiri, nabi tangkap tangan budak itu. Begitu juga dgn sorang arab badwi yg nak ambik makanan dgn tgn kiri. Nabi pesan suruh baca bismillah dan ambik dgn tgn kanan.
– kecilkan suapan.
– kunyah elok2.
– jgn ambik suapan yg seterusnya sehingga habis suapan dlm mulut.
– mkn yg dekat2. Melainkan jika ada byk hidangan lain.
– jgn cela makanan.
– makan dgn 3 jari – tgk pd kesesuaian makanan.
– jika ada makanan yg jatuh, ambil & bersihkan dan makan.
– jgn tiup makanan atau minuman yg panas, kerana boleh memudaratkan kesihatan.
– kalau makan kurma / tamar, jgn campur biji dgn buah. Asingkan.
– makan dulu baru minum. Elakkan makan minum, makan minum berulang kali / selang seli. Utk jaga kesihatan.
– ambik bekas minuman dgn tgn kanan, tgk dulu dlm air (pastikan xda bendasing)
– minum air perlahan2, sedut sikit2, jgn terus telan.
– jgn minum sambil berdiri.
– minum 3 kali (utk 1 cawan), bukan habis sekaligus. Tidak bernafas dlm bekas.

Adab selepas makan :
– menahan diri sebelum kenyang. Xmakan sampai kenyang.
– menjilat jari.
– gunakan jari utk sapu bekas mknn.
– puji Allah – sekurang2nya ucap Alhamdulillah 
– basuh tgn selepas mkn.

Adab makan beramai2
– makan ramai2, jgn mula makan melainkan dimulakan oleh yg senior / tua dulu. Atau org yg berkepentingan / berpengaruh – mcm YB, pemipin
– bersembang benda yg baik2 ketika makan. Jgn senyap saja.
– utamakan kawan kita. Kalau ada lauk sikit, bg kwn dulu. 
– tidak menyempitkan sahabat.
– tlg cedok utk kwn.
– jgn tgk / perhati kwn makan, boleh buat kwn xsenang mkn.
– jgn buat benda yg menjijikkan ketika makan – buang hingus, kahak, dll.
– jgn tunduk kepala sampai mcm nak masuk dlm talam / bekas mkn.
– jika ada sesuatu dlm mknn contohnya batu, tulang, palingkan wajah dari kwn2, dan keluarkan dari mulut.
– jgn luahkan makanan dlm talam / bekas mknn.

Wallahu a’lam

Penyesalan yg tidak berguna (Kuliah Maghrib – 13.7.17)

Penceramah : Ustaz Dr Nik Mohd Rusdi
Bismillah
‏﴿٤٩﴾ وَوُضِعَ ٱلْكِتٰبُ فَتَرَى ٱلْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يٰوَيْلَتَنَا مَالِ هٰذَا ٱلْكِتٰبِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّآ أَحْصَىٰهَا ۚ وَوَجَدُوا۟ مَا عَمِلُوا۟ حَاضِرًا ۗ وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا
(49) Dan diletakkanlah kitab, lalu kamu akan melihat orang-orang bersalah ketakutan terhadap apa yang (tertulis) di dalamnya, dan mereka berkata: “Aduhai celaka kami, kitab apakah ini yang tidak meninggalkan yang kecil dan tidak (pula) yang besar, melainkan ia mencatat semuanya; dan mereka dapati apa yang telah mereka kerjakan ada (tertulis). Dan Tuhanmu tidak menganiaya seorang juapun”.
(Al Kahfi 18:49)
Skrg kita dah tahu apa yg akan berlaku di akhirat kelak.
Semua akan didedah, yg kecik atau besar, yg tersembunyi. Mulut xbercakap, nnt tgn dan anggota lain akan bercakap.
Di dunia mungkin terlepas dgn hukuman dunia, tp di akhirat kelak xakan terlepas dgn hukuman Allah. 
Catatan ini akan diserahkan kpd pemiliknya. Ada yg akan terima di sebelah tgn, iaitu yg cerah masa depan mereka, dan ada yg terima sebelah kiri, gelap masa depan mereka.
Penyesalan di alhirat kelak, adalah penyesalan yg tak sudah2. Sesalan xberguna lagi. Waktu tu ada org yg nak jd tanah, nak jd rumput, haiwan, sebab makhluk lain xdihisab.
‏﴿٦﴾ يٓأَيُّهَا ٱلْإِنسٰنُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلٰقِيهِ
(6) Hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju Tuhanmu, maka pasti kamu akan menemui-Nya.
(Al Insyiqaq 84:6)
‏﴿٧﴾ فَأَمَّا مَنْ أُوتِىَ كِتٰبَهُۥ بِيَمِينِهِۦ
(7) Adapun orang yang diberikan kitabnya dari sebelah kanannya,
(Al Insyiqaq 84:7)
‏﴿٨﴾ فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا
(8) maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah,
(Al Insyiqaq 84:8)
‏﴿٩﴾ وَيَنقَلِبُ إِلَىٰٓ أَهْلِهِۦ مَسْرُورًا
(9) dan dia akan kembali kepada kaumnya (yang sama-sama beriman) dengan gembira.
(Al Insyiqaq 84:9)
‏﴿١٠﴾ وَأَمَّا مَنْ أُوتِىَ كِتٰبَهُۥ وَرَآءَ ظَهْرِهِۦ
(10) Adapun orang-orang yang diberikan kitabnya dari belakang,
(Al Insyiqaq 84:10)
‏﴿١١﴾ فَسَوْفَ يَدْعُوا۟ ثُبُورًا
(11) maka dia akan berteriak: “Celakalah aku”.
(Al Insyiqaq 84:11)
‏﴿١٢﴾ وَيَصْلَىٰ سَعِيرًا
(12) Dan dia akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka).
(Al Insyiqaq 84:12)
‏﴿١٣﴾ إِنَّهُۥ كَانَ فِىٓ أَهْلِهِۦ مَسْرُورًا
(13) Sesungguhnya dia dahulu (di dunia) bergembira di kalangan kaumnya (yang sama-sama kafir).
(Al Insyiqaq 84:13)
Kalau org yg kat dunia ni dia agak berkira2, di akhirat kelak Allah akan berkira2 dgnnya.
Tabiat org beriman, dia xsuka masuk syurga sorg2, dia nak masuk ramai2. Kita kena usahakan agar anak isteri kita, keluarga kita, xdiazab api neraka.
Atas dunia ni, nak jln sorg2 pun xsedap. Kalau jln dgn fmly baru seronok. Mcmtulah bila nak masuk syurga kelak, nak bersama2.
Org yg terima kitab amal di sebelah kiri atau belakang, maka dia akan menyeru2 bantuan kerana akan diseksa.
Siapa yg dpt minum air telaga nabi, doa xakan haus sampai bila2.
Ada umat nabi yg nak minum air telaga nabi tp dihalang malaikat, gara2 perbuatannya yg tidak mengikut ajaran nabi setelah nabi wafat.
Ada pendapat mengatakan luas telaga nabi sejauh sebulan perjalanan.
Siraat – laluan yg terbentang merentasi neraka
Dlm hidup ini ada byk simpang2 yg sesat. Utk kekal di jalan yg lurus, antara caranya ialah kena byk berdamping dgn para ulamak.
Di akhirat kelak kita akan dibangkitkan dgn org2 yg kita suka / rapat ketika di dunia. Jika rapat dgn para ulamak, nnt di akhirat akan bangkit bersama ulamak.
Duduk kat padang mahsyar nnt, sgt lama. Akan keluar matahari, dirasakan sgt dekat seperti sejengkal dr kepala. Ramai yg berpeluh, ada sampai kaki, lutut, pinggang, mulut dan ada yg tenggelam dlm peluh.
Waktu ni, sapa2 yg selalu bg mkn pd org2 miskin, org2 yg lapar, org yg berbuka puasa, mereka ni xlah haus sgt kat mahsyar nnt. Org lain, kehausan / dahaga yg xterkira.
Hadis : dipasangkan sebuah jambatan antara 2 tepi jahannam. Umat nabi muhammad yg akan mula menyeberanginya. Tidak ada sorg pun yg berani berbicara pd waktu itu melainkan para rasul.
Malaikat pun xberani bersuara pd waktu itu. Para rasul berdoa agar umat mereka diselamatkan.
Kelebaran jambatan itu begantung pd amalan masing2. Ada yg jatuh dan mengait2 kaki org lain.
Ada pendapat mengatakan: Org yg selalu ke masjid, masjid itu akan bawa dia menyeberangi jambatan.
Jambatan itu boleh menjadi lebih halus dari mata pedang bergantung pd amalan seseorang.

Wallahu a’lam

Seronoknya beraya! (Kuliah Maghrib – 10.7.17)

Penceramah : Ustaz Zuhdi Mat Piah
Bismillah
Yg dikatakan seronok beraya ialah dgn bertambahnya ketaatan. Itulah Eid.
Kalau pun xbertambah, boleh istiqamah yg dulu pun ok.
Menurut saidina ali dan dinukilkan oleh para ulamak, berkenaan eid : seronok raya ini biarlah kita mendapat keampunan dari Allah. Xberguna kalau melalui raya tanpa mendapat keampunan Allah.
Jgnlah kita berlebih2an dlm semua keadaan, maka ia akan jd elok, jd baik, jd cantik.
Contoh : jgn berlebih2 dlm mkn. Allah xsuka org yg melampaui batas.
‏﴿٣٧﴾ فَأَمَّا مَن طَغَىٰ
(37) Adapun orang yang melampaui batas,
(An Naazi’at 79:37)
‏﴿٣٨﴾ وَءَاثَرَ ٱلْحَيَوٰةَ ٱلدُّنْيَا
(38) dan lebih mengutamakan kehidupan dunia,
(An Naazi’at 79:38)
‏﴿٣٩﴾ فَإِنَّ ٱلْجَحِيمَ هِىَ ٱلْمَأْوَىٰ
(39) maka sesungguhnya nerakalah tempat tinggal(nya).
(An Naazi’at 79:39)
‏﴿٤٠﴾ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِۦ وَنَهَى ٱلنَّفْسَ عَنِ ٱلْهَوَىٰ
(40) Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya,
(An Naazi’at 79:40)
‏﴿٤١﴾ فَإِنَّ ٱلْجَنَّةَ هِىَ ٱلْمَأْوَىٰ
(41) maka sesungguhnya surgalah tempat tinggal(nya).
(An Naazi’at 79:41)
Golongan yg pertama disebut dlm ayat diatas : org yg suka melampaui batas agama – Allah suruh buat lain, tp dia buat lain, xnak ikut ketetapan, langgar apa yg dibatasi. Juga org yg melebihkan urusan dunia bebanding urusan akhirat – di akhirat kelak, tempatnya tidak lain ialah al jahim.
‏﴿٤﴾ وَلَلْءَاخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ ٱلْأُولَىٰ
(4) Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu daripada yang sekarang (permulaan).
(Adh Dhuhaa 93:4)
‏﴿٥﴾ وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰٓ
(5) Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu, lalu (hati) kamu menjadi puas.
(Adh Dhuhaa 93:5)
Waktu hidup ni, sekiranya kita melebihkan urusan dunia, maka Allah akan benci pd kita. Sbb Allah jadikan kita utk hidup atas muka bumi dan Allah jadikan akhirat utk kita.
Jgn lupa kita hamba Allah, akan kembali pd Allah, jgn langgar batasan agama. Allah dah bg peringatan awal pd kita. Jgn buat perkara yg boleh mengundang ancaman neraka.
Seterusnya, adapun org yg waktu hidup dia, dia takut dgn kedudukan Allah, tahu kekuatan dan kebesaran Allah, dia tahan nafsu dia, dia buat satu2 benda berdasarkan perintah Allah, bukan suruhan nafsu – di akhirat kelak, org ini akan diletakkan di tempat yg istimewa.
Tidak ada salah utk sambut raya sebulan, buat open house, erat silaturrahim – biar buat rumah terbuka, jgn sampai aurat terbuka. Penuhi jemputan kenalan jgn sampai abai jemputan Allah.
Kalau ada anak yatim dlm kawasan rmh kita, aula utk jemput mereka dtg mkn, mereka adalah sumber keberkatan.
Kalau dulu waktu ramadhan boleh dtg masjid awal, bulan ni kena buat sama juga. 
Bila kita sempurnakan tuntutan Allah, Allah akan sempurnakan keperluan kita.
Terawih hanya dibuat di bln ramadhan, tp witir dituntut utk dibuat setiap malam.
Bacaan quran adalah bacaan harian, bukan hanya bacaan tadarus sebulan dlm setahun.
Jgn kita merugikan masa yg Allah bg dgn dilalaikan dgn benda yg lain sehingga melupakan benda yg kita buat dulu.
Dlm quran ada 2 surah yg plg pendek- al kauthar, dan surah al asr.
Surah al asr, Walaupun pendek, tp diakui oleh amru bin al asr, waktu itu dia masih belum beriman, surah itu walaupun pendek, hebat & penting peringatannya.
Suatu ketika amru al asr berjumpa dgn musailamah al kazzab, pendusta di zaman nabi. Dlm pertemuan itu, musailamah tanya amru : apa yg tuhan telah turun kpd kawan kamu iaitu muhammad? Waktu itu amru belum lg islam. (Tidak disebut sahabat kerana belum

Islam / belum beriman lagi waktu itu).
Amru bgtau pd musailamah, apa yg turun adalah surah al asr. Dibacakan surah al asr. Selesai baca surah al asr, musailamah terdiam dan fikir apa yg didengarinya. Kemudian dia bgtau, tuhan pun turunkan jugak ayat kepadanya.
Amru tanya surah apa yg diturunkan? Musailamah baca syair ciptaannya. Musailamah tanya amru apa pandangannya? Amru jawab, demi tuhan, sesungguhnya kamu adalah pendusta di zaman ini.
Syair dgn ayat quran sgt2 berbeza, xboleh disamakan.
Uwais al qarni, walaupun hidup dizaman nabi dan beriman dn nabi, tp sbb xpernah jumpa dgn nabi, dia tidak dikira sebagai sahabag. Uwais duduk yaman, xdpt nak jumpa nabi kerana jarak yg jauh dan kena jaga emaknya yg uzur. Satu ketika emaknya izinkannya utk pergi jumpa nabi di madinah. Uwais menempuh jln yg jauh sehingga sampai ke rumah nabi, sampai di muka pintu, tp yg keluar bukan nabi tapi isteri nabi. Isteri nabi bgtau, nabi keluar berperang. Akhirnya uwais balik sbb xtau berapa lama nak tunggu nabi, dan emaknya menunggu di rumah. Bila nabi balik, isteri nabi bgtau nabi uwais dtg hendak jumpa nabi. Nabi declare pd sahabat, uwais yg hebat menjaga dan berkhidmat kpd ibunya, doa uwais tidak akan ditolak oleh Allah.
Setelah nabi wafat, para sahabat tggu di sempadan madinah kot2 boleh bertemu dgn uwais. Ada sahabat yg bertemu uwais minta uwais berdoa utk mereka, kerana nabi bgtau doanya tidak ditolak.
Demi masa, manusia dlm kerugian – dulu boleh tunggu azan maghrib, lepas ramadhan dah xnak tunggu maghrib.
======
Selingan :
Antara kelebihan bilal – sejauh mana laungan suaranya didengari, sejauh itulah keampunan Allah padanya.
Azan itu bukan saja didengari oleh manusia, tapi juga makhluk2 lain. Makhluk2 ini bila dgr azan, mereka akan berdoa agar Allah ampunkan dosa bilal.
======
‏﴿١﴾ وَٱلْعَصْرِ
(1) Demi masa.
(Al ‘Ashr 103:1)
‏﴿٢﴾ إِنَّ ٱلْإِنسٰنَ لَفِى خُسْرٍ
(2) Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
(Al ‘Ashr 103:2)
‏﴿٣﴾ إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصّٰلِحٰتِ وَتَوَاصَوْا۟ بِٱلْحَقِّ وَتَوَاصَوْا۟ بِٱلصَّبْرِ
(3) kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al ‘Ashr 103:3)
1- Org beriman, dia akan tgk ganjaran yg Allah nak bg, dia xtgk kesusahan utk buat sesuatu ibadah itu.
2- Org yg buat amal soleh, dia xkira bulan apa, ramadhan atau selain ramadhan, dia akan tetap buat amal soleh. Ramadhan mengajar kita menjadi soleh.
3- Org yg ckp benda yg betul, bersumberkan quran dan sunnah.
4- berpesan atas dasar kesabaran. Nak tau kita sabar atau tak, tgk pd waktu kita diuji.
Org yg ambik peringatan, adalah org yg berjaya. Org yg berpaling dr peringatan, adalah org yg rugi.

Wallahu a’lam

Nasihat2 setelah berlalunya ramadhan (Kuliah Maghrib – 9.7.17)

Penceramah : Ustaz Sulaiman Nuba
Bismillah

Antara tanda2 akhir zaman- waktu didekatkan, masa bergerak pantas. Ramadhan berlalu begitu pantas, skrg sudah berada di pertengahan syawal.
1- kita kena sentiasa berdoa dan berharap agar Allah terima amalan kita khusunya yg dibuat pd bulan ramadhan.
Para sahabat berdoa – selama 6 bln sblm ramadhan mereka minta Allah panjangkan umur mereka agar Allah sampaikan umur mereka ke ramadhan yg berikutnya. Dan dlm masa 6 bln selepas ramadhan berlalu, mereka berdoa agar Allah terima amaln yg mereka buat dlm bln ramadhan.
Xda siapa pun yg pasti amalan mereka ketika di blm ramadhan diterima Allah.
Kita kena buat yg sama, berdoa dan berharap agar Allah terima amalan kita.
Al maidah ayat 27:
‏﴿٢٧﴾ ۞ وَٱتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ٱبْنَىْ ءَادَمَ بِٱلْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ ٱلْءَاخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ ۖ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ ٱللَّهُ مِنَ ٱلْمُتَّقِينَ
(27) Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan korban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil): “Aku pasti membunuhmu!”. Berkata Habil: “Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa”.
(Al Maidah 5:27)
Kata ali abi talib – hendaklah kalian usahakan, berdoa dan berharap agar amalan kalian diterima, bukan sekadar buat amalan saja.
Rasulullah bg tunjuk ajar pd kita – nabi ajar doa yg baginda xtinggal : “Ya Allaah sesungguhnya aku memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfa’at, rezeki yang baik, dan amalan yang diterima.”
Antara tanda2 amalan diterima :
Umur kita xpanjang, maka amalan pun xbyk mana.

Berapa byk masa yg kita telah perutukkan pd Allah?

2- kena sentiasa berusaha utk istiqamah
Allah didik kita utk terbiasa dgn amalan soleh di bln ramadhan. Antara amal soleh yg kita sudah biasa buat ketika ramadhan :
1- berpuasa

2- qiamullail/ solat tarawih

3- al quran

4- bersedekah – bg mkn org berbuka, zakat, sedekah

5- iktikaf
5 amal ini telah dibiasakan, dilatih, kena istiqamah sehingga dtgnya ramadhan yg berikutnya.
Agar kita berusaha utk istiqamah, consistent di bulan2 selain ramadhan. Jadilah hamba Allah, bukan hamba kpd bln ramadhan, bln syaaban, bln rejab…

3- kena berusaha utk mempersiapkan diri menghadapi kematian yg boleh dtg pd bila2 masa shj.
Antara tanda2 akhir zaman, dtgnya kematian dlm keadaan mengejut.
Persiapan ini kena dibuat dlm keadaan berterusan.
Hadis : hiduplah kamu atas dunia seperti org asing atau org musafir – tidak rancang utk menetap lama, pendapatannya akan dihantar ke kampung. Sampai masa dia tinggalkan tempat kerjanya / hentiannya dan balik kampung.
Seluruhnya akan kita tinggalkan melainkan iman dan amal soleh kita.
Diwasiatkan oleh para ulamak : kita kena tinggalkan jejak2 pahala kita sebelum kita tinggalkan dunia – waqaf, ilmu bermanfaat, sedekah jariah, anak yg soleh. Agar kita boleh mendapat pahala yg berterusan.

Kesimpulan :
1- kita kena sentiasa berdoa dan berharap agar Allah terima amalan kita 
2- kena sentiasa berusaha utk istiqamah
3- kena berusaha utk mempersiapkan diri menghadapi kematian 

Wallahu a’lam

Adab makan & minum (Kuliah Subuh – 9.7.17)

Penceramah : Ustaz Firdaus Muhammad Saad
Bismillah
1- perhatikan kebersihan.
Basuh tgn. Jgn terus mkn bila sampai di tempat jamuan.
Syariat islam menggalakkan kebersihan, kesihatan.
Hadis : malu itu sebahagian dari cabang iman.

Antara cabang iman juga, mengelakkan / membuang halangan di tengah jalan (membersihkan / kutip sampah dari tgh jln)
Jiwa muslim yg hakiki, xkan suka benda yg kotor. Dia suka sesuatu yg kemas, bersih.
Membuang sampah di tgh jln, bukanlah peribadi dari seorang muslim.
Selain basuh tgn, basuh peralatan yg kita guna – sudu2 / alatan lain.
Ada kalanya waiter / waitress dtg hantar sudu, mereka pegang pd permukaan sudu, tidak pada pemegangnya. Jd sebaiknya kita basuh dulu sudu2 itu.

2- kena tahu makanan yg disediakan itu dari bahan apa.
Dari sumber yg halal atau x, dari bahan yg pelik2 tak? 
Bila ada byk pilihan, kita ada hak juga utk tidak mengambil, dan tuan rumah tiada hak utk paksa makan.
Satu ketika, Bila nabi dan khalid pergi ke satu jamuan yg dihidang dhab, ketika nabi nak capai daging dhab, ada yg bgtau pd nabi itu daging dhab, lalu nabi xjadi makan. Bukan sbb haram, tp sbb nabi xbiasa mkn. Lalu khalid ambik dhab itu dan mkn. 
Bila tahu sumber makanan itu, mungkin boleh mengelakkan dari kita rasa xselesa bila kita sudah mkn. Atau bila kita suka sesuatu makanan itu, boleh jd kita akan puji makanan/ puni tuan rmh dgn ikhlas.
3- bila sudah dihidang makanan, jgn tunggu lama2, jgn malu2.
Satu hari nabi hidang makanan pd aisyah dan kawan2nya. Kwn2 aisyah malu, kata dah mkn, malu, nabi tegur. Jgn kumpulkan malu, lapar, bohong sekali.
Jika xmakan, akan wujud rasa xseronok pd tuan rumah.
Nabi ibrahim didatangi oleh para malaikat yg menjelma dlm bentuk lelaki yg kacak. Nabi ibrahim menghidangkan unta, itu adalah hidangan yg biasa, yg plg senang. 
Tapi tetamunya xmakan sebab mereka ialah malaikat. Bila mereka xmakan, ibrahim rasa xseronok lalu tanya mereka kenapa xmakan? Ibrahim rasa takut. Kemudian baru lelaki2 itu bgtau mereka ialah malaikat yg diutus Allah.
Xperlu sampai tuan rmh jemput byk kali suruh makan.
4- ucap bismillah sblm makan.
Dari imam nawawi : boleh juga ucap bismillahirrahmanir rahim
Atau baca bismillah saja pun sudah cukup.
Jgn lupa baca, ini adalah kunci utk halang syaitan dari makan berdama kita.
Nabi kata sapa xbaca bismillah sblm mkn, syaitan akan makan bersamanya.
5- mkn dgn tangan kanan
Xkisah apa jenis makanan yg kita masukkan dlm mulut, gula2 ke, shewing gum ke, guna tgn kanan. Unless terpaksa, atau susah sgt nak guna tgn kanan, baru guna tgn kiri.
Bila tgn kanan dah ada kesan mknn, dan nak minum, guna juga dgn kanan. Makanan bukannya najis, jd xde masalah guna tgn kanan utk pegang cawan.
Kalau ada org dtg dan nak salam kita, sedang kita sedang mkn, hulur je tangan kanan. Jgn salam dgn tgn kiri.
Org2 mukmin akan rasa getaran ukhuwah itu bila bersalaman.
Saling berkasih sayang sesama mukmin, lagi2 bila bersalam.
Jgn salam dan picit kuat2. 
Ada kalanya kita makan, mknan yg perlu guna 2 tangan. Ulamak juga bincang isu ini. Boleh ke xboleh? Tidak ada secara khusus hadis berkenaan guna 2 kanan.
Tapi, ada kisah, nabi ada bekas minuman yg agak besar. Bekas itu xakan mungkin guna 1 tgn. Jd para ulamak bncg, xlogik nabi guna 1 tgn utk angkat bekas itu. Jadi, dibolehkan utk guna 2 tgn jika perlu, lebih2 bila makanan / bekas minuman itu besar saiznya.

6- makan apa yg ada berhampiran
Tuan rumah yg cerdik, dia memudahkan tetamunya. Dia xletak makanan jauh2, susun agar tetamu mudah nak ambik.
Cerdik yg negatif, yg xberapa nak tetamu makan, mungkin sbb sedikit, dia letak makanan itu jauh sedikit supaya tetamu xambik. – kalau xnak jamu org, jgn hidang.
Jika xmampu nak hidang sebab dirasakan sedikit, nabi ajar agar diperbanyakkan kuahnya. Boleh bg jiran / tetamu rasa sikit.
Dilarang mencapai makanan yg jauh jika makanan yg sama ada berhampiran kita. Ini menunjukkan ketamakan.
Nabi ajar ambik yg dekat dahulu agar tidak nampak tamak.

7- jgn lupa utk berdoa. Doa utk org yg mejamu kita.
Doalah dgg ikhlas kpd Allah, agar Allah bg rezeki mkn & minum pd org yg telah ikhlas menjamu kita makan dan minum.
Nabi berdoa pd org yg menjamunya ; telah berbuka puasa dirumah kamu, seorang yg baik, dan telah makan dirumah kamu org2 yg soleh, dan telah berselawat atas kalian malaikat2.

8- elakkan bersandar ketika makan
Nabi halang utk bersandar ketika makan. Ulamak jelaskan, bersandar itu ialah bila bersandar kpd tgn kiri.
Style nabi mkn seperti seorang hamba, mkn sikit dan sekejap. Bukan utk duduk lama.
Cara nabi duduk ketika makan – duduk atas tumit kaki kiri, lutut kanan tegak. Cara ini boleh mengawal selera, rasa nak mkn sedikit shj.
Antara byk2 bekas, yg plg kotor diisi dgn makanan ialah perutnya. Jadi, cukup dgn sedikit makan. Cukup max 1/3 makanan, 1/3 air, 1/3 nafas.
Bila terlalu kenyang, akan cepat rasa letih. Makan sikit / diet, akan rasa lebih sihat.

9- elakkan daripada membuang hingus / ludah atau perkara2 sejenis dihadapan org.
Bila nak cungkil gigi, tutuplah dgn tangan agar xtimbul rasa jijik pd org yg ada di sekitarnya.
Kalau sendawa, sorok2 sikit, cover. Jgn main lepas je. Jgn buat benda yg org xsuka. 
Utk tuan rumah, elakkan bagi isyarat agar tetamu segera henti makan – hantar tisu, pencuci mulut lebih awal

10- berdoa utk diri sendiri selepas makan
Baca doa mkn. Atau ucap Alhamdulillah, syukur Allah bg makan, bg rezeki pd kita. 

Kesimpulan, bila nak mkn ucap bismillah, selepas makan ucap Alhamdulillah.
Kita makan dan minum ikut cara dan adab yg nabi ajar, InsyaAllah akan dimurahkan lg rezeki kita.
‏﴿٧﴾ وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ
(7) Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih”.
(Ibrahim 14:7)

Wallahu a’lam